Veerpoten vervangen

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 3 Serie zijn hier te vinden
Gebruikersavatar
bsmidt
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 aug 2009, 20:13
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Veerpoten vervangen

Bericht door bsmidt » 20 aug 2009, 22:12

Hieronder het verslag van het vervangen van de veer poten.. Dempers lekten niet maar waren helemaal op!!
LET OP; ik neem geen verantwoordelijkheid voor wat betreft dingen die fout gaan, of zelf ongelukken die gebeuren!! Het is alleen te doen met deugdelijk gereedschap.

Wat heb je nodig;
een garage krik en de krik van de auto zelf en een stel goede assteunen.
een goede veer spannerset (van levensbelang!!)
een moment sleutel
een ratel, 17,19 en 22 er dop
een 13, 17 en 19 er ring/steek en een 22 er "verzonken" ringsleutel (moer van zuiger)
een inbus dop 7 en 6 (gewone inbus kan ook)
een bahco om de stabilisator tegen te houden, bij los en vast draaien van de bevestigings bout.
Benodigde tijd; als alles goed los gaat ca 2 uur per veer poot. Ik heb tevens ook de remmen schoongemaakt omdat de boel toch los is; 2 vliegen in 1 klap, toch.

Start met het verwijderen van de kapjes van beide veer poten, draai, nu het volle gewicht van de auto er nog op rust, de 22er moer half los. DRAAI ZE ER DUS NIET AF.
(je veer poot springt anders uit elkaar bij het opkrikken van de auto)

Afbeelding

Zet nu de auto op de handrem en in zn eerste versnelling. Leg onder minimaal een wiel dat de grond raakt, na het opkrikken, een wig zodat de auto stabiel staat .

Krik de auto op(ik heb slechts telkens 1 kant opgekrikt)verwijder het wiel en plaats 1 as steun op een geschikte plaats. Test door de krik een stuk te laten zakken of de auto dan nog stabiel staat.
Draai de 3 moeren (13 er) bovenop de veer poot (motor ruimte) bijna helemaal los en merk 1 van de draadeinden ivm later montage op dezelfde plek.
Verwijder het beweegbare gedeelte van de rem klauw. Zwarte dopjes aan de achterzijde eruit wippen en met een inbus 7 eruit draaien. Hang de rem klauw met een draad op aan de plastic kap die tegen het binnesncherm aanzit. Haal de ABS sensor uit de passing (inbus). Haal verder de remblok slijtage sensor los uit het plastic aansluit kastje (ook tegen het binnen scherm )zie foto. (sorry voor de kwaliteit)

Afbeelding

Maak daarna de (17 er) moer van de stabilisator los. Houdt de stabilisator tegen meedraaien vast met een bahco. Let op de draag arm schiet nu bijna 5 cm omlaag!!
Draai nu de twee onderste (19 er) bouten uit de de veer poot. Let op deze zitten vrij vast ivm borg middel (origineel bmw). Draai nu de bovenste (laatste)moer aan de fusee los, ook een 19er. Let op als je de bout er uit trekt klapt de fusee naar je toe. Vang deze op en leg het met een stuk touw of draad vast zodat het weer recht overeind blijft staan . zie foto,draai nu terwijl je met je andere hand de veer poot ondersteunt, de 3 moeren bovenop de veerpoot los. (zie ook eerste foto)

Afbeelding


Neem de veer poot eruit en zet de spanners er los op. zorg dat je genoeg ruimte hebt( ver genoeg uit elkaar) zodat je de veren genoeg samen knijpt als de spanners tegen de aanslagen komen. Zet de veer poot in de werkbank en draai de 22 er bout verder los ( was al half los gedraaid voor het opkrikken auto). maak de boel goed schoon en controleer de veren en de veer schotel (lager). Zet de veren op je nieuwe veer poten en bouw de boel weer in elkaar.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding




Het helemaal vastzetten van de zuigermoer (22 er) kan ook later als de auto weer op de grond staat (alleen niet vergeten !!)
Let daarbij op dat je eerst de 2 onderste bouten(110 Nm) plaatst zodat de centreerpin van de fusee goed in de nieuwe veer poot schuift.Zet de bovenste bout erin en draai de moer aan(ook 110Nm) Druk met een tweede krik de draag arm zover omhoog(onder de fusee kogel aanzetten) zodat je de stabilisator moer weer kunt vast draaien(90 Nm) en houdt de stabilisator weer tegen.
Zet de veer poot ook boven verder vast (30 Nm). Zet de rem klauw er weer op en maak alle sensoren weer vast . Monteer het wiel en zet de auto weer op de grond. Doe hetzelfde aan de andere zijde........
En tenslotte ; laat de auto opnieuw uitlijnen!.......

Veel succes ermee.
B Smidt - E36 318i Sedan '94 - Black

rajino
Berichten: 63
Lid geworden op: 08 dec 2010, 18:39

Re: Veerpoten vervangen

Bericht door rajino » 20 mar 2011, 15:01

waar/welke is de abs sensor
want die doet bij mij nu branden :(
bmw e36 318is coupe, voorheen: 316i sedan, 318i sedan, 320 aut vanos coupe.

Gebruikersavatar
runnerted
Berichten: 1228
Lid geworden op: 18 nov 2007, 21:10

Re: Veerpoten vervangen

Bericht door runnerted » 21 mar 2011, 21:06

Erg nette en duidelijke DIY!!! :duimen:

Alleen hoe werkt het voor de achterzijde :s
8 jaar na verkoop mijn oude liefde weer terug gekocht! E46 330 IAM

Gebruikersavatar
Verheeske
Berichten: 2754
Lid geworden op: 11 okt 2009, 17:45
Locatie: Vlakbij Lichtstad

Re: Veerpoten vervangen

Bericht door Verheeske » 30 mar 2011, 19:48

De dempers of de veren??


dempers = bouten los en eronderuit halen
Wel even met een krik kijken hoe ver dat de auto omhoog/omlaag moet voor het makkelijk monteren (zodat de bout er zker recht in gaat ;))

en voor de veren haal je de onderste bout waar de schokdemper aan de draagarm zit los en uiteraard verwijder je ook het wiel. En dan kun je er als je de draagarm omlaag drukt er meestal al bij. Zo niet (bijv door stabistang) dan moet je beide kanten los van de grond zetten met een paar assteunen en bij beide kanten de schokdemper loshalen. en dan kun je de veer er tussenuit pakken

Ik heb geen stabi-stang dus bij mij lukte het met alleen de schokdemperbouten los

Let wel op dat de remslang niet te strak komt te staan.
-- Houdoe wanne --

Gebruikersavatar
SanderZ
Berichten: 361
Lid geworden op: 08 mei 2011, 02:26
Locatie: Under tha smoke of Rotterdamn

Re: Veerpoten vervangen

Bericht door SanderZ » 05 jun 2011, 21:29

gekke vraag, als je die moer bovenop je veerpoot helemaal loshaald(je laat het lager met de 3 bouten vastzitten aan de carosserie) en je krikt de auto langzaam op dan springt de hele zooi toch niet uit elkaar???
E36 sedan Avusblau

bobdelaplage

Re: Veerpoten vervangen

Bericht door bobdelaplage » 01 jun 2016, 10:28

Dank voor de moeite,
Bob

Ibico
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 jan 2013, 22:11
Locatie: Alkmaar

Re: Veerpoten vervangen

Bericht door Ibico » 02 okt 2016, 08:40

duidelijke uitleg, maar ik zie geen foto´s meer ?
BMW E39 540i 2000 Touring
BMW E39 540i 1997 Sedan
BMW E39 535i 1999 Sedan

GasRop
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 jan 2014, 21:02

Re: Veerpoten vervangen

Bericht door GasRop » 11 okt 2016, 21:23

Jammer dat er geen foto's meer bij staan...
Foto's zeggen meer dan 1000 woorden.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) DIY: Do It Yourself”