noodloop, en oilstand motorpruffen ! ?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
jordie E36

noodloop, en oilstand motorpruffen ! ?

Bericht door jordie E36 » 24 feb 2011, 17:00

hoi iedereen!

de E39 van mijn vader heeft al sinds 2 jaar, last van gekte.
zo nu en dan besluit hij om op een noodloop te rijden na het starten.
als je de auto even stopzet en na een minuut weer start is dit in 99% van de gevallen weer klaar, en rijd hij weer als vanouds.

ook geeft hij aan, oilstand motorpruffen ! ( ping ping ping :P ) dit doet hij doorgaans onder het rijden en behoorlijk vaak, er gaat bijna geen rit voorbij zonder dat hij dit doet.
de olie is gwn altijd netjes bijgevuld en niks aan het handje, vervruikt ook niet meer en er is daar niks kapot. waarschijnlijk loopt er een storing ergens?

hebben jullie tips, ideeën of zelfs antwoorden! wat dit nu tog zou kunnen zijn?

het is een sedan uit 2001 (FL) zilvergrijs 520. met 243k** op de teller.
alvast bedankt ! gr, jordie
Mercedes is een taxi. Audi is een mode hype. BMW is een begrip.

AdE39

Re: noodloop, en oilstand motorpruffen ! ?

Bericht door AdE39 » 24 feb 2011, 18:08

Hallo beste Jordie,

Is de auto al eens een keer uitgelezen, misschien worden jullie dan iets wijzer, mogelijk een electronische storing.

Wat de olie melding betreft, dan kan het wel eens zijn dat de censor die onderin de carterpan defect is.
Remedie: Tap de motorolie af, en je ziet onderin de carterpan een luikje zitten, dit kan met 3 of 4 boutjes vast zitten, naar dat luikje loopt ook een draad, dat gaat naar die censor toe die het olie niveau controleert.
Deze zou best wel eens stuk kunnen zijn, daar deze erg vaak melding geeft dat het oliepeil gecontroleerd dient te worden!

Het zou misschien ook kunnen zijn, dat dit ook de noodloop zou kunnen veroorzaken, maar dat vind ik ergens zeer onwaarschijnlijk, uitsluiten kan men het niet, vandaar even uit laten lezen, dan weten jullie ook misschien direct of de olie niveau censor defect is.

Wat ik er helaas ook bij moet vermelden, de micro electronica, dat is een erg mooi hulpmiddel in de auto, dit kan natuurlijk ook een keer falen, dus bij het uitloezen kan dit dus ook weer falen, dan word er dus niets in het geheugen opgeslagen, en dan valt er dus ook helaas niets uit te lezen, dit komt dus ook voor, wat erg jammer is.

Vraag en van te voren wat het uitlezen gaat kosten!

Het is dus niet noodzakelijk, om dit bij de dealer te laten doen, universele garagebedrijven hebben ook deze apparatuur vaak staan. Aan u de keuze!

Met vriendelijke groet,

Ad

jordie E36

Bericht door jordie E36 » 25 feb 2011, 00:30

Ad, zeer vriendelijk bedankt voor de gegeven info! :zwaai:
hier heb ik zeker wat aan, wat het uitlezen betreft was dit voor mij ook al zeker het plan, ik weet dat dit een lange tijd gelee ok al eens is gebeurt maar daar kwam geen oordeel uit.

de zet is echter aan mijn vader, de wagen is immers van hem. maar ik zal het hem zeker aandringen en even bespreken met onze monteur. en om die censor te vervangen voor de olie te vervangen laat ik inderdaad achterwegen tot de pc is uitgelezen.

hopelijk kunnen we dit probleem gemakkelijk oplossen en kan de wagen weer mee zoals wij die eigenlijk gewent zijn ;)

groeten, jordie. :)
Mercedes is een taxi. Audi is een mode hype. BMW is een begrip.

523 i touring

Bericht door 523 i touring » 16 jul 2011, 18:51

Hoi Jordie,
Mischien helpt het om de gasklep te laten reinigen. Dit bood bij mij de uitkomst met dezelfde melding.
Succes!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”