meer comfort met runflat mogelijk?

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
mark47777
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mar 2011, 11:21

meer comfort met runflat mogelijk?

Bericht door mark47777 » 15 mei 2011, 09:50

Ik vind de 18inch RFT's op mijn e61 530d touring met M-pakket te hard, hoe dit op te lossen?


Andere vragen:

1. Kan je bandenspanning meten met non RFT's als je auto af fabriek RFT's heeft?
2. Als je dan toch RFT's moet of wil hebben; bestaan er inmiddels meer comfortabele RFT's (18 inch)?
3. Zou je nog meer comfort kunnen halen uit het vervangen van schokdempers en veren t.o.v. het af fabriek sportonderstel? Want dan hou je de RFT's met hun voordelen, maar compenseer je dat met betere schokdempers/veren setjes.

Gebruikersavatar
Fabian79
Berichten: 4922
Lid geworden op: 17 dec 2008, 18:12

Re: meer comfort met runflat mogelijk?

Bericht door Fabian79 » 15 mei 2011, 10:13

Onderstel aanpassen zou ik niet doen.
Dat geeft uiteraard meer comfort, maar verslechterd je rijeigenschappen aanzienlijk.

RFT's zijn niet noodzakelijk, alleen het gebrek aan een reservewiel is waarschijnlijk wel vervelend.
Met RFT's kan je naturlijk doorrijden met lekke band. Met een normale band kan dat absoluut niet dus zul je een reservewiel moeten hebben.

Comfortabelere RFT's zijn er eigenlijk niet. De wang van de band heeft de hardheid nodig om de auto te dragen bij een lekke band.
Met monteren van de banden merk je dit ook.
Deze hardheid zorgt voor minder vering op je banden dus ook minder comfort.


mijn mening: op normale banden gaan rijden en zorgen voor een reserve wiel (of compressortje met schuimflesje en anwb/ euromaster lidmaatschap ;) )
Je auto heeft waarschijnlijk druksensoren op de wielen. Zonder RFT's kan dus wel zonder problemen.
De sensoren zitten er in om je te waarschuwen, omdat je met RFT's minder snel voelt of je een lekke band hebt.
Problemen zal het dus niet geven, maar wel aanzienlijk meer comfort.

Anderszijds comfort terugwinnen kan je doen door kleinere wielen met hogere banden, alleen het runflat verhaal blijft zeuren ook in die maten
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Gebruikersavatar
Bandje
Berichten: 88
Lid geworden op: 01 sep 2010, 09:32

Re: meer comfort met runflat mogelijk?

Bericht door Bandje » 16 mei 2011, 18:40

Sorry maar welk merk RFT heb je er onder zitten,
Er zijn wel degelijk verschillen in comfort per merk.
De Michelin zero pressure is een veel soepelere RFT als bijvoorbeeld een stugge Bridgestone.

Griffendahl

Re: meer comfort met runflat mogelijk?

Bericht door Griffendahl » 23 mei 2011, 12:28

Je zou de M-techniek veerpoten kunnen vervangen voor originele veerpoten.

Gebruikersavatar
marcelgt
Berichten: 187
Lid geworden op: 24 mar 2010, 22:47
Locatie: Übach-Palenberg

Re: meer comfort met runflat mogelijk?

Bericht door marcelgt » 26 mei 2011, 09:13

Fabian79 schreef: Je auto heeft waarschijnlijk druksensoren op de wielen. Zonder RFT's kan dus wel zonder problemen.
De sensoren zitten er in om je te waarschuwen, omdat je met RFT's minder snel voelt of je een lekke band hebt.
Ik weet niet of het bij alle BMW modellen zo is opgelost, maar in de wielen van de e90 zitten geen sensoren, BMW gebruikt gewoon de ABS sensoren die het toerental van de 4 afzonderlijke wielen meten.Wanneer je een lekke band krijgt, wordt de radius van de lekke band kleiner en draait dat wiel sneller rond.
6 cylinders horen in lijn te staan!

Gebruikersavatar
lekkerwijf1
Berichten: 1217
Lid geworden op: 28 jun 2010, 16:14
Locatie: Ommen

Re: meer comfort met runflat mogelijk?

Bericht door lekkerwijf1 » 06 jun 2011, 22:16

Wat marcelgt zegt geld inderdaad ook voor de e60 en e61

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Performance en tuning”