De beruchte kachelweerstand of....
De beruchte kachelweerstand of....
Goedemorgen,
Ik rij nu een klein weekje in m'n 325i touring waarbij een aantal zaken zijn opgevallen.
Een daarvan was een laag zoemend geluid bij lage snelheden en vooral bij het afremmen (uit laten rollen) van de auto voor bijv een stoplicht.
In eerste instantie linkte ik het geluid aan óf de aandrijving óf de automaat aangezien het snelheids/toerental afhankelijk lijkt.
Echter ben ik er bij toeval achter gekomen dat het geluid niet optreedt wanneer de climate control uit staat.
Na wat zoeken op het forum kwam ik verscheidene topics tegen m.b.t. geluid van de blower veroorzaakt door een defecte kachelweerstand. In deze topics werd het geluid echter steeds omschreven als "krekels in de auto" Nu maken krekels en vrij hoog tsjirpend geluid, dit is bij mij niet het geval. Het gaat om een wat lager zoemend geluid (is mijn ervaring althans).
Vraag is of dit ook bij te schrijven is op het conto van de kachelweerstand of dat de blower zelf aan het eind van z'n latijn is.
Hoe kan ik dit het makkelijkst uitsluiten?
Thnx
Ik rij nu een klein weekje in m'n 325i touring waarbij een aantal zaken zijn opgevallen.
Een daarvan was een laag zoemend geluid bij lage snelheden en vooral bij het afremmen (uit laten rollen) van de auto voor bijv een stoplicht.
In eerste instantie linkte ik het geluid aan óf de aandrijving óf de automaat aangezien het snelheids/toerental afhankelijk lijkt.
Echter ben ik er bij toeval achter gekomen dat het geluid niet optreedt wanneer de climate control uit staat.
Na wat zoeken op het forum kwam ik verscheidene topics tegen m.b.t. geluid van de blower veroorzaakt door een defecte kachelweerstand. In deze topics werd het geluid echter steeds omschreven als "krekels in de auto" Nu maken krekels en vrij hoog tsjirpend geluid, dit is bij mij niet het geval. Het gaat om een wat lager zoemend geluid (is mijn ervaring althans).
Vraag is of dit ook bij te schrijven is op het conto van de kachelweerstand of dat de blower zelf aan het eind van z'n latijn is.
Hoe kan ik dit het makkelijkst uitsluiten?
Thnx
You can drive your BMW the first time you see it without having to take it to dinner, see a movie, or meet it's mother......
Re: De beruchte kachelweerstand of....
als de blower op alle 4 standen werkt, is het weerstandpakket niet defect.
Sterker nog, je hebt geen weerstandpakket maar een eindtrap (endstufe).
Hoor je niet de Fan van de airco? Zodra je klimate control uitzet, gaat deze ook uit. Dus iemand vooraan de radiator zetten, motor starten en daarna pas klimate control inschakelen en luisteren.
Zolang het niet op de radio gaat storen is dit zoemend geluid niet vreemd.
Sterker nog, je hebt geen weerstandpakket maar een eindtrap (endstufe).
Hoor je niet de Fan van de airco? Zodra je klimate control uitzet, gaat deze ook uit. Dus iemand vooraan de radiator zetten, motor starten en daarna pas klimate control inschakelen en luisteren.
Zolang het niet op de radio gaat storen is dit zoemend geluid niet vreemd.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: De beruchte kachelweerstand of....
Een defecte eindtrap zorgt vaak voor een blower die in snelheid varieert. De snelheid gaat dus op en neer zonder dat je aan de bediening zit. Verder kan het systeem best werken, het is niet zo dat er maar één stand werkt zoals bij VW bijvoorbeeld.
Re: De beruchte kachelweerstand of....
Hoe repareer je zo'n defecte eindtrap dan? Ik heb nogal eens een varierende snelheid in de blower als ie op de 'auto'-stand staat, niet helemaal goed. Hij werkt verder overigens prima.
Re: De beruchte kachelweerstand of....
Heeft iemand dit ooit geprobeerd?
- Spoiler: Laat zien
Re: De beruchte kachelweerstand of.....
Ik heb em gewoon vervangen voor een nieuwe. Kostte meen ik iets van 60,-
@Mikkie: er is wel ergens een DIY voor lijkt me. De weerstand (ook wel egel genoemd) zit links onder bij de passagier. Kwestie van dashboard kastje los etc. Wel een hoop gepiel maar het is prima te doen.
@Mikkie: er is wel ergens een DIY voor lijkt me. De weerstand (ook wel egel genoemd) zit links onder bij de passagier. Kwestie van dashboard kastje los etc. Wel een hoop gepiel maar het is prima te doen.
Re: De beruchte kachelweerstand of....
Dat dashboardkastje eruit is het probleem niet, heb ik al vaker gehad en is vijf minuten werk.
Voordeel is dat het onregelmatige blazen me op dit moment eigenlijk niet irriteert en de werking is nog prima, dus ik zie nog geen noodzaak tot vervanging . Al is het afwachten hoe lang dat duurt, want nu ik eenmaal weet dat er iets kapot is...
Voordeel is dat het onregelmatige blazen me op dit moment eigenlijk niet irriteert en de werking is nog prima, dus ik zie nog geen noodzaak tot vervanging . Al is het afwachten hoe lang dat duurt, want nu ik eenmaal weet dat er iets kapot is...
-
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 30 jan 2010, 12:36
Re: De beruchte kachelweerstand of....
DIY met filmpje en foto's, http://video.google.com/videoplay?docid ... 2963417051" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: De beruchte kachelweerstand of....
Die link is echt goed! Ik ga dat opnieuw solderen ook eens proberen, scheelt toch weer 60 euro.
Re: De beruchte kachelweerstand of....
Laat maar weten of het werkt
Re: De beruchte kachelweerstand of....
hallo
ik heb zelf ook een probleempje met me kachel (bmw 316i bj 1998)
het begong met onregelmatig te blaazen dan wel dan nie enz ....
toen deet hij het een week nie en dan weer 1 dag wel en nu doe hij niets meer . weet iemand miss wat het kan zijn ? en of het zelf makelijk te vervangen is
alvast bedank gr bart
ik heb zelf ook een probleempje met me kachel (bmw 316i bj 1998)
het begong met onregelmatig te blaazen dan wel dan nie enz ....
toen deet hij het een week nie en dan weer 1 dag wel en nu doe hij niets meer . weet iemand miss wat het kan zijn ? en of het zelf makelijk te vervangen is
alvast bedank gr bart
Re: De beruchte kachelweerstand of....
Dat is idd de kachelweerstand die kapot is. Die zit op het kachelhuis in het dashboard aan het voeteneinde van de passagierskant. Geen hogere wiskunde maar wel een beetje een kl#ten klusje vanwege de ventilatie buis die omhoog richting de radio loopt.