Heel groot probleem.

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
scoopyy
Berichten: 306
Lid geworden op: 09 apr 2010, 23:22
Locatie: Roden - Drenthe

Heel groot probleem.

Bericht door scoopyy » 26 apr 2011, 16:04

Hey.

Ik had een eerdere topic over vreemd geluid van de koppeling.
Heb vandaag de garage gebeld hoe en wat.
Nu blijkt dus dat mijn Krukas is gebroken.
Ik kon m'n oren niet geloven.
Wat kan ik het beste doen nu ?
De garage gaat voor een 2e hands blok informeren.
Ik weet ook niet of dit een vaker gebeurd bij een 320D pre facelift.
De auto heeft ook niet heel veel km's eropstaan 270 duizend.
Als er nog mensen zijn die goeie ideeén hebben.
Heel graag !!!

Alvast bedankt,
Bmw E46 320D 170 PK. :///m: Pakket

Gebruikersavatar
JdM
Berichten: 949
Lid geworden op: 22 apr 2009, 17:34
Locatie: Geldrop

Re: Heel groot probleem.

Bericht door JdM » 26 apr 2011, 16:22

Loopt de auto nog wel? Zo ja, dan lijkt mij dat je krukas al nooit gebroken is.

Griffendahl

Re: Heel groot probleem.

Bericht door Griffendahl » 26 apr 2011, 16:51

Dat ligt er aan hoe die gebroken is...

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Heel groot probleem.

Bericht door dw70 » 26 apr 2011, 17:14

een ander blok gaan zoeken met zeer weinig kilometers (onder de 100 Dzd).
Want voordat je het weet ga je ook aan je eigen blok vanalles vervangen omdat toch alles eraf ligt. Zuigerveertje hier, lagerschaaltje daar (nu we er toch zijn). Dat kost het goud geld. Dan gaat de rekening zeer snel omhoog.

Ander blok erin en de beste randonderdelen (dynamo / startmotor / waterpomp etc) van jouw blok overzetten of bewaren. En dat gaat een stuk vlugger als het blok ernaast ligt.

Massaal gemaakt dit blok en nog vrij jong. En een 320D kost niet zoveel als een 325/328/330/335 blok.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Heel groot probleem.

Bericht door dw70 » 26 apr 2011, 18:04

E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Gebruikersavatar
scoopyy
Berichten: 306
Lid geworden op: 09 apr 2010, 23:22
Locatie: Roden - Drenthe

Re: Heel groot probleem.

Bericht door scoopyy » 26 apr 2011, 18:06

Ja de auto liep nog wel.
Ik ben er zelfs nog mee naar de garage gereden.
Wel heel voorzichtig maar dat ging nog wel.
Had mijn volle vermogen ook nog gewoon.
Maar alleen ja het pedaal trilde heel erg.
En ik had allemaal geratel en getik inzitten.
En als ik de motor uit deed.
Was het echt een klap en een tik en boem hij was uit.
Maar zoals al gezegd werdt een 2e hands blok opzoeken.
Met weinig km's erop en overzetten maar.
De goedkoopste oplossing denk ik.
Want wil er zo snel mogelijk weer in rijden mis hem hartstikke erg.
Ik weet wel dat mijn volgende 330D wordt schijnen iets meer te kunnen hebben.
Ik hou jullie op de hoogte
In iedegeval hartstikke bedankt voor jullie berichten.
Bmw E46 320D 170 PK. :///m: Pakket

Harm78
Berichten: 931
Lid geworden op: 12 mar 2009, 11:13
Locatie: Vught

Re: Heel groot probleem.

Bericht door Harm78 » 26 apr 2011, 18:33

Ik weet wel dat mijn volgende 330D wordt schijnen iets meer te kunnen hebben
Nou als je 't zo zegt... als je een 320D kapot kunt trappen lukt dat met een 330D ook wel volgens mij!

vegito
Berichten: 685
Lid geworden op: 02 nov 2007, 00:51

Re: Heel groot probleem.

Bericht door vegito » 04 mei 2011, 09:51

Klikt meer als een kapotte vliegwiel..
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D

Mikkie
Berichten: 2200
Lid geworden op: 17 aug 2010, 09:36

Re: Heel groot probleem.

Bericht door Mikkie » 04 mei 2011, 10:46

Zomaar een nieuw blok...bahbah. Dure hobby is het zo.

Gebruikersavatar
scoopyy
Berichten: 306
Lid geworden op: 09 apr 2010, 23:22
Locatie: Roden - Drenthe

Re: Heel groot probleem.

Bericht door scoopyy » 04 mei 2011, 16:36

Ja inderdaad Auto's zijn éénaal dure dingen :P
Maar om het zo snel met mijn Beemertje op te geven echt niet !!!
Heb een 2e hands blok gekocht die 1 ton minder heeft gedraait.
van het zelfde bouwjaar dus hoop dat het goed komt.
En ik dacht zelf ook dat mijn vliegwiel kapot was maar dat was niet zo.
Koppeling was nog helemaal goed.
Want bij het geratel en getik deed mijn koppeling het nog goed.
Hij koppelde en schakelde gewoon goed/normaal.
Maar waarscgijnlijk is mijn keering van de krukas eruit gedraait.
Waardoor er ruimte tussen kwam en mijn pedaal ging trillen.
En daardoor brak die waarschijnlijk.
Als het goed is is die Vrijdag weer klaar.
Hou jullie op de hoogte.
Bmw E46 320D 170 PK. :///m: Pakket

328ihiob
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 jan 2011, 21:03

Re: Heel groot probleem.

Bericht door 328ihiob » 04 mei 2011, 16:59

Hey Scoopyy

Vreemd verhaal.

Als je krukas toch gebroken is kom je geen meter meer voorruit lijkt mij??

weet je zeker dat het niet het vliegwiel is?

Groetjes en succes in iedergeval

Gebruikersavatar
Patrickk
Berichten: 1871
Lid geworden op: 19 dec 2009, 04:21
Locatie: Vaart op de rijn heen en weer

Re: Heel groot probleem.

Bericht door Patrickk » 04 mei 2011, 21:16

Lijkt mij dat een moteor met een gebroken krukas niet meer loopt......
Vliegwiel lijkt me ook strek? Zitten toch de tanden op voor de startmotor?
Zat meer te denken aan de trillingdemper voor aan de motor? Als die flink uit balans is.......
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33


Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!

Griffendahl

Re: Heel groot probleem.

Bericht door Griffendahl » 04 mei 2011, 21:33

Ligt er toch echt aan waar die gebroken is, als het breukvlak 'gunstig' is en hij ligt precies in een lagerschaal kan die op zich best draaien open volgens mij. Misschien niet zo fraai, maar dat blijkt wel...

Gebruikersavatar
JdM
Berichten: 949
Lid geworden op: 22 apr 2009, 17:34
Locatie: Geldrop

Re: Heel groot probleem.

Bericht door JdM » 04 mei 2011, 22:00

Als een krukas breekt op een "gunstige" plek zoals je zegt dan zal er altijd een zuiger of een aantal zuigers blijven staan. Dan loopt je motor echt niet meer. Distributie/waterpomp/dynamo/etc. wordt namelijk aan de ene kant aangedreven en vliegwiel aan de andere kant. Als door een gebroken krukas een kant niet meedraait zal dat dus altijd resulteren in een niet vooruitgaande auto.
Bij een gebroken krukas heb je twee opties (als het op een "gunstige" plek zou zijn)
1- In geval van niet meedraaiende distributie loopt de motor simpelweg niet en
2- in geval van een niet meedraaiende koppeling gaat de auto gewoon niet vooruit.
Het verhaal blijft wazig.

bmw 320 touring
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 apr 2011, 22:02

Re: Heel groot probleem.

Bericht door bmw 320 touring » 05 mei 2011, 20:14

op mijn werk kwam het wel eens voor dat een krukas brak en ik heb het hier niet over een bmw.(ander merk)
de auto liep dan gewoon maakte alleen een klapperend geluid
dit kon je op de brug zien als je aan de krukaspoelie draait (heen en weer) zat er iets beweging in t.o.v van de startkrans
hij brak dan altijd schuin af waardoor hij nog wel kon draaien.je moet het alleen wel zeker weten,voor je aan zo'n kostenpost begint.

remco
:///m:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”