Volledige performance tuning

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
jiwy

Volledige performance tuning

Bericht door jiwy » 04 jul 2011, 17:00

Hallo mensen,

Ik ben sinds kort trotse eigenaar van een 325i Coupe met 150.000 km op de teller.

Nu is het de bedoeling om de auto volledig aan te passen op de performance. Dit gaat gebeuren op het gebied van onderstel en motor tuning.

Omdat dit de eerste keer is dat ik hier mee aan de slag ga, vraag ik jullie (mensen met ervaring) wat het beste is voor het beste resultaat. Het zou fijn zijn als je de punten kritisch zou beantwoorden. Met het onderdeel en waarom wel of juist helemaal niet.

Al vast bedankt.

Denniz0229

Re: Volledige performance tuning

Bericht door Denniz0229 » 05 jul 2011, 09:00

als je van ons duidelijke informatie wil moet jij ook wat vrijgeviger met informatie zijn,
allereerst wordt het hier gewaardeerd als je een showroom maakt van je auto, ook plaatjes zijn we gek op.

:on:
als je er zelf weinig van af weet is mijn eerste vraag: ga je het zelf allemaal doen?
ook zijn er natuurlijk heel veel tuningsmogelijkheden, daarom is het handig als we je doelen en budget weten?
en dan bedoel ik niet een antwoordt als ''ik wil hem zo snel mogelijk''.
Afbeelding

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 05 jul 2011, 17:32

Onderstel tunen is leuk, maar voor welk doeleinde wil je die tunen... ?? Zo hard mogelijk over een circuit ?? Laag, met goede rijeigenschappen voor op de openbare weg ?? Iets anders wellicht ??

E36 racer

Bericht door E36 racer » 06 jul 2011, 21:27

mischien wilt ie er wel mee gaan rally rijden... weten wij veel, we kunnen hier helaas nix uit halen wat ie ermee wilt dus ook geen tips geven..
For Speed Add Lightness

Voor meer updates volg mijn instagram: DutchHPFM3

Denniz0229

Bericht door Denniz0229 » 07 jul 2011, 11:30

ik heb zo'n vermoeden dat hij nu helemaal niets meer wilt. :whistle:
Afbeelding

jiwy

Bericht door jiwy » 07 jul 2011, 17:19

Haha, in plaats van met m'n gedachte bij de auto te hebben. Ben ik een paar avonden met m'n huis bezig geweest. Ook dit is een lopend project haha

Ik heb mijn bericht zo vaag en open mogelijk gelaten om juist zo veel mogelijk informatie van andere binnen te krijgen zonder hen te beïnvloeden met mijn eigen gedachten. Maar dit blijkt dus de verkeerde aanpak te zijn. Geen man over boord, we proberen het gewoon op nieuw!

De reden dat er geen foto's op staan komt omdat ik hem ivm de verbouwing even in de garage heb gestald.

Ik zal ook niet zelf aan de auto gaan sleutelen. Puur omdat een goede vriend van mij me hier bij gaat helpen. Hij is zelf altijd al met zijn nissans bezig, om deze om te bouwen tot drift wagens.

Mijn budget staat nog open. Zo heb ik bijvoorbeeld geen zin om rommel te kopen en er vervolgens achter te komen dat ik toch beter voor die duurdere zou moeten gaan.

Mijn doel is, nee om er geen rally wagen van te maken haha. Maar om te bouwen voor circuit.

Het blok is motorisch nog super op een klein puntje na, zo heb ik het gevoel dat hij een tikkeltje lui is geworden door het stilstaan bij de vorige eigenaar. Maar dit is zo op gelost.

Stap 1 is daarom ook om het gietijzeren onder blok te polijsten. Wanneer ik dan toch het blok er uit heb liggen, komt er ook een andere nokkenas in. Zo zit ik ook nog te twijfelen over een lichter vliegwiel.

Vervolgens komen de standaard en veel besproken dingen op en aan zoals een Spaghetti spruitstuk, open luchtfilter en een nieuw benzine druk regelaar. Zelf ga ik een nieuwe RVS uitlaat maken inclusief kat vervanger.
Ook zit ik te denken over een turbo, alleen heb hier nog geen idee over welke ik ga nemen.
Omdat de auto voor circuit gebouwd gaat worden, wordt hij volledig gestript en komt er net als de uitlaat een zelf gemaakte rolkooi in. En stabilisator stangen niet te vergeten.
Tevens als de turbo is het onderstel nog een vraagteken. Iemand ideeën?

Hopelijk dat we nu al duidelijker zijn ;)

Denniz0229

Bericht door Denniz0229 » 07 jul 2011, 21:21

Voor turbo kan je contact opnemen met mosselman, dat is zo'n beetje de nederlandse turbo maker.
zelf vind ik ze een tikje arrogant maarja...
ook software op maat kan heel veel schelen op het circuit, mits je dan de turbo er op hebt.
was je van plan met een standaard turbo te rijden, of wil je je blok deels aanpassen om nog sneller te gaan?
Afbeelding

beverced

Bericht door beverced » 10 jul 2011, 13:38

koop lekker een 330i..

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 10 jul 2011, 13:55

... dat zijn de nuttige bijdrages :roll:

Drost

Bericht door Drost » 20 jul 2011, 11:19

Turbo ombouw voor op het circuit is een no-go of je moet er veel verstand van hebben en alles aanpassen.

bofkont

Bericht door bofkont » 21 jul 2011, 11:39

Of een E36 M3 3.0/3.2 erinhangen plus het onderstel daarvan, heb je gelijk een fenomenaal blok.
Er worden geregeld schade M3's aangeboden.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

Jeroenman

Bericht door Jeroenman » 21 jul 2011, 18:24

:stupid:

Dcreator

Bericht door Dcreator » 27 jul 2011, 11:33

heb dan wel geen eigen ervaring, maar pak hier en daar welleens wat leesvoer mee op fora,

en idd een M3 blok + onderstel is al een hele vooruitgang natuurlijk, dat icm een beter uitlaatsysteem en stabilisatie stangen, en wellicht een leuk goed kwaliteit schokbrekersetje?

denk dat je dan al een mooie prestatie krijgt op het circuit! :duim:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Performance en tuning”