Trilling in stuur en gaspedaal e46 330i
Trilling in stuur en gaspedaal e46 330i
Hallo allemaal,
Ik heb al een tijdje last van behoorlijke trillingen in het stuur en gaspedaal (dus de voorkant) vanaf 80 km/h.. wordt minder na 120 km/h maar blijft aanwezig. In Maart de auto weggebracht naar de garage maar daar konden ze niks vinden in de de voorwielophanging. Volgens hun lag het aan de banden. Banden laten balanceren, maar helaas nog steeds last van die vervelende trilling, maar ze zagen wel dat de velg rechts achter niet helemaal 100% recht was en dachten dat dat de oorzaak was. Uiteindelijk een ander setje velgen en banden eronder gegooid (origineel 17" 225) en tot mijn verbazing was de trilling nog steeds aanwezig, maar nu ook bij het remmen een trillend stuur (vooral afremmen bij 80 km/h) en de auto trok behoorlijk naar links tijdens het remmen. Bij rustig rijden hoorde je ook voor een schavend geluid, dus de remschijven!
Het vreemde is dat bij mijn oude setje velgen (die ik er nu weer onder heb liggen) 18" voor 225 en achter 255 alleen vanaf 80 km/h die trilling voel en niet die problemen heb tijdens het remmen. Iemand hier een verklaring voor? Ik moet er ook bij vermelden dat die trilling aanwezig is sinds ik de auto stil had gezet omdat er ineens een soort van brandlucht in de auto kwam. Denken jullie dat het de remschijven zijn? of iets anders? Ik sta op het punt mijn remschijven/blokken te laten vervangen, maar mijn vertrouwen in garages is flink gedaald, dus ik wil er wel zeker van zijn dat het de remschijven zijn.
Ik heb al een tijdje last van behoorlijke trillingen in het stuur en gaspedaal (dus de voorkant) vanaf 80 km/h.. wordt minder na 120 km/h maar blijft aanwezig. In Maart de auto weggebracht naar de garage maar daar konden ze niks vinden in de de voorwielophanging. Volgens hun lag het aan de banden. Banden laten balanceren, maar helaas nog steeds last van die vervelende trilling, maar ze zagen wel dat de velg rechts achter niet helemaal 100% recht was en dachten dat dat de oorzaak was. Uiteindelijk een ander setje velgen en banden eronder gegooid (origineel 17" 225) en tot mijn verbazing was de trilling nog steeds aanwezig, maar nu ook bij het remmen een trillend stuur (vooral afremmen bij 80 km/h) en de auto trok behoorlijk naar links tijdens het remmen. Bij rustig rijden hoorde je ook voor een schavend geluid, dus de remschijven!
Het vreemde is dat bij mijn oude setje velgen (die ik er nu weer onder heb liggen) 18" voor 225 en achter 255 alleen vanaf 80 km/h die trilling voel en niet die problemen heb tijdens het remmen. Iemand hier een verklaring voor? Ik moet er ook bij vermelden dat die trilling aanwezig is sinds ik de auto stil had gezet omdat er ineens een soort van brandlucht in de auto kwam. Denken jullie dat het de remschijven zijn? of iets anders? Ik sta op het punt mijn remschijven/blokken te laten vervangen, maar mijn vertrouwen in garages is flink gedaald, dus ik wil er wel zeker van zijn dat het de remschijven zijn.
Re: Trilling in stuur en gaspedaal e46 330i
Lusw,
je verhaal klinkt me maar wat bekend in de oren.
Ik heb ook echt precies hetzelfde. Bij mij trilt ook het stuur en het gaspedaal vanaf ong 90km/h.
Ook ben ik er sinds kort achter dat mijn velg rechtsachter een tik heeft.
Ik loop hier al een jaar mee. 4 Garages verder en nog geen oorzaak gevonden.
Ik moet zeggen dat ik al een aardige lijst heb opgebouwd.
2x uitlijnen
4x alle 4 de banden laten balanceren
2x remmen vervangen voor (schijven + blokken)
2x de draagarmrubbers
En dit alles bij telkens een andere garage!
En die brandlucht heb ik ook gehad. Schijnt de handrem te zijn. Deze moet als je hem helemaal aantrekt 5 klikken maken. Anders staat hij te strak.
Ben erg benieuwd of iemand ook de oplossing heeft??
je verhaal klinkt me maar wat bekend in de oren.
Ik heb ook echt precies hetzelfde. Bij mij trilt ook het stuur en het gaspedaal vanaf ong 90km/h.
Ook ben ik er sinds kort achter dat mijn velg rechtsachter een tik heeft.
Ik loop hier al een jaar mee. 4 Garages verder en nog geen oorzaak gevonden.
Ik moet zeggen dat ik al een aardige lijst heb opgebouwd.
2x uitlijnen
4x alle 4 de banden laten balanceren
2x remmen vervangen voor (schijven + blokken)
2x de draagarmrubbers
En dit alles bij telkens een andere garage!
En die brandlucht heb ik ook gehad. Schijnt de handrem te zijn. Deze moet als je hem helemaal aantrekt 5 klikken maken. Anders staat hij te strak.
Ben erg benieuwd of iemand ook de oplossing heeft??
Re: Trilling in stuur en gaspedaal e46 330i
hmmm kijk dat bedoel ik.. dat wil ik dus voorkomen. Maar goed dat geldt voor iedereen. Helaas is het tegenwoordig niet zo dat als je een probleem hebt, auto gewoon wegbrengen en weer 100% in orde terug krijgen.
Re: Trilling in stuur en gaspedaal e46 330i
Nee helaas niet!
Maar ik denk wel dat als je van de trillingen af wilt komen dat je de hele voortrein moet aanpakken. Dus ook schokbrekers en zo.
Anders blijf je bezig. Dan vervang je de draagarmrubbers. Zijn die nieuw en stevig. Dan krijgen de verweerde rubbers meer te verduren. Dat is een cyclus die zich blijft herhalen.
Ik vind het persoonlijk niet kunnen dat een we met een BMW met een trillend stuur moeten rondrijden. En dat er garages zijn die zich BMW specialist noemen dit kleine euvel niet weten op te lossen.
Maar ik denk wel dat als je van de trillingen af wilt komen dat je de hele voortrein moet aanpakken. Dus ook schokbrekers en zo.
Anders blijf je bezig. Dan vervang je de draagarmrubbers. Zijn die nieuw en stevig. Dan krijgen de verweerde rubbers meer te verduren. Dat is een cyclus die zich blijft herhalen.
Ik vind het persoonlijk niet kunnen dat een we met een BMW met een trillend stuur moeten rondrijden. En dat er garages zijn die zich BMW specialist noemen dit kleine euvel niet weten op te lossen.
Re: Trilling in stuur en gaspedaal e46 330i
Een remklauw is het niet. Dat komt naar voren bij een remmen test.
Stuurhuis dacht ik zelf ook al aan. Maar het schijnt dat als het stuurhuis defect is dat de olie dan zwart is. En dat is ie niet.
Maar ik heb zelf laatst getest door beide stuurstangen vast te pakken. Toen het stuur van links naar rechts beweegt. En de linker stuurstang voelde ik het knakken.
dus ik vermoed toch dat iets mis is met het stuurhuis.
Stuurhuis dacht ik zelf ook al aan. Maar het schijnt dat als het stuurhuis defect is dat de olie dan zwart is. En dat is ie niet.
Maar ik heb zelf laatst getest door beide stuurstangen vast te pakken. Toen het stuur van links naar rechts beweegt. En de linker stuurstang voelde ik het knakken.
dus ik vermoed toch dat iets mis is met het stuurhuis.
Re: Trilling in stuur en gaspedaal e46 330i
Tja,
Ik heb een 320d van 2001.
ook al 1 jaar lsat van trillingen vanaf ca. 70 a 80 km/uur en weg boven de 110.
Vanalles geprobeerd.
Maar Gisteren.....
Is de krukas poulie spntaan los gebroken.
Ik had na starten accu licht branden en geen stuurbekrachtiging meer. dus dan denk je riem eraf gelopen.
En ja hoor eraf maar dus poulie los gebroken. Geukkig heb ik eenvriend die er kennis van heeft en deze kan vervangen.
Dit is een poulie met een dikke rubbere binnenring (demper) en hier is hij rond om volledig weg gebroken.
Er is niets vast gelopen, geen airco, waterpomp etc dus gewoon rubber verwering.
Nu ik denk dat de trillingen hiervan zijn gekomen (als hij al deels in gescheurt is kan dit dus een eigen trilling gaan geven bij bepaalde snelheid).
Ben eens benieuwd, nog aan het wachten op nieuwe poulie.
wat een gedoe toruwens om de oude poulie te verwijderen, er is net niet genoeg plaats voor een electrische los slag sleutel ( 1 cm ruimte te kort tussen radiator en moer, heb radiator wiel al weggehaald voor plaats) dus morgen met lucht compressor sleutel, is blijkbaar kleiner en zou dus wel passen.
Anders moet ik radiator uitbouwen en dat zijn weer extra kosten om airco opnieuw te vullen.
Dus kijk eens naar je poulie, of er scheuren in de rubber demper zitten, dan weet je genoeg......
Ik heb een 320d van 2001.
ook al 1 jaar lsat van trillingen vanaf ca. 70 a 80 km/uur en weg boven de 110.
Vanalles geprobeerd.
Maar Gisteren.....
Is de krukas poulie spntaan los gebroken.
Ik had na starten accu licht branden en geen stuurbekrachtiging meer. dus dan denk je riem eraf gelopen.
En ja hoor eraf maar dus poulie los gebroken. Geukkig heb ik eenvriend die er kennis van heeft en deze kan vervangen.
Dit is een poulie met een dikke rubbere binnenring (demper) en hier is hij rond om volledig weg gebroken.
Er is niets vast gelopen, geen airco, waterpomp etc dus gewoon rubber verwering.
Nu ik denk dat de trillingen hiervan zijn gekomen (als hij al deels in gescheurt is kan dit dus een eigen trilling gaan geven bij bepaalde snelheid).
Ben eens benieuwd, nog aan het wachten op nieuwe poulie.
wat een gedoe toruwens om de oude poulie te verwijderen, er is net niet genoeg plaats voor een electrische los slag sleutel ( 1 cm ruimte te kort tussen radiator en moer, heb radiator wiel al weggehaald voor plaats) dus morgen met lucht compressor sleutel, is blijkbaar kleiner en zou dus wel passen.
Anders moet ik radiator uitbouwen en dat zijn weer extra kosten om airco opnieuw te vullen.
Dus kijk eens naar je poulie, of er scheuren in de rubber demper zitten, dan weet je genoeg......
Re: Trilling in stuur en gaspedaal e46 330i
Zo mensen daar ben ik weer. Ik heb de auto weggbracht naar CVS bmw specialist om die trilling eruit te krijgen.
De volgende onderdelen zijn vervangen:
-Remschijven en remblokken voor
-Draagarmen + rubbers
-Schokbrekers achter (preventief)
Bij elkaar 1600 euro!! armer en tot mijn schrik zit die @#$@#$ trilling er nog in. Dit begint voor mij behoorlijk frustrerend te worden. Maar goed we blijven zoeken. Wat ik trouwens nog niet gemeld heb is dat de wegligging behoorlijk bagger is; de voelt aan alsof er aan de voorkant totaal geen vering/demping is. bij elk hobbeltje krijg ik een ruk aan het stuur en grip op de voorbanden is ver te zoeken naar mijn gevoel, het lijkt alsof mijn voorbanden totaal niet kleven aan het wegdek.
Wat denken jullie? kromme velgen, banden niet meer rond?
De volgende onderdelen zijn vervangen:
-Remschijven en remblokken voor
-Draagarmen + rubbers
-Schokbrekers achter (preventief)
Bij elkaar 1600 euro!! armer en tot mijn schrik zit die @#$@#$ trilling er nog in. Dit begint voor mij behoorlijk frustrerend te worden. Maar goed we blijven zoeken. Wat ik trouwens nog niet gemeld heb is dat de wegligging behoorlijk bagger is; de voelt aan alsof er aan de voorkant totaal geen vering/demping is. bij elk hobbeltje krijg ik een ruk aan het stuur en grip op de voorbanden is ver te zoeken naar mijn gevoel, het lijkt alsof mijn voorbanden totaal niet kleven aan het wegdek.
Wat denken jullie? kromme velgen, banden niet meer rond?
Re: Trilling in stuur en gaspedaal e46 330i
Ik zou de flexibele koppeling onderaan de stuurkolom maar eens vervangen. Kost geen drol, en haalt het "wazige" stuurgevoel weg. Misschien de trilling ook, maar dat weet ik niet.
- DJLeonardo
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31
Re: Trilling in stuur en gaspedaal e46 330i
Ik heb de mijne wel vervangen destijds samen met de complete draagarmen (en hydrolagers en homomineten) alles van Meyle. Ik heb echter nog steeds last van trekken in sporen en soms wat trillen op bepaalde snelwegen. Ik ga binnekort ook maar eens de toplagers laten vervangen en misschien nog wat. De koppelstangen en stabistang rubbers makebn hierin niet zo veel uit heb ik begrepen, aangezien die meer van belan zijn in de bocht...
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
- DJLeonardo
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31
Re: Trilling in stuur en gaspedaal e46 330i
Die powerflex rubbers zijn harder dan Meyle, en helemaal de zwarte variant. Dus dat zou ik dan maar niet doen. Maar even over mijn situatie. Ik heb niet echt last van trillingen, meer en soort vibtratie af en toe, alsof je banden niet goed gebalanceerd zijn. Ik erger me daar niet echt aan als dat gebeurd omdat het sporadisch is en idd waarschijnlijk aan het stuk weg ligt. Toch denk ik dat dat aan slappe rubers ligt ergens (maar waar)
Het ging mij vooral om de spoorgevoeligheid, ik reageerde even in dit topic omdat ik het vermoeden heb/had dat het met elkaar te maken heeft....
Ik ga even af op het advies van Offenga en dan uitlijnen bij Lammert en dan zien we wel weer. Als alles er af ligt kan ik naturlijk de koppelstangetjes menemen, die kosten een paar tientjes. De stabilisator rubbers zullen ook wel te betalen zijn.
Het ging mij vooral om de spoorgevoeligheid, ik reageerde even in dit topic omdat ik het vermoeden heb/had dat het met elkaar te maken heeft....
Ik ga even af op het advies van Offenga en dan uitlijnen bij Lammert en dan zien we wel weer. Als alles er af ligt kan ik naturlijk de koppelstangetjes menemen, die kosten een paar tientjes. De stabilisator rubbers zullen ook wel te betalen zijn.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i