Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
boskabouter

Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen

Bericht door boskabouter » 14 jan 2011, 12:54

Mijn vorige 525d TA (2005) had exact diezelfde meldingen en uiteindelijk is de compressor vervangen, die was versleten. 45 voor het uitlezen (terwijl hij al voor service stond)67,50 vervangen, 600 voor de compressor, en 8,70 voor n witgroen relais. Wat bleef was dat de compressor Véél vaker aanging dan bij m'n vorige auto. Diverse malen gemeld dat er volgens mij een lek in het systeem zat. Was niet zo, zei men. Echter bij controle bleek de compressor gewoon versleten en had geen opbrengst genoeg meer, zeker in de kou van vorige winter.... Dus als je hem elke keer dat je bij de auto komt of weggaat hoort aanslaan....
Verder de kabelboom : die kan gerepareerd ipv vervangen. De storing in de ontvanger van de afstandsbediening ligt ook in de kabelboom, laat je geen nieuwe printplaat aanpraten. Ze moeten het wel zorgvuldig doen en de lassen nog beschermen tegen snel weer breken, die van mij is 4 keer gerepareerd voordat t goed was, wel allemaal onder garantie, eerlijk is eerlijk, ik heb alleen de compressor en de normale service hoeven betalen, en dat in 3,5 jaar en 170.000 km met een huisselectie auto. Hulde aan de mannen in Deventer/Epse
Ook problemen met de automaat werden onder garantie verholpen, maar toen was ik er al zo klaar mee dat ik een nieuwe 525d TA besteld heb, daar ligt nu de turbo al uit.... -_-

jon00419

Bericht door jon00419 » 09 jun 2011, 20:10

Hallo mede forum leden.

even een reactie over de niveauregeling van de touring E 61.
Vanavond zelf een nieuwe compressor gemonteerd en het werkt feilloos.
Dus de dealer moet je maar niet naar toegaan gezien de achterlijke prijzen die ze durven te vragen.
De compressor is OEM kwaliteit dus daar over hoeft geen twijfel te onstaan.
Voor de geinteresseerden ben ik bereid om meer info te verstrekken i.v.m. montage (fluitje van een cent een uurtje bezig geweest) :) en waar de compressor te bestellen.

Mvg, Gerrie.

Kingfisher
Contacteer:

Bericht door Kingfisher » 09 jun 2011, 20:20

Hi Gerrie,

Het zou top zijn als je hierover een DIY schrijft!

Ik heb in de openingspost al aangegeven dat je via de Air suspension shop goedkoop zo'n compressor kunt bestellen en dat dat al ruim 300 euro scheelt met de dealer. Als er nu ook nog iemand is die hiervan een mooie handleiding kan schrijven, dan zijn er heel veel mensen mee geholpen denk ik zo.

Voor mij is het helaas te laat, ik heb het al een tijd geleden bij de dealer laten doen.

jon00419

Bericht door jon00419 » 19 jun 2011, 18:51

Zal een demontage en montage handleiding op het forum zetten.
Beetje later maar was even op vakantie en de niveauregeling werkte 100% met een volle belading in de auto. 8)
Gerrie.

jon00419

Bericht door jon00419 » 19 jun 2011, 19:21

Hier dan de de en montage handleiding voor de compressor van de niveauregeling.

Krik de auto zover op dat de beide achterwielen vrij van de grond zijn of op de brug is nog makkelijker en sneller.
Sleutel uit de auto halen i.v.m. het eventueel aanslaan van de compressor.
Draai rechtsachter de bodemplaat eraf en je ziet de compressor al hangen in het frame.
Haal beide stekkers uit de compressor, is een klik verbinding.
Draai dan beide koppelingen voorzichtig los van het verdeel ventiel, rode en blauwe slangetjes die naar de balgen lopen. Let op plastic aansluiting op het verdeelventiel kan niet te veel kracht verdragen. Nieuw ventiel kost 175 Euro.Als het gesis over is betekend het dat je luchtbalgen leeg zijn ze hoeven er niet helemaal af.
Dan de zwarte toevoer slang van de compressor afdraaien en de aanzuigslang die achter het spatbord langsloop naar boven verwijderen. Bestel voor de zekerheid ook maar een nieuwe aanzuigslang want die zijn meestal poreus. Bij de Airsuspensionshop 20 Euro en bij de dealer 80.
Draai de drie ophangschroeven los van het frame, let op de juiste positie met het terug monteren, plaatje, veer en dan de schroef. Dit voorkomt een hoop lawaai na montage.Dan de nieuwe compressor monteren, aanzuigslang met een nieuwe slangeklem (7mm) monteren dan de toevoerslang terug plaatsen(zwarte slang) rode en blauwe slang koppelingen voorzichtig aandraaien, vast is vast.
Als laatst de beide stekkers terug plaatsen.
Dan de auto langzaam laten zakken totdat de beide banden iets inzakken.
Sleutel in het contact en op de start stop knop drukken zonder de motor te laten lopen mocht de compressor nog niet aan slaan dan de auto nog iets laten zakken totdat hij wel aanslaat. Dit i.v.m. de hellingshoek voor het in werking stellen van de niveauregeling.
Dan zie je in no time de auto omhoog komen en is de montage goed verlopen.
Daarna de koppelingen van de toevoer(zwart) en de rode en blauwe slangetjes controleren op eventueel lekken, anders nog iets aandraaien.
Als dit oke is kun je de bodemplaat terug monteren.

Succes voor wie dit ook zelf gaat doen en een hoop geld bespaart ik kreeg van de dealer een prijs van dik 1000 Euro,s voor dit alles en nu 420 Euro. :duimen:

Gerrie.

Kingfisher
Contacteer:

Bericht door Kingfisher » 19 jun 2011, 19:40

Wow Gerrie, echt super van je, ik denk dat veel mensen hier heel blij mee zijn, of nog gaan zijn.

Zo te lezen is het inderdaad goed zelf te doen!

jon00419

Bericht door jon00419 » 19 jun 2011, 19:53

@Kingfisher
ja is inderdaad heel goed te doen moet er wel bij zeggen dat ik de beschikking heb over een brug en het dan allemaal sneller en gemakkelijker gaat.
Maar als je twee goede auto krikken gebruikt moet het ook lukken.

Groet, Gerrie.

Tazran

Bericht door Tazran » 15 jul 2011, 09:51

Ruk RUk Ruk
Had van de week die irritante general electronic failure en nu is er ineens een storing in de niveauregeling. Hij staat in zijn hoogste stand en blijft maar herrie maken ..... k*t Moet volgende week op vakantie. wat nu? :( :(

suyker

Bericht door suyker » 15 jul 2011, 11:37

Vliegtuig pakken. :gekdoen:
- M - 19" Vertini magic concave - Eibach Pro kit -
- golden brake calipers - M5 Brakes - Carbon details - SMG Shift paddles

Dark knight edition
Afbeelding

Tazran

Bericht door Tazran » 15 jul 2011, 16:57

haaaaaaaaa oorzaak gevonden. Lag 10 liter water onder het reservewiel! De electronica was verzopen. De fohn lijkt de boel redelijk te hebben gered. Toch binnenkort de garage maar even het lek (zal wel het schuifdak zijn) laten fixen.

Kingfisher
Contacteer:

Bericht door Kingfisher » 15 jul 2011, 18:50

Auw! Dat wil wel storen ja!

't Is wel een bekend probleem, onbegrijpelijk dat BMW hier niet een terugroepactie voor in het leven geroepen heeft. Ze zullen wel denken, liever veel verdienen aan allemaal nieuwe modules, dan service hoog in het vaandel hebben staan...

rutger77

Bericht door rutger77 » 30 dec 2011, 13:39

Heren,
ik reed al een tijdje met de waarschuwing "storing niveauregeling" en sinds kort met "niveauregeling uitgevallen". Heb dus een een 2de hands niveauregeling pomp gekocht (complete unit met ventiel) via MP, kostte een paar tientjes dus wilde risico wel nemen. Verder ook een nieuw relais en aanzuigslang met luchtfiltertje via een duitse website.

Vorige week het boeltje gemonteerd. De pomp op zich vervangen was echt appeltje eitje, dankzij berichtje op dit forum. Bodemplaatje achter het rechter achterwiel weg en de pomp valt er praktisch uit. Nieuwe aanzuigslang kostte wat meer moeite, moet je de wielkast bekleding voor verwijderen. Ook het relais vervangen, nam aan dat dit het relais onder het reservewiel is (??). De auto hangt trouwens spectaculair laag als de lucht uit het systeem is. Het oppompen na de reparatie duurde een paar minuten, gelukkig kwam de auto weer netjes omhoog. Operatie duurt ongeveer 2 uur, gewoon met krikje en assteunen, dus niet op een brug.

Helaas pindakaas vandaag weer melding "niveauregeling uitgevallen". Waarschijnlijk is die 2de hands pomp dus even versleten als mijn originele. Desondanks slaat de pomp netjes aan en lijkt de auto prima horizontaal te staan. Wat te doen?! Kan je de werking van die pomp checken? Anders wordt het toch een nieuwe pomp kopen...
320d (E91)

Hiervoor oa: 525d (E61), 320da touring (E46), A4 TDI Quattro, A4 1.8TFSI, A4 2.0TDI, 900 Turbo Aero, Delta Integrale, ...

tikkie

Bericht door tikkie » 30 dec 2011, 23:29

Ik heb gemiddeld drie keer per week de melding, niveauregeling uitgevallen. Op andere momenten hoor ik de compressor regelmatig werken vooral bij starten en dat schijnt ook typisch te zijn. Klachten over het weggedrag heb ik niet, ook ik vraag mij af wat in de praktijk nu precies het probleem is anders dan een irritante storingsmelding. Die van mij wordt onder garantie vervangen binnenkort :)
BMW E61 530i 2007 (LCI)

rutger77

Bericht door rutger77 » 01 jan 2012, 12:28

Ik heb ook soms wel een melding en soms niet, heb nog geen verband kunnen ontdekken tussen bv temperatuur of belading. De compressor slaat ook bij mij gewoon aan, maar weet uiteraard niet of ie nog genoeg druk opbouwt. Auto staat volgens mij wel horizontaal en merk ook niks aan rijgedrag. Heb mijn oude compressor voor de grap uit elkaar geschroefd maar niet echt opvallende slijtage ontdekt. Binnenkort toch maar deze kopen om hopelijk van gezeik af te zijn: http://www.air-suspension-shop.com/index.php?a=134" onclick="window.open(this.href);return false; is een stuk goedkoper dan deze jongens: http://www.airsus.nl/index.php/luchtver ... ering.html" onclick="window.open(this.href);return false;
320d (E91)

Hiervoor oa: 525d (E61), 320da touring (E46), A4 TDI Quattro, A4 1.8TFSI, A4 2.0TDI, 900 Turbo Aero, Delta Integrale, ...

Topper

Bericht door Topper » 03 jan 2012, 15:46

Zijn het niet gewoon de sensoren? Ik heb hetzelfde probleem. Eerst was het idee om de pomp te vervangen maar na het uitlezen bleek dat de sensoren niet meer goed waren waardoor de pomp vaak (en dus onnodig) aan het buffelen was. Sensoren vervangen schijnt heel eenvoudig te zijn en die kosten maar € 60,-. Leek mij beter om die eerst te vervangen en als het daarna opgelost is is het mooi, en dan kan als het niet opgelost is altijd later de pomp nog vervangen worden

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”