Erg hoge motorolieverbruik

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
ronnym
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 apr 2008, 11:48

Erg hoge motorolieverbruik

Bericht door ronnym » 15 jun 2011, 20:41

Beste forummers,

ik zit met een probleem mijn E46 uit 2001 verbruikt erg veel motorolie.
Ong. 1 liter op 250 km.
Bij het gas geven we zie soms lichte rook en we ruiken ook verbrande olie.
We zien nergens enige lekkage dus vermoedden we de carterventilatie.
We hebben de carterventilatie al vervangen en dat heeft niet geholpen.
Nu wilt de garage een gedeelte van de motor openmaken om het inwendig te reinigen.
Dit zou me een kostenplaatje opleveren van € 1500-€ 2000.
Hier schrok ik natuurlijk erg van.

De auto rijd geweldig en willen deze voorlopig niet vervangen.

Wie kan ons helpen??

Allen alvast bedankt voor jullie hulp.

Gr. Ronny

DutchPlayer
Berichten: 372
Lid geworden op: 30 jan 2010, 12:36

Re: Erg hoge motorolieverbruik

Bericht door DutchPlayer » 15 jun 2011, 21:09

Ik heb ook genoeg gedoe gehad met mijn BMW en ik kan iedergeval zeggen als het aan de buitenkant niet te zien valt dan zal de kop eraf moeten. En dan kost idd aardig wat euro's...

Sterkte!

Rene316Ti
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 feb 2011, 17:07

Re: Erg hoge motorolieverbruik

Bericht door Rene316Ti » 15 jun 2011, 21:13

Als ik verhaal zo een beetje lees zit ik zelf (een motordeskundige) te denken aan versleten zuiger(veren). Als wat er uit de uitlaat komt blauw van kleur is dan is dat verbrande olie/wit is water of koelvloeistof/zwart is overmaat aan brandstof (vooral bij diesels te zien). Iedergeval sterkte.

Rene316Ti

bofkont
Berichten: 4527
Lid geworden op: 03 mar 2008, 12:37
Locatie: Stormwind city

Re: Erg hoge motorolieverbruik

Bericht door bofkont » 16 jun 2011, 14:58

Zou een ruilblok met een aantoonbare lage kmstand opsporen, ben je ook zo rond de 2000-2500 euro klaar met inbouw.
Maar waarom zou de garage je blok willen reinigen?? heb je een overmatig sludge probleem??
Dit wordt veroorzaakt door veel kleine stukjes rijden, waardoor de olie niet goed kan warmworden en er constant condensvocht zich in de olie afzet.
Met als gevolg een dikke mayo substantie wat alle oliekanalen op ten duur dicht slipt.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”