
Daarbij gaat het om een speciale lichtgewicht vierdeurs M3, met dezelfde aandrijftechniek als voor de M3 GTS Coupé werd gebruikt. Bovendien is de auto door verschillende koolstofvezel componenten nog 45 kilo lichter gemaakt. Wanneer de uitrusting van de auto in aanmerking wordt genomen is zelfs sprake van 70 kilo, aldus BMW.
67 STUKS
De BMW M3 CRT zal in een gelimiteerde oplage van maar 67 exemplaren worden gemaakt. De ’Carbon Racing Technology’ van de auto behelst onder meer de montage van een groot aantal met koolstofvezel versterkte kunststof carrosseriedelen (carbon fibre reinforced plastics), een speciaal afgestemd onderstel en een tot 4360 cm³ vergrote V8-motor. Die levert 331 kW/450 pk bij liefst 8300 toeren en ontwikkelt 440 Nm trekkracht vanaf 3750 omwentelingen. Dat is respectievelijk 30 pk en 40 Nm meer dan een standaard M3 ophoest.
KOOLSTOFVEZEL
Lichtgewicht componenten zijn onder meer gebruikt voor de motorkap, de kuipstoelen en de achterspoiler van de auto. Bovendien is nog een aantal onzichtbare plaatwerkdelen, zoals de binnenschermen, van CFRP-materiaal gemaakt. Vergeleken met de aluminium motorkap van de serie-M3 is het gewicht met de helft verminderd, het verschil met een gewone stalen kap is zelfs vier keer zo groot.
De totaalgewicht van de M3 CRT is door alle maatregelen op 1580 kilo gebracht, waarmee de auto een gewicht/pk-verhouding heeft gekregen van maar 3,5 kilo! Dat zorgt ervoor dat nul tot honderd in 4,4 seconden achter de rug is. De topsnelheid van de speciale versie is 290 km/u. Standaard wordt hij geleverd met zeventraps DCT-transmissie met dubbele koppeling. De speciale sportuitlaat heeft een superlichtgewicht titanium einddemper. Verder is de achterbank van de auto vervangen door twee individuele stoelen.
M DYNAMIC
Het reeds fameuze onderstel van de gewone M3 is voor de CRT-versie verder getuned. Het DSC-systeem (Dynamic Stability Control) met abs en M Dynamic is afgestemd op het grotere potentieel van de auto. Bovendien is het achterste subframe nog stijver (minder flexibiliteit, strakkere reacties bij belasting) en worden er instelbare dempers gebruikt. De CRT rolt op grote 19 inch lichtmetalen M-wielen en heeft 245/35-banden voor en 265/35-rubber achter.
Uiterlijk onderscheidt de auto (net als het eerder getoonde blauwe prototype) zich van de standaard M3 onder meer door de speciale Frozen Polar Silver metaallak en een speciaal bewerkte dubbele nierengrille. Binnenin onder meer exclusief voor deze auto ontworpen deurpanelen, aluminium trim strips en een met alcantara bekleed sportstuurwiel. Daarop onder meer schakelpaddles voor de DCT-bak, maar ook een M Drive-knop, waarmee in een oogwenk de specifieke eigen afstemming van alle systemen kan worden opgeroepen.
De prijs van de M3 CRT is nog niet bekend. Het woord ’duur’ wenst BMW niet in de mond te nemen, maar dat het om ’veel geld’ gaat staat als een paal boven water. Reken op 175.000 tot 200.000 euro. Maar dan heb je ook wel wat voor de deur staan…
Plaatjes:
- Spoiler: Laat zien