Onderhoud automaten bak

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
looneytune

Onderhoud automaten bak

Bericht door looneytune » 13 jul 2011, 16:25

Beste mensen,

Ik zat net voor een vriend op internet een bedrijf te zoeken dat automaten bakken repareert.

Nu zag ik op hun site staan : Autrans adviseert om elke 80.000 km de automaat olie van uw versnellingsbak te laten verversen.

Echter ik heb geen idee of er in mijn auto überhaupt wel is wat vervangen aan de automaten bak....

Welk onderhoud plegen jullie aan je automaat?

=BMW320=

Re: Onderhoud automaten bak

Bericht door =BMW320= » 13 jul 2011, 18:04

Ik heb vorig jaar de olie en het oliefilter laten vervangen bij Autrans, verder kun je er volgens mij zelf geen onderhoud aan doen.

Als de olie niet te heet wordt door overbelasting, moet vervangen om de 80000 a 100000 km voldoende zijn.

Om de bak wat beter en minder zenuwachtig te laten schakelen kunnen ze daar ook e.e.a. aanpassen/reviseren, maar dat kost je dacht ik zo'n 750 euri's. Ze zetten er dan aangepaste klepjes en/of software in.

Verder moet je de bak niet te veel mishandelen door vanuit stilstand met rokende banden weg te trekken, ook is het uiteraard aan te bevelen de automaat eerst op temperatuur te laten komen voordat je deze vol gaat belasten.
Wat je ook niet moet doen is overschakelen van D naar R of andersom als de auto nog niet stilstaat.

Quadrantz

Bericht door Quadrantz » 13 jul 2011, 18:52

Op die van mij staat nu net 190K. De garage waar ik hem gekocht heb zei dat ik de olie van de automaatbak wellicht bij kilometerstand 200K moet laten vervangen...

Nu las ik in andere topics dat het vervangen van de olie problemen kan veroorzaken in de automaatbak doordat er (harde) restjes achter blijven?!? Ik ben nu wel wat huiverig geworden om het dan te laten vervangen.

Merk je eigenlijk aan de BMW/automaatbak wanneer deze toe is aan nieuwe olie?

Gr. Joost

bofkont

Bericht door bofkont » 13 jul 2011, 20:05

Bmw doet het zelf niet, tenzij er problemen zijn.
Dan beginnen ze met een oliewissel, maar dat is vaak al te laat.

Raadzaam is om inderdaad elke 80k de olie te vervangen+filter + een goede flush waardoor alle oude olie en restjes grondig worden verwijderd.
Met flush is wel duurder omdat ze extra bakolie gebruiken, maar het is zeer raadzaam.

Heb ooit eens een carterbak gezien van een E39 automaat je wilt niet weten hoeveel ijzerslijpsel onderin zat.
Dan begrijp je ook meteen weer waarvoor de oliewissel is :)

Hier op het forum gaan ook wel mensen naar de automaat fabriek ZF in Duitsland en laten daar grondig onderhoud doen, dan weet je zeker dat alles weer 100% is.
En ook hun geven het advies van de oliewissel, alleen erg vreemd dat bmw dit advies nooit heeft overgenomen :gek:
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

pvs

Bericht door pvs » 14 jul 2011, 11:09

=BMW320= schreef:Om de bak wat beter en minder zenuwachtig te laten schakelen kunnen ze daar ook e.e.a. aanpassen/reviseren, maar dat kost je dacht ik zo'n 750 euri's. Ze zetten er dan aangepaste klepjes en/of software in.
Kan je beter naar ZF gaan, doen ze dat ook voor 350 euro minder ;)

looneytune

Bericht door looneytune » 14 jul 2011, 18:20

@=BMW320=

Weet je nog hoeveel je kwijt was voor het filter en olie bij autrans?

Me moeder heeft daar ook een keer haar clio automaat laten fixxen en nooit geen problemen meer mee gehad :duim:

looneytune

Bericht door looneytune » 14 jul 2011, 18:21

pvs schreef:
=BMW320= schreef:Om de bak wat beter en minder zenuwachtig te laten schakelen kunnen ze daar ook e.e.a. aanpassen/reviseren, maar dat kost je dacht ik zo'n 750 euri's. Ze zetten er dan aangepaste klepjes en/of software in.
Kan je beter naar ZF gaan, doen ze dat ook voor 350 euro minder ;)
Reviseren bij ZF kost maar 400,- euro ...?

looneytune

Bericht door looneytune » 14 jul 2011, 18:32

Hoe word dit eigenlijk gedaan bij andere merken, vervangen de dealers dan wel de olie/oliefilter?

Op het werk rijd ook een transporter T5 automaat rond met iets meer dan 100 000 op de teller maar naar mijn weten is er nooit iets met de automaat bak gedaan :gek:

minada

Bericht door minada » 14 jul 2011, 21:57

looneytune schreef:@=BMW320=

Weet je nog hoeveel je kwijt was voor het filter en olie bij autrans?

Me moeder heeft daar ook een keer haar clio automaat laten fixxen en nooit geen problemen meer mee gehad :duim:

Voor m'n BMW 330 223 euro

Harm78

Bericht door Harm78 » 15 jul 2011, 07:25

Hoe word dit eigenlijk gedaan bij andere merken, vervangen de dealers dan wel de olie/oliefilter?
Automaatbakkenonderhoud is altijd een beetje een discussiepunt... Citroën zei bijvoorbeeld dat de bakken "sealed for life" waren. Daarmee bedoelden ze waarschijnlijk de levensduur van de garantie ofzo, een automaatbak die wat ouder wordt (of dat toch wel zou moeten worden) heeft gewoon regelmatig nieuwe olie nodig. Het hele ding bestaat uit dunne kanaaltjes en andere enge, kritische dingen. De olie is dus best belangrijk. Dat in tegenstelling tot een handbak, die eigenlijk gewoon een metalen doos met wat tandwielen is :)

W_B

Bericht door W_B » 15 jul 2011, 08:03

Mijn automaat bak is bij de eerste eigenaar in Duitsland nog gereviseerd voor een bedrag van 2600 euro. Al bij een stand van 157k. In Nederland lees ik meestal pas dat een echte revisie pas plaats vind boven de 220k. Is dat gebruikelijk dat ze dat in Duitsland al zo vroeg doen?
Spoiler: Laat zien
(weet bijvoorbeeld van VW vr6 blok, dat deze in Duitsland altijd bij 100k een ketting revisie krijgt en In Nederland pas bij 200k, of helemaal niet)
Tevens zou ik ook wel een keer naar ZF willen om toch de olie te laten vervangen. Puur omdat de vorige eigenaar hem maar een jaar gehad heeft, maar toch al een paar dingetjes ben tegen gekomen waar echt bezuinigd is op onderhoud. Auto staat overigens op 198k nu.
- E39 530D Touring
- E39 525D Sedan

- E61 525D Touring

=BMW320=

Bericht door =BMW320= » 15 jul 2011, 17:58

@looneytune

Ik was €208 kwijt en ze hebben voor diagnose ook nog een half uur met de auto rondgereden.
Het is in elk geval vanaf € 175.
In elk geval zeer netjes en professioneel geholpen.

met reviseren/aanpassen in mijn eerdere bericht bedoel ik dus dat ze o.a. de zuigertjes/klepjes voor selectie
van de versnellingen modificeren zodat het schakelgedrag beter wordt, dus natuurlijk niet de hele bak.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”