Hoe om te gaan met een automaat
- pascalmartini
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 21 aug 2009, 17:39
- Contacteer:
Hoe om te gaan met een automaat
Hallo,
Vandaag heb ik een rit gemaakt in een BMW 323i automaat.
De volgende vraag komt in me op.
Maakt het uit dat je tijdens het rijden van de D bijvoorbeeld naar de 2 schakelt?
EN
Maakt het uit dat je tijdens het rijden van de Economy naar de Sport stand switcht?
De indeling van de bak was als volgt
P
R
N
D
2
3
4
daarnaast Sport
Economy
Winter
Bedankt alvast voor de reactie. En meer tips zijn altijd welkom.
Gr,
Pascal
Vandaag heb ik een rit gemaakt in een BMW 323i automaat.
De volgende vraag komt in me op.
Maakt het uit dat je tijdens het rijden van de D bijvoorbeeld naar de 2 schakelt?
EN
Maakt het uit dat je tijdens het rijden van de Economy naar de Sport stand switcht?
De indeling van de bak was als volgt
P
R
N
D
2
3
4
daarnaast Sport
Economy
Winter
Bedankt alvast voor de reactie. En meer tips zijn altijd welkom.
Gr,
Pascal
BMW 318IS Coupe
BMW 323i Coupe Aut
BMW 325i Coupe
BMW 520i
BMW 325 Coupe
Heden:
BMW 523i
BMW 323i Coupe Aut
BMW 325i Coupe
BMW 520i
BMW 325 Coupe
Heden:
BMW 523i
- SanderZuyderduyn
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 23 aug 2009, 16:35
- Locatie: Loosdrecht
Re: Hoe om te gaan met een automaat
Hallo Pascal,
Zelf heb ik ook een 323I automaat gereden (E36)
Van D kan je inderdaad gewoon naar 2 (3,4) schakelen en weer terug.
Alleen 2 3 en 4 zijn niet de echte versnellingen 2 3 en 4 om het zo te zeggen, maar dat is de maximale versnellingen om bijvoorbeeld een steile heuvel op of af te rijden, daardoor kan je dus afremmen met de motor wanneer je de heuvel af rijdt.
Dus stel je gaat van de top van de berg naar beneden en je zet hem op 3, dan schakelt de automaat alleen tussen versnelling 1,2 en 3.
Sport en economy zijn logisch denk ik, en winter had ik zelf niet. Ik had manuel erbij zitten, maar ben er eigenlijk nooit achtergekomen waarvoor die is.
Hopelijk is het nu wat duidelijker.
Groeten van Sander
Zelf heb ik ook een 323I automaat gereden (E36)
Van D kan je inderdaad gewoon naar 2 (3,4) schakelen en weer terug.
Alleen 2 3 en 4 zijn niet de echte versnellingen 2 3 en 4 om het zo te zeggen, maar dat is de maximale versnellingen om bijvoorbeeld een steile heuvel op of af te rijden, daardoor kan je dus afremmen met de motor wanneer je de heuvel af rijdt.
Dus stel je gaat van de top van de berg naar beneden en je zet hem op 3, dan schakelt de automaat alleen tussen versnelling 1,2 en 3.
Sport en economy zijn logisch denk ik, en winter had ik zelf niet. Ik had manuel erbij zitten, maar ben er eigenlijk nooit achtergekomen waarvoor die is.
Hopelijk is het nu wat duidelijker.
Groeten van Sander
Laatst gewijzigd door SanderZuyderduyn op 28 jun 2011, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie het laatst remt, remt het hardst.
Re: Hoe om te gaan met een automaat
hoi,
nee dat maakt niets uit.
de indeling is trouwens P R N D 4 3 2.
wat wel belangrijk is is dat je een automaat een beetje met respect behandeld.
dus als je stil staat voet op de rem dan in D wachten tot je druk hebt dan rem los en eerst rustig gas geven.
zo ook voor R
als de auto eenmaal rolt dan is het goed.
en ik zou ook geen burnouts gaan maken en rondjes draaien ofzo want daar word hij ook niet happy van.
en altijd eerst stil staan en dan pas van D naar R of andersom.
en volgens mij heeft de 323 niet zon hele sterke bak de 325 en 328 zijn veel beter.
gr michel
nee dat maakt niets uit.
de indeling is trouwens P R N D 4 3 2.
wat wel belangrijk is is dat je een automaat een beetje met respect behandeld.
dus als je stil staat voet op de rem dan in D wachten tot je druk hebt dan rem los en eerst rustig gas geven.
zo ook voor R
als de auto eenmaal rolt dan is het goed.
en ik zou ook geen burnouts gaan maken en rondjes draaien ofzo want daar word hij ook niet happy van.
en altijd eerst stil staan en dan pas van D naar R of andersom.
en volgens mij heeft de 323 niet zon hele sterke bak de 325 en 328 zijn veel beter.
gr michel
6 in lijn maakt rijden fijn!
Re: Hoe om te gaan met een automaat
Hallo,
Ik heb ook een e36 automaat, Wanneer je tijdens het rijden van de D naar de 2 trekt zal hij naar de tweede versnelling schakelen, behalve wanneer je te hard rijdt om nog naar de 2 te gaan, volgens mij schakelt hij niet meer terug als hij bij de schakelactie boven de 4000 rp/m te verduren krijgt. Ook moet nog vermeld worden dat de auto niet hoger zal schakelen dan de vastgestelde versnelling, handig in de bergen dus. (of hier in Limburg )
Wanneer je van de E naar de S schuift gaat de auto natuurlijk in sportstand, dit kan je gewoon tijdens het rijden doen. De auto zorgt dan dat je altijd in een versnelling blijft zitten waarbij je bij gas geven meteen rond de 3000 toeren zit. Het is wel vervelend wanneer je semi sportief wilt rijden, want hij schakelt natuurlijk pas heel laat op en bij rustig rijden wordt je rond de 2500 / 3000 toeren gehouden.
Mvg,
Dennis
Ik heb ook een e36 automaat, Wanneer je tijdens het rijden van de D naar de 2 trekt zal hij naar de tweede versnelling schakelen, behalve wanneer je te hard rijdt om nog naar de 2 te gaan, volgens mij schakelt hij niet meer terug als hij bij de schakelactie boven de 4000 rp/m te verduren krijgt. Ook moet nog vermeld worden dat de auto niet hoger zal schakelen dan de vastgestelde versnelling, handig in de bergen dus. (of hier in Limburg )
Wanneer je van de E naar de S schuift gaat de auto natuurlijk in sportstand, dit kan je gewoon tijdens het rijden doen. De auto zorgt dan dat je altijd in een versnelling blijft zitten waarbij je bij gas geven meteen rond de 3000 toeren zit. Het is wel vervelend wanneer je semi sportief wilt rijden, want hij schakelt natuurlijk pas heel laat op en bij rustig rijden wordt je rond de 2500 / 3000 toeren gehouden.
Mvg,
Dennis
- pascalmartini
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 21 aug 2009, 17:39
- Contacteer:
Re: Hoe om te gaan met een automaat
Bedankt voor de heldere en duidelijke uitleg. Wanneer ik wel en niet kan schakelen. Mijn vermoeden is bevestigd.
Het is me duidelijk.
@michel328 die indeling was ik ff vergeten
Fijne avond. In Groningen schijnt het zonnetje nog heerlijk btw
Het is me duidelijk.
@michel328 die indeling was ik ff vergeten
Fijne avond. In Groningen schijnt het zonnetje nog heerlijk btw
BMW 318IS Coupe
BMW 323i Coupe Aut
BMW 325i Coupe
BMW 520i
BMW 325 Coupe
Heden:
BMW 523i
BMW 323i Coupe Aut
BMW 325i Coupe
BMW 520i
BMW 325 Coupe
Heden:
BMW 523i
Re: Hoe om te gaan met een automaat
Hier in Limburg begint het net met regenen , nog weinig gemerkt van al dat noodweer. Ben er stiekem wel blij mee vanmiddag was het volgens de boordcomputer 34 graden, geef mij maar 25 graden en een lekker zonnetje!
- pascalmartini
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 21 aug 2009, 17:39
- Contacteer:
Re: Hoe om te gaan met een automaat
Daar ben ik het helemaal mee eens. 25 graden met een zon en in de nacht een ligt buitje..
BMW 318IS Coupe
BMW 323i Coupe Aut
BMW 325i Coupe
BMW 520i
BMW 325 Coupe
Heden:
BMW 523i
BMW 323i Coupe Aut
BMW 325i Coupe
BMW 520i
BMW 325 Coupe
Heden:
BMW 523i
Re: Hoe om te gaan met een automaat
De "R" staat voor Racen de rest weet ik nieDe indeling van de bak was als volgt
P
R
N
D
2
3
4
Re: Hoe om te gaan met een automaat
Maakt het overigens wat uit als je bij het stilstaan de bak in zn "N" zet en bij het optrekken weer in zn "D" ?
Huidig: E46 330Ci cabriolet / S1000R
- Denniz0229
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 29 mei 2011, 21:30
Re: Hoe om te gaan met een automaat
hoe vaker je wisselt hoe sneller het slijt.
al denk ik dat je hier weinig van zal merken, maar in theorie zal het iets sneller slijten.
ben je trouwens te lui om je rem ingetrapt te houden of gewoon nieuwsgierig?
al denk ik dat je hier weinig van zal merken, maar in theorie zal het iets sneller slijten.
ben je trouwens te lui om je rem ingetrapt te houden of gewoon nieuwsgierig?
- pascalmartini
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 21 aug 2009, 17:39
- Contacteer:
Re: Hoe om te gaan met een automaat
Het lijkt me zelf ondanks dat ik nog niet veel ervaring heb met een automaat (alleen vakantie)
niet heel fijn om gas te geven in zijn N en dan in eens naar zijn D te zetten toch?
niet heel fijn om gas te geven in zijn N en dan in eens naar zijn D te zetten toch?
BMW 318IS Coupe
BMW 323i Coupe Aut
BMW 325i Coupe
BMW 520i
BMW 325 Coupe
Heden:
BMW 523i
BMW 323i Coupe Aut
BMW 325i Coupe
BMW 520i
BMW 325 Coupe
Heden:
BMW 523i
- Denniz0229
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 29 mei 2011, 21:30
Re: Hoe om te gaan met een automaat
ik denk hij bedoelt voor het stoplicht bijvoorbeeld naar N, en dan als het groen is naar D, en dan pas gas geven.
anders lijkt het me ook niet echt spaarzaam
anders lijkt het me ook niet echt spaarzaam
Re: Hoe om te gaan met een automaat
Nee was gewoon even nieuwschierig
Huidig: E46 330Ci cabriolet / S1000R
Re: Hoe om te gaan met een automaat
dat is niet echt goed voor je bakkie hoor,dan maakt ie een klap...pascalmartini schreef:Het lijkt me zelf ondanks dat ik nog niet veel ervaring heb met een automaat (alleen vakantie)
niet heel fijn om gas te geven in zijn N en dan in eens naar zijn D te zetten toch?
....lol.. als je met een automaat met gierende banden wil wegtrekken ,moet je m in ze 2 zetten rem ingetrapt houden
volgas geven en rem loslaten .......en als je opgang ben en "uitgerubberd" kan je onder rijden wel naar "D'
Re: Hoe om te gaan met een automaat
Volgens mij is de automaatbak van de 323i net zo sterk als de 325i/328i.
Hij is sowiezo nieuwer dan die van de 325i.
Gewoon met respect behandelen, niet altijd vol op de kickdown, en een oliewissel/filter plus complete flush is zeker aan te raden.
Hij is sowiezo nieuwer dan die van de 325i.
Gewoon met respect behandelen, niet altijd vol op de kickdown, en een oliewissel/filter plus complete flush is zeker aan te raden.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe