Vermogenverlies vanaf 4000tr/min, trillen
-
Vermogenverlies vanaf 4000tr/min, trillen
Beste leden, Ik heb deze wagen nu ongeveer 1 maand. Maar wat me is opgevallen is dat de wagen rond 3800-4000 toeren totaal geen vermogen heeft, hoor je de wagen zeer hard putteren, grommen en trillingen door hele wagen. Dit is in elke versnelling voelbaar, wagen rijd max 130 per uur en dan krijgt hij dit ook (5e versnelling +/-3800 tr/min) ik heb nog maar max. 140 uit deze wagen gehaald, ik durf hem niet doortrekken. Ik weet niet hoelang de bougies of de brandstoffilter erop zit, olie was ook niet erg hoog van niveau (deze heb ik vervangen zonder filter en staat halverwegen van het niveau).
Wat ik wel heb is tikkende kleppen/nokkenassen, deze zijn redelijk hoorbaar als ik langs een muur of auto's rijd, maar het kan toch niet dat hij vanaf 4000 toeren gewoon geen vermogen meer heeft.
De wagen krijgt binnen 2 a 3 weken een zeer groot onderhoud (olie+filter, remmen, bougies, e.d.)
Maar alvorens dat wil ik weten of deze motor niet OP is, zou zonde zijn. De wagen is in het algemeen slecht onderhouden en laatste APK/keuring was in 2005, en op die 5 jaar heeft die /- 18000km gereden.
Gegevens wagen: BMW E36 318i (M40)
29/10/1991
186xxx kilometers gereden
Laatste onderhoud : Onbekend
Laatste Distributieriem : Onbekend (deze is zonder ketting veronderstel ik?)
Ik heb al eindeloos gezocht op het net wat het zou kunnen zijn, sommige denken brandstoffilter, andere zeggen het bekende DME probleem (had motor eens afgestoomt toen starte hij niet) andere denken dat het door het andere bekende probleem (tikkende kleppen) datie nietmeer hoger van 4000tr/130 km wilt gaan.
MVG Brian
Wat ik wel heb is tikkende kleppen/nokkenassen, deze zijn redelijk hoorbaar als ik langs een muur of auto's rijd, maar het kan toch niet dat hij vanaf 4000 toeren gewoon geen vermogen meer heeft.
De wagen krijgt binnen 2 a 3 weken een zeer groot onderhoud (olie+filter, remmen, bougies, e.d.)
Maar alvorens dat wil ik weten of deze motor niet OP is, zou zonde zijn. De wagen is in het algemeen slecht onderhouden en laatste APK/keuring was in 2005, en op die 5 jaar heeft die /- 18000km gereden.
Gegevens wagen: BMW E36 318i (M40)
29/10/1991
186xxx kilometers gereden
Laatste onderhoud : Onbekend
Laatste Distributieriem : Onbekend (deze is zonder ketting veronderstel ik?)
Ik heb al eindeloos gezocht op het net wat het zou kunnen zijn, sommige denken brandstoffilter, andere zeggen het bekende DME probleem (had motor eens afgestoomt toen starte hij niet) andere denken dat het door het andere bekende probleem (tikkende kleppen) datie nietmeer hoger van 4000tr/130 km wilt gaan.
MVG Brian
Re: Vermogenverlies vanaf 4000tr/min, trillen
nee m40 motor heeft een riem als ik mij niet vergis
e38 735i sedan, in bezit
e39 528i touring, gedemonteerd
e34 520i touring, gedemonteerd
e36 320i coupe, verkocht
e36 316i coupe, verkocht
e39 528i touring, gedemonteerd
e34 520i touring, gedemonteerd
e36 320i coupe, verkocht
e36 316i coupe, verkocht
nokken of klepstoters 100%
en ja dat komt daardoor dat die vanaf de 4000 toeren niet doorloopt.
Heb precies hetzelfe gehad met mijn m40 318i sedan en toen de hele cilinderkop laten reviseren.
Uiteindelijk spijt gehad want blok was op en dus maar een 320 coupe gekocht
Dus zoek je evt. nog een goede kop, ik heb de sedan hier nog staan maar die gaat binnen nu en een week weg.
en ja dat komt daardoor dat die vanaf de 4000 toeren niet doorloopt.
Heb precies hetzelfe gehad met mijn m40 318i sedan en toen de hele cilinderkop laten reviseren.
Uiteindelijk spijt gehad want blok was op en dus maar een 320 coupe gekocht

Dus zoek je evt. nog een goede kop, ik heb de sedan hier nog staan maar die gaat binnen nu en een week weg.
bmw e36 318is coupe, voorheen: 316i sedan, 318i sedan, 320 aut vanos coupe.
-
ah, dus best cckop reviseren met nieuwe koppakking, kleppen, kleppenstoters, nokkenassen ook vervangen + distributieriem
En groot onderhoudje, dan zou hem terug goed moeten gaan?
Enig idee circa kostenprijsje voor kleppen+nokkenassen+klepstoters? Ik ben wel van belgie dus weet niet of het verschil in BE/NL groot is.
MVG Brian
En groot onderhoudje, dan zou hem terug goed moeten gaan?
Enig idee circa kostenprijsje voor kleppen+nokkenassen+klepstoters? Ik ben wel van belgie dus weet niet of het verschil in BE/NL groot is.
MVG Brian
Prijs ligt eraan of je het zelf doet of laat doen. Als je het laat doen ben ik bang dat de prijs zo hoog is dat je beter naar een andere E36 of een ruilmotor kunt uitkijken.
ik heb toen een kop met een goed vriendenprijsje nieuw/half laten reviseren en was toen 400 kwijt incl. alle riemen gelijk erbij, driem multiriem etc.
400 euro voor een kop revisie? Dat is alleen voor onderdelen neem ik aan, een koppakking set compleet (incl. koelvloeistof, enz.) kost al 200 euro.
-
Alsook iemand idee wat er vervangen moet worden en waar je dit zou kunnen bestellen? Ik denk dat via een BMW dealer nogal duur gaat uitvallen.
MVG
MVG
-
Kan ook iemand me zeggen of via PB/mail een lijstje met aanhaalmomenten voor de kopbouten, nokkenasbouten ect doorsturen?
MVG
MVG
-
Bedankt Verheeske316, heb de foto's opgeslagen, en worden afgeprint.
Alsook heb ik nog een vraagje, is mijn wagen uitgerust met een LMM/Lucht Massa Meter of een hoeveelheidsmeter?
Ik zou graag een sportluchtfilter steken, maar geen zin om zo'n speciaal opzetstukje te bestellen. Kan ik deze meter gewoon aangekoppeld laten hangen, of afkoppelen en fiche laten hangen? Of is dit niet mogelijk?
Het ziet er hetzelfde uit als op de tekening op bmwfans.info
http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/S ... ow_sensor/
ALvast Bedankt, MVG
Alsook heb ik nog een vraagje, is mijn wagen uitgerust met een LMM/Lucht Massa Meter of een hoeveelheidsmeter?
Ik zou graag een sportluchtfilter steken, maar geen zin om zo'n speciaal opzetstukje te bestellen. Kan ik deze meter gewoon aangekoppeld laten hangen, of afkoppelen en fiche laten hangen? Of is dit niet mogelijk?
Het ziet er hetzelfde uit als op de tekening op bmwfans.info
http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/S ... ow_sensor/
ALvast Bedankt, MVG
In het Nederlands noemen we die versie de luchthoeveelheidsmeter. (de opvolger daarvan is de luchtmassameter, maar die doet eigenlijk hetzelfde alleen wat nauwkeuriger en op een iets andere manier)
Ik weet niet wat voor filter je in gedachte hebt? maar meestal kun je de meter gewoon laten zitten.
Ik weet niet wat voor filter je in gedachte hebt? maar meestal kun je de meter gewoon laten zitten.
-- Houdoe wanne --
-
Beste, dus deze zou ik kunnen afkoppelen zonder dat de motor slecht gaat lopen of uitvallen? (Had dit met mijn toyota vroeger gedaan, de hoeveelheidsmeter kon je gewoon laten bengelen naast je filter, gebeurde niets) Want de LMM mag je niet afkoppelen want dan zou hem slecht lopen.
Het gaat hem over zo'n goedkope grote kelk van 25 euro van Autostyle
Heb deze nog liggen van mijn Peugeotje is nog nieuw
MVG Brian
Het gaat hem over zo'n goedkope grote kelk van 25 euro van Autostyle

MVG Brian
half revisieolympia schreef:400 euro voor een kop revisie? Dat is alleen voor onderdelen neem ik aan, een koppakking set compleet (incl. koelvloeistof, enz.) kost al 200 euro.

de rest was allemaal nieuw en via via weten te bemachtigen.
400 was onderdelen en 100 voor het inbouwen en opzetten etc.
-
je hebt tegenwoordig al voor zo'n 350 euro een M43 motorblok met versnellingsbak op MP..
En aangezien iedereen de voordelen tussen een M40 en een M43 motor weet ,wist ik het wel en zou ik er een M43 blok in plaatsen..
En aangezien iedereen de voordelen tussen een M40 en een M43 motor weet ,wist ik het wel en zou ik er een M43 blok in plaatsen..

BMW L.A.CarParts
Voor diverse E34 ,E36,Z3,E39 en E46 Onderdelen
Voor diverse E34 ,E36,Z3,E39 en E46 Onderdelen