xenon afstellen met aut. Hoogteregeling
xenon afstellen met aut. Hoogteregeling
beste mede bmw liefhebbers. Ik weet het, ik moet mij nodig eens opnieuw voorstellen. Heb het vroeger wel eens gedaan met mijn 318ci. Maar wegens tijdsgebrek, drukke baan etc is het er nog niet van gekomen. Ik zal dit binnenkort even doen incl. Foto's. Heb nu een 320d uit 2006.
Maar mijn vraag betreft de afstelling van de originele xenon lampen. Deze hebben een automatische hoogteregeling, dus heb geen draaiwieltje naast de lichtschakelaar. Maar ik vind ze veel te laag staan, heeft iemand enig idee of ik dit nog op een andere manier kan bijstellen?
Alvast bedankt!
Maar mijn vraag betreft de afstelling van de originele xenon lampen. Deze hebben een automatische hoogteregeling, dus heb geen draaiwieltje naast de lichtschakelaar. Maar ik vind ze veel te laag staan, heeft iemand enig idee of ik dit nog op een andere manier kan bijstellen?
Alvast bedankt!
BMW 320d 2006
Re: xenon afstellen met aut. Hoogteregeling
ik heb het, met advies van de autogarage inmiddels al opgelost. Voor de mensen de het interessant vinden, het volgende. Boven op de koplampen zit een zwarte schroef. Deze kun je verstellen met zowel een kruiskopschroevendraaier als een imbussleutel. Als je met de klok mee draaid, gaat de lamp naar beneden, andersom gaat hij omhoog. Probleem opgelost dus
BMW 320d 2006
Re: xenon afstellen met aut. Hoogteregeling
ik weet het niet, heb deze auto pas 2 weken. Maar ik heb de linker lamp iets naar boven gesteld. Als ik tegenliggers verblind, merk ik dat vanzelf door knipperende lampen dacht ik zo...
BMW 320d 2006
- DJLeonardo
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31
Re: xenon afstellen met aut. Hoogteregeling
Het is niet zo gek hoor dat hij verkeerd staat. Zodra je de unit loshaalt (b.v. om een lamp te wisselen) dan zet je hem niet meer op exact dezelfde hoogte vast. Daar zit nogal wat speling in die je fixeerd met de bovenste 2 schroeven. Als je de lichthogte dan niet afstelt mbv de stelschroef heb je een slecht lichtbeeld. Daar behoren ze op te letten bij de APK dacht ik eigenlijk.
De 2 stelschroef (bij het knipperlicht verstopt) is om de links/rechts afstelling aan te passen. Kijk uit dat je niet te ver draait want dan draai je het schroefdraad uit de ring en kan je de unit gaan openmaken.
De 2 stelschroef (bij het knipperlicht verstopt) is om de links/rechts afstelling aan te passen. Kijk uit dat je niet te ver draait want dan draai je het schroefdraad uit de ring en kan je de unit gaan openmaken.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
Re: xenon afstellen met aut. Hoogteregeling
Klopt is een apk eis.
Lampen mogen niet te ver omhoog of omlaag schijnen.
Mooiste is even op een redelijk recht stuk 2 metee voor een muur te staan en dan even af te stellen.
Zorg dat ze iets naar beneden staan, dan hebben tegenliggers geen last.
Iedere garage heeft een koplamphoogte apparaat staan en het is echt 2 minuten werk om af te stellen.
Bij de eerstvolgende apk zou het moeten gebeuren.
Lampen mogen niet te ver omhoog of omlaag schijnen.
Mooiste is even op een redelijk recht stuk 2 metee voor een muur te staan en dan even af te stellen.
Zorg dat ze iets naar beneden staan, dan hebben tegenliggers geen last.
Iedere garage heeft een koplamphoogte apparaat staan en het is echt 2 minuten werk om af te stellen.
Bij de eerstvolgende apk zou het moeten gebeuren.
Re: xenon afstellen met aut. Hoogteregeling
Inderdaad, dat is een APK eis. Maar ik denk dat ze hem bij de garage extra laag hebben gezet om geen tegenliggers te verblinden. Maar mijn linkerlamp kwam op de weg ongeveer 5 meter voor de auto. De lampen naar links / rechts verstellen begin ik maar niet aan, dat laat ik aan de garage over met de APK
BMW 320d 2006
- DJLeonardo
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31
Re: xenon afstellen met aut. Hoogteregeling
Hoogte afstellen is niet zo moeilijk. Ga gewoon op een grote parkeerplaats staan in het donker en richt je auto op een andere geparkeerde auto aan het andere eind van de parkeerplaats. Zorg dat je auto recht staat en niet in een kuil. Stel je hoogte af zodat de bovengrens van de lichtbundel aan de linker kant van het "trapje" net onder het raam van de geparkeerde auto schijnt. Aan de rechterkant mag hij wel iets hoger schijnen want die is op de berm rechts gericht (mits de L/R afstelling goed is!)
Ik heb zelf m'n handmatige hoogteregeling nog en ik zet 'm dan een stukje lager. Op de snelweg is het ook iritant voor een andere auto die je aan het inhalen bent want die kijkt dan met met z'n linker spiegel in jou xenon. Hij kijkt immers in wat voor jou de rechterkant van het trapje is. Je zou dus ook kunnen liezen om de rechterkant onder het raam te laten schijnen. Dan weet je zeker dat je nooit iemand verblind.
Ik heb zelf m'n handmatige hoogteregeling nog en ik zet 'm dan een stukje lager. Op de snelweg is het ook iritant voor een andere auto die je aan het inhalen bent want die kijkt dan met met z'n linker spiegel in jou xenon. Hij kijkt immers in wat voor jou de rechterkant van het trapje is. Je zou dus ook kunnen liezen om de rechterkant onder het raam te laten schijnen. Dan weet je zeker dat je nooit iemand verblind.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
Re: xenon afstellen met aut. Hoogteregeling
Je blijft me toch altijd verbazen wat betreft jouw definitie van makkelijk
Ik ben wat dat betreft dan echt een sul hoor. Ik zou echt langs de dealer rijden.
Ik ben wat dat betreft dan echt een sul hoor. Ik zou echt langs de dealer rijden.
- A.W.B.0210
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 23 mei 2010, 15:48
- Locatie: Thuis in Drenthe
Re: xenon afstellen met aut. Hoogteregeling
Eerste voorwaarde is een vlakke vloer.
Zet de auto voor een muur en teken het hart van de koplamp af op de muur.
Zet de auto 5 meter van de muur af.(niet zijdelinks verplaatsen maar recht naar achter)
Verbind de twee punten met elkaar zodat je een streep op de muur krijgt.
Zet op 5 cm onder deze lijn ook een lijn.
Koplampen aan zetten op dimlicht en daardoor wordt er een horizontale en naar rechts op lopende lichtbundel op de muur geprojecteerd.
Als dat niet zo is schijnen de units teveel naar links of rechts dit is met een stuk karton snel vast te stellen.
Als het wel zo is dan schijnen ze goed op de muur en kun je de hoogte afstellen.
De hoogte moet 5cm (bij 5mtr)lager zijn als de streep op de muur (dat was het midden van de koplamp).
Officieel moet de auto in beladen toestand zijn.(2 man voorin) je kunt ook het een en ander afstellen op 7 cm bij 5 meter dan zit je zeker goed.
Het is dus niet zo dat de rechterkoplamp meer naar rechts schijnt als de andere.
Het afgegeven lichtbeeld voor een linksgestuurde auto is daarom een horizontale lijn die naar rechts oploopt.
Met andere woorden is er min of meer een vuistregel om simpel je lampen af te stellen.
Elke meter dat je auto van de muur/deur afstaat, moet je lichtbeeld 1 cm zakken
Zet de auto voor een muur en teken het hart van de koplamp af op de muur.
Zet de auto 5 meter van de muur af.(niet zijdelinks verplaatsen maar recht naar achter)
Verbind de twee punten met elkaar zodat je een streep op de muur krijgt.
Zet op 5 cm onder deze lijn ook een lijn.
Koplampen aan zetten op dimlicht en daardoor wordt er een horizontale en naar rechts op lopende lichtbundel op de muur geprojecteerd.
Als dat niet zo is schijnen de units teveel naar links of rechts dit is met een stuk karton snel vast te stellen.
Als het wel zo is dan schijnen ze goed op de muur en kun je de hoogte afstellen.
De hoogte moet 5cm (bij 5mtr)lager zijn als de streep op de muur (dat was het midden van de koplamp).
Officieel moet de auto in beladen toestand zijn.(2 man voorin) je kunt ook het een en ander afstellen op 7 cm bij 5 meter dan zit je zeker goed.
Het is dus niet zo dat de rechterkoplamp meer naar rechts schijnt als de andere.
Het afgegeven lichtbeeld voor een linksgestuurde auto is daarom een horizontale lijn die naar rechts oploopt.
Met andere woorden is er min of meer een vuistregel om simpel je lampen af te stellen.
Elke meter dat je auto van de muur/deur afstaat, moet je lichtbeeld 1 cm zakken
'If I die, I want to die peacefully, like my grandfather did in his sleep. Not screaming, like his passengers'.
BMW 3-er Reihe 316i executive
BMW 3-er Reihe 316i executive