Hydraulische lift achterklep

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
jklaverstijn

Hydraulische lift achterklep

Bericht door jklaverstijn » 10 mei 2011, 13:23

Hallo,

Ik heb een geïmporteerde E61 535d uit 2005. Een tijdje geleden bleek dat de kogelgewrichten van de automatische lift van de achterklep versleten zijn. De kogeltjes zijn vervangen en ook een van de kommetjes. Het kommetje van aan de bovenkant echter vormt een geheel met de zuiger. Dat kun je niet als onderdeel vervangen maar vergt een totaal nieuwe lift. En dat komt met btw en arbeid al gauw op €1000! Daar ben ik dus lekker mee.

Nu zie ik een paar alternatieven:
1) ik laat door een goeie metaalbewerker een iets dikker (ik denk aan minder dan 0.1 mm extra) kogeltje maken dat compenseert voor de slijtage van het kommetje maar weet niet welk metaal met welke hardheid etc.
2) tweede-hands lift
3) lift vervangen voor een gasveer en voortaan handbediende achterklep. Dat zou jammer zijn.
4) ???

Heeft iemand hier ervaring mee? Volgens mijn monteur zijn er in NL weinig van dit soort liften en daardoor is een 2e-hands moeilijk verkrijgbaar. Er staat ook 3+ uur arbeid voor de vervanging. Maar als iemand er een heeft liggen dan wil ik daar graag over praten.

Ik hoor graag jullie suggesties!

Alvast bedankt, Jan.
De e46 op de foto is inmiddels (noodgedwongen, diefstal) vervangen door een E61 535D met M pakket, pano dak, automaat, ...

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”