Eindelijk mijn eigen 318i, nu al probleempje.

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Remi-k
Berichten: 29
Lid geworden op: 23 jun 2011, 10:24

Eindelijk mijn eigen 318i, nu al probleempje.

Bericht door Remi-k » 23 jun 2011, 10:35

Hallo allemaal.

Ik heb sinds twee weken een 318i E46 en heb sinds een week een klein probleempje.

Als ik de auto start, en hij slaat aan, en ik stop dus met starten, dan houdt de motor geen toerental vast en slaat hij af...
De enige manier waarop de motor blijft draaien is als ik wat gas bij geef, en dit ook even vast blijf houden.

Dit probleem gebeurt niet elke keer bij het starten. Ik heb het 1 keer gehad toen ik hem 's ochtends startte. Maar het is ook al gebeurd dat als de motor warm is, en ik wil hem kwartier later wil starten. Dat hij dan uitvalt.

Is er iemand bekend met dit probleem?
Alvast bedankt

Groetjes

Remi

bofkont
Berichten: 4527
Lid geworden op: 03 mar 2008, 12:37
Locatie: Stormwind city

Re: Eindelijk mijn eigen 318i, nu al probleempje.

Bericht door bofkont » 23 jun 2011, 10:51

Zou beginnen met uitlezen, kan meerdere oorzaken hebben.
Maar ik gok een nokkenas sensor.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

Remi-k
Berichten: 29
Lid geworden op: 23 jun 2011, 10:24

Re: Eindelijk mijn eigen 318i, nu al probleempje.

Bericht door Remi-k » 23 jun 2011, 10:55

Oke, het zal niet een heel groot probleem zijn?

bofkont
Berichten: 4527
Lid geworden op: 03 mar 2008, 12:37
Locatie: Stormwind city

Re: Eindelijk mijn eigen 318i, nu al probleempje.

Bericht door bofkont » 23 jun 2011, 11:12

Als het de nokkenassensor is valt het idd mee, maar zoals al eerder aangegeven laat hem eerst uitlezen.
Kan elke garage tegenwoordig.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

Remi-k
Berichten: 29
Lid geworden op: 23 jun 2011, 10:24

Re: Eindelijk mijn eigen 318i, nu al probleempje.

Bericht door Remi-k » 23 jun 2011, 11:16

Ga ik doen. Bedankt!

postbus24
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 sep 2010, 15:04

Re: Eindelijk mijn eigen 318i, nu al probleempje.

Bericht door postbus24 » 24 jun 2011, 08:00

Kan het ook niet de stationaire regelklep zijn die is blijven hangen ? (geen gas geven = stationair = stilvallen)

Hou ons op de hoogte want ik ben eigelijk wel benieuwd hiernaar. :duim:

mantisnl
Berichten: 1836
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:15
Locatie: Limburg

Re: Eindelijk mijn eigen 318i, nu al probleempje.

Bericht door mantisnl » 24 jun 2011, 08:53

ICV kan het inderdaad ook zijn. Is vrij gemakkelijk zelf zuiver te maken.
Het gaat om nr 8 op onderstaand plaatje. Even losdraaien en dan goed zuiver maken van binnen met remreiniger oid.

Afbeelding

postbus24
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 sep 2010, 15:04

Re: Eindelijk mijn eigen 318i, nu al probleempje.

Bericht door postbus24 » 24 jun 2011, 10:11

Ik denk dat deze tekening van een E36 318 is :s

Bij mijn E46 318 ziet die er zo uit: nummertje 9
Afbeelding

Zit vooraan op je gasklep en is heel makkelijk los te maken met 2 (torkx :s ) schroefjes. Om het stekkertje los te maken moet je op het ijzerdraadje drukken om te ontgrendelen.

BM Wel en Wee
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jun 2011, 14:20

Re: Eindelijk mijn eigen 318i, nu al probleempje.

Bericht door BM Wel en Wee » 24 jun 2011, 10:12

Toen ik mijn 318i net had, toen was het toerental ook wat onregelmatig. Met name als ik lange stukken op toeren had gereden en ik bijv. moest stoppen (afrit snelweg e.d.), dan viel ie terug in toeren en bromde die wat voor die weer op zn standaard toeren zat.

Een monteur heeft mij er toen op gewezen dat het toerental o.a. geregeld wordt door de luchtdruk binnen en buiten te meten. Hiervoor zit er, en sorry voor de eenvoudige uitleg, maar ergens midden onder de motorkap een regeleenheid, met daaraan dunne rubber slangetjes. Deze zitten vast aan een potje en aan het blok.
Duidelijker kan ik ze niet aanwijzen.

Deze slangetjes waren bij mij helemaal poreus geworden, waardoor het verschil in binnen en buitendruk door mijn BMW niet meer goed was vast te stellen. Ik heb toen drie stukjes rubberslang (totaal circa een paar euro) vervangen en dat maakte een wereld van verschil. Als ik jou was dan begon ik daar maar eens mee.

postbus24
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 sep 2010, 15:04

Re: Eindelijk mijn eigen 318i, nu al probleempje.

Bericht door postbus24 » 24 jun 2011, 10:18

BM Wel en Wee schreef:...

Een monteur heeft mij er toen op gewezen dat het toerental o.a. geregeld wordt door de luchtdruk binnen en buiten te meten. Hiervoor zit er, en sorry voor de eenvoudige uitleg, maar ergens midden onder de motorkap een regeleenheid, met daaraan dunne rubber slangetjes. Deze zitten vast aan een potje en aan het blok.
Duidelijker kan ik ze niet aanwijzen.
....
:amen: hier ben ik ook wel heel benieuwd naar, heb je mischien ergens een foto of afbeelding van het internet ergens ? Vooral dat 'potje' waar je dat kan vinden :!

Rene316Ti
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 feb 2011, 17:07

Re: Eindelijk mijn eigen 318i, nu al probleempje.

Bericht door Rene316Ti » 26 jun 2011, 13:27

Waarom zo moeilijk beginnen. Heel vaak is het bij dit probleem zoiets simpels als een verstopt brandstoffilter (wordt zeer vaak vergeten bij een beurt). Zal eerst hier naar kijken en dan pas verder gaan.

Rene316Ti

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”