swirl flaps

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
tsabre
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 mei 2011, 19:32
Locatie: (N-Br)

Re: swirl flaps

Bericht door tsabre » 10 jul 2011, 12:40

Ik toevallig gisteren ook.
Vond het meer gedoe dan op basis van een gevonden handleiding verwacht; http://www.bimmerportal.nl/diy-do-it-yo ... 20308.html

Het de hele as verwijderd tot aan de soort kogelkoppeling aan het bedieningsmechanisme (dat bolletje dat door de EGR wordt aangestuurd). Dat bolletje heb ik laten zitten. Het kogelgewrichtje losgetrokken en de rest verwijderd.

yogibear
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jul 2011, 11:51

Re: swirl flaps

Bericht door yogibear » 10 jul 2011, 22:48

z3mrunner schreef: Ik denk niet dat ik iets merk want ik heb er net een nieuw inlaatspruitstuk op zitten en heb toen ook geen vermogenswinst opgemerkt. Misschien toch ook nog even checken, hoe vuil die EGR unit is.
Het EGR / Swirl flap gebeuren m.a.w. wanneer het systeem problemen geeft is grotendeels afhankelijk van de bestuurder en z'n gebruikelijk af te leggen traject.

Swirl flaps breken door metaalmoeheid, die metaalmoeheid treed op door herhaaldelijke beweging en de vervuiling rond de kleppen.
EGR klep welke sterk vervuild is, is te wijten aan het snel schakelen. We kunnen snel schakelen omdat de moderne diesels over serieus veel moment beschikken.

Wat kunnen we eraan doen om deze systemen langer te laten werken zonder problemen.
1) Diesel rijden en niet benzine rijden met een diesel. Daarmee bedoel ik rustig met het gaspedaal, elke maal je het gas dichttrapt sluit de EGR en de kleppen. Hoe vaker je dichttrapt, hoe vaker de swirl flaps en EGR bediend worden.

2) De motor laten ademen. Dus iets hoger in toeren laten draaien vooralleer je van versnelling wisselt. De hogere toeren doet de motor meer zuigen en de turbo meer blazen. De smurrie wordt wat meer weggeblazen door de luchtstroom en opgegeten door de motor.

Op m'n eigen compactje met 280000 km op de teller is de inlaatcollector steeds een echte smurriepot. De vervuilde EGR klep loopt na bepaalde tijd vast in z'n open stand wat zwarte rook geeft tijdens inhalen en vermogensverlies. Dit vermogensverlies is te wijten door het feit dat er turbodruk terug langs de openstaande EGR klep wegvloeit.

Swirl flaps, EGR kleppen zijn eigenlijk een soort tussenoplossingen van de motorfabrikanten om de huidige uitstootnormen te behalen. Iedere ingenieur groot of klein gruwelt van het feit dat je ergens kleppen in een inlaatsysteem plaatst. Laat staan de aanvoer van verse verbrandingsgassen mengt met uitlaatgassen.

In het kort ze hebben dieselmotoren het karakter en de prestaties gegeven eigen aan een benzinemotor. En eigenlijk is het dat wat we allemaal willen, een soepele, zuinige, stille en bijzonder krachtige motor. De turbo, EGR en flaps kregen we cadeau.
Soms een vergiftigd geschenk, maar als alles perfect werkt.
Werkelijk prachtig!

ps: Herrinnert er iemand nog de eerste turbomotoren? Stukjes schoep braken af aan de compressorzijde en de motor had wat extra te verteren dan lucht en gasmengsel.

AlpinaDrachten
Berichten: 1549
Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:04

Re: swirl flaps

Bericht door AlpinaDrachten » 11 jul 2011, 11:13

Daarom eruit met die dingen :zwaai:
320d (150pk) onderdelen nodig? PM of klik
Wil je echt een goede BMW specialist? Sikkema

Gebruikersavatar
Cruijfie
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 jul 2011, 21:22
Locatie: Betuwe

Re: swirl flaps

Bericht door Cruijfie » 11 jul 2011, 16:24

Ik heb ze een paar maanden geleden ook verwijderd, en gewoon dichtgemaakt met rvs boutjes en ringen en draad erin getapt, met een goede laag loctite ertussen. Werkt perfect, en scheelt me bijna 20 pk. Het hele inlaat spruitstuk zat dicht icm met een dichte luchtfilterpijp en luchtfilter.

De egr klep zat ook helemaal dicht, die heb ik schoon gemaakt en afgesloten door een ring te plaatsen tussen de aanvoerpijp van de uitlaat, met een gaatje van 6mm dacht ik. Nu is het motorstorinslampje ook uit en hij loopt weer als een 525d.

Toen ik hem kocht was ik niet erg onder de indruk van de trekkracht maar die is dus wel 20 procent beter geworden.

Gebruikersavatar
Cruijfie
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 jul 2011, 21:22
Locatie: Betuwe

Re: swirl flaps

Bericht door Cruijfie » 11 jul 2011, 16:28

Trouwens als de inlaat verder in redelijke staat is hoef je hem ook niet te vervangen, ik heb wel bij Ekris een nieuw setje rubber afdichtingen besteld van ongeveer 20 euro, en 2 avondjes aan gesleuteld en rij nu met een fijn gevoel in de rondte.. ;)

yogibear
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jul 2011, 11:51

Re: swirl flaps

Bericht door yogibear » 11 jul 2011, 18:59

Heb nog eens een E30 touring gehad met de 2,5 6 cilinder diesel.
Eigenaardige was dat zelfs met een defecte turbo de wagen vlot reed eens de toeren rond de 2400 kwamen.

Na herstelling was het een echt plezier om mee te rijden.

AlpinaDrachten
Berichten: 1549
Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:04

Re: swirl flaps

Bericht door AlpinaDrachten » 11 jul 2011, 22:22

@cruijfie,

Hoe heb je het inlaatspruitstuk schoongemaakt?
320d (150pk) onderdelen nodig? PM of klik
Wil je echt een goede BMW specialist? Sikkema

Gebruikersavatar
Cruijfie
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 jul 2011, 21:22
Locatie: Betuwe

Re: swirl flaps

Bericht door Cruijfie » 12 jul 2011, 17:16

@Alpina

Gedemonteerd, ingesprayd met gasolie, effe in laten trekken, daarna met de hogedruk reiniger uitgespoten. Krijgt er wel een zooi van. :P Egr klep ook schoongespoten, of remmenreiniger, werkt ook goed.

AlpinaDrachten
Berichten: 1549
Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:04

Re: swirl flaps

Bericht door AlpinaDrachten » 12 jul 2011, 21:30

Gasolie?? Wat is dat?

Ik deed het met carburateur reiniger en wd 40 maar ging nier erg makkelijk.. Mijn egr dan dus zoek nog een goed oplossing om het inlaatspruitstuk te doen...
320d (150pk) onderdelen nodig? PM of klik
Wil je echt een goede BMW specialist? Sikkema

Gebruikersavatar
Cruijfie
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 jul 2011, 21:22
Locatie: Betuwe

Re: swirl flaps

Bericht door Cruijfie » 13 jul 2011, 00:30

Gasolie is zelfde als dieselolie, lost ook teer op...

speedy01
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 apr 2011, 12:14
Locatie: amsterdam

vlinderkleppen

Bericht door speedy01 » 16 okt 2011, 17:19

hallo allemaal ik had een vraagje zijn er ook losse inlaatkleppen te koop ik weet wel dat je een hele inlaat kan kopen
het is helaas bij een vriend van me gebeurd dat er een klep is afgebroken en in de motor terecht kwam .ze hebben toen de kop eraf gehaalt en hij zat tussen de zuigers dus motor stuk . ik heb onlangs mijn inlaat eraf gehaalt ze zijn nog goed maar ik doe er liever nieuwe kleppen in . dat was voor ik tehoren kreeg dat zijn motor stuk was .anders had ik dat gelijk gedaan
maar ik had een ander probleem met mijn auto e60 530 d ik hoop snel wat te horen groetje henk

Gebruikersavatar
Mooggie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 22 sep 2007, 15:48
Locatie: Lisse

Re: vlinderkleppen

Bericht door Mooggie » 16 okt 2011, 17:32

Al veel over geschreven op dit forum.

Check dit topic eens:

http://www.bimmerportal.nl/e60-e61-tech ... 12141.html" onclick="window.open(this.href);return false;
E90 330dA LCI 2010 245 pk Saphirschwarz M-pakket (2016-heden) Afbeelding
eerder:
E60 535d pre-LCI 2005 272 pk Carbonschwarz M-pakket (2010-2016)
E46 330d pre-LCI 2002 184 pk Saphirschwarz (2006-2010)

speedy01
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 apr 2011, 12:14
Locatie: amsterdam

Re: vlinderkleppen

Bericht door speedy01 » 16 okt 2011, 17:56

goeie tip mooggie weet iemand welke maat er in moet ik dacht 55 mm maar weet niet zeker dan ga ik ze bestellen

Gebruikersavatar
suyker
Berichten: 1608
Lid geworden op: 12 jan 2011, 08:54

Re: vlinderkleppen

Bericht door suyker » 16 okt 2011, 18:02

Je kan ze er ook gewoon uithalen. Dat heb ik laten doen
- M - 19" Vertini magic concave - Eibach Pro kit -
- golden brake calipers - M5 Brakes - Carbon details - SMG Shift paddles

Dark knight edition
Afbeelding

Aron

Re: swirl flaps

Bericht door Aron » 16 okt 2011, 22:45

soortgelijke onderwerpen samengevoegd ;)

Moderatoropmerking Aron

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”