draagarm raakt remschijf

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
orkano

draagarm raakt remschijf

Bericht door orkano » 29 jun 2011, 22:52

Gisteren heb ik de remschijven en remblokken vervangen en sinds vandaag heb ik dit probleem. Bij het sturen, links of rechts of bij een drempel loopt de draagarm tegen de remschijf aan en geeft een sterk schurend geluid. Ook als er kleine oneffenheden op de weg aanwezig is, gebeurd het. Dit is alleen rechtsvoor.

Ik heb gekeken en zie dat de draagarm blijkbaar steeds het plaat tussen de draagarm en de remschijf, tegen de remschijf heeft geduwd. Op die plek is de remschijf lichtjes ingesleten.

Ik heb nergens speling kunnen vinden. Wat zou het kunnen zijn?

Afbeelding

foto is van internet

ThCB33R

Re: draagarm raakt remschijf

Bericht door ThCB33R » 30 jun 2011, 10:02

mischien toch remmen niet goed terug gemonteerd dan...

ThCB33R

Bericht door ThCB33R » 30 jun 2011, 10:28

staat je wiel niet aan de bovenkant extreem naar buiten dan? ,
als draagarm grondplaat van rem raakt aan onderkant ik bedoel zoiets \---/ :gekdoen:

Afbeelding

bilkert35

Bericht door bilkert35 » 30 jun 2011, 16:40

Dat is de beschermkap toch misschien dat die wat verbogen is.

ThCB33R

Bericht door ThCB33R » 30 jun 2011, 18:21

dan is tie wel heel raar gebogen als je aan de ene kant je draagarm raakt en aan de andere kant je remschijf

lijkt me een serieuser probleem :popcorn: iets met rubbers in je draagarm ofzo..

AdE39

Bericht door AdE39 » 30 jun 2011, 21:35

Heb je toevallig de bescherm/stofplaat die net achter de remschijf zit niet iets verbogen?
dat zou het enige kunnen zijn wat ik kan bedenken.

De remschijven die zijn niet van de naaf geweest?

Indien dit zo is, dan de bescherm/ stofplaat terug verbuigen, of zit er misschien een steentje tussen?

Het kan nooit de draagarm zijn, want dan zou de complete fusee uit het huis moeten liggen, maar dan sta je ook zo stil!

met vriendelijke groet,

Ad

orkano

Bericht door orkano » 30 jun 2011, 22:16

De draagarm duwt die stofplaat tegen de schijf aan. Dit zie je ook aan de schijf (lichte beschadiging). Doordat de draagarm de stofplaat duwt / ramt, is de stofplaat op die plek gedeukt.

De stofplaat heb ik beetje terug gebogen en ook het deukje weer hersteld. Toen ben ik een stukje gaan rijden, maar het begon weer na een aantal meter. Meteen gestopt en terug gereden.

Weer opnieuw gaan kijken, toch weer een deuk in de stofplaat door de draagarm.

Remblokken en schijven zijn goed gemonteerd en ik heb verder tijdens de montage niks geraakt. Bovenkant van de wiel staat ook niet naar buiten. Voor zitten verstelbare schokdempers. Wielen aan de voorzijde staan een klein beetje als volgt: /---\. Dat is normaal volgens mij.

Nu verdenk ik zelf toch de fusee, dat het iets teveel speling heeft. De oude remschijven waren aardig dun geworden. Misschien dat er toen net genoeg ruimte om de schijf niet te raken.

Ik ga een monteur thuis laten komen, want zo rijden beschadig ik de remschijf telkens. Zodra ik weet wat het is, laat ik het weten.

mechanic01

Bericht door mechanic01 » 30 jun 2011, 22:28

zit de ankerplaat wel goed?

ThCB33R

Bericht door ThCB33R » 30 jun 2011, 23:19

controleer de achterste rubbers van je draagarmen nu eerst maar,

en heb je met die nieuwe remblokken gelijk vol geremt om te testen
en of met super warme remmen door de plassen geknalt ,of gewoon op de rem gestaan en proberen weg te rijden

dan is de kans groot dat je remschijf of remklauw gewoon krom is
en aan de binnenkant tegen dat schermpje aandrukt (schurend geluid) het vervolgens zover
naar binnen duwt dat aan de anderre kant de draag arm geraakt word bij het door een kuiltje rijden bijv
dus je draagarm drukt niet tegen dat schiltje maar andersom
ook kan er een steentje of roest tussen zitten ,dus ff remschijf los halen en dan
los er tegen aan houden en met een wielmoer vast draaien (ff helemaal errin draaien)
nu kan je aan die moer draaien met een sleutel (is makkelijker dan met de hand aan remschijf zelf draaien)
je kan nu zien cq luisterren waar en waneer ie aanloopt.

en hoe heb je de remcillinder terug geduwt voor het inzetten van die nieuwe blokken
ik druk hem meestal met achterkant van een hamersteel terug ,als je er iets tussen de klauw
zelf zet en dan kracht zet kan je 'm al krom trekken of duwen

orkano

Bericht door orkano » 01 jul 2011, 22:55

Probleem was de fusee, teveel speling. Rest was ook niet super meer, ik ga nieuwe/complete draagarmen monteren, beide zijden.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”