Kleppen stoters
Kleppen stoters
Hallo iedereen.
Vandaag is het rechter achterwiel lager vervangen. ( ikke blij )
Helaas kreeg ik het nieuws dat inderdaad mijn kleppen stoters naar de mallemoer zijn. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? En zoja hoeveel waren jullie kwijt om dit te verhelpen?
Het gaat om een 318i e36 met M40 blok.
Ik kan wel weer kijken voor een andere auto alleen heb ik het geld er niet voor. Nu kan je voor 2500 euro een betere e36 kopen alleen de mijne is voor de rest gewoon goed. Dus kan ik beter 1000 euro aan verspijkeren zodat ie weer goed is.
Nu ben ik een Hollander en wil ik natuurlijk zo min mogelijk betalen haha. ( nou ben ik geen krent hoor en als het goed gebeurd is het voor mij alleen maar beter) Dus wie heeft adresjes voor een goede services??
Vandaag is het rechter achterwiel lager vervangen. ( ikke blij )
Helaas kreeg ik het nieuws dat inderdaad mijn kleppen stoters naar de mallemoer zijn. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? En zoja hoeveel waren jullie kwijt om dit te verhelpen?
Het gaat om een 318i e36 met M40 blok.
Ik kan wel weer kijken voor een andere auto alleen heb ik het geld er niet voor. Nu kan je voor 2500 euro een betere e36 kopen alleen de mijne is voor de rest gewoon goed. Dus kan ik beter 1000 euro aan verspijkeren zodat ie weer goed is.
Nu ben ik een Hollander en wil ik natuurlijk zo min mogelijk betalen haha. ( nou ben ik geen krent hoor en als het goed gebeurd is het voor mij alleen maar beter) Dus wie heeft adresjes voor een goede services??
Re: Kleppen stoters
reken per klepstoter ongeveer 20 euro en 2 uur arbeidsloon, dan zit je wel aardig in de buurt.
Dus voor max 500 zal het wel moeten lukken. (mits je niet naar een stealer gaat)
Dus voor max 500 zal het wel moeten lukken. (mits je niet naar een stealer gaat)
Re: Kleppen stoters
Hallo BMW vrienden,
Er word wel eens gebruik gemaakt van ATF de automaat olie, waarin men de komstoters een nacht laat over liggen.
Dat schijnt de klepjes en de komstoters te reinigen, ze noemen het ook wel Flushen.
Na dit Flushen dient men wel de komstoters even goed te legen, en even na te spoelen met spoelolie, niet dat een kleine hoeveelheid ATF direct kwaad kan, dat is niet zo.
Ik weet dat er hobbyisten zijn en monteurs die hun motoren ook even een halve liter motorolie aftappen, en er een halve liter ATF olie in gooien en de motor stationair laten draaien om op bedrijfstemperatuur te laten komen, en laten hun motor een half uur na de bedrijfstemperatuur te zijn gekomen te laten draaien, wel staionair, niet belast dus, niet rijden dus.
Na deze Flush, dient men natuurlijk wel de motorolie te verwijderen en het filter, dat spreekt voor zich!
Dit schijnt men te doen om de motor te Flushen schoon te maken, alle rommel die niet in de oliekanalen dienen te zitten, worden hiermee verwijderd.
Ik heb dit ook al op een aantal forums gelezen.
Zo kan men dus eenvoudig de komstoters bekijken of het aan verontreiniging ligt, of dat de komstoters daadwerkelijk defect zijn.
ATF spoeling kost wel een stuk minder dan direct de komstoters te vervangen, enkel steek je nu hier wat meer tijd in.
Het is maar welke keus je wilt maken en of je het op deze manier wilt doen.
Bij het Flushen van de motor neem je dit ook direct mee.
Ik zelf heb er geen ervaring mee, maar lees wel de reacties en de verhalen hier over.
En niet alleen op de BMW sites, maar ook op die van Audi en MB.
Dus bekijk de zoek functies eens op diverse fora van andere merken die ik al noemde, bekijk de zoekfunctie op flushen.
Met vriendelijke groet,
Ad
Er word wel eens gebruik gemaakt van ATF de automaat olie, waarin men de komstoters een nacht laat over liggen.
Dat schijnt de klepjes en de komstoters te reinigen, ze noemen het ook wel Flushen.
Na dit Flushen dient men wel de komstoters even goed te legen, en even na te spoelen met spoelolie, niet dat een kleine hoeveelheid ATF direct kwaad kan, dat is niet zo.
Ik weet dat er hobbyisten zijn en monteurs die hun motoren ook even een halve liter motorolie aftappen, en er een halve liter ATF olie in gooien en de motor stationair laten draaien om op bedrijfstemperatuur te laten komen, en laten hun motor een half uur na de bedrijfstemperatuur te zijn gekomen te laten draaien, wel staionair, niet belast dus, niet rijden dus.
Na deze Flush, dient men natuurlijk wel de motorolie te verwijderen en het filter, dat spreekt voor zich!
Dit schijnt men te doen om de motor te Flushen schoon te maken, alle rommel die niet in de oliekanalen dienen te zitten, worden hiermee verwijderd.
Ik heb dit ook al op een aantal forums gelezen.
Zo kan men dus eenvoudig de komstoters bekijken of het aan verontreiniging ligt, of dat de komstoters daadwerkelijk defect zijn.
ATF spoeling kost wel een stuk minder dan direct de komstoters te vervangen, enkel steek je nu hier wat meer tijd in.
Het is maar welke keus je wilt maken en of je het op deze manier wilt doen.
Bij het Flushen van de motor neem je dit ook direct mee.
Ik zelf heb er geen ervaring mee, maar lees wel de reacties en de verhalen hier over.
En niet alleen op de BMW sites, maar ook op die van Audi en MB.
Dus bekijk de zoek functies eens op diverse fora van andere merken die ik al noemde, bekijk de zoekfunctie op flushen.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Kleppen stoters
M40 blok staat bekend om de mindere kwaliteit klepstoters en de nokkenassen willen ook nog wel eens slijten.
een reparatie richting de 1000 euro kun je wel verwachten denk ik.
een reparatie richting de 1000 euro kun je wel verwachten denk ik.
-- Houdoe wanne --
Re: Kleppen stoters
Ok ok. Nja ik kan nog kijken wat ie doet met ATF.
Heb al een keer geflusht met een valvoline motorflusher. Daar stond op dat ie 5 min stationair moest lopen, vele zeiden dat dit te weinig was. Dus wellicht zal een flink stuk rijden met ATF wel helpen, het kan zijn dat dit spul agressiever is dan zo'n motorflush en dus alle rommel wegvreet en spoelt.
Klopt dit?
Heb al een keer geflusht met een valvoline motorflusher. Daar stond op dat ie 5 min stationair moest lopen, vele zeiden dat dit te weinig was. Dus wellicht zal een flink stuk rijden met ATF wel helpen, het kan zijn dat dit spul agressiever is dan zo'n motorflush en dus alle rommel wegvreet en spoelt.
Klopt dit?
Re: Kleppen stoters
Hallo beste MusQ,,
Ik schreef dus met het gebruik van ATF, Niet rijden, maar stationair laten draaien, de motor mag dus niet belast worden, weet je nog wel?
Doe dit a.u.b niet.
Dat is niet goed, best kerel!
ATF is een hydraulische olie die men gebruikt in de automatische versnellingsbakken, en in stuurbekrachtigings systemen.
Dus niet mee rijden.
De ATF is dus sterk reinigend, en sterker dan de Flush die men in de autoshops verkoopt.
Verontreiniging zal zeker grotendeels of zelfs geheel oplossen.
Meyt de komstoters uitgebouwd, en in een bad van ATF olie te leggen, deze klepstoters zijn dus absoluut helemaal schoon, zeg gerust brandschoon, naspoelen is wel nodig met een goede spoelolie, na het ATF badje.
Mocht dit niet baten, dan rest er enkel nog een vervanging van de klepstoters en misschien nog de nokkenas, zoals Verheeske316 al aangaf.
Ik wens jou beste MusQ succes toe, en hopelijk helpt het badje met ATF of de motor Flush, zal een berg werk schelen, alhoewel BMW best gemakkelijk sleutelt.
Met vriendelijke groet,
Ad
Ik schreef dus met het gebruik van ATF, Niet rijden, maar stationair laten draaien, de motor mag dus niet belast worden, weet je nog wel?
Doe dit a.u.b niet.
Dat is niet goed, best kerel!
ATF is een hydraulische olie die men gebruikt in de automatische versnellingsbakken, en in stuurbekrachtigings systemen.
Dus niet mee rijden.
De ATF is dus sterk reinigend, en sterker dan de Flush die men in de autoshops verkoopt.
Verontreiniging zal zeker grotendeels of zelfs geheel oplossen.
Meyt de komstoters uitgebouwd, en in een bad van ATF olie te leggen, deze klepstoters zijn dus absoluut helemaal schoon, zeg gerust brandschoon, naspoelen is wel nodig met een goede spoelolie, na het ATF badje.
Mocht dit niet baten, dan rest er enkel nog een vervanging van de klepstoters en misschien nog de nokkenas, zoals Verheeske316 al aangaf.
Ik wens jou beste MusQ succes toe, en hopelijk helpt het badje met ATF of de motor Flush, zal een berg werk schelen, alhoewel BMW best gemakkelijk sleutelt.
Met vriendelijke groet,
Ad
Kleppen stoters
wat merkte je dan van je auto dat die stoters niet goed zouden zijn?
reinigen? lang stuk over den autobaan rijden zou ook kunnen helpen als je veel korte ritten hebt gemaakt......
om "alles" schoon te krijgen?
reinigen? lang stuk over den autobaan rijden zou ook kunnen helpen als je veel korte ritten hebt gemaakt......
om "alles" schoon te krijgen?
Re: Kleppen stoters
Hallo beste Pegro,
Als de klepstoters niet of niet voldoende werken doordat deze versleten zijn of dat de kanaaltjes intern zijn dicht geslibt.
Dan hoor je de klepstoters klepperen of harder tikken.
Bij langere afstanden gaan rijden, dat maakt geen enkel verschil uit, het blijft gewoon zoals het is, geen verbetering, helaas.
Er dient of te gaan Flushen, en dan hopen dat het helpt, helpt dit niet, dan is het niet anders dan de klepstoters te vernieuwen, vervang ze dan gerust allemaal, anders blijf je bezig.
Bekijk dan ook direct de nokkenas aandachtig, want deze kan ook ingesleten zijn, dus die ook driect vervangen.
dan word het de hele set vervangen, dat is altijd beter als de nokkenas ingesleten is.
De klepstoters uitbouwen en in een bedje met ATF leggen voor een nacht lang, daarna goed spoelen met spoelolie.
Daarna kan je de klepstoters weer inbouwen, en hopen dat deze niet aan het verslijten zijn.
Er is helaas geen ander manier voor, dan een van deze procedures te doorlopen.
Met vriendelijke groet,
Ad
Als de klepstoters niet of niet voldoende werken doordat deze versleten zijn of dat de kanaaltjes intern zijn dicht geslibt.
Dan hoor je de klepstoters klepperen of harder tikken.
Bij langere afstanden gaan rijden, dat maakt geen enkel verschil uit, het blijft gewoon zoals het is, geen verbetering, helaas.
Er dient of te gaan Flushen, en dan hopen dat het helpt, helpt dit niet, dan is het niet anders dan de klepstoters te vernieuwen, vervang ze dan gerust allemaal, anders blijf je bezig.
Bekijk dan ook direct de nokkenas aandachtig, want deze kan ook ingesleten zijn, dus die ook driect vervangen.
dan word het de hele set vervangen, dat is altijd beter als de nokkenas ingesleten is.
De klepstoters uitbouwen en in een bedje met ATF leggen voor een nacht lang, daarna goed spoelen met spoelolie.
Daarna kan je de klepstoters weer inbouwen, en hopen dat deze niet aan het verslijten zijn.
Er is helaas geen ander manier voor, dan een van deze procedures te doorlopen.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Kleppen stoters
Thnx;-) Kan het nog proberen als de auto niet in korte tijd verkocht is. Helaas
Re: Kleppen stoters
Hey beste MusQ,
Kop op kerel, ga er voorals nog niet van uit dat je de BMW moet verkopen, blijf positief, dat kan best helpen.
Het is gemakkelijk gezegd van mij, ik liet soms ook wel eens mijn hoofd hangen, tot we andere buren kregen, die zei dit precies hetzelfde, wat ik nu tegen jou zeg.
En waarempel je krijgt een veel positiever leven, vaak gaat alles net iets gemakkelijker, natuurlijk kan er wel eens iets tegen zitten, maar dat is niet alleen bij jou en mij, bij anderen is dat net zo.
Je gaat op die manier veel rotter in je vel zitten, je gaat veel meer piekeren, dat is niet goed.
Je gaat op den duur ook slechter slapen, en dan word je ziek van de stress.
Niet dat bijltje er bij neer gooien joh, kom op!
Dit is geen kwestie van geloof, maar je tilt jezelf wel naar een beter leven, en dat is de bedoeling ook.
Het komt heus wel een keer in orde.
Door gaan hoor!
met vriendelijke groet,
Ad
Kop op kerel, ga er voorals nog niet van uit dat je de BMW moet verkopen, blijf positief, dat kan best helpen.
Het is gemakkelijk gezegd van mij, ik liet soms ook wel eens mijn hoofd hangen, tot we andere buren kregen, die zei dit precies hetzelfde, wat ik nu tegen jou zeg.
En waarempel je krijgt een veel positiever leven, vaak gaat alles net iets gemakkelijker, natuurlijk kan er wel eens iets tegen zitten, maar dat is niet alleen bij jou en mij, bij anderen is dat net zo.
Je gaat op die manier veel rotter in je vel zitten, je gaat veel meer piekeren, dat is niet goed.
Je gaat op den duur ook slechter slapen, en dan word je ziek van de stress.
Niet dat bijltje er bij neer gooien joh, kom op!
Dit is geen kwestie van geloof, maar je tilt jezelf wel naar een beter leven, en dat is de bedoeling ook.
Het komt heus wel een keer in orde.
Door gaan hoor!
met vriendelijke groet,
Ad
Re: Kleppen stoters
Hee MusQ,
Ik heb zelf een E30 316i met M40 blok gehad, dat was mijn eerste auto (in 2003)
Na een paar weken rijden begonnen de klepstoters te tikken als een gek, niet een klein beetje dus, maar zo erg dat ik er niet meer mee durfde te rijden.
Balen.... Ik heb toen uiteindelijk besloten ze bij de BMW dealer te laten vervangen, ik heb de rekening terug gezocht, dat koste me toen 425 euro inclusief.
Echt helemaal stil is de motor nooit geworden, dan had ik ook de nokkenas moeten laten vervangen, maar ik heb er daarna probleemloos zo'n 100.000km mee gereden.
Dus als je niet naar de dealer gaat dan zou je nog minder kwijt zijn lijkt me. Omdat je zegt dat de wagen verder goed is lijkt het mij die paar honderd euro wel waard....
Ik heb zelf een E30 316i met M40 blok gehad, dat was mijn eerste auto (in 2003)
Na een paar weken rijden begonnen de klepstoters te tikken als een gek, niet een klein beetje dus, maar zo erg dat ik er niet meer mee durfde te rijden.
Balen.... Ik heb toen uiteindelijk besloten ze bij de BMW dealer te laten vervangen, ik heb de rekening terug gezocht, dat koste me toen 425 euro inclusief.
Echt helemaal stil is de motor nooit geworden, dan had ik ook de nokkenas moeten laten vervangen, maar ik heb er daarna probleemloos zo'n 100.000km mee gereden.
Dus als je niet naar de dealer gaat dan zou je nog minder kwijt zijn lijkt me. Omdat je zegt dat de wagen verder goed is lijkt het mij die paar honderd euro wel waard....
Mijn showroom: http://www.bimmerportal.nl/showroom-f75 ... 15389.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kleppen stoters
Hallo beste BMW vrienden,
Met een goede maontage handleiding zal het ongetwijfeld zelf ook te doen zijn, maar wel met een iets gevorderde kennis.
Misschien heeft MusQ een goede vriend of kennis of een familielid die hem daar mee wil helpen, dat zou een hele mooie uitkomst zijn voor MusQ.
En beste MusQ geen dank beste kerel, ik zou het net zo'n grote ramp vinden als ik mijn maatje de BMW zou moeten weg doen, ik moet er trouwens niet aan denken!
Vaak kosten de klepstoters een goede 20,00 euro per stuk misschien zelfs nog iets minder als je even doorzoekt.
Kijk ook eens op ebay.de daar staan soms goede aanbiedingen en of aanbieders waar je nog bij kan afdingen.
Kijk wel even bij de aanbieder of deze betrouwbaar is, het percentage staat er bij vermeld.
En, wat M52B28 al zegt, en waar ik het ook mee eens ben, bekijk ook de nokkenas even op slijtage sporen, het gaat in een moeite door!
Met vriendelijke groet,
Ad
Met een goede maontage handleiding zal het ongetwijfeld zelf ook te doen zijn, maar wel met een iets gevorderde kennis.
Misschien heeft MusQ een goede vriend of kennis of een familielid die hem daar mee wil helpen, dat zou een hele mooie uitkomst zijn voor MusQ.
En beste MusQ geen dank beste kerel, ik zou het net zo'n grote ramp vinden als ik mijn maatje de BMW zou moeten weg doen, ik moet er trouwens niet aan denken!
Vaak kosten de klepstoters een goede 20,00 euro per stuk misschien zelfs nog iets minder als je even doorzoekt.
Kijk ook eens op ebay.de daar staan soms goede aanbiedingen en of aanbieders waar je nog bij kan afdingen.
Kijk wel even bij de aanbieder of deze betrouwbaar is, het percentage staat er bij vermeld.
En, wat M52B28 al zegt, en waar ik het ook mee eens ben, bekijk ook de nokkenas even op slijtage sporen, het gaat in een moeite door!
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Kleppen stoters
Hoi
Weet iemand of je zo,n cillinderkop niet in z,n geheel kan vervangen ,wat zou dat kosten ,moet dat dan bij een garage of kan je dat dan ook zelf ?
mvg t.p.b.m.
Weet iemand of je zo,n cillinderkop niet in z,n geheel kan vervangen ,wat zou dat kosten ,moet dat dan bij een garage of kan je dat dan ook zelf ?
mvg t.p.b.m.
Re: Kleppen stoters
niet in ze geheel ,tuurlijk allus valt te vervangen ,maar het is niet dat je bijv ff 4 boutjes losdraaid en de kop met allus wat er inzit zo overzet van een ander blokWeet iemand of je zo,n cillinderkop niet in z,n geheel kan vervangen
als je dit nog nooit gedaan hebt ,er niet de ruimte en goed gereedschap voor hebt zou ik niet aan beginnen ,of in iedergeval iemand bijhalen die dit vaker heeft gedaan.
voor een ervaren sleutelaar is het wel te doen.........maar waarom heel je kop er af ?je kleppen rammelen toch aleen?
ik zou eerst flushen met atf en olie verversen ,dat doet meestal wonderen
wat voor olie heb je in je blok gegooid trouwens als je 15w40 erin heb zitten komen met een koude motor idd je kleppen bijna door je motorkap naar buiten
5w40 full synteties errin en kleppen stoppen spontaan met rammelen (als ze stoters niet naar de klote zijn)
als je toch graag wil sleutelen zou ik beginnen met kleppendeksel te verwijderen in plaats van de gehele kop
dan kijk je al tegen nokkenas en tuimelaars en stoters aan en kan je meestal al zien of het gewoon vuil (verstopte kanaaltjes) of slijtage cq kapot is .
allus valt te vervangen als je maar wil :
http://www.howtopdf.com/?sQhYiPOI
hier kan je gratis het bovenstaande boekie downloaden (PDF)
daar staat precies in hoe je koppie erraf haalt (wel int engels)