aanlopen achterbanden e61
aanlopen achterbanden e61
Hallo Medebeemers,
Ik bezit een 535 D Touring, deze recent voorzien van M-Pakket en breedset wielen, de wielen komen van een sedan, vandaag naar de BMW garage geweest, vertellen me dat de wielen aanlopen aan de binnenkanten van de wielkuipen achter, daardoor wilden ze de auto afkeuren, dus gauw de originele set langsgebracht.
Op mijn vraag of ik de auto kon voorzien van wheelspacers achter vertelden ze mij dat de de auto hier te gevoelig voor is!
Iemand hier ervaring mee?
Wielmaat achter is 10 J, bandenmaat 275-35-18 originele BMW Wielen.
Als spacers toch de oplossing is, wie heeft adres in de buurt van Veenendaal waar ik ze kan halen? ( moet nl volgende week op vak.)
Groet,
Pieter
Ik bezit een 535 D Touring, deze recent voorzien van M-Pakket en breedset wielen, de wielen komen van een sedan, vandaag naar de BMW garage geweest, vertellen me dat de wielen aanlopen aan de binnenkanten van de wielkuipen achter, daardoor wilden ze de auto afkeuren, dus gauw de originele set langsgebracht.
Op mijn vraag of ik de auto kon voorzien van wheelspacers achter vertelden ze mij dat de de auto hier te gevoelig voor is!
Iemand hier ervaring mee?
Wielmaat achter is 10 J, bandenmaat 275-35-18 originele BMW Wielen.
Als spacers toch de oplossing is, wie heeft adres in de buurt van Veenendaal waar ik ze kan halen? ( moet nl volgende week op vak.)
Groet,
Pieter
- lekkerwijf1
Re: aanlopen achterbanden e61
Een setje spacers monteren geeft geen problemen en je kunt toch je velgen monteren. (andere opties zijn dr niet) Ik ga zelf voor een setje spoorverbreders plaatsen van 15mm
Spoorverbredershop.nl is met een omweg ook actief op het forum.
Ze hebben alles op voorraad en heb meerdere vestigingen.
Je zou ze even moeten contacten over de vestigingen want dit staat verder niet op internet.
Spoorverbredershop.nl is met een omweg ook actief op het forum.
Ze hebben alles op voorraad en heb meerdere vestigingen.
Je zou ze even moeten contacten over de vestigingen want dit staat verder niet op internet.
Max. velgbreedte voor een E61 is inderdaad maar 9,0 J. Maar staan je banden niet getrokken om 10 J velgen? Mijn standaard style 124 breedset heeft achter een 9 J velg met 275/35/18 band. Scheelt weer schade als je onverhoopt een stoeprandje raakt.
Ik kan me wel voorstellen dat een 535D met zoveel trekkracht te gevoelig is voor spoorverbreders. Zelf zou ik er dan ook niet voor kiezen. Dan maar een iets smallere velg.
Ik kan me wel voorstellen dat een 535D met zoveel trekkracht te gevoelig is voor spoorverbreders. Zelf zou ik er dan ook niet voor kiezen. Dan maar een iets smallere velg.
- Melkdjefer
@ ICM: wat je zegt over de max; velgbreedte voor een E61 van 9" klopt niet hoor. Ikzelf heb 10" liggen op mijn E61. Deze raken nergens in de kast en heb zelfs een verlaging van -3cm gedaan! De bandenmaat achteraan is 275/30/19 op een 10x19 velg. Vooraan heb ik een 245/35/19 op een 8,5x19 velg dus een breedset van BBS origineel. Het heeft echter meer te maken met de ET waarde van de velg. Deze moet vooraan ET18 zijn en achteraan ET20 voor een breedset, standaard, nu als wintervelg zit er 245/40/18 op een 8,5x18 velg rondweg met een ET waarde van 18.
Ik heb nergens problemen met het aanlopen van mijn banden aan de binnenkant van de wielkasten en heb al met 5 mensen in de wagen rond gereden over verkeersremmers zonder enig probleem.
@ Pietercap: Om de velgen te bewaren is echter spacers de enige oplossing.
Ik heb nergens problemen met het aanlopen van mijn banden aan de binnenkant van de wielkasten en heb al met 5 mensen in de wagen rond gereden over verkeersremmers zonder enig probleem.
@ Pietercap: Om de velgen te bewaren is echter spacers de enige oplossing.
No Risk No Fun
Showroom http://www.bimmerportal.nl/showroom-f12 ... 19714.html
Showroom http://www.bimmerportal.nl/showroom-f12 ... 19714.html
@ Melkdjefer: Het is inderdaad de ET die het verschil maakt. Maar jouw BBS breedset heeft een vrij lage ET waarde en staat hierdoor veel verder naar buiten. Zodoende past 10J ook zonder de wielkast te raken.
De orginele BMW style 124 breedset heeft voor ET 20 en achter een ET 32. Tijdens het rijden raakt de band de wielkast net niet maar als ik de auto opkrik om de banden te wisselen dan zit hij bijna klem. Komt doordat de wielkast bij de as iets verder naar binnen zit.
De orginele BMW style 124 breedset heeft voor ET 20 en achter een ET 32. Tijdens het rijden raakt de band de wielkast net niet maar als ik de auto opkrik om de banden te wisselen dan zit hij bijna klem. Komt doordat de wielkast bij de as iets verder naar binnen zit.
Raakt hij bij jou de wielkast aan de binnenkant dan? Meestal als je andere velgen neemt gaan ze tegen de spatbord randen aan de buitenkant aanlopen, als hij aan de binnenkant tegen de wielkuip aanloopt dan zou ik zeggen doe er een spacer tussen van 12mm dan hef je gelijk het verschil op tussen voor en achter, immers zijn de originele bmw velgen ook voor en achter precies dezelfde et-waarde.
Ikzelf heb 9 en 10j met voor ET 24 en achter ET 14 en voor spacers van 10mm.
Hetgeen wat belangrijk is, is dat het snijpunt tussen fusee en het hart van je band boven het wegdek blijft, hierdoor komen tijdens het remmen geen vreemde krachten op de voortrein te staan.
Wel is het zo dat natuurlijk de wiellagers het wat zwaarder te verduren krijgen, maar ja dat nemen we maar voor lief
Ikzelf heb 9 en 10j met voor ET 24 en achter ET 14 en voor spacers van 10mm.
Hetgeen wat belangrijk is, is dat het snijpunt tussen fusee en het hart van je band boven het wegdek blijft, hierdoor komen tijdens het remmen geen vreemde krachten op de voortrein te staan.
Wel is het zo dat natuurlijk de wiellagers het wat zwaarder te verduren krijgen, maar ja dat nemen we maar voor lief
After All It's Only A Weed That Turns To A Flower In Your Mind
Ik heb ook een breedset met de maat 275/30/19 en voor 245/35/19 (m5 wielen) en ik heb ook nergens last van en hij is ook bij mij voor en achter 3 cm verlaagd.