Koplampen verwisselen

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
antongm

Koplampen verwisselen

Bericht door antongm » 10 jul 2011, 21:36

Het verwisselen van FL koplampen met oranje knippers voor FL koplampen (Hella) met witte knippers is toch niet zo gemakkelijk als ik gedacht had. Het eruithalen ging redelijk gemakkelijk. Ik had mijn handboek erbij liggen, dus ik verwachtte eigenlijk dat het klusje zo geklaard was. Helaas was dat niet het geval. Toen ik probeerde om de nieuwe lamp er weer in te manoevreren, bleek dat met geen mogelijkheid meer te lukken. De lamp hoort aan de onderkant in geleiders te schuiven, maar de rubber strip aan de bovenkant van de bumpercover zat in de weg. Tot overmaat van ramp lukte het me ook niet meer om de oude koplamp er weer in te zetten.
Dat was wel even balen. Dus ik heb de hulp maar ingeroepen van een garage.
Volgens het boek was het niet nodig om de bumper te verwijderen, maar toch leek dat wel noodzakelijk.

De lampen staan er nu in, al moet ik helaas constateren dat ze er niet zo strak zijn ingezet. De ene kant staat bijna een cm verder naar achter dan de andere. :nee:

Ik ben erg benieuwd of jullie deze problemen ook zijn tegengekomen bij het verwisselen van de koplampen of dat het misschien veel handiger kan?
Laatst gewijzigd door antongm op 17 jul 2011, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.

AdE39

Re: Kopampen verwisselen

Bericht door AdE39 » 11 jul 2011, 17:22

Hallo, beste Antongm,

De bumper hoeft niet gedemonteerd te worden om de koplampen te demonteren of te monteren.
Ik heb beide koplampen er zo uitgehaald en weer gemonteerd, zonder een centje pijn.

Je draait de 4 bevestigingsboutjes los, je klikt de stekkers los van de koplampen.
Je pakt de koplamp beet en je draait hem als het waren als een deur uit de sponning, het scharnierpunt zit aan de knippelichtzijde, daar draai je de strip van de koplamp uit het spatscherm.
Dit is de enige en juiste manier.
Montage, de koplamp schuin weer terug plaatsten eigenlijk gewoon andersom van het demonteren.

Waarschijnlijk zit er verschil in de bevestigings plaatjes waar de onderzijde aan vast geschroefd word.
Deze staan vaak te koop op ebay.de
Want PFL of FL is verschillend schijnbaar, dat is misschien de reden dat het moeilijker ging, en dat het niet zo mooi aansluit.

Dat zou je eens na kunnen vragen bij de dealer, die kunnen dat zo zien op hun scherm.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

antongm

Bericht door antongm » 11 jul 2011, 20:02

Beste Ad,
Zo als jij het beschrijft, zo staat het ook in mijn handboek. Alleen zit er onderaan de lamp een soort van strip die er ook nog af moet. Die strip zat het meest in de weg. De bevestigingen van de oude en de nieuwe lampen waren exact hetzelfde, omdat er al FL lampen standaard inzaten. Ik snap het ook niet waarom het zo moeilijk ging.
Ik zal de dealer vragen om de lampen er goed in te zetten, niet dat het nu zo opvallend slecht is, maar ik stoor me er wel aan. :nee:

AdE39

Bericht door AdE39 » 12 jul 2011, 15:39

Hallo beste Antongm,

Die strip onder de koplamp, die moet in elk geval in het spatscherm gehaakt worden, dit doe je door de haak van de strip te gebruiken als een scharnier van een deur, die haak je dus in het spatscherm en dan draai je de koplamp als het ware in de sponning.

De strip die onderaan de koplamp zit, die heb ik niet eens van de koplamp gehaald met het demonteren en monteren.
Het was geen enkel probleem zelfs, ruimte genoeg, ik heb trouwens een E39 Facelift ( FL ).

Zit de bumper dan niet verkeerd gemonteerd, maar dat kan haast ook al niet het geval zijn.
Erg raar.

Met vriendelijke groet,

Ad

RubberBurner
Contacteer:

Bericht door RubberBurner » 17 jul 2011, 17:43

Ik had ´tzelfde.Onderste bevestegingsbout is niet te bereiken zonder de voorbumper los te halen .... Ik heb ze dus niet gebruikt en dan hangen de koplampen er nog net zo stevig in :whistle: :whistle:

antongm

Bericht door antongm » 17 jul 2011, 22:37

Je bedoeld dat je de originele lampbevestigingsbeugel, of hoe dat ding ook mag heten waar je de lampenbehuizing op moet schuiven, hebt laten zitten?
Dat heb ik ook gedaan, er zat namelijk helemaal geen verschil in de oude en de nieuwe.
Het probleem was bij mij dat ik helemaal geen speling had onder de lamp om hem goed op de geleiders te schuiven en tegelijkertijd in het "scharnier" te draaien. Uiteindelijk is het in de garage allemaal wel gelukt nadat ze de bumper verwijderd hadden, maar toch vreemd dat het blijkbaar niet bij iedereen problemen oplevert, terwijl het wel allemaal dezelfde auto's zijn.

Gelukkig hoeven we alleen deze capriolen uit te halen als we het hele lampenhuis vervangen. Er zijn auto's waarbij de bumper eraf moet als ze een lampje willen vervangen. :gek:
Laatst gewijzigd door Rene08 op 18 jul 2011, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels mbt quoten

bmw528II

Re: Koplampen verwisselen

Bericht door bmw528II » 18 jul 2011, 23:01

Bij mijn auto heb ik ze ook verwijderd, om de glazen aan de binnenkant te poetsen, buitenom dat de monturen met 1 of ander superkit waren vastgelijmd :S, was het demonteren en terugmonteren een koud kunsje, op de 3e schroef na, achter mn lamp die telkens in mn lekbak flikkerde:P maar toch een vreemd probleem....?
BMW E39 maakt rijden geweldig

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”