Aanschaf 330i Sedan
Aanschaf 330i Sedan
Ik heb een vraag omtrend de aanschaf van een 2e hands E46 330i Sedan. Aangezien ik al langer op zoek ben naar een 330 heb ik mijn ogen nu laten vallen op een mooie zwarte 330 sedan met m pakket automaat. Qua onderhoud is alle history beschikbaar echter ben ik een huiverig voor de km stand. hij heeft al 190.000 gelopen en is van 2003 ?
is 190.000 voor deze auto nog goed te doen ?
kan de automaat nog gemakkelijk meer hebben ?
en wannneer moet de ketting vervangen worden ?
Alvast bedankt,
Gr Jeroen.
is 190.000 voor deze auto nog goed te doen ?
kan de automaat nog gemakkelijk meer hebben ?
en wannneer moet de ketting vervangen worden ?
Alvast bedankt,
Gr Jeroen.
Re: Aanschaf 330i Sedan
Heb zelf ook een E46 330i die al 166.000 gelopen heeft maar draait nog prima. Ik denk dat deze motoren zeker wel 300.000 km aankunnen als je er niet al te rare dingen mee doet. Automaat zal het ook aankunnen, hier moet de olie wel om de 100.000 km vervangen worden als ik me niet vergis.
Re: Aanschaf 330i Sedan
Motorisch zijn ze prachtisch onverwoestbaar, heb ze in DLD wel gezien met 5ton.
Alles valt en staat met goed onderhoud, en natuurlijk een beetje normale eigenaar, rustig warmrijden etc etc.
Dit gaat ook op voor de automaatbak, de meesten hebben nog nooit een olieverversing gehad omdat Bmw het niet standaard doet.
Maar het is wel zeer belangrijk voor de levensduur van de bak.
Persoonlijk vind ik 190k een erg hoge kmstand om te nog te beginnen, en boven de 2ton klapt de waarde enorm naar beneden.
Maar technisch kan het geen kwaad, wel zullen er ongetwijfeld slijtage dingen komen, remmerij, draagarmen,rubbers,difrentieel,koppeling.
Zou uitzoeken in hoeverre dit allemaal al eens is vervangen. Let ook goed op gescheurde subframes, toch echt een kwaaltje van de E46 met een zwaardere motor. Ook die van 2003 hebben er nog last van.
Ook staat de M54 motor bekend om zijn hoge olieverbruik, 1 liter op de 5000 km is geen uitzondering en sommigen nemen meer.
Opzich niet zo'n groot probleem als je de dealer mag geloven.
De ketting is in principe onderhoudsvrij, tenzij hij gaat klapperen, dan kunnen vaak nog de kettingspanners vervangen worden.
De gehele ketting is een dure klus, maar komt gelukkig niet vaak voor.
Geloof dat bmw zelf zegt dat 2.5 ton makkelijk haalbaar is zonder problemen.
Alles valt en staat met goed onderhoud, en natuurlijk een beetje normale eigenaar, rustig warmrijden etc etc.
Dit gaat ook op voor de automaatbak, de meesten hebben nog nooit een olieverversing gehad omdat Bmw het niet standaard doet.
Maar het is wel zeer belangrijk voor de levensduur van de bak.
Persoonlijk vind ik 190k een erg hoge kmstand om te nog te beginnen, en boven de 2ton klapt de waarde enorm naar beneden.
Maar technisch kan het geen kwaad, wel zullen er ongetwijfeld slijtage dingen komen, remmerij, draagarmen,rubbers,difrentieel,koppeling.
Zou uitzoeken in hoeverre dit allemaal al eens is vervangen. Let ook goed op gescheurde subframes, toch echt een kwaaltje van de E46 met een zwaardere motor. Ook die van 2003 hebben er nog last van.
Ook staat de M54 motor bekend om zijn hoge olieverbruik, 1 liter op de 5000 km is geen uitzondering en sommigen nemen meer.
Opzich niet zo'n groot probleem als je de dealer mag geloven.
De ketting is in principe onderhoudsvrij, tenzij hij gaat klapperen, dan kunnen vaak nog de kettingspanners vervangen worden.
De gehele ketting is een dure klus, maar komt gelukkig niet vaak voor.
Geloof dat bmw zelf zegt dat 2.5 ton makkelijk haalbaar is zonder problemen.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Re: Aanschaf 330i Sedan
Bedankt voor de snelle antwoorden, ik wil ook maximaal 9000 betalen voor de auto. Zelf rij ik niet veel km zo'n 4000 ~5000 per jaar.
ik heb ook in duitsland gekeken, maar op dit moment scheelt de prijs niets zeker niet als je bpm erbij rekend.
ik heb ook in duitsland gekeken, maar op dit moment scheelt de prijs niets zeker niet als je bpm erbij rekend.
Re: Aanschaf 330i Sedan
http://auto.marktplaats.nl/bmw/45520481 ... nd=10&fs=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Knap exemplaar zo te zien, 9k is met wat onderhandelen moet haalbaar zijn lijkt me
Knap exemplaar zo te zien, 9k is met wat onderhandelen moet haalbaar zijn lijkt me

Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
- DJLeonardo
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31
Re: Aanschaf 330i Sedan
hier 2003 met 185k. loopt als een zonnetje. Alles valt of staat met het onderhoud en je aandacht voor het rijden. Wees lief voor 'm. Netjes warmrijden, op tijd vloeistoffen vervangen en af en toe goed gas geven (waar het kan natuurlijk) dan wordt ie niet lui. Vanos wellicht even reviseren (Beisan) en draagarmen, toplagers en uiteindelijk wiellagers een keer vervangen. En dan zijn er nog wel wat rubbers die een keer scheuren omdat ze oud zijn geworden. Die ketting zou je idd eens kunnen bekijken bij 250k oid.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
Re: Aanschaf 330i Sedan
Oke, zoals ik hier lees hoef ik in iedergeval niet erg bang te zijn voor de km stand. Ik wil er graag in iedergeval de komende 4 jaar goed mee voorruit kunnen zonder al te veel gekke dingen. aangezien ik 5k-6 per jaar rijd zit ik na de 4 jaar nog steeds in de "veilige" marge.
Vandaag ga ik kijken als hij bevalt en we kunnen het over de prijs eens worden heb ik hopenlijk een fijne auto.
Helaas zit er geen grote 16:9 HU in maar na wat zoeken kan ik deze dus het beste vervangen door een DVN E46.
maar goed dat komt later wel.
Iedereen bedankt voor zijn bijdrage.
Gr Jeroen.
Vandaag ga ik kijken als hij bevalt en we kunnen het over de prijs eens worden heb ik hopenlijk een fijne auto.
Helaas zit er geen grote 16:9 HU in maar na wat zoeken kan ik deze dus het beste vervangen door een DVN E46.
maar goed dat komt later wel.
Iedereen bedankt voor zijn bijdrage.
Gr Jeroen.
Re: Aanschaf 330i Sedan
Daar ben ik weer, ik ben zojuist gaan kijken bij de betreffende auto. En optisch ziet hij gewoon heel erg netjes uit.
Motorisch weet ik het niet zo goed, maar hij starte direct en liep mooi. Ook met rijden loopt hij heel erg lekker en schakeld de automaat heel soepel.
Het enige min punt wat ik heb kunnen ontdekken is roest bij de achterklep sluiting, ik zag wel dat het al eens was bijgewerkt.
is dit een vaak voorkomend probleem ?
of moet ik nu extra goed waken voor andere roest op de carosserie ?
Motorisch weet ik het niet zo goed, maar hij starte direct en liep mooi. Ook met rijden loopt hij heel erg lekker en schakeld de automaat heel soepel.
Het enige min punt wat ik heb kunnen ontdekken is roest bij de achterklep sluiting, ik zag wel dat het al eens was bijgewerkt.
is dit een vaak voorkomend probleem ?
of moet ik nu extra goed waken voor andere roest op de carosserie ?
- looneytune
- Berichten: 471
- Lid geworden op: 18 apr 2011, 14:24
Re: Aanschaf 330i Sedan
ik heb zelf een 323ci uit 04-2000 zonder roest, weet niet hoe andere ervaringen zijn
Re: Aanschaf 330i Sedan
Nou ik ben het met de verkoper eens geworden over de prijs, ik ga er straks naar mijn werk heen om nog even voor de zekerheid de rest van de auto op roest te controleren als dat in orde is neem ik hem direct mee.
Heeft iemand anders misschien nog punten op op te letten. ?
thx avast, zal me ook voorstellen na de aankoop.
Heeft iemand anders misschien nog punten op op te letten. ?
thx avast, zal me ook voorstellen na de aankoop.
Re: Aanschaf 330i Sedan
Roest op de klep komt vaker voor, en zijn ook niet echt hoge kosten om het weer netjes te krijgen.
Als je nog bewust naar roest op zoek gaat kun je nog de wielkasten en onderkant van de deuren nakijken.
Als je nog bewust naar roest op zoek gaat kun je nog de wielkasten en onderkant van de deuren nakijken.
- DJLeonardo
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31
Re: Aanschaf 330i Sedan
Ik zou 'm toch wel even bij de ANWB laten keuren als ik jou was.....Kost even geld maar dan weet je gelijk de hele staat van de auto/ Je kan de auto kopen op voorwaarde van goedkeuring.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i