Motor warmgelopen, hoe komt dit?
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 05 apr 2011, 19:54
Motor warmgelopen, hoe komt dit?
Ik heb vorige week vrijdag een warmloper meegemaakt tijdens file-rijden.
De wagen loopt stationair voorbij de bedrijfstemperatuur (90%) Tot het rode lampje gaat branden, ik heb hiermee doorgereden omdat ik dacht dat het aan de sensor ofzo lag, als gevolg dat deze na 10 minuten file-rijden stilviel met zeer veel rook uit de motorruimte, eerste dat opviel was zeer veel koelvloeistof rondom radiator en op mn carosserie. Zeer veel uit radiator uit.
Laten afkoelen en water bijgevuld, klein stukje met gereden en terug enorm gezakt. Dus als ik in het stad of in de file rijd (onder de 30 km/h) dan loopt deze enorm warm, als gevolgd tot in het rood. Ik heb nog niets nagekeken of dergelijke, ik heb hem wel naar huis gereden en dan stond deze op 3/4 van de temperatuur meter (tussen bedrijfstemp en max temp)
Ik zou graag weten wat het is, want ik zit ook nog met het vermogenverlies en max.snelheid verlies (In mijn andere topic) Of dat mijn motorblok op is of enkel de cilinderkop volledig moet vervangen worden?
Ik heb geen zin om zoals vele andere alles te vervangen zoals waterpomp/thermostat of koelvin en dergelijke als dat niet nodig is.
Het gaat hem over een BMW e36 318i Sedan van 1991 met M40 motorblok (distributie riem)
MVG Brian
De wagen loopt stationair voorbij de bedrijfstemperatuur (90%) Tot het rode lampje gaat branden, ik heb hiermee doorgereden omdat ik dacht dat het aan de sensor ofzo lag, als gevolg dat deze na 10 minuten file-rijden stilviel met zeer veel rook uit de motorruimte, eerste dat opviel was zeer veel koelvloeistof rondom radiator en op mn carosserie. Zeer veel uit radiator uit.
Laten afkoelen en water bijgevuld, klein stukje met gereden en terug enorm gezakt. Dus als ik in het stad of in de file rijd (onder de 30 km/h) dan loopt deze enorm warm, als gevolgd tot in het rood. Ik heb nog niets nagekeken of dergelijke, ik heb hem wel naar huis gereden en dan stond deze op 3/4 van de temperatuur meter (tussen bedrijfstemp en max temp)
Ik zou graag weten wat het is, want ik zit ook nog met het vermogenverlies en max.snelheid verlies (In mijn andere topic) Of dat mijn motorblok op is of enkel de cilinderkop volledig moet vervangen worden?
Ik heb geen zin om zoals vele andere alles te vervangen zoals waterpomp/thermostat of koelvin en dergelijke als dat niet nodig is.
Het gaat hem over een BMW e36 318i Sedan van 1991 met M40 motorblok (distributie riem)
MVG Brian
Re: Motor warmgelopen, hoe komt dit?
als je cilinderkop niet lekt aan de buitenkant dan doet deze dat waarschijnlijk aan de binnenkant dus lekt waarschijnlijk de koelvloeistof in de cilinders en/of in je blok. Lijkt me reeel dus dat je koppakking er uit ligt. niet mee doorrijden en zsm door een monteur laten onderzoeken wat er kapot is.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
Re: Motor warmgelopen, hoe komt dit?
Hi Brian,
Da's balen natuurlijk. Dit probleem kan nogal wat oorzaken hebben.
Je geeft zelf al wat dingen aan. Begin eerst eens met te kijken of je koelvin wel aanslaat als hij een bepaalde temp. bereikt. Ook kan je thermostaat de geest hebben gegeven zodat hij niet open gaat en je geen circulatie van je koelwater hebt. Denk haast niet dat je waterpomp het probleem is, dat hoor je meestal wel. Radiator misschien lek of deels verstopt ?? Ook even je olievuldop los of oliepijlstok eruit om te kijken of er lichtbruin schuim (sludge) te zien is. Dat zou kunnen duiden op een lekke koppakking / gescheurde cilinderkop. (sludge = water/koelvloeistof vermengd met motorolie) Je zal dingen moeten gaan checken zodat je ze kan uitsluiten als oorzaak als ze goed werken. Never nooit met een rood temp.lampje doorrijden
dit kan je zowel letterlijk als figuurlijk je kop kosten !! Hoop niet dat dit het geval is want dan wordt het zeker een heel duur grapje.
Suc6 met zoeken en hoop voor jou dat het met een nieuwe thermosstaat is opgelost !!!!
Da's balen natuurlijk. Dit probleem kan nogal wat oorzaken hebben.
Je geeft zelf al wat dingen aan. Begin eerst eens met te kijken of je koelvin wel aanslaat als hij een bepaalde temp. bereikt. Ook kan je thermostaat de geest hebben gegeven zodat hij niet open gaat en je geen circulatie van je koelwater hebt. Denk haast niet dat je waterpomp het probleem is, dat hoor je meestal wel. Radiator misschien lek of deels verstopt ?? Ook even je olievuldop los of oliepijlstok eruit om te kijken of er lichtbruin schuim (sludge) te zien is. Dat zou kunnen duiden op een lekke koppakking / gescheurde cilinderkop. (sludge = water/koelvloeistof vermengd met motorolie) Je zal dingen moeten gaan checken zodat je ze kan uitsluiten als oorzaak als ze goed werken. Never nooit met een rood temp.lampje doorrijden

Suc6 met zoeken en hoop voor jou dat het met een nieuwe thermosstaat is opgelost !!!!
Wie niet om autorijden geeft moet geen BMW kopen !!
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 05 apr 2011, 19:54
Re: Motor warmgelopen, hoe komt dit?
Beste leden,
@hberkhoff, ja ik ben zelf monteur, maar bij Toyota, en daar kom je eigenlijk raar of zelden (1 op 100) met een probleem met een koppakking. Eners welke km.stand of leeftijd.
@Ivanho, ja ik zal eens zien, maar mn koelvin draait toch altijd mee, die is toch aangedreven door een multiriem? Die draait volgens mij altijd mee, maar nooit heb ik iets bij eners welke toeren of temp iets horen meedraaien. Bij mijn weten kan ik geen sludge zien, maar nu in dit geval ga ik dat eens bezien. Radiator, tjah alles heeft altijd gewerkt, zowel verwarming al rijdend als stationair draaien. Ja idd ik heb zelf toen gezegd van: Ik ben het beu ik zal wel geloven dat het temperatuurmetertje defect is >.< Maar in dit geval dus niet...
MVG Brian
@hberkhoff, ja ik ben zelf monteur, maar bij Toyota, en daar kom je eigenlijk raar of zelden (1 op 100) met een probleem met een koppakking. Eners welke km.stand of leeftijd.
@Ivanho, ja ik zal eens zien, maar mn koelvin draait toch altijd mee, die is toch aangedreven door een multiriem? Die draait volgens mij altijd mee, maar nooit heb ik iets bij eners welke toeren of temp iets horen meedraaien. Bij mijn weten kan ik geen sludge zien, maar nu in dit geval ga ik dat eens bezien. Radiator, tjah alles heeft altijd gewerkt, zowel verwarming al rijdend als stationair draaien. Ja idd ik heb zelf toen gezegd van: Ik ben het beu ik zal wel geloven dat het temperatuurmetertje defect is >.< Maar in dit geval dus niet...
MVG Brian
Re: Motor warmgelopen, hoe komt dit?
Visco defect dus.psychopaatje schreef: @Ivanho, ja ik zal eens zien, maar mn koelvin draait toch altijd mee, die is toch aangedreven door een multiriem? Die draait volgens mij altijd mee, maar nooit heb ik iets bij eners welke toeren of temp iets horen meedraaien.
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 


-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 05 apr 2011, 19:54
Re: Motor warmgelopen, hoe komt dit?
Maar is dat dan normaal dat er geen extra fan opstaat voor het warmlopen te voorkomen, want de enigste fan dat hier op staat achter de radiator zit aan mn blok bevestigt en word aangedreven door een riem. Deze zal dus dan defect zijn?
http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/S ... _coupling/
MVG Brian
http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/S ... _coupling/
MVG Brian
Re: Motor warmgelopen, hoe komt dit?
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 

