Bmw E39 540 v8

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Sranang Mang

Bmw E39 540 v8

Bericht door Sranang Mang » 22 jun 2011, 21:11

Beste bmw kenners,

Ik zit met het volgende probleem en wie zou me ermee kunnen helpen....

Ik heb een e39 540 uit 1996..... De mechanische klep wat in het gasklephuis zit blijft contineu open staan. Nu heb ik de servotronic gecontroleerd door er constante spanning op te zetten en hij werkt wel....Nu heb ik geconstateerd dat de stekker wat op de servotronic (stelmotor regelklep ADS 2) eigenlijk van spanning veranderd. Er zit een zwart/groene en een zwart/bruine op....Nu is het dat wanneer je de motor start dat er spanning op zwart/bruine moet staan om de mechanische klep te bedienen en wanneer je de auto uitzet moet de spanning op de zwart/groene gaan om de kabel aan te trekken wat die dus niet doet........

Weet iemand aan wat het kan liggen....Ik heb zitten denken aan de regelklep schakelaar wat op de gasklephuis zit maar weet dat ook niet met zekerheid.....Heb de auto al uit laten lezen bij de bmw dealer maar er kwamen tot mijn verbazing totaal geen enkele fouten naar boven.

Wie kan mij helpen met dit probleem ?

Sranang Mang

Re: Bmw E39 540 v8

Bericht door Sranang Mang » 27 jun 2011, 20:59

Niemand

AdE39

Bericht door AdE39 » 28 jun 2011, 18:42

Hallo Sranang Mang,

Zou het kunnen zijn, dat het electrisch gaspedaal defect is.
Anders gezegd, het is een drive by wire, dus geen stalen gaskabel meer !

Vaak kan het zijn dat er wat corrossie in een stekkerverbinding zit.
De stekkers even losnemen en even inspuiten met een goede contact spray.
Bij het gaspedaal zitten ook wat stekker verbindingen.
Als je dus drive by wire systeem hebt in je BMW!

Anders is er nog een mogelijkheid over, even laten uitlezen bij de garage.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

nassje

Bericht door nassje » 29 jun 2011, 11:25

@ AdE39
Sranang Mang schreef:Heb de auto al uit laten lezen bij de bmw dealer maar er kwamen tot mijn verbazing totaal geen enkele fouten naar boven.
||Ascot Green | Schroefset | Supersprint Exhaust | Remote Angel Eyes | Rolled Fenders | Keskin | Zwart Hemel | BBS 359M | M52 2.0 24v | Full Tinted Windows | M-Pakket | Rims & Paintjobs Fixed by myself||

AdE39

Bericht door AdE39 » 29 jun 2011, 21:08

Hallo beste Nassje,

Uitlezen, ja, dat geeft zelfs wel eens problemen, net zoals de fake meldingen, de storingen die er niet zijn, maar wel aangegeven worden door de computer van de auto.

Nooit meegemaakt!

Zo zijn er ook mooie storingen die niet in het geheugen blijven staan, dus ook niet uitgelzen kunnen worden.

Voor de duidelijkheid.
En storing kan het beste betrapt worden.
wat bedoel ik daarmaa dan.

Wel, stel u krijgt een storingsmelding, u ziet deze niet, u zet de motor stil, de storing kan, ik zeg kan gereset worden.
Als er een storing optreedt, dan kan men het beste de motor laten draaien bij het aanmelden van de storing bij de garage, ga dan wel met 2 personen.
Een in de auto de andere naar de werkplaatschef.

Ik heb dus al eens een storing in de auto gehad, en als je het contact uitschakelde, dan was de storing verdwenen, stom, maar waar.

De eerste de beste keer dat ik het weer meemaakte, ben ik direct naar de dealer gereden en ze hebben de storing toen wel uit kunnen lezen, en verholpen.

Ik kwam onlangs bij de BMW voor een airbag lampje dat brande, uit laten lezen, er waren nog een aantal storingen in het geheugen, maar niet de storing die men verwachte.
Ik legde dit dus voor, het laten draaien van de motor bij een storing, dit kan leiden tot de oplossing was het devies van de werkplaatschef.

Dus beste Nassje, ik had het dus wel gelezen, maar ik heb nu het waarom geplaatst.

De electronica is best wispelturig te noemen, sommige storingen kunne soms niet eens uitgelezen worden, eigenlijk net zo waarom die fake meldingen te voorschijn komen, en waarom storingen kunnen ontstaan.

Dit is nu het hele grote nadeel van die micro zooi in de auto industrie.
Erg jammer, het kost soms handen vol geld.

Met vriendelijke groet,

Ad

Sranang Mang

Bericht door Sranang Mang » 30 jun 2011, 00:10

AdE39 schreef:Hallo Sranang Mang,

Zou het kunnen zijn, dat het electrisch gaspedaal defect is.
Anders gezegd, het is een drive by wire, dus geen stalen gaskabel meer !

Vaak kan het zijn dat er wat corrossie in een stekkerverbinding zit.
De stekkers even losnemen en even inspuiten met een goede contact spray.
Bij het gaspedaal zitten ook wat stekker verbindingen.
Als je dus drive by wire systeem hebt in je BMW!

Anders is er nog een mogelijkheid over, even laten uitlezen bij de garage.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad
Ik heb geen electrische gaspedaal.....De mijne is nog met die stalen kabels.......Stelmotor regelklep ADS getest en die doet het wel. Het is alleen dat hij de spanning niet overgooit zodat de klep ook sluit. Op de stelmotor zitten 2 draden eentje is zwart/bruin en de ander is zwart/groen....Nu is het zo dat als ik de sleutel rond draai op stand 1 dan moet er op de zwart/bruine spanning komen om die klep open te gooien voor een klein stukje en als ik de sleutel terug draai naar 0 stand dan moet de spanning overschakelen naar de zwart/groene draad zodat de stelmotor in tegengestelde richting in draait dus de sluit stand. En dat doet die dus niet...

Spanning blijft continue op de zwart/bruine draad staan waardoor die constant op open stand staat. Ik krijg op de boardcomputer geen foutmeldingen en uitlezen heb ik al laten doen maar ze konden niks vinden. Nu weet ik ook niet of dat ding geschakeld word met een relais...Ik denk haast van wel......En als dat zo is dan weet ik alleen niet welke dus dat word rond zoeken in de auto.

Een electrische schema is ook helaas nergens te vinden op het internet

Marcel RSD

Bericht door Marcel RSD » 30 jun 2011, 09:55

Lijkt me sterk dat deze hier niet bij zit ?

http://spaghetticoder.org/bmw/wds/e39old/" onclick="window.open(this.href);return false;
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506

Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats

Sranang Mang

Bericht door Sranang Mang » 02 jul 2011, 01:47

De schema ervan is er toch echt niet op te vinden......Regelklep ADS is ook genoemd als throttle en er is geen schema ervan
Laatst gewijzigd door Rene08 op 02 jul 2011, 08:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels mbt quoten

Sranang Mang

Bericht door Sranang Mang » 05 jul 2011, 21:18

Ik ben van mening dat het aan de abs/asc-t regeleenheid ligt want die regelt de spanning op de stelmotor door middel van pulsen....Volgens autodata gaat de kabel ervan ook naar de regeleenheid abs/asc-t......

Weet iemand toevallig waar die verstopt kan zitten die regeleenheid want kan het nergens vinden in autodata....

Sranang Mang

Bericht door Sranang Mang » 06 jul 2011, 19:36

Kleine update....

Heb vandaag de abs-asc-t regeleenheid gevonden en demonteert en de nummers met TIS vergeleken maar blijkt dat het totaal een andere is.....Morgen ff de dealer bellen om te vragen hoe of wat......

De module wat er in zit is 0265109021 onderdeelnummer 34521164131

en volgens de TIS hoort er 34521164841 in te zitten dus ik denk dat hier de fout aan ligt......

Maar wat ik ook raar vind alles werkt wel gewoon want krijg geen foutmeldingen en dergelijke.....

Wie weet hier misschien iets meer over....

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”