Defecte LMM ??

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
ivanho

Defecte LMM ??

Bericht door ivanho » 21 mei 2011, 15:18

Hallo allemaal,

Ik heb het idee dat mijn lmm (luchtmassameter) zijn beste tijd heeft gehad.
Jammer genoeg is dit niet electronisch uit te lezen.
Vlg's de dealer zijn ze bij bmw's van bj. 2003 / 2004 nu wel aan vervanging toe.
Nu kost zo'n ding bij hen maar liefst rond de 350,- euro en dat vindt ik nogal een beste prijs om te gokken of mijn probleempje (wat inhouden / stotteren bij gasgeven) dan ook opgelost is. :gek:
Ik heb gelezen dat er Oem een VDO of Bosch op de auto zit.
Na wat googelen kwam ik bij http://www.onderdelenholland.nl" onclick="window.open(this.href);return false; uit.
Daar kost een lmm rond de 100,- euro !!
Mijn vraag is nu: heeft iemand van jullie hier ervaring mee en zou er kwalitatief veel verschil in zitten ??
Ik vind 250,- euries verschil nl. nogal veel geld.

gr. Ruud
Wie niet om autorijden geeft moet geen BMW kopen !!

Opt1mus
Contacteer:

Re: Defecte LMM ??

Bericht door Opt1mus » 21 mei 2011, 16:05

http://www.bimmerportal.nl/post252354.h ... ai#p252354" onclick="window.open(this.href);return false;
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | Afbeelding|
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"

Henry320d
Contacteer:

Bericht door Henry320d » 21 mei 2011, 17:21

+ de Bosch/OEM variant is compleet met behuizing, dat scheelt ook in de kostprijs.... (laten we het maar niet hebben over de dealer-uurptijs...)

dw70

Bericht door dw70 » 21 mei 2011, 21:41

ivanho schreef:Hallo allemaal,

Ik heb het idee dat mijn lmm (luchtmassameter) zijn beste tijd heeft gehad
.

en hoe constateer je dat dit zo is?
Jammer genoeg is dit niet electronisch uit te lezen.
Bij bosch krijg je de complete curve (werkgebied) op papier als jij dat wilt.
Hierbij zien ze gelijk of deze doet wat hij moet doen.

En goedkoper als bij de dealer. Dat is niet zo moeilijk natuurlijk.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

TommyGun
Contacteer:

Bericht door TommyGun » 21 mei 2011, 23:09

Mijn ervaringen:

http://www.bimmerportal.nl/e46-techniek ... ml#p294929" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bimmerportal.nl/e46-techniek ... ml#p298859" onclick="window.open(this.href);return false;
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

ivanho

Bericht door ivanho » 21 mei 2011, 23:29

judaz schreef:Lmm kan zeker tevoorschijn komen door uit te lezen en wat je stealer daar zegt dat "2003/2004 modellen nu wel aan vervanging toe zijn" is flauwe kul. Daar kan je helemaal geen tijdsduur op plakken. Die wil je gewoon een stuk lichter maken heb ik de indruk adhv wat ie jou allemaal verteld. Het kan zeker zijn dat je LMM niet meer goed functioneert, maar de uitleg wat ie deraan geeft... :gek: Wat betreft verschillende merken... Pierburg is ook niet slecht, maar zo'n heel goedkoop ding heb ik toch mn twijfels aan... die dingen moeten namelijk heeel nauwkeurig meten en er zit wel degelijk kwaliteitsverschil in het matriaal. Ik weet niet welk type dat jij hebt, maar die wat ik in mn M52tu motor heb zitten is dezelfde als bij een Hyundai :leip: dachte een sonata... Kan ik dus bv daar achter zoeken en dan heb ik hem goedkoper, gewoon omdat ie voor een hyundai zou zijn :roll:
Eyy Judaz,

Bedankt voor je reactie. Ik heb "maar een kleine 318i" met een M42 blok. Zal binnenkort de lmm er even afschroeven voor het typenummer. Heb even de link van Optimus na gelezen en denk dat ik pech heb vwb de Hyundai uitvoering want daar stond een 318i niet bij op het lijstje -_- Blijft toch belachelijk dat zo'n dealer je gewoon geen eerlijk antwoord blijkt te geven en je alleen een duur onderdeel in je maag wilt splitsen. Jij noemt het merk Pierburg maar ook daar zijn de meningen hier op de site over verdeeld. Heb nl. ook gelezen dat je beter zou kunnen kiezen voor Bosch omdat die compleet is met een nieuwe behuizing ?! Blijkt toch maar weer hoe handig het is dat we hier kennis en ervaring kunnen delen !! Learning all the time :!

Thnkx :duim:

ivanho

Bericht door ivanho » 22 mei 2011, 00:37

Hii dw70

Ik heb al een tijdje last van niet direct reageren als ik het gas intrap. Hij houd eerst wat in, bokt als het ware een beetje, en dan gaat hij pas. Stationair loopt hij verder goed dus geen dip in toerental. Heb hem net een inspectie 2 beurt laten geven en hoopte dat het probleempje dan misschien opgelost zou zijn, nou niet dus. Hier op de site wat gezocht en gelezen en kreeg het idee dat het de lmm wel eens kon zijn. Bij de dealer langs gegaan of dit electronisch was uit te lezen en vlg's hen (2 man!!) was dit niet het geval waarbij hij dus ook nog zei dat bij de E46 met bj.2003/2004 ze nu wel aan vervanging toe zijn. Ik ga / ging er dus vanuit dat zo'n gast wel weet waar hij over praat. Twijfel daar nu behoorlijk aan en denk dat hij liever alleen wil verkopen -_-
Ik ga nu dus maar bij mij in de buurt zoeken waar ze hem wel uit kunnen lezen om te kijken of hij nu wel of niet goed werkt.

thnxs voor je reactie

ivanho

Bericht door ivanho » 22 mei 2011, 00:40

TommyGun schreef:Mijn ervaringen:

http://www.bimmerportal.nl/e46-techniek ... ml#p294929" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bimmerportal.nl/e46-techniek ... ml#p298859" onclick="window.open(this.href);return false;

Hii TommyGun

Thanks voor je reactie, heb het gelezen er weer wat wijzer van geworden !! :duimen:

Opt1mus
Contacteer:

Bericht door Opt1mus » 22 mei 2011, 08:14

2 snelle opmerkingen:

het verhaal van de gemodificeerde behuizing gaat iig op voor de Dieselmodellen, of dit ook bij benzine zo is weet ik niet
uitlezen van de werking / doorgegeven waardes van de LMM is ZEKER mogelijk, alleen wel rijdend
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | Afbeelding|
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"

TommyGun
Contacteer:

Bericht door TommyGun » 23 mei 2011, 07:09

Dit is inderdaad niet het geval bij de benzine-uitvoeringen.

Alleen rijdend is niet waar. Ik heb het stilstaand gemeten (thans, de monteur). Natuurlijk de motor draaiende.

Oude LMM:
4000 toeren - 40/50 g/s

Nieuwe LMM:
4000 toeren - 90 g/s

Beide keren stilstaand dus. Hoe het werkt weet ik niet (wellicht dat lucht hier nog geen invloed heeft, of dat de motor zelf aan trekt), maar ik zag het verschil duidelijk in de grafiekjes ;).
Laatst gewijzigd door Opt1mus op 23 mei 2011, 07:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels mbt quoteren
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

ivanho

Bericht door ivanho » 23 mei 2011, 22:34

Oke, wist niet dat er verschil in de lmm zat voor een diesel en benzine motor.
Wel vreemd dat de lmm voor de benzinemotoren niet is gemodificeerd.
Die modificatie is er toch gekomen om een betere luchtstroom te krijgen in de behuizing waardoor er nauwkeuriger uitgelezen kon worden en minder vervuiling plaats vond op/aan de lezer ?!
Zou dit dan alleen voor de dieselmotoren noodzakelijk zijn geweest ??
Je zou toch denken dat de lmm als onderdeel er zit om er voor te zorgen dat de motor een zo goed mogelijk brandstof/zuurstofmengsel krijgt en dat het niet uit maakt of dat nu voor diesel of benzine is ......strange :leip:
Maar oke, weet nu eigenlijk nog niet waar ik nu goed aan doe.
Als er geen gemodificeerde uitvoering van die lmm voor mijn 318i te krijgen is moet ik dan toch voor zo'n Pierburg of id. gaan of toch voor de Bosch / VDO ?? :s
Wie heeft er ook met dit bijltje gehakt en heeft de oplossing, graag niet die van de dealer met een lmm van 350,- :gek:

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 23 mei 2011, 22:56

Pak de bosch met behuizing.

Meters zijn namelijk geijkt op het huis.
Aangezien die gewoon uit een mal komen kunnen ze iets verschillen. Mallen gaan immers niet eeuwig mee en vervormen bij elke afdruk iets.
Wil je het goed doen dus voor een complete kiezen.

Gewoon halen bij rijsbergen o.i.d. dan zijn ze een stuk goedkoper.
Ik betaalde voor de lmm van een diesel om en nabij de 220 euro, een bosch met behuizing.
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

ivanho

Bericht door ivanho » 24 mei 2011, 17:59

Thnxs Fabian, weer wat wijzer geworden !!
Ook die prijs is trouwens al een stuk aangenamer dan die van de dealer :duimen:

Frenkz

Bericht door Frenkz » 24 mei 2011, 21:03

ik heb denk ik ook een probleem met de LMM heb, alleen heb ik andere kuren: Bij mij gaat er plots (vooral op de snelweg) het accu lampje even branden (ca. 1 sec) en de motor houdt dan behoorlijk in (een klap als het ware) maar hij slaat verder niet af ofzo.
De toeren zakken net even in en daarna is alles normaal. (dit alles binnen die ene seconde)

Ik gok dat dit ook de LMM is, of vind iemand anders van niet?
Anyways, als je zo'n originele BOSCH LMM zou aanschaffen, dan is het kweste van gewoon vervangen en klaar.
of moet je naar de dealer om het weer te laten coderen/inlezen op jouw auto ??

Ik heb al een keer zelf mijn luchtfilter vervangen, waarbij ik dus ook de LMM moest eraf halen e.d.
Dus ik weet nu hoe het moet en wil het natuurlijk zelf doen, tenzij er een computer aan te pas moet komen achteraf :roll:

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 25 mei 2011, 15:54

wat???

als je je luchtfilter moet vervangen je LMM er af??
Ik denk dat je nog een x goed moet kijken. Das niet de normale gang van zaken.

Denk dat je jouw probleem eerder ergens anders moet zoeken. Een LMM doet het wel of niet goed. Deze geeft doorgaans geen problemen
van een paar seconden en daarna weer niet.

Normaal gesproken is het gewoon uitwisselen. Als je hetzelfde onderdeelnummer te pakken hebt moet het geen probleem zijn.
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”