De grootste update was de aanschaf van mijn E46,

Mijn insteek bij updates is dat het strak moet zijn, ingetogen sportief. (minder “woorden†meer daden).
Geplande updates voor 2008
• Verbetering audio geluidsweergave - klaar
• Gateway 300 - klaar
• Plaatsen Pocket Pc en wegwerken van de GPS muis. - klaar
• Montage afneembare trekhaak - klaar
• Parkeersensoren - klaar
• Tuning - 150>186 pk - 330Nm>390Nm - klaar
• Velgen en banden - klaar
• Versnellingspook – en handremhoes vervangen door leer - klaar
• Handmatige airco vervangen door auto clima control
• Angel Eyes
• Blinkers vervangen door smoke uitvoering - klaar
• Achterlampen vervangen door rode uitvoering
• M3 voor- achterbumper.
Update 1: Verbetering geluidsweergave.
- Spoiler: Laat zien
- Alle originele speakers heb ik vervangen door kwaliteitsmateriaal. Voor de voorduren is de behuizing van de originele speakers verbouwd zodat de nieuwe speakers – 165 mm – zonder al teveel sloopwerk gemonteerd komen worden.
Voor die speakers die naast de hoedenplank zitten geld het zelfde.
In de panelen naast de achterbank heb ik gemonteerd wat maximaal mogelijk was. De maximale inbouw diepte is hier mede bepalend voor de speaker keuze. De maximale speaker afmeting die je in kan bouwen is; diepte 45 mm en de diameter Ø130 mm.
Resultaat: alles strak afgewerkt en qua geluidskwaliteit… Ik ben er zeer tevreden over. Totaal niet te vergelijken met het origineel dat is echt pruts spul.
Speaker in het achterpaneel.
- Ik heb veel zoek/leeswerk gedaan om hierin tot een keuze te komen. De keuze is gevallen op de Gateway 300. Ik heb hem gekocht bij http://www.kew.nl Kosten: €159,- Dit bedrijf doet zelf ook veel inbouw en houd zich dus niet alleen bezig met schuifwerk maar heeft ook verstand van DE praktijk.
Het installeren van de Gateway 300 is voor iedereen goed te doen. De Gateway 300 heb tussen het zonnebrillenvakje en de rechterzijwand van de middenconsole geplaatst. Ik kan er dus nog steeds simpel bij.De USB aansluiting heb ik niet in de asbak maar in het dashboardkastje uit laten komen. De asbak is er te klein voor. Ik maak geen – nog niet – gebruik van IPod. Ik heb naast ASC schakellaar een female 3.5mm Jack Plug aansluiting gemaakt. Hier kan ik evt. mijn PPC op aansluiten en naast de USB aansluiting playlists afspelen.
Het is even wennen met de bediening van de Gateway 300, maar als je het door hebt werkt het perfect. (eerste de gebruiksaanwijzing goed lezen) Voor de tekstondersteuning heb ik van Dension te Zeewolde een bestandje ontvangen wat geuploadde moest worden. Alles werkt perfect. Ik ben er erg tevreden over.
Ik heb naast ASC schakellaar een female 3.5mm Jack Plug aansluiting gemaakt.
- Waar moet je zo`n ding nou laten. Tot op heden had ik hem op de voorruit en vind ik maar niks. Altijd die ronde plek van de zuignap. Voor de GPS muis het zelfde, meestal had ik hem op het dashboard liggen en als de accu leeg was ook nog de kabel erbij. Aangezien de oplossingen van Bertus mij iets te gortig zijn heb ik er toch een oplossing voor gevonden. Bij Halfords een adapter gehaald met 3 sigarettenaansteker aansluitingen. Hier het ik de voedingsdraden van de GPS muis en de PPC op aangesloten. De adapter zit netje in de middenconsole achter de asbak weggewerkt, je ziet er dus niets van. De GPS muis ligt nu in het dashboardkasje en werkt daar perfect. De PPC heb ik met behulp van de Brodit Proclip (€28.- incl verzendkosten) op de midden ventilatieopening geplaatst. Hier is hij goed bereikbaar en heeft hij geen last van reflectie. Los van het fijt dat ingebouwde navigatie het mooist is vind ik dit de beste plaats.
De PPC heb ik met behulp van de Brodit Proclip op de midden ventilatieopening geplaatst.
- De Pocket pc is vervangen door een allrounder, de HTC P3300.
Resultaat: de Nokia houder en de GPS muis kunnen verdwijnen. De HTC P3300 werkt perfect via bluetooth met de bestaande carkit.
Update 4: Afneembare trekhaak
- Gebruikte afneembare trekhaken zijn op de 2e hands markt zeer moeilijk te verkrijgen.
Mijn trekhaak heb ik in Duitsland bij de firma BERTELSHOFER.com afgenomen. Kosten: €435.-. Merk Westfalia. Levertijd is bijna 2 weken. De gehele trekhaak is gemaakt van aluminium. Totaalgewicht is nog geen 10 kg. De handleiding is op zich duidelijk.
De montage van de trekhaak is best nog wel een hele klus. Zeker als je niet eerder aan dit model wagen gesleuteld hebt. Maar als je een beetje handig bent, een gereedschapkist hebt en de tijd neem kom je er wel. Voor je er aan begin is het wel handig om even te controleren of je torque bitje 50 hebt. Deze heb je nodig om de schokabsorptie dempers te verwijderen.
De Compact heeft van zichzelf al niet veel kont, als je de bumper verwijderd is het helemaal niet veel.
Gemonteerd.
Voor de aansluitingen aan de zekeringkast is het handig om het gehele dashboardkastje te verwijderen. Deze zit met een stuk of 6 parkers vast.
Fiola…we kunnen op vakantie
Het klepje voor de bumper is besteld. Komt over een paardagen binnen. Kosten… ik meen iets van ± €35.- Wordt geleverd in de grondverf. Levering in de origineel kleur zou ca. 10 weken duren. Ik wil eens een poging doen om het zelf te spuiten. Lukt dit niet dan kan ik altijd nog naar de spuiter gaan.
- Bij aankoop van de wagen zat er helaas geen PPC in. Dan maar zelf inbouwen. Op i-net en MP wordt er van alles aangeboden. Voor weinig en voor veel €. Bij aankoop heb ik voor de middenweg gekozen, en dat is mijns inziens het merk Parkmatic. Een gewoon NL bedrijf met een flink wat service. Ik heb gekozen voor niet alleen akoestische, maar ook een visuele uitvoering. Dit laatste is d.m.v. een klein display wat de afstand en het akoestische signaal aan geeft. De plaatsing van dit display was even een probleem. Ik hou van een strakke wagen. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om hem net voor de achteruitkijk spiegel te monteren.
De montage van de PPC is eenvoudig. Let er wel op waar je de plusdraad op aansluit. Volgens de handleiding moet je deze aansluiten op de plusdraad van de achteruitrijlamp. Dit werk dus niet. Het geeft een storingsmelding van de verlichting. (heb ik dus) Ik ga het nu aansluiten op de achteruitrij pool van de aanhanger aansluiting. Hopelijk werk dat beter.
(update 263-04-08 >> de plusdraad kan wel op de achteruitrijlamp aangesloten worden. De storing werd veroorzaakt door een lamp die slecht contact maakte)
Het PPC systeem functioneert naar wens.
- zie topic: E46 Tuning dag bij Supro, vragen en antwoorden of...
Vanochtend niet vroeg uit de veren en op naar Lichtenvoorde.
Best wel vet… wat komen ze tegen… wat gaan ze d`r uit toveren?
Kort na half 11 was ik present. Eerst koffie. Heb je wel nodig na zo`n rit. Nee niet de afstand, maar het afscheid nemen van een originele motormanagement. Grapje.
Als 1e mijn complimenten voor de firma Supro. Gewoon geen mooie verkooppraatjes, geen bla bla.
Gewoon passie en professionaliteit voor- en in tuning techniek, en ja… dat er dan ook nog klanten komen is mooi mee genomen. Als je wil tunen? zonder meer van harte aanbevolen.(en dat schrijft kritische ik)
Als 1e heb ik samen met Roy een proefrit gemaakt, en mogelijke storingen uitgelezen. Deze waren niet aanwezige. Het grote werk kon beginnen. Het motormanagementsysteem werd gedemonteerd aan de pc gekoppeld en de software werd individueel opnieuw geschreven. Dat dit enige tijd vergt bleek wel, ik schat… een uurtje of 3-4. :z
Tijd voor een proef rit. (eindelijk) Starten… hmmm gelukkig als anders. Rustig weg rijden van de parkeerplaats idem, geen nukkige agressieve toestanden. Eenmaal op de rechteweg bij ruimbaan het pedaal flink “ingetraptâ€. Wouw… dat is echt kikken, hij ging en bleef maar door gaan. Dik vet cool!
Mijn wagen is tegen het roeten aan getuned. Oftewel het maximale (zonder roeten) is er uitgehaald. Voor de zekerheid hebben we een cleaner in de brandstoftank gedaan. Al met al zou ik een vermogenswinst van ca. 35 pk hebben, in totaal dus ca. 185 pk. (1 pk op 8.2 kg)
Later op de terugreis heb ik het e.a. nog wat beter kunnen testen. Op de A18 heb ik hem eens flink laten gaan. En gaan deed ie, als je bij 180 km/h het gas loslaat en weer bij geeft voel je nog de stoel onder je achterste duwen. Binnen een *** en een zucht zit hij op de 200. Al met al dik vermogen.
Maar het belangrijkste is dat het beschikbare vermogen goed te doseren is. Een schichtige wagen die staat te steigeren om het vermogen af te geven wil ik niet. Ik wil ook gewoon rustig kunnen rijden. En dat doet hij. Vanavond moest ik een paar korte stukjes rijden in de bebouwde kom. Als vanouds kan ik gewoon rustig rijden met de wagen. (m`n moeder kan dus nog mee rijden)
Over het verbruik kan ik niet meer zeggen dat hij bij 120 km/h op de CC 4.3l /100km verbruikt. En dat is volgens mij minder dan het was.
Tevreden? absolute!Opt1mus schreef:Het dieselgoedje heeft hij direct erin gegoten, ik heb geen flesje gezien, dit was tevens het laatste wat hij had, daarom krijg ik binnenkort nog meer opgestuurd, ik zal je dan merk en type doorgeven (fotoke) Ik merk een significantverschil maar dat is uiteraard mede icm de nieuwe LMM !
Toen jij weg was Opt1mus kreeg Marc net een nieuwe levering van dat dieselgoedje binnen.
Ik heb hier een flesje van mee gekregen. Het is van het merk Midland, en het heet: Diesel fuel treatment.
Op deze site vind je meer info>>> http://www.oelbrack.ch/de/ml/Additi_583.asp
Bij mij is de helft van de inhoud aan de brandstof toegevoegd. Bij de volgende tankbeurt gaat de andere helft erbij.
Vandaag heb ik aardig wat gereden. De vermogenswinst is enorm. Ik ben benieuwd hoe dat met natweer gaat. Ook het koppel bij 1000-1500 toeren is iets verhoogt. Dit is duidelijk merkbaar als je van onderuit z`n 2 optrekt. voorheen wou hij nog wel eens hikken. Dit is geheel verdwenen. Nu heb ik de 1e versnelling alleen nodig om de wagen in beweging te brengen, rijd hij eenmaal... dan kan alles vanuit z`n 2.
Ik heb wel een punt dat ik in de gaten wil houden. Als de moter voorheen stationair liep draaide hij zo glad als een aal. Geen over- en onregelmatige trillingen. Ik heb wel eens geprobeerd om een Euro muntstuk op z`n zijkant op het blok te plaatsten. Deze bleef dan bijna staan. (bij m3 wel) Als de moter nu stationair draait loopt hij ietwat onregelmatig. Nee, het is niet veel, maar wel een lichte onregelmatigheid. Misschien heeft het met inleren te maken. Eff in de gaten houden dus.
Al met al een leuke dag gisteren en prettig kennis gemaakt te hebben Opt1mus.
Ben je ook een E46 Compact rijder...? stem dan hier
- Via MP (bedrijf) een leren versnellingspook- en handremhoef aangeschaft. Kosten ca €35.-
De oude waren niet mooi dus alle reden tot vervanging.
Ik heb gekozen voor de uitvoering met een stiknaadje in de M3 kleuren.
Montage is eenvoudig. Wel heb ik de onderzijde van de hoezen aan het framepje met bissonkit vast gelijmd.
- Was eff bij ///HL Automotive in de beurt. voor de 2e maal gevraagd naar rode achterlichten. ;( nog niet binnen. Toen maar de zijknipperlichten vervagen door smoke.
- Eindelijk… een paar velgen gescoord.
Lang genoeg met die wieldoppen rond gereden (met kromme tenen) Ik ging me er steeds meeeeraan ergeren.
Het is de style 96 velg geworden. De sloffen zijn Michelin Pilot Sport 225*45. Rijd perfect. S
portief en toch nog comfortabel Voor de look tot nu toe de beste mod vind ik. Het wordt nog wel wat.
De plaatjes zijn met de PPC gemaakt, dus ± kwaliteit. Nieuwe volgen nog t.z.t. in de showroom
oud...
Nieuw Style 96