Audio System vs Rainbow

Alles met betrekking tot audio/video, iPod aansluitingen en navigatie
wouternl86

Audio System vs Rainbow

Bericht door wouternl86 » 31 mei 2011, 11:56

Goedemiddag allemaal!

Zoals velen stoor ik mij mateloos aan de audio in de e46 sedan... Ik twijfel in eerste instantie echter tussen twee upgrade`s, namelijke de Audio System X--ION 165 E46 en de Rainbow IQ265.25 ( http://www.raysmith.co.uk/rainbow-iq-li ... car-3.html" onclick="window.open(this.href);return false; ).
Kan er iemand iets zeggen over welke set uiteindelijk "the way to go" is?

Verder is het na het plaatsen van een van deze twee sets de bedoeling een actieve sub te plaatsen en misschien ooit de achterste speakers ook nog te vervangen voor een beter setje. Ik zoek dus eigenlijk een versterker die al deze mogelijkheden ondersteund. Ik heb echter te weinig ervaring met deze materie dus om verkeerde aankopen te voorkomen informeer ik graag eens wat jullie aanbevelen...

Groeten! Wouter!

Fabian79

Re: Audio System vs Rainbow

Bericht door Fabian79 » 31 mei 2011, 19:38

om te beginnen een 5 kanaals versterker.

Als je die van goede kwaliteit koopt zal het verschil tussen beide speakers niet veel uitmaken.

Oem speakers kan je al behoorlijk laten spelen als je ze goed versterkt. Alleen de tweeters kunnen hier slecht tegen.
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

wouternl86

Bericht door wouternl86 » 01 jun 2011, 11:40

Als ik een actieve sub neem, heb ik dan toch een 5 kanaals versterker nodig? Welke is aan te raden met een nette prijs-kwaliteit verhouding?

wouternl86

Bericht door wouternl86 » 02 jun 2011, 09:17

Oke, ik heb me het volgende bedacht...

Originele BMW Business HU met cassette :ja: en 6cd wisselaar
Daarop een Blaupunkt THA475 PnP met in de voordeuren de Rainbow IQ265.25

Achter even origineel, maar de optie is vrij om daar later misschien ook nog een ander setje te plaatsen.
Verder beschikt de versterker over een line out om later een actieve sub te plaatsen...

Goed idee of niet? Zo niet, waar ga ik de mist in?

Groeten! Wouter

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 03 jun 2011, 08:13

volgens mij prima!

ik denk idd aan dezelfde upgrade... ben benieuwd hoe hij jou bevalt :duim:
E30-320i-1984 < sold
E30-316ibaur-1990 < sold
E30-alpinaC1-1987 < sold
E30-316baur-1985 < sold
E30-320i-1990 < sold
E30-318ibaur-1988 < sold
E30-320ibaur-1988 < sold
E30-325ibaur-1990 < sold
E46-318i-1999 < sold
E91-318i-2006

sjef

Bericht door sjef » 08 jun 2011, 19:48

Zojuist heb ik een mooi setje audio system radion 165 luidsprekers voor de e46 binnen gekregen. Helaas zit er geen handleiding bij en een paar dingen zijn me niet helemaal duidelijk.

-de tweeters zien er niet uit alsof ze zo 1 op 1 uitgewisseld kunnen worden met de bestaande tweeters. (De bestaande zitten op een beugeltje en deze zitten in een soort doosje. Of past dit wel gewoon achter het bestaande roostertje?)

-aan de tweeters zit een draadje wat volgens mij aan de filters gezet moet worden. Maar het is me niet helemaal duidelijk hoe dit dan vervolgens weer aangesloten moet worden.

-er steken rode draadlusjes uit de filters. Ik heb ergens wat gelezen dat het doorknippen van deze lusjes iets doet het het tweetervolume. Klopt dit en wat doet het precies?
-De basluidsprekers, moeten die rechtstreeks op de bestaande bedrading (dus zonder filter?) En zo op het oog lijkt de aansluiting anders dan de standaard stekkers. Dus daar moet nog wel wat aan geklust worden of niet?

Hopelijk weten jullie raad, dan kan ik snel aan de slag om het in te bouwen.

mike81

Bericht door mike81 » 09 jun 2011, 10:43

@sjef
Ik heb de x-ion 165 erin zitten maar dit maakt volgens mij geen verschil met inbouwen.

1- de originele tweeters moeten met beugeltje en al verwijdert worden. De tweeters van audio-system kan je dan op deze plaats in het zachte kunststof plaatsen. Ik weet niet hoe je dit noemt maar ik bedoel dat soort isolatie wat er al zit. De tweeters van AS passen hier goed in en hoeven verder niet vast gemaakt te worden.

2- Verder installeren is vrij gemakkelijk. Je hebt het filter. Hier zitten 2 uitgangen op en 1 ingang. 1 uitgang gaat naar de tweeter. 1 uitgang gaat naar de woofer (midd-bass). de ingang kan je herkennen aan de 2 platte stekkertjes. Deze kan je in het originele stekkertje prikken. Even vastzetten met tape en de box is aangesloten.

Voordat je alles dicht gooit even testen.

Dit omdat als je vindt dat de tweesters te luid of te schel zijn kan je deze filteren door inderdaad het rode lusje of het blauwe lusje door te knippen.

Nogmaals dit is voor de zwaardere X-ion 165 maar ik ga er vanuit dat dit redelijk overeen komt met de radion.

suc6 met inbouwen. Het is in ieder geval een aardige verbetering to OEM en zeker als je versterkt gaat werken.

sjef

Bericht door sjef » 09 jun 2011, 16:43

Dank!

Ik had Audio System ook eventjes gemaild, vanmorgen om 7.15 had ik al antwoord. Erg netjes van ze.

Op een paar puntjes wijkt het af van bovenstaand verhaal, het filter zit alleen voor de tweeters en er is maar een lusje voor de tweeterverzwakking.

"De tweeters zijn inderdaad niet hetzelfde als de orginele tweeters, tochpassen ze probleemloos achter het orginele rooster. Met welke adapter dat isdurf ik zo niet te zeggen, maar daar ben je natuurlijk snel genoeg achter.
De orginele bedrading sluit je rechtstreeks aan op de basluidspreker, dit kun je solderen of je gebruikt zogenaamde vlakstekkers. Het filter voor de tweeter sluit je ook aan op de basluidsprekers zodat deze hetzelfde ingangssignaal krijgt. Het doorknippen van de draadjes zorgt ervoor dat de tweeters zachter gaanspelen, als je niet specifiek van harde hoge tonen houdt zou ik dit zeker doen. Verder zou ik adviseren de deuren te voorzien van een laagje Silent Coat dempingsmateriaal. Dit verbetert de bassweergave enorm en voorkomt rammelende deurpanelen. Bij een E46 zitten de speakers op het deurpaneel gemonteerd, dus het dempen van de deurpanelen zelf is sterk aan te bevelen. "

wouternl86

Bericht door wouternl86 » 18 jun 2011, 14:16

Oké dan, heb om te beginnen bovenstaande versterker gekocht met alle benodigde kabels, heeft twee weken geduurd om te leveren omdat blaupunkt dat ding niet meer maakt, maar het was het wachten meer dan waard! Wat een verschil, echt een aanrader! Door de bekabeling écht plug and play, heb hem er net even in getrapt, hij ligt nu even in het dashboard kastje omdat ik weinig tijd had en natuurlijk heel nieuwsgierig was haha! Heb nog helemaal niets afgesteld maar het resultaat is echt +200%... Wat nog niet helemaal verdwenen is, is dat als je muziek hebt met veel verschillende toonhoogtes het toch nog wel eens wat uitgevlakt wil klinken, maar ook dit is veel beter dan zonder versterker en waarschijnlijk met filteren (op de versterker) weg te krijgen, maar daar heb ik vandaag geen tijd meer voor...

Aanrader dus!

Wouter

wouternl86

Bericht door wouternl86 » 19 jun 2011, 13:36

De tip van Fabian is in deze écht de gouden tip! Heb zojuist even 2 minuutjes aan de knoppen gedraaid en het resultaat is daadwerkelijk verbluffend! Low pass naar achteren op 100hz en het verschil is niet normaal! Bij bepaalde toonhoogtes trilt er iets achterin dus dat moet ik nog even oplossen, als ik een vinger onder het isolatiemateriaal van de achterspeakers houdt is het namelijk weg...
Kan me heel goed voorstellen dat alléén andere speakers niet the most bang for your buck is...

Fabian, bedankt!
:duimen:

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 20 jun 2011, 17:50

loop met in car audio ook al een tijdje meej :+

thnx voor je reactie.
Afbeelding

wouternl86

Bericht door wouternl86 » 29 sep 2011, 06:36

Effe een oud topic oprakelen ;)
Heb vóór de Rainbow IQ line set in de deuren gepropt en het klinkt erg aangenaam. Achter heb ik nog maar één orginele speaker, die andere deed prrrt prrrt :whistle: maar hier zijn ook twee verse rainbows voor onderweg...

Heb bij de wat hogere volumes wel veel last van rammelende deurpanelen, doodzonde, zeker aangezien ik nog wel eens naar hardstyle luister met wat bass... Het klinkt dan echt slecht, heb de low pass van de versterker eens aangezet en je hoort ze echt resoneren als een gek...
Wist dat de constructie niet heel goed was, heb het deurpaneel daarom al wat verzwaard met bitumen matjes maar dat schijnt niet echt geholpen te hebben...

Iemand nog een ideetje hoe ik dat resoneren er uit krijg?

Thanks! :duimen:

mantisnl

Bericht door mantisnl » 29 sep 2011, 18:43

Koop eens een rolletje plakvilt of plakfoam (+/- 5 mm breed) en plak deze eens langs de rand van je deurpaneel (deurpaneel er wel eerst afhalen) en druk je deurpaneel dan eens terug. Gegarandeerd dat 99% van de rateltjes weg zijn :) Dempen helpt ook een hoop maar nog niet alles.

wouternl86

Bericht door wouternl86 » 29 sep 2011, 19:44

Jah, dat zou wel eens goed kunnen helpen inderdaad! Ga ik proberen, thanks! :ja:

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 01 okt 2011, 22:23

wouternl86 schreef:

Heb bij de wat hogere volumes wel veel last van rammelende deurpanelen, doodzonde, zeker aangezien ik nog wel eens naar hardstyle luister met wat bass... Het klinkt dan echt slecht, heb de low pass van de versterker eens aangezet en je hoort ze echt resoneren als een gek...

Juist de high pass gebruiken voor deurspeakers. De hele lage tonen die alleen met low-pass doorkomen slopen a je speakers en b gaat het rammelen en c het klinkt voor geen meter.
Lage bassen komen uit een sub en niet uit een deurspeakertje.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Audio en navigatie”