Help, er brandt een achterlicht teveel?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
crossfire

Re: Help, er brandt een achterlicht teveel?

Bericht door crossfire » 28 jun 2011, 16:42

Dynamo schreef:Het gaat idd om een lampje met 2 spoelen.
Spoiler: Laat zien
Afbeelding
Het zijn echter geen speciale, ik heb er twee gehaald en links en rechts vervangen en alleen links doet ie raar.
De houder lijkt ook niet voorbereid op een dubbelfunctie voor de lamp: in het midden zie je de houder voor de 21/4w lamp. De ring om het gat is de massa, het lipje in het gat daarmee de plus, en dat is er maar 1 :s
Afbeelding
Geen idee wat hier aan de hand is, maar ik was t redelijk beu en heb t iig voorlopig op de hobbybob manier opgelost: met een stukje tape over het onnodige contact
Afbeelding
Nu brandt t links weer zoals t zou moeten. Misschien is dit een of ander imitatie armatuur?
Als iemand nog ideeën heeft, ze zijn welkom. Maar voorlopig doe ik t wel hiermee :whistle:
maarja zoals je hier ziet zit er maar 1 contact onderin en gaan ze allebei branden dus hier moet een lamp met 1 spoel
en eentje waar 2 contactjes zitten dus 2...
dat kan niet missen

dw70

Bericht door dw70 » 28 jun 2011, 18:29

de bedrading is zo uitgelegd dat de 21W pas bij het remmen wordt gebruikt. De 4 W is normale avondverlichting. Deze besturing van de draden door de LCM is bij deze auto niet correct meer.

De juiste pitten zien er zo uit:
http://www.pelicanparts.com/cgi-bin/sma ... 0%20%20%20
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Marcel_87

Bericht door Marcel_87 » 29 jun 2011, 23:06

met 2 contactpunten onderin klopt dat wat je zegt. Maar zodra er maar 1 contactpunt onderin zit dan kan er weet-ik-veel-wat voor module tussen zitten en aansturen: feit blijft dat beide contactpunten van de lamp op 1 voeding staan en dus beide functies van de lamp werken.

dus crossfire +1 ;)
Laatst gewijzigd door Rene08 op 30 jun 2011, 00:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels mbt quoten

crossfire

Bericht door crossfire » 30 jun 2011, 17:44

;)

dw70

Bericht door dw70 » 30 jun 2011, 19:48

ik heb e.e.a. opgezocht, want zelfs dit vond ik erg vreemd.
Vanaf facelift modellen 9-2001 hebben alle houders alleen maar lampen met 21W .
De 21W/4W is wel wel door BMW opgegeven, maar werd nooit gebruikt. De boekjes waren achterhaald.

Door een lagere spanning te gebruiken wordt de 21W normale avondverlichting. Bij een rem manouvre wordt de spanning opgevoerd en krijgen de lampen 21W ter beschikking.

De achterliggende gedachte van het 4W extra gloeidraadje is door BMW niet doorontwikkeld. Men was ergens mee bezig en heeft deze ontwikkeling voor gloeidraden ineens stopgezet. Omdat het simpelweg niet gaat met gloeidraden op deze manier.

Maar nu komt het. BMW was blijkbaar al een stap verder en heeft "adaptive brakelight" ook al ingevoerd bij de E46. Alleen in combinatie met LED en pas vanaf 03-2003. De modellen hiervoor komen hier dus niet voor in aanmerking. LCM en programmatuur moet worden aangepast. Afgestapt van de gloeilampentechniek dus.

Dat ziet er zo uit met als voorbeeld de E60: http://www.youtube.com/watch?v=745aLMXg9tE&NR=1

Dus voor Dynamo: 21W armatuur erin zetten aan beide zijden.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”