vandaag bij ZF Dortmund geweest
vandaag bij ZF Dortmund geweest
Ik ben vandaag na het lezen van de goede berichten ook maar eens bij ZF in Dortmund geweest voor de bak en dif olie.
Niet dat ik veel problemen had met mijn bak, maar meer uit voorzorg.
Ik denk ik zal het e.e.a. eens neerkalken hoe het in zijn werk gaat, misschien wel makkelijk voor de mensen die ooit nog is willen gaan.
Aangezien in weinig zin had om er uren over te doen met file's s'morgens ben ik er de dag ervoor al heen gereden samen met mijn vriendin en er een dorp verder een hotelletje gepakt.
S'morgens had ik om 10:00 een afspraak staan, je moet er ook voor 10:00 zijn i.v.m. het afkoelen van de bak.
Na me gemeld te hebben in het kantoor wordt je naar de afdeling voor auto's gebracht waar je in contact komt met Carl.
Dat is de chef pkw daar en die verteld je vervolgens hoe het e.e.a in zijn werk gaat.
Na je sleutels te hebben ingeleverd wordt je auto de brug op gereden en in mijn geval gelijk de diff olie afgetapt.
De bak wachtte ze nog even mee, omdat deze ook na 5 km rijden best heet was.
Vervolgens werden we naar de koffie ruimte gebracht voorin het bedrijf (wat trouwens best groot is en mooi om te zien) om daar even een bak koffie te drinken en een half uurtje te wachten.
Na dat half uur komt men je weer halen en ga je terug naar je auto, waar ze ondertussen het hele regelsystheem van de bak
en de olie hebben afgetapt.
Nou, ik kan je zeggen longlife olie of niet, maar het was zo dun als water en zwart als kool wat eruit kwam.
Vervolgens nemen ze je mee naar de afdeling waar de rest van de bak in onderdelen ligt en werd mij verteld dat mijn bak nog in goede staat was, alleen een rubber voor een oliekanaaltje was lek en dat zou na verloop van tijd wel problemen gaan geven.
Dit is tegenstelling tot de duitser welke dezelfde bakbehandeling onderging, zijn carter lag vol gruis en drab en zijn internals van de bak waren nog te heet om aan te raken en dit was dan ook zeer zeker niet goed volgens hun.
Ons werd gezegd dat we maar beter even naar de mac konden gaan en daar even bij de plaatselijke Porsche en Maserati/Ferrari dealer te gaan neuzen en om na lunchtijd terug te komen, dus dat maar gedaan aangezien uren wachten in een koffieruimte ook niets is.
Bij terugkomst was deze Carl net een rondje met de auto wezen rijden (hij is de chef daar en is de enige die in je auto rijd) om te kijken of het naar behoren functioneerd.
Daarna de onderkant nog even gecheckt op lekkages boven de smeerput om je vervolgens een blokje mee om te nemen en het verschil te laten zien qua gedrag van de bak en om je het .e.e.a. uit te leggen over de werking hiervan.
Wat ik ook niet wist is dat je bijvoorbeeld wel gelijk van P naar D mag met de hendel maar dat niet moet doen van R naar D,
maar eerst even een seconde moet laten rusten in neutraal.
Na even snel bij het vliegveld gepind te hebben moest ik 419 euro afrekenen, kreeg ik netjes een factuur met alle onderdelen welke ze vervangen hadden en kon de reis huiswaarts beginnen.
Was het het allemaal waard....als je ziet wat ze doen, wat ze vervangen en hoe soepel en snel de bak nu schakelt vind ik van wel.
Op de terugweg nog wel even een stuk flink het gas erop gehad en het gaat allemaal veel soepeler en sneller.
Trouwens mocht je gaan of het overwegen, zorg dat je cash geld bij je hebt, je kan daar niet pinnen met een nederlandse bankpas en kijk uit dat je niet op je bek gaat daarbinnen omdat de hele fabrieksvloer spekglad is van de bakolie.
Niet dat ik veel problemen had met mijn bak, maar meer uit voorzorg.
Ik denk ik zal het e.e.a. eens neerkalken hoe het in zijn werk gaat, misschien wel makkelijk voor de mensen die ooit nog is willen gaan.
Aangezien in weinig zin had om er uren over te doen met file's s'morgens ben ik er de dag ervoor al heen gereden samen met mijn vriendin en er een dorp verder een hotelletje gepakt.
S'morgens had ik om 10:00 een afspraak staan, je moet er ook voor 10:00 zijn i.v.m. het afkoelen van de bak.
Na me gemeld te hebben in het kantoor wordt je naar de afdeling voor auto's gebracht waar je in contact komt met Carl.
Dat is de chef pkw daar en die verteld je vervolgens hoe het e.e.a in zijn werk gaat.
Na je sleutels te hebben ingeleverd wordt je auto de brug op gereden en in mijn geval gelijk de diff olie afgetapt.
De bak wachtte ze nog even mee, omdat deze ook na 5 km rijden best heet was.
Vervolgens werden we naar de koffie ruimte gebracht voorin het bedrijf (wat trouwens best groot is en mooi om te zien) om daar even een bak koffie te drinken en een half uurtje te wachten.
Na dat half uur komt men je weer halen en ga je terug naar je auto, waar ze ondertussen het hele regelsystheem van de bak
en de olie hebben afgetapt.
Nou, ik kan je zeggen longlife olie of niet, maar het was zo dun als water en zwart als kool wat eruit kwam.
Vervolgens nemen ze je mee naar de afdeling waar de rest van de bak in onderdelen ligt en werd mij verteld dat mijn bak nog in goede staat was, alleen een rubber voor een oliekanaaltje was lek en dat zou na verloop van tijd wel problemen gaan geven.
Dit is tegenstelling tot de duitser welke dezelfde bakbehandeling onderging, zijn carter lag vol gruis en drab en zijn internals van de bak waren nog te heet om aan te raken en dit was dan ook zeer zeker niet goed volgens hun.
Ons werd gezegd dat we maar beter even naar de mac konden gaan en daar even bij de plaatselijke Porsche en Maserati/Ferrari dealer te gaan neuzen en om na lunchtijd terug te komen, dus dat maar gedaan aangezien uren wachten in een koffieruimte ook niets is.
Bij terugkomst was deze Carl net een rondje met de auto wezen rijden (hij is de chef daar en is de enige die in je auto rijd) om te kijken of het naar behoren functioneerd.
Daarna de onderkant nog even gecheckt op lekkages boven de smeerput om je vervolgens een blokje mee om te nemen en het verschil te laten zien qua gedrag van de bak en om je het .e.e.a. uit te leggen over de werking hiervan.
Wat ik ook niet wist is dat je bijvoorbeeld wel gelijk van P naar D mag met de hendel maar dat niet moet doen van R naar D,
maar eerst even een seconde moet laten rusten in neutraal.
Na even snel bij het vliegveld gepind te hebben moest ik 419 euro afrekenen, kreeg ik netjes een factuur met alle onderdelen welke ze vervangen hadden en kon de reis huiswaarts beginnen.
Was het het allemaal waard....als je ziet wat ze doen, wat ze vervangen en hoe soepel en snel de bak nu schakelt vind ik van wel.
Op de terugweg nog wel even een stuk flink het gas erop gehad en het gaat allemaal veel soepeler en sneller.
Trouwens mocht je gaan of het overwegen, zorg dat je cash geld bij je hebt, je kan daar niet pinnen met een nederlandse bankpas en kijk uit dat je niet op je bek gaat daarbinnen omdat de hele fabrieksvloer spekglad is van de bakolie.
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: vandaag bij ZF Dortmund geweest
Dik voor mekaar!
Maarruh... zo'n ervaring zonder foto's te maken???
Maarruh... zo'n ervaring zonder foto's te maken???
Re: vandaag bij ZF Dortmund geweest
Ik vind de prijs erg meevallen en zeker een hele nette behandeling al ik het zo lees, dat kom je niet zo vaak meer tegen, athans ik niet
Het duurde even voor ik door had waar TiAg voor stond
Re: vandaag bij ZF Dortmund geweest
Foto's heb ik inderdaad niet gemaakt, dit omdat er al zoveel foto's van op het net zwerven en zelfs filmpjes op youtube.
Het zouden de zoveelste foto's zijn van dezelfde onderdelen
Onderstaande filmpje geeft goed weer wat er gedaan is;
Het zouden de zoveelste foto's zijn van dezelfde onderdelen
Onderstaande filmpje geeft goed weer wat er gedaan is;
Laatst gewijzigd door Gast op 17 jun 2011, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: filmpje werkend gemaakt
Reden: filmpje werkend gemaakt
-
- Berichten: 280
- Lid geworden op: 14 nov 2010, 13:52
Re: vandaag bij ZF Dortmund geweest
halen ze je bak er nou even uit ofzo, of halen ze het carter eraf van de bak zodat je erin kunt kijken?
dat begrijp ik uit de tekst
dat begrijp ik uit de tekst
Re: vandaag bij ZF Dortmund geweest
Heel verstandig om het te doen
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Re: vandaag bij ZF Dortmund geweest
Iemand enig idee, doen die gasten nu alleen maar automaatbakken???
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: vandaag bij ZF Dortmund geweest
Ik denk dat ZF ook wel handbakken doet.
Re: vandaag bij ZF Dortmund geweest
Voor een handbak zou ik er niet heengaan, dit is simpel zelf te doen.
Enige wat je nodig hebt zijn 2 nieuwe bouten met koperringen en de olie.
Bij een automaatbak daarintegen vervangen ze ook de slijtagedelen van de regeling van de automaat, dus dan is het wel de moeite.
Enige wat je nodig hebt zijn 2 nieuwe bouten met koperringen en de olie.
Bij een automaatbak daarintegen vervangen ze ook de slijtagedelen van de regeling van de automaat, dus dan is het wel de moeite.
Re: vandaag bij ZF Dortmund geweest
Ik zie mezelf nou niet direct een bak onder de auto vandaan halen en reviseren/repareren....
Re: vandaag bij ZF Dortmund geweest
Ze halen zowieso de bak er niet onderuit en reviseren alleen het schakelgedeelte, zou wat zijn een complete gereviseerde bak voor 420 euro