Hikken en trillen
Hikken en trillen
Hallo allemaal,
Sinds 3 weken ben ik de eigenaar van een 320d touring 11-2003. Vind het een hele mooie wagen, echter het Freude am fahren beleef ik toch nog niet helemaal.
Ik loop tegen de volgende ergenissen aan.
- van 1 naar 2 en naar 3 hikt de auto. Echt lekker vloeiend schakelen is lastig. Cdv reeds verwijderd. Dit scheelt wel maar het hikje blijft,
- auto stottert wel eens bij lage toeren en heel licht gas geven. Vooral rond de 40-60-80 km.
- op de snelweg bij 100-120 vind ik de auto trillen/ resoneren. Onwijs irritant. Hierdoor kan ik niet genieten van de rit. Is heel licht, maar het lijkt wel of het wegdek dan niet glad is. Ik heb het gevoel dat ik voortdurend heel licht zit te schudden.
À.s dinsdag afspraak gemaakt bij BMW specialist in Barendrecht om de auto eens te laten nakijken. Zit nl nog 6 maanden Bovag op.
De Polo van mijn vriendin 6 jaar oud, vind ik beter schakelen en minder trillen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn van een BMW.
Als iemand ideeën heeft dan ben ik benieuwd. Zit sinds ik die wagen heb hele avonden het forum af te struinen en lijstjes te maken met wat het zou kunnen zijn.
Ik zal de uitkomst van de check a.s dinsdag posten.
Grt
Sinds 3 weken ben ik de eigenaar van een 320d touring 11-2003. Vind het een hele mooie wagen, echter het Freude am fahren beleef ik toch nog niet helemaal.
Ik loop tegen de volgende ergenissen aan.
- van 1 naar 2 en naar 3 hikt de auto. Echt lekker vloeiend schakelen is lastig. Cdv reeds verwijderd. Dit scheelt wel maar het hikje blijft,
- auto stottert wel eens bij lage toeren en heel licht gas geven. Vooral rond de 40-60-80 km.
- op de snelweg bij 100-120 vind ik de auto trillen/ resoneren. Onwijs irritant. Hierdoor kan ik niet genieten van de rit. Is heel licht, maar het lijkt wel of het wegdek dan niet glad is. Ik heb het gevoel dat ik voortdurend heel licht zit te schudden.
À.s dinsdag afspraak gemaakt bij BMW specialist in Barendrecht om de auto eens te laten nakijken. Zit nl nog 6 maanden Bovag op.
De Polo van mijn vriendin 6 jaar oud, vind ik beter schakelen en minder trillen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn van een BMW.
Als iemand ideeën heeft dan ben ik benieuwd. Zit sinds ik die wagen heb hele avonden het forum af te struinen en lijstjes te maken met wat het zou kunnen zijn.
Ik zal de uitkomst van de check a.s dinsdag posten.
Grt
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: Hikken en trillen
Trillen bij 100/120:
Kromme remschijven
Banden die opnieuw gebalanceerd moeten worden
Stotteren bij lage toeren; Wellicht luchtmassameter?
Naja, ik ben benieuwd naar de uitkomst.
Kromme remschijven
Banden die opnieuw gebalanceerd moeten worden
Stotteren bij lage toeren; Wellicht luchtmassameter?
Naja, ik ben benieuwd naar de uitkomst.
Re: Hikken en trillen
Ook ik ben nieuwsgierig naar de uitkomst. Mijn '98 E39 540i trilt bij 75-85 km/h. Het zijn niet de banden, die zijn vorige week gebalanceerd. Wellicht kromme schijven, maar dat zou me verbazen: die zitten er nog niet zo lang nieuw onder. Misschien de velgen? Of iets anders in de ophanging? Keine ahnung...
dus als jij weet wat het bij jou was, dan lees ik het graag!

Re: Hikken en trillen
Gisteren bij Advanced Engineering BV geweest in Barendrecht. BMW specialist. Hij heeft de auto uitgelezen, maar daar kwam niets uit. Samen zijn we met de auto gaan rijden en hij gaf aan: Als alle e46 zo zouden rijden dan zou ik weinig werk te doen hebben. Hij vond de auto goed rijden vond het trillen meevallen. (ik heb zelf ook het idee dat het erger wordt als de auto goed warm is)
Schakelen vond hij ook goed gaan.
Kortom hij vond het een hele nette bmw en mij misschien wat kritisch.
's middags twee nieuwe voorbanden op laten zetten. 205 ipv 225. dit scheelt aanzienlijk wat betreft het zoekgedrag van de auto en het afrolgeluid.Trillen/schudden voel ik echter nog steeds.
Waar ik niet bij kan is dat een polo van 18.000 euro uit 2004 met 200.000 km op de teller beter schakelt en rijdt dan een bmw van 11-2003 met 154.000 op de teller met een nieuw waarde van 45.000 eur en dat een specialist dan zegt dat hoort een beetje bij dit type auto. Je moet het niet vergelijken met bijv een japanner.
Maar ja, de auto blijft een plaatje. Blijf het forum verder afstruinen om te kijken of ik iets kan vinden waarmee ik bij de specialist aan kan komen.
Schakelen vond hij ook goed gaan.
Kortom hij vond het een hele nette bmw en mij misschien wat kritisch.
's middags twee nieuwe voorbanden op laten zetten. 205 ipv 225. dit scheelt aanzienlijk wat betreft het zoekgedrag van de auto en het afrolgeluid.Trillen/schudden voel ik echter nog steeds.
Waar ik niet bij kan is dat een polo van 18.000 euro uit 2004 met 200.000 km op de teller beter schakelt en rijdt dan een bmw van 11-2003 met 154.000 op de teller met een nieuw waarde van 45.000 eur en dat een specialist dan zegt dat hoort een beetje bij dit type auto. Je moet het niet vergelijken met bijv een japanner.

Maar ja, de auto blijft een plaatje. Blijf het forum verder afstruinen om te kijken of ik iets kan vinden waarmee ik bij de specialist aan kan komen.
Re: Hikken en trillen
Het hikken en trillen klinkt bekend. Je hoeft het niet perse te zoeken in banden/remmen/onderstel enz. Mijn 320ci heeft het bij constante snelheid in lagere toerentallen, en dan met name in vijfde versnelling. Het zijn hele korte schokjes achter elkaar die vibrerend aanvoelen. Bij mij is het waarschijnlijk luchtmassameter, nokkenassensor(s) of combinatie van die twee. Heb je ook voelbaar minder/wisselend vermogen?
Re: Hikken en trillen
Lucht massa meter komt om de haverklap voor bij BMW. Heb je face lift model? Variabele nokkenassen sensor?
Re: Hikken en trillen
Hikken heb ik bijvoorbeeld als ik 60 rij in 3 in heel lichtjes gas geef om mee te rijden met het verkeer. In vier en vijf wil het ook wel gebeuren.
Het trillen op de snelweg is heel licht en komt met name op (denk ik) bij warme motor. Hoor ook een resonant geluid. Gaat om een facelift model. 11-2003.
Het trillen op de snelweg is heel licht en komt met name op (denk ik) bij warme motor. Hoor ook een resonant geluid. Gaat om een facelift model. 11-2003.
Re: Hikken en trillen
Ehm, als de luchtmassa meter binnen het kenveld valt maar niet de juiste is geeft die geen foutcode aan maar zal die wel gaan inhouden.
Advies, Ga of naar de dealer of koop een uitleeskast van +- 100 euro ( tevens voor alle merken beschikbaar ) daar datalogger op zit. Hierbij kun je de gegevens van de sensoren en actuatoren controleren tijdens het rijden. Dit is eenmalig een aanschaf maar kan je de diagnose kosten bij de dealer besparen.
Anders eff langs dde dealer gaan om dit te laten controleren.
Nogmaals, als de gegevens binnen het kenveld vallen zal de ECU geen foutcodes opgeven. Lucht massa meter komt ook vaak voelbaar voor met accelleren.
Is het echt hikken of bokken? Je motor loopt wel op 4 cilinders neem ik aan ivm bobines/verstuivers? Te testen door in z'n 2 te rijden en dan afremmen tot je bijna stil staat en dan plank gas rijden. Als deze dan bokt en schudt ligt het aan je ontsteking. Enige vermogensverlies tijdens door accelereren?
Advies, Ga of naar de dealer of koop een uitleeskast van +- 100 euro ( tevens voor alle merken beschikbaar ) daar datalogger op zit. Hierbij kun je de gegevens van de sensoren en actuatoren controleren tijdens het rijden. Dit is eenmalig een aanschaf maar kan je de diagnose kosten bij de dealer besparen.
Anders eff langs dde dealer gaan om dit te laten controleren.
Nogmaals, als de gegevens binnen het kenveld vallen zal de ECU geen foutcodes opgeven. Lucht massa meter komt ook vaak voelbaar voor met accelleren.
Is het echt hikken of bokken? Je motor loopt wel op 4 cilinders neem ik aan ivm bobines/verstuivers? Te testen door in z'n 2 te rijden en dan afremmen tot je bijna stil staat en dan plank gas rijden. Als deze dan bokt en schudt ligt het aan je ontsteking. Enige vermogensverlies tijdens door accelereren?
Re: Hikken en trillen
Terug geweest naar de Bovag garage voor het schudden van de auto. De monteur voelde het ook. Voelt heel onrustig. Auto is op de brug geweest maar hij zag er niets aan. Achterbanden hij heeft opnieuw gebalanceerd. Geen verschil.
Ze sturen me weg met probeer 'm nogmaals. En teksten als 'het ziet er toch goed uit'. Zit zelf ook aan een gaar vliegwiel te denken.
Maar wat kan ik verwachten van de Bovag garantie?
Als het trillen blijft en op de brug ziet hij niets vreemds, moet hij dan de auto uit elkaar gaan halen?
Wat is wijsheid in deze? Kan nl niet alles aan de auto gaan vervangen.
Ze sturen me weg met probeer 'm nogmaals. En teksten als 'het ziet er toch goed uit'. Zit zelf ook aan een gaar vliegwiel te denken.
Maar wat kan ik verwachten van de Bovag garantie?
Als het trillen blijft en op de brug ziet hij niets vreemds, moet hij dan de auto uit elkaar gaan halen?
Wat is wijsheid in deze? Kan nl niet alles aan de auto gaan vervangen.
Re: Hikken en trillen
Subframe gescheurd achter? Kromme velg? Schudden heeft niets met vliegwiel te maken bij 100-120 km/uur. Dit voel je normaliter alleen met schakelen dat je pedaal hapert.
Re: Hikken en trillen
Het is een facelift model 11-2003. Deze hebben toch geen last van subframe problemen?
Hoe controleer ik die velgen? Komt dit er niet uit bij balanceren?
Hoe controleer ik die velgen? Komt dit er niet uit bij balanceren?
Re: Hikken en trillen
subrframe issues komen in principe alleen voor bij de E46 tot en met 2000. Vanaf 2001 mag dit niet meer voorkomen. Een 2003 facelift model mag/kan dit dus niet hebben
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
Re: Hikken en trillen
Balanceren is statisch en je krijgt er theoretisch alle onbalans uit. Je ziet het wel als die krom is. Ikzelf heb vaker meegemaakt bij een Ford ( ik werk bij Ford dealer ) dat de banden hoogteslag kunnen krijgen en dan voel je de auto ook zowaar trillen.
Op de auto is dynamisch en dan komen er ook krachten op.
Heb je winter wielen set? Probeer die eerst eventueel als je dat thuis kunt. Kost je niets en je kunt dingen uitsluiten..
Onderstel nagekeken? Speling Aandrijfassen?
En als je garantie hebt niets om geven. Garantie is garantie, of zijn ze dan op vakantie?
Op de auto is dynamisch en dan komen er ook krachten op.
Heb je winter wielen set? Probeer die eerst eventueel als je dat thuis kunt. Kost je niets en je kunt dingen uitsluiten..
Onderstel nagekeken? Speling Aandrijfassen?
En als je garantie hebt niets om geven. Garantie is garantie, of zijn ze dan op vakantie?

Re: Hikken en trillen
Ben benieuwd of er enthousiaste ervaren BMW rijders zijn in omgeving Rotterdam die eens in ritje willen maken in mijn 320d. Wil wel eens weten wat jullie van het rijgedrag van deze wagen vinden. Wordt er tot nu toe niet vrolijk van.
Let me know
Let me know
Re: Hikken en trillen
Test ritje gemaakt.
Auto schakelde vandaag beter dan zondag. Misschien door de temperatuur. Begon vrij snel weer te trillen. Bijvoorbeeld ook als ik 40-50 rij in zijn drie.
Kan met de auto heel makkelijk optrekken in zijn drie. Koppeling op laten komen en hij slaat niet af.
Bokt ook van 1 naar 2.
Ik denk versleten koppeling en 2 massa vliegwiel die het schudden veroorzaakt.
Auto schakelde vandaag beter dan zondag. Misschien door de temperatuur. Begon vrij snel weer te trillen. Bijvoorbeeld ook als ik 40-50 rij in zijn drie.
Kan met de auto heel makkelijk optrekken in zijn drie. Koppeling op laten komen en hij slaat niet af.
Bokt ook van 1 naar 2.
Ik denk versleten koppeling en 2 massa vliegwiel die het schudden veroorzaakt.