Help, er brandt een achterlicht teveel?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Dynamo

Help, er brandt een achterlicht teveel?

Bericht door Dynamo » 18 jun 2011, 16:59

Het gaat om een PFL sedan uit 98 met (zover ik weet) originele achterlichten:
Sinds een week brandt er in het linkerachterlicht een felle lamp waarvan ik niet weet waarom die aan is, hoe dat die uit moet en waarvoor die is :s
Het gaat om de 21/4 w lamp, dat is de binnenste van de twee. Deze brandt feller dan de normale lichten, meer als een remlicht of mistachterlicht. Maar het is niet het remlicht, want die doet het gewoon (is ook de buitenste lamp) en het is niet het mistachterlicht want dat zit in het deel wat in de kofferklep zit.
Ik heb deze lamp er maar zolang uit getrokken, want iedereen denk dat ik met mistachterlicht aan rijd, maar ik mis nu dus ook een van de twee dimlichtjes links.
Wat kan er mis zijn?
Waar is die lamp voor?

Nog zoiets: ik ben vandaag bij 2 benzinepompen en drie bouwmarkten geweest, en nergens vind ik zo'n 21/4 lampje. Iemand is er nl in geslaagd aan een van beide kanten er een 21/5 lampje in te proppen. En dat terwijl de fittingen echt anders zijn :bang:
E46 328i sedan 1998____Afbeelding

black compact

Re: Help, er brandt een achterlicht teveel?

Bericht door black compact » 19 jun 2011, 07:39

heb je er geen boekje bij,daar staat het volgens mij altijd in

Dynamo

Bericht door Dynamo » 19 jun 2011, 08:54

Van het boekje word ik niet veel wijzer, daar staat: 'achterlicht' (4 en 5 op t plaatje):
Spoiler: Laat zien
Afbeelding
En op p183 staat ook niks bijzonders:
Afbeelding
Op bimmerportal vond ik dit topic, waar ook de functie van de dubbele draad lamp 21/4 ter sprake komt, maar ook geen antwoord.

Wie weet meer?

crossfire

Bericht door crossfire » 19 jun 2011, 15:00

heb je niet die lamp omgedraaid zodat de rem dus brand inplaats van stadslicht>?

Dynamo

Bericht door Dynamo » 19 jun 2011, 16:47

Nope, want het is het binnenste licht wat te fel brandt en de remlichten zijn de buitenste.
De nokjes op de fitting verschillen per lamp, dus in principe kan je er niet een verkeerd lampje insteken (hoewel... :whistle: , zie hieronder)
Ik heb ook het binnenste lampje uit de rechter unit in de linker gedaan en dan brandt die ook te fel, andersom ging niet omdat er een verkeerd lampje inzat links (nl 21/5 W ipv 21/4w), maar toen ik het lampje recht terugstak deed ie het weer normaal.
Het zit hem dus in het armatuur of in de schakeling ervoor, zou ik zeggen.

raymond stam

Bericht door raymond stam » 19 jun 2011, 19:47

is het lampje niet aan zijn einde, dan gaan ze ook even feller branden en dan kapot :ja:

Dynamo

Bericht door Dynamo » 19 jun 2011, 20:47

Nope, een ander lampje doet hetzelfde

JdM

Bericht door JdM » 19 jun 2011, 20:55

Hoe is het met de massapunten gesteld in de stekkerverbindingen of in het armatuur? Als er geen of slechte massa is heb je kans dat andere lampen de massa via een omweg gaan krijgen, bijvoorbeeld via andere verlichting. Leg de massa eens direct van het armatuur naar een goed massapunt op de auto, of rechtstreeks op de massa van de accu.

Dynamo

Bericht door Dynamo » 25 jun 2011, 15:31

Net effe JdM's advies proberen op te volgen, min of meer:
Ik heb gisteren nieuwe lampjes gehaald bij de automaterialenzaak en aan beide zijden vervangen.
Probleem is daarmee niet opgelost want:
rechts:
Afbeelding
links:
Afbeelding
massa banen van links en rechts met elkaar verbonden (zie krokodillenbekjes), maar dat lijkt niets uit te maken.
Voltage over beide lampen is 10V links en 11 V rechts, van amperage werd ik met mijn 10 euro multimeter niet wijzer...

Iemand nog ideeen?

=BMW320=

Bericht door =BMW320= » 25 jun 2011, 20:44

Als ik het goed begrijp zit er nu een lamp in de houder met 2 spoeltjes in het bolletje (dus een 21W spoel en een 4W spoel, 12V)

Dus de lamp hoort in een houder te zitten met 2 plus-contacten (dit is gemakkelijk te zien in de houder als je het lampje uit de houder haalt)

Een lamp met 2 spoeltjes er in, wordt dus in principe gebruikt voor bv. de combinatie achterlicht/remlicht, maar het kan ook zijn voor een speciale dubbele
functie voor BMW.

Wat misschien kan zijn is dat er een speciale BMW Longlife lamp in hoort, waarvan de spoeltjes anders zitten, of met een andere spanning?

Wissel anders even (indien mogelijk, als de stekker past) de houders links en rechts om, om te testen.

Er kan misschien ook een sluiting in de houder zitten waardoor de 2 spoeltjes tegelijk spanning krijgen, of in de stekker?
Is te meten op de plus-contacten van de houder t.o.v. de massa.
Als je de houder loshaalt van de stekker, dan kun je de contacten ook even t.o.v. elkaar doorpiepen, of er sluiting in zit?

Dynamo

Bericht door Dynamo » 27 jun 2011, 20:34

Het gaat idd om een lampje met 2 spoelen.
Afbeelding
Het zijn echter geen speciale, ik heb er twee gehaald en links en rechts vervangen en alleen links doet ie raar.
De houder lijkt ook niet voorbereid op een dubbelfunctie voor de lamp: in het midden zie je de houder voor de 21/4w lamp. De ring om het gat is de massa, het lipje in het gat daarmee de plus, en dat is er maar 1 :s
Afbeelding
Geen idee wat hier aan de hand is, maar ik was t redelijk beu en heb t iig voorlopig op de hobbybob manier opgelost: met een stukje tape over het onnodige contact
Afbeelding
Nu brandt t links weer zoals t zou moeten. Misschien is dit een of ander imitatie armatuur?
Als iemand nog ideeën heeft, ze zijn welkom. Maar voorlopig doe ik t wel hiermee :whistle:

crossfire

Bericht door crossfire » 27 jun 2011, 20:56

je moet lampjes hebben met 1 spoel zoals je zit zitten er 2 contactjes op het lampje en 1 op de fitting(waardoor de bijde spoelen gaan oplichten omdat ze allebei op die plus komen in die fitting)...
tenminste als hij in dat gat hoort wat jij nou laat zien met een foto...
en een stukje tape is niet echt een goede oplossing kan warm worden en gaan stinken....

=BMW320=

Bericht door =BMW320= » 27 jun 2011, 21:29

In dat gat hoort dus i.d.d. een lamp met 1 spoel,

misschien wel even bij de dealer navragen welk type/wattage er in moet.

Dynamo

Bericht door Dynamo » 27 jun 2011, 21:50

Vlgs t boekje hoort er een lamp met 2 spoelen in. Rechts is dat ook zo en daar werkt t goed.
Bovendien past niet elke lamp door de 2 uitsparinkjes die niet precies op 180 graden zitten tov elkaar.
Dat van dat warm worden is een goeie :X

dw70

Bericht door dw70 » 28 jun 2011, 10:17

als eerste controleer je alle connectoren die naar de lamphouders gaan. Losnemen en zwarte koperen contacten reinigen. Dat is wat je kunt doen.

Er moeten inderdaad 21/4W pitten in.
Er zat aan 1 kant een 21/5W pit in. En dat kan je Light Control Module teveel geworden zijn. Niet dat 1W teveel zou zijn, maar de scheve belasting is de electronica teveel geworden. Een scheve belasting is: links 5W en rechts 4W. Dat gaat op lange duur fout.

Haal alle lampen achter eruit zodat hun massa geen doorverbinding meer kunnen vormen met een andere massa. Haal de lamphouder dus compleet leeg. Steek de 21/4W links en rechts als enige erin. Werkt dit prima, dan haal je deze eruit en steek je de 21W die ernaast zit erin, zowel links als rechts. Brandt dit correct ga je weer bijsteken.
Brandt het licht dan alsnog weer "scheef", is je LCM defect.

Maar even wat anders: als jij de kofferdeksel sluit, heeft dat nog invloed op het "scheef branden" aan de linkerzijde? Dus de verlichting erbij betrekken (ook deze massa) wat nog op de kofferdeksel zit met gesloten kofferbak.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”