schommelend stationair toerental
- Kingfisher
- Berichten: 875
- Lid geworden op: 18 jan 2010, 12:26
- Locatie: De polder
- Contacteer:
Re: Help! Onregelmatig stationair! (incl. filmpje)
Waarom bekruipt me hier het gevoel dat de laatste post (samen met deze) gewoon schaamteloze reclame is?
Huidig: F31 320i M Sport Edition HE, Ex: E61 530dA M
- lekkerwijf1
- Berichten: 1217
- Lid geworden op: 28 jun 2010, 16:14
- Locatie: Ommen
Re: Help! Onregelmatig stationair! (incl. filmpje)
@ ouwehaas, Het probleem van e61 535d is dat het schommelen voorkomt bij stationair toerental.
Re: Help! Onregelmatig stationair! (incl. filmpje)
Ik ben nu het volgende van plan:
-Olie-beurt (incl. filter) 0w40 is mij aangeraden.
-Brandstoffilter wissel
-Filter carterventilatie (ofzo) wissel
-Vlak voor het wisselen van de olie de motor spoelen met een diesel flush
-Tijdje BP ultimate of Vpower tanken
-injectorreininger toevoegen aan de diesel.
-Olie automaatbak wissel.
Hij was al toe aan beurtje. Ik maak er meteen een grote van. Hoop dat het helpt. Ik houd jullie uiteraard up2date...
-Olie-beurt (incl. filter) 0w40 is mij aangeraden.
-Brandstoffilter wissel
-Filter carterventilatie (ofzo) wissel
-Vlak voor het wisselen van de olie de motor spoelen met een diesel flush
-Tijdje BP ultimate of Vpower tanken
-injectorreininger toevoegen aan de diesel.
-Olie automaatbak wissel.
Hij was al toe aan beurtje. Ik maak er meteen een grote van. Hoop dat het helpt. Ik houd jullie uiteraard up2date...
Re: Help! Onregelmatig stationair! (incl. filmpje)
hallo iedereen,
ik heb ook het probleem van een onrustig stationair draaien. Ik las hier ergens dat iemand gezegd had dat dit normaal was, maar het is niet zo. als ik de wagen kocht stond die rotsvast. mijn problemen zijn begonnen bij een slechte tuning..waardoor mijn dpf uitgebrand is ...om een heel lang verhaal kort te maken. ik heb alles vernieuwd wat maar te vernieuwen valt in inlet manifold tot alle vacuum slangen tot carterontluchting tot brandstoffilter tot solenoid sturingen voor de vacuum. ik heb ook een heel lichte sensatie van schudden. het enigste wat mij nog rest is de injectoren te controleren. schijnbaar toch een redelijk zwak punt voor de 535d, lees meerdere forums omtrent dit. het enigste wat mij een beetje bezig houd is het feit dat de wagen niet rookt, of toch heel weinig. maw als het een injector zou zijn, zou ik toch meer rookontwikkeling moeten zien?? mijn volgende stap is dus de injectoren eruit bij een dieselspecialist. moest iemand meer details willen van wat ik tot nu toe al getest en vernieuwd heb let me know...
ik heb ook het probleem van een onrustig stationair draaien. Ik las hier ergens dat iemand gezegd had dat dit normaal was, maar het is niet zo. als ik de wagen kocht stond die rotsvast. mijn problemen zijn begonnen bij een slechte tuning..waardoor mijn dpf uitgebrand is ...om een heel lang verhaal kort te maken. ik heb alles vernieuwd wat maar te vernieuwen valt in inlet manifold tot alle vacuum slangen tot carterontluchting tot brandstoffilter tot solenoid sturingen voor de vacuum. ik heb ook een heel lichte sensatie van schudden. het enigste wat mij nog rest is de injectoren te controleren. schijnbaar toch een redelijk zwak punt voor de 535d, lees meerdere forums omtrent dit. het enigste wat mij een beetje bezig houd is het feit dat de wagen niet rookt, of toch heel weinig. maw als het een injector zou zijn, zou ik toch meer rookontwikkeling moeten zien?? mijn volgende stap is dus de injectoren eruit bij een dieselspecialist. moest iemand meer details willen van wat ik tot nu toe al getest en vernieuwd heb let me know...
Re: Help! Onregelmatig stationair! (incl. filmpje)
Heel herkenbaar wat jij schrijft. Bij mij ook geen rookontwikkeling, rijdt verder perfect.dave535dpower schreef:hallo iedereen,
ik heb ook het probleem van een onrustig stationair draaien. Ik las hier ergens dat iemand gezegd had dat dit normaal was, maar het is niet zo. als ik de wagen kocht stond die rotsvast. mijn problemen zijn begonnen bij een slechte tuning..waardoor mijn dpf uitgebrand is ...om een heel lang verhaal kort te maken. ik heb alles vernieuwd wat maar te vernieuwen valt in inlet manifold tot alle vacuum slangen tot carterontluchting tot brandstoffilter tot solenoid sturingen voor de vacuum. ik heb ook een heel lichte sensatie van schudden. het enigste wat mij nog rest is de injectoren te controleren. schijnbaar toch een redelijk zwak punt voor de 535d, lees meerdere forums omtrent dit. het enigste wat mij een beetje bezig houd is het feit dat de wagen niet rookt, of toch heel weinig. maw als het een injector zou zijn, zou ik toch meer rookontwikkeling moeten zien?? mijn volgende stap is dus de injectoren eruit bij een dieselspecialist. moest iemand meer details willen van wat ik tot nu toe al getest en vernieuwd heb let me know...
Ik ben wel benieuwd naar wat je al hebt getest en vernieuwd. Als je dat nog zou willen delen graag..
Zoals ik al in mijn bericht hiervoor al liet weten krijgt mijn auto volgende week een grote beurt. Net wat jij zegt, ik heb ook veel over dit probleem gelezen, maar echt een duidelijke oplossing voor dit probleem heb ik nergens kunnen vinden. Mede dankzij dat onregelmatig stationair draaien toe kennen is aan meerdere oorzaken. Ik denk ook dat het de injectoren zijn. Ik probeer eerst een injectorreiniger. Als je een injector vervangt kun je net zo goed alle injectoren vervangen... en dit is niet echt cheapy cheapy
Dansen van de toeren zou nog mee kunnen leven, maar het lichte schudden van de auto wil ik er echt uit hebben.
Re: Help! Onregelmatig stationair! (incl. filmpje)
Pfff, het lijkt er op dat we weer een nieuw "standaard" probleem aan de lijst kunnen toevoegen. Niet echt leuk.
@dave535dpower: wil je met ons delen naar welke chip tuner we dus niet heen hoeven te gaan?
@dave535dpower: wil je met ons delen naar welke chip tuner we dus niet heen hoeven te gaan?
Re: Help! Onregelmatig stationair! (incl. filmpje)
Mijn e61 535d heeft hier geen last van - ik heb sinds dec 2010 inmiddels ruim 30.000 km gereden en heb er de afgelopen dagen eens extra op gelet, maar bij mij staat de naald gewoon stil bij stationair draaien.lekkerwijf1 schreef:@ ouwehaas, Het probleem van e61 535d is dat het schommelen voorkomt bij stationair toerental.
Een hele enkele keer voel ik hem bij de koude start even een paar tellen heel licht trillen / zoeken naar z'n stationaire toerental, maar verder niks. Heerlijk en machtig motorblok !
"If everything seems under control, you're just not going fast enough" - Mario Andretti
- Kingfisher
- Berichten: 875
- Lid geworden op: 18 jan 2010, 12:26
- Locatie: De polder
- Contacteer:
Re: Help! Onregelmatig stationair! (incl. filmpje)
Zou iemand eens via het 'geheime' OBD menu willen kijken wat het toerental stationair is, en of dat dan veel of weinig schommelt? Zoals in mijn filmpje te zien is, schommelt het toerental dat digitaal af te lezen is nauwelijks, maar de naald zie je toch echt wel bewegen.
Is het toerental bij mensen die zeggen er geen last van te hebben dan echt stabiel (bijvoorbeeld) 714 toeren/minuut ??
Je moet in menu 7.03 zijn voor het toerental.
Is het toerental bij mensen die zeggen er geen last van te hebben dan echt stabiel (bijvoorbeeld) 714 toeren/minuut ??
Je moet in menu 7.03 zijn voor het toerental.
Laatst gewijzigd door Kingfisher op 13 jun 2011, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Huidig: F31 320i M Sport Edition HE, Ex: E61 530dA M
Re: Help! Onregelmatig stationair! (incl. filmpje)
Bij mij schommelt alleen mijn banksaldo maar geen toerental.
Re: Help! Onregelmatig stationair! (incl. filmpje)
- M - 19" Vertini magic concave - Eibach Pro kit -
- golden brake calipers - M5 Brakes - Carbon details - SMG Shift paddles
Dark knight edition
- golden brake calipers - M5 Brakes - Carbon details - SMG Shift paddles
Dark knight edition
- Kingfisher
- Berichten: 875
- Lid geworden op: 18 jan 2010, 12:26
- Locatie: De polder
- Contacteer:
Re: Help! Onregelmatig stationair! (incl. filmpje)
Niemand die even serieus wil kijken in het OBD? Ik zou toch graag willen weten of er weer iets is waar ik me zorgen om moet maken.
Huidig: F31 320i M Sport Edition HE, Ex: E61 530dA M
Re: Help! Onregelmatig stationair! (incl. filmpje)
hey guys,
ja we hebben een prachtige wagen en een macht van vermogen...en na wat ik meegemaakt heb, kan ik wel zeggen het is een oersterk blok!!
ik ben een beetje een perfectionist als het over mijn wagen gaat. BMW liefhebber in hart en nieren. Die tuner waar ik ben geweest stond heel hoog aangeschreven en bevind zich in belgie. mensen die van plan zijn hier een tuning te doen geef me dan een seintje prive dave.deconinck1@telenet.be en indien het in belgie zou zijn wil ik je gerust in de goeie richting sturen, maw niet naar de de verkeerde!!! iemand die ik ken is ook tuner, maar werkt eingelijk hoofdzakelijk voor Mercedes, voor de concessiehouders zelf dus, minder voor particulier. ik zal eerst beginnen met het relaas van mijn verhaal. Ik heb mijn wagen vorig jaar augustus aangekocht aan iemand die de wagen perfect behandeld heeft!! de wagen was in top top staat. ik kon niet weerstaan aan een vitaminekuur dus dacht ik die wagen kan dat wel aan. Dus tuning laten doen, maar op de testbank stond het vermogen op en neer te dansen, maw top vermogen stond te dansen tussen 310 en 330pk. bij de eerste run was de curve perfect op 270 pk, dus 2 pk minder of wat zou moeten zijn. Het programma is 2 keer geladen geweest en na 4 runs nog steeds hetzelfde probleem. Ik stond er toen niet bij stil maar kreeg geen print, nu weet ik wel waarom. nochthans had ik daar om gevraagd, maar als antwoord kreeg ik dat de testbank opnieuw moest gecalibreerd worden en dat ik terug mocht komen voor een re-run en printout.....zover ben ik dus niet geraakt!! enkel nog tot thuis...100km in mijn geval. Na de tuning reed ik terug naar huis, en per 10km voelde ik mijn vermogen minderen totat ik bijna thuis met moeite een bestelwagen kon inhalen??? 330pk....waar waren ze naartoe?? de volgende morgen wilde ik onmiddelijk terug rijden naar die tuner om uit te vissen wat gebeurd was. vroeg in de morgen vertrokken, en op 30 km van huis was alle vermogen echt weg en een rookspoor (grijs) vergezeld van een syncroon tikkend geluid (weet nog steeds niet wat het was) onmiddelijk voet van het gas, uitlopen op de pechstrook, vriend gebeld die garage heeft om me op te takelen. Intussen keek ik onder de wagen en stond mijn dpf gewoon roodgoeiend...brandblusser erbij genomen en vingers gekruisd gehouden dat het niet uit de hand zou lopen. Bij mijn vriend in de garage de dpf ertussen uit gehaald en ja, die was verbrand en gebarsten....temperatuur was zo hoog opgelopen, dat de ganse uitlaat gewoon gezakt en vervormd was!!! en op de steunbeugel ruste (steun voor brekende uitlaat) ter hoogte van de achteras.
vervolgens heb ik mijn dpf opgemaakt en de blok eruit gehaald en weer dichtgelast. als tijdelijke oplossing. naar bmw gegaan de dag erna om er het standaard programma weer over te draaien, waar ze me 150 euro voor aangerekend hebben, wat uiteindelijk dan toch niet gebeurd was!!! roken als een gek, schokken en lelijk doen. ik heb toen die vriend van me die tuner is eens de wagen laten uitlezen. en ja hoor het programma zat er nog steeds in!! en geloofde zijn ogen niet!!! zijn woorden mijn zoon van 13 kan dat!!! maw gewoon alles 20 en 30 procent optrekken en buiten!! dat is geen tuning, maar prutswerk, vreemd voor iemand die zo angeschreven staat!! zoals ik al zij een lang verhaal. naar aanleiding van die ganse gebeurtenis ben ik dan maar alles gaan vernieuwen, omdat ik 2 maand heb rondgereden met een rokende tank en ik me serieuze vragen stel bij de bmw consessiehouder die ongv 6 keer mijn wagen had uitgelezen 1 keer volledige software update gedaan hebben en geen antwoordt kon bieden of oplossing. En uiteindelijk alle stukken van de puzzel heb samengeplakt met behulp van mijn 2 vrienden garage en tuning om me in de goeie richting te zetten. na uren googelen is het volgende wat ik allemaal zelf gedaan heb.
uit enkele forums ben ik teweten gekomen dat de thermostaten een zwak punt zijn en kunnen oorzaak zijn van slechte regeneratie, mn de motor moet 75°c halen om een regeneratie uit te voeren maar de EGR thermostaat gaat vaak stuk en vormt een soort van een by-pass voor de grote thermostaat. via het verborgen OBD menu ben ik dan gaan kijken naar mijn koelwater temperatuur en ja hoor, mijn temperatuur schommelde tussen de 63 en 85 graden, en snelle drops als ik constante snelheid reed. bij mij bleek alvast de egr thermostaat kapot, kon gewoon doorblazen...omdat de grote thermostaat eronder zit heb ik die onmiddelijk mee gewisseld, heel simpele job makkelijk zelf uit te voeren ik zal hierover een DIY maken heb foto's gemaakt. kost ook geen geld en de wagen rijdt nu mooi op temperatuur 93°c, en hoeft de inspuiting niet te verhogen om de temperatuur op peil te houden dus zuiniger zal dan straks onderaan uitleg geven hoe je in het verborgen obd menu komt.
Ik heb de inlaat collector vervangen omdat ik allerlei wanbeelden kreeg van de swirllflaps, hoofdzakelijk door het syncroon tikkend geluid tijdens die bewuste dag. en omdat bmw een garantie geeft van 2 jaar op de nieuwe uitvoering collector indien een flap dan toch richting zuid zou willen gaan. tot mijn grote verbazing was mijn collector dus al van het nieuwe type maw heeft de vorige eigenaar reeds vernieuwd, dus indien er iemand een nieuwe collector nodig heeft, ik heb er dus nog eentje liggen bmw prijs 570 euro
met da collector eraf was heb ik direct alle vacuum slangen vernieuwd omdat ze vlak boven de turbo's vaak broos worden door de temperatuur en gaan breken met tijd, prutswerk, maar zeker makkelijk zelf te doen, slang per slang nemen.
carter ontluchting vernieuwd eingelijk zit er nieks in, alleen het membraam bovenaan kan kapot gaan, maar bmw raad aan om de 3 oliewisselingen een nieuwtje te steken super simpel ik dacht ook iets van een 40 tal euro
EGR uitgekuist en vacuum gecontroleerd. de vacuum solenoid van mijn EGR sturing was kapot...makkelijk te testen door het slangetje van de egr te verwijderen en aan een onderdruk metertje te hangen. stationair moet die een vaste onderdruk geven. maw staat de EGR klep open. in mijn geval stond die onderdruk te klapperen. ik denk dat die solenoid klep kapot is gegaan door de olie die erop gelopen is door de tijd. want die solenoid klep zit vlak onder de inlaatcollector als je de voor de wagen staat aan de rechterkant. dit is ook de kant waar de swirlflaps zitten, en die lekken altijd een beetje.
DPF word verwacht eerstdaags, heb geen origineel van bmw genomen (2200 euro) vond ik er een beetje over. heb gekozen voor een alternatief, duitse firma ik post later mijn bevindingen.
voor de mensen die in de obd willen geraken
hou de dagteller reset knop ingedrukt met sleutel in stand 2 (motor niet draaiend) eerst zullen een paar icoontjes het toneel verschijnen na ongv 6 sec 01. _ zal tervoorschijn komen daar laat je los en zal dit veranderen in 01.0 met els bijschrift FGSTNR schrijf die code op onder FGSTNR en tel alle cijfers samen en deze zullen een getal vormen bv 25798 dan moet je 2+5+7+9+8 doen en je code is dus 31
hou de reset knop nu terug ingedrukt tot je weer 01._ hebt, en nu druk je tot 19. dit is waar we het geheime menu unlocken. als we stoppen met drukken bij nr19 zullen we onderaan een getal kunnen invoeren, dit doen we weer met de reset knop drukken tot we ons geheime code nummer hebben, in dit geval dus 31
vanaf we bij 31 komen doen we niets meer, en springt hij automatisch terug naar 01._
nu is ons geheim menu open. er is een lijst te vinden op internet waar alles nummertjes voor staan.
ik gebruik nr7 en geeft de water temperatuur aan, zeker controleren!!! ivm met kapotte thermostaat heel veel voorkomend, motor draait dan te rijk om de temperatuur op peil te houden!! moet een vaste waarde zijn rond de 90 graden na een 10 tal min
voila, ik hoop dat ik hier een beetje van dienst heb kunnen zijn, en indien er nog vragen zijn shoot....volgend verlof staan mijn injectoren op programma
greetz dave
ja we hebben een prachtige wagen en een macht van vermogen...en na wat ik meegemaakt heb, kan ik wel zeggen het is een oersterk blok!!
ik ben een beetje een perfectionist als het over mijn wagen gaat. BMW liefhebber in hart en nieren. Die tuner waar ik ben geweest stond heel hoog aangeschreven en bevind zich in belgie. mensen die van plan zijn hier een tuning te doen geef me dan een seintje prive dave.deconinck1@telenet.be en indien het in belgie zou zijn wil ik je gerust in de goeie richting sturen, maw niet naar de de verkeerde!!! iemand die ik ken is ook tuner, maar werkt eingelijk hoofdzakelijk voor Mercedes, voor de concessiehouders zelf dus, minder voor particulier. ik zal eerst beginnen met het relaas van mijn verhaal. Ik heb mijn wagen vorig jaar augustus aangekocht aan iemand die de wagen perfect behandeld heeft!! de wagen was in top top staat. ik kon niet weerstaan aan een vitaminekuur dus dacht ik die wagen kan dat wel aan. Dus tuning laten doen, maar op de testbank stond het vermogen op en neer te dansen, maw top vermogen stond te dansen tussen 310 en 330pk. bij de eerste run was de curve perfect op 270 pk, dus 2 pk minder of wat zou moeten zijn. Het programma is 2 keer geladen geweest en na 4 runs nog steeds hetzelfde probleem. Ik stond er toen niet bij stil maar kreeg geen print, nu weet ik wel waarom. nochthans had ik daar om gevraagd, maar als antwoord kreeg ik dat de testbank opnieuw moest gecalibreerd worden en dat ik terug mocht komen voor een re-run en printout.....zover ben ik dus niet geraakt!! enkel nog tot thuis...100km in mijn geval. Na de tuning reed ik terug naar huis, en per 10km voelde ik mijn vermogen minderen totat ik bijna thuis met moeite een bestelwagen kon inhalen??? 330pk....waar waren ze naartoe?? de volgende morgen wilde ik onmiddelijk terug rijden naar die tuner om uit te vissen wat gebeurd was. vroeg in de morgen vertrokken, en op 30 km van huis was alle vermogen echt weg en een rookspoor (grijs) vergezeld van een syncroon tikkend geluid (weet nog steeds niet wat het was) onmiddelijk voet van het gas, uitlopen op de pechstrook, vriend gebeld die garage heeft om me op te takelen. Intussen keek ik onder de wagen en stond mijn dpf gewoon roodgoeiend...brandblusser erbij genomen en vingers gekruisd gehouden dat het niet uit de hand zou lopen. Bij mijn vriend in de garage de dpf ertussen uit gehaald en ja, die was verbrand en gebarsten....temperatuur was zo hoog opgelopen, dat de ganse uitlaat gewoon gezakt en vervormd was!!! en op de steunbeugel ruste (steun voor brekende uitlaat) ter hoogte van de achteras.
vervolgens heb ik mijn dpf opgemaakt en de blok eruit gehaald en weer dichtgelast. als tijdelijke oplossing. naar bmw gegaan de dag erna om er het standaard programma weer over te draaien, waar ze me 150 euro voor aangerekend hebben, wat uiteindelijk dan toch niet gebeurd was!!! roken als een gek, schokken en lelijk doen. ik heb toen die vriend van me die tuner is eens de wagen laten uitlezen. en ja hoor het programma zat er nog steeds in!! en geloofde zijn ogen niet!!! zijn woorden mijn zoon van 13 kan dat!!! maw gewoon alles 20 en 30 procent optrekken en buiten!! dat is geen tuning, maar prutswerk, vreemd voor iemand die zo angeschreven staat!! zoals ik al zij een lang verhaal. naar aanleiding van die ganse gebeurtenis ben ik dan maar alles gaan vernieuwen, omdat ik 2 maand heb rondgereden met een rokende tank en ik me serieuze vragen stel bij de bmw consessiehouder die ongv 6 keer mijn wagen had uitgelezen 1 keer volledige software update gedaan hebben en geen antwoordt kon bieden of oplossing. En uiteindelijk alle stukken van de puzzel heb samengeplakt met behulp van mijn 2 vrienden garage en tuning om me in de goeie richting te zetten. na uren googelen is het volgende wat ik allemaal zelf gedaan heb.
uit enkele forums ben ik teweten gekomen dat de thermostaten een zwak punt zijn en kunnen oorzaak zijn van slechte regeneratie, mn de motor moet 75°c halen om een regeneratie uit te voeren maar de EGR thermostaat gaat vaak stuk en vormt een soort van een by-pass voor de grote thermostaat. via het verborgen OBD menu ben ik dan gaan kijken naar mijn koelwater temperatuur en ja hoor, mijn temperatuur schommelde tussen de 63 en 85 graden, en snelle drops als ik constante snelheid reed. bij mij bleek alvast de egr thermostaat kapot, kon gewoon doorblazen...omdat de grote thermostaat eronder zit heb ik die onmiddelijk mee gewisseld, heel simpele job makkelijk zelf uit te voeren ik zal hierover een DIY maken heb foto's gemaakt. kost ook geen geld en de wagen rijdt nu mooi op temperatuur 93°c, en hoeft de inspuiting niet te verhogen om de temperatuur op peil te houden dus zuiniger zal dan straks onderaan uitleg geven hoe je in het verborgen obd menu komt.
Ik heb de inlaat collector vervangen omdat ik allerlei wanbeelden kreeg van de swirllflaps, hoofdzakelijk door het syncroon tikkend geluid tijdens die bewuste dag. en omdat bmw een garantie geeft van 2 jaar op de nieuwe uitvoering collector indien een flap dan toch richting zuid zou willen gaan. tot mijn grote verbazing was mijn collector dus al van het nieuwe type maw heeft de vorige eigenaar reeds vernieuwd, dus indien er iemand een nieuwe collector nodig heeft, ik heb er dus nog eentje liggen bmw prijs 570 euro
met da collector eraf was heb ik direct alle vacuum slangen vernieuwd omdat ze vlak boven de turbo's vaak broos worden door de temperatuur en gaan breken met tijd, prutswerk, maar zeker makkelijk zelf te doen, slang per slang nemen.
carter ontluchting vernieuwd eingelijk zit er nieks in, alleen het membraam bovenaan kan kapot gaan, maar bmw raad aan om de 3 oliewisselingen een nieuwtje te steken super simpel ik dacht ook iets van een 40 tal euro
EGR uitgekuist en vacuum gecontroleerd. de vacuum solenoid van mijn EGR sturing was kapot...makkelijk te testen door het slangetje van de egr te verwijderen en aan een onderdruk metertje te hangen. stationair moet die een vaste onderdruk geven. maw staat de EGR klep open. in mijn geval stond die onderdruk te klapperen. ik denk dat die solenoid klep kapot is gegaan door de olie die erop gelopen is door de tijd. want die solenoid klep zit vlak onder de inlaatcollector als je de voor de wagen staat aan de rechterkant. dit is ook de kant waar de swirlflaps zitten, en die lekken altijd een beetje.
DPF word verwacht eerstdaags, heb geen origineel van bmw genomen (2200 euro) vond ik er een beetje over. heb gekozen voor een alternatief, duitse firma ik post later mijn bevindingen.
voor de mensen die in de obd willen geraken
hou de dagteller reset knop ingedrukt met sleutel in stand 2 (motor niet draaiend) eerst zullen een paar icoontjes het toneel verschijnen na ongv 6 sec 01. _ zal tervoorschijn komen daar laat je los en zal dit veranderen in 01.0 met els bijschrift FGSTNR schrijf die code op onder FGSTNR en tel alle cijfers samen en deze zullen een getal vormen bv 25798 dan moet je 2+5+7+9+8 doen en je code is dus 31
hou de reset knop nu terug ingedrukt tot je weer 01._ hebt, en nu druk je tot 19. dit is waar we het geheime menu unlocken. als we stoppen met drukken bij nr19 zullen we onderaan een getal kunnen invoeren, dit doen we weer met de reset knop drukken tot we ons geheime code nummer hebben, in dit geval dus 31
vanaf we bij 31 komen doen we niets meer, en springt hij automatisch terug naar 01._
nu is ons geheim menu open. er is een lijst te vinden op internet waar alles nummertjes voor staan.
ik gebruik nr7 en geeft de water temperatuur aan, zeker controleren!!! ivm met kapotte thermostaat heel veel voorkomend, motor draait dan te rijk om de temperatuur op peil te houden!! moet een vaste waarde zijn rond de 90 graden na een 10 tal min
voila, ik hoop dat ik hier een beetje van dienst heb kunnen zijn, en indien er nog vragen zijn shoot....volgend verlof staan mijn injectoren op programma
greetz dave
Re: Help! Onregelmatig stationair! (incl. filmpje)
dat de naalden van de oudere modellen niet in jouw ogen zo dansten heeft met opbouw en de verwerking van het signaal van de meters uit die tijd te maken. Tegenwoordig zijn de toleranties vele malen kleiner geworden en kan de meting bijna 1 op 1 worden weergegeven. Dat principe hadden de oudere modellen niet. Die produceerden een gemiddelde waarde in no-time (dat was al een knap stukje techniek). Waarbij de correctiefactor (de procentuele afwijking hierop) op de meter geschreven stond. Dat zie je nu niet meer. Ja, jij wel.
Ik zou hem zijn stationaire toerental wat omhoog laten schroeven. Klaar.
Ik zou hem zijn stationaire toerental wat omhoog laten schroeven. Klaar.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: Help! Onregelmatig stationair! (incl. filmpje)
@Dave535D Wat een verhaal zeg. Bedankt voor je uitgebreide verslag. Wordt bijzonder gewaardeerd
@dw70 boeiende feed back.
@dw70 boeiende feed back.
- Kingfisher
- Berichten: 875
- Lid geworden op: 18 jan 2010, 12:26
- Locatie: De polder
- Contacteer:
Re: Help! Onregelmatig stationair! (incl. filmpje)
@Dave535dpower: Wow Dave, wat een verhaal. Ik stond op het punt om naar een afspraak te vertrekken, maar moest toch even je hele verhaal lezen. Jouw verhaal bevestigt mijn vermoeden (ook via het OBD menu overigens), namelijk dat mijn blok nooit lekker op temperatuur komt. Met andere woorden, het verbruik is hoger dan het zou moeten zijn.
Ik ben daarom erg benieuwd naar je DIY, want ik heb de plaatselijke stealer eigenlijk wel genoeg gesponsord vind ik....
@dw70: dat verklaart inderdaad dat de naald al bij 0.6% meer omwentelingen wat meer aangeeft. Wel jammer alleen dat ie dan niet 0.6% meer aangeeft, maar bijna 10%.
Ik ben daarom erg benieuwd naar je DIY, want ik heb de plaatselijke stealer eigenlijk wel genoeg gesponsord vind ik....
@dw70: dat verklaart inderdaad dat de naald al bij 0.6% meer omwentelingen wat meer aangeeft. Wel jammer alleen dat ie dan niet 0.6% meer aangeeft, maar bijna 10%.
Huidig: F31 320i M Sport Edition HE, Ex: E61 530dA M