Slecht lopende motor

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
antongm

Slecht lopende motor

Bericht door antongm » 04 jul 2011, 06:07

Gisteren merkte ik direct na het starten dat de motor niet lekker rond liep. Hij stond te schudden en na verloop van tijd ging het gele motor lampje aan. Volgens het boekje betekende dit dat er iets niet goed was met de uitlaatgassen. Ik had het vermoeden dat de motor op 5 cilinders liep.
Omdat iedere cilinder zijn eigen bobine (?) heeft voor de ontsteking zou er best wel eens eentje kapot kunnen zijn.
De garage zou in ieder geval alvast een nieuwe bestellen.
In de tussentijd kon ik de auto natuurlijk niet gebruiken, daar baalde ik wel van. Ineens kreeg ik een helder moment en dacht aan mijn ANWB lidmaatschap dat ik al trouw 25 jaar betaal, zonder er gebruik van te maken. Na een uurtje wachten kwam de wegenwacht en er was inderdaad een bobine kapot. Gelukkig had hij er een paar liggen in de auto en na montage liep hij weer als een zonnetje.
De foutcode was P1349. Volgens de monteur duidt deze code op uitval van 1 cilinder. Om schade aan catalysator te voorkomen wordt dan automatisch de benzine inspuiting bij die ene cilinder gestopt en de lambda sonde van de catalysator uitgeschakeld, zodat je zonder verdere problemen te veroorzaken rustig naar de garage kunt rijden.
Mijn dag was weer goed. Nu alleen vandaag de "leen"-bobine even laten omruilen door een nieuwe en we zijn weer een ervaring rijker 8)

Dit is een foto van de bobine:
Afbeelding

dw70

Re: Slecht lopende motor

Bericht door dw70 » 04 jul 2011, 08:23

ojee, de volgende DME die aan het afsterven is.
En die zijn vele malen duurder.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

antongm

Bericht door antongm » 04 jul 2011, 09:15

DME?? Wat is dat?

dw70

Bericht door dw70 » 04 jul 2011, 09:20

Digital Motor Electronic
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

antongm

Bericht door antongm » 04 jul 2011, 09:24

Nu ben ik geen monteur, maar volgens mij kun je die conlusie niet trekken. De puls komt gewoon aan bij de bobine, maar als die kapot is gebeurt er niets. Volgens de monteur van de wegenwacht kon zoń bobine niet kapot gaan van de pulsen die hij ontvangt.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”