niet meer dan 4000 toeren
niet meer dan 4000 toeren
Ik heb in mijn Bmw 320td compact 2002 vorig jaar een nieuwe turbo gekregen. voor die tijd reed hij perfect. Nu trekt de auto niet hoger dan tegen de 4000 toeren aan. Ook houdt hij in als ik boven de 120 kmpu heb gereden. Hij zakt dan steeds terug tot +/- 110 kmpu. ( ik ga er vanuit dat dit de noodloop is).
wat heb ik gedaan:
Turbo regelklep vervangen (toen ging het heel even goed)
EGR en inlaat gereinigd
de diagosesoftware geeft het volgende aan:
errors.
4a93 - (19091) - data (asc3)
5fd4 - (24052) - vehicle power >9 volt
F9 - (249) - no CAN message (asc3)
Shadow
50 - (80) - Power supply undervoltage
Ik hoop op veel nuttige reacties!!
dank je wel groetjes Sjoerd
wat heb ik gedaan:
Turbo regelklep vervangen (toen ging het heel even goed)
EGR en inlaat gereinigd
de diagosesoftware geeft het volgende aan:
errors.
4a93 - (19091) - data (asc3)
5fd4 - (24052) - vehicle power >9 volt
F9 - (249) - no CAN message (asc3)
Shadow
50 - (80) - Power supply undervoltage
Ik hoop op veel nuttige reacties!!
dank je wel groetjes Sjoerd
Re: niet meer dan 4000 toeren
Dynamo?
9volt is te weinig, meet eens met motor aan, wat lees je uit op de accu(multimeter)
Stress
9volt is te weinig, meet eens met motor aan, wat lees je uit op de accu(multimeter)
Stress
Re: niet meer dan 4000 toeren
Als de dynamo maar 9volt levert is het zo afgelopen met de accu.
Met 9volt prik start hij echt niet, zeker een diesel niet.
Dynamo moet ongeveer 13.5 tot 14.4volt opwekken.
Correct me if i'm wrong
Met 9volt prik start hij echt niet, zeker een diesel niet.
Dynamo moet ongeveer 13.5 tot 14.4volt opwekken.
Correct me if i'm wrong
٩(๏̯͡๏)۶ Showroom ٩(๏̯͡๏)۶
Re: niet meer dan 4000 toeren
Ik wilde de accu laten vervangen, maar na controle bleek de accu in orde en ook het opladen met lopende motor was in orde.
dit stond op de uitdraai van de accutest:
spanning 12.70 v
gemeten 683A SAE
accuwaarde 640A SAE
starttest:
spanning 10,73v
Laadspanningtest:
spanning 14,06V
Dus ik ben er nog niet!!
dit stond op de uitdraai van de accutest:
spanning 12.70 v
gemeten 683A SAE
accuwaarde 640A SAE
starttest:
spanning 10,73v
Laadspanningtest:
spanning 14,06V
Dus ik ben er nog niet!!
Re: niet meer dan 4000 toeren
Ben vanochtend naar een garage geweest. de monteur gaf aan dat het waarschijnlijk de ABS module is. deze regelt ook de ASC en doordat het gaspedaal elektronisch geregeld wordt, kan het heel goed mogelijk zijn dat dit ook de oorzaak van de noodloop is. Nu even uitvogelen waar de ABS module zit (hoe ziet dat ding er uit?)
Wat denken jullie van deze diagnose?
Wat denken jullie van deze diagnose?
- A.W.B.0210
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 23 mei 2010, 15:48
- Locatie: Thuis in Drenthe
Re: niet meer dan 4000 toeren
Is je service interval wel terug gezet? Geloof dat als dat een tijdje niet gebeurt, ie dan ook in een noodloop gaat.
'If I die, I want to die peacefully, like my grandfather did in his sleep. Not screaming, like his passengers'.
BMW 3-er Reihe 316i executive
BMW 3-er Reihe 316i executive
Re: niet meer dan 4000 toeren
Service interval is wel gereset.
inmiddels heeft de auto 2 weken in de garage gestaan. Ze hebben van alles gedaan en weten zelf niet wat de oplossing was, maar hij gaat nu niet meer in de noodloop. Ook trekt hij als een hel vanaf de 3 de versnelling. in de 1ste en 2de versnelling houdt hij nog wel wat in, waarschijnlijk niet goed afgesteld. Nu opzoek naar iemand die mijn turbo goed kan afstellen!!
inmiddels heeft de auto 2 weken in de garage gestaan. Ze hebben van alles gedaan en weten zelf niet wat de oplossing was, maar hij gaat nu niet meer in de noodloop. Ook trekt hij als een hel vanaf de 3 de versnelling. in de 1ste en 2de versnelling houdt hij nog wel wat in, waarschijnlijk niet goed afgesteld. Nu opzoek naar iemand die mijn turbo goed kan afstellen!!
Re: niet meer dan 4000 toeren
Problemen lijken toch meer op een EGR die blijft hangen of een slechte LMM, of lekke vacuumslang ergens, of een slechte massaverbinding van je blok naar
het chassis?
Maar ja, als het nu over is?
het chassis?
Maar ja, als het nu over is?
Re: niet meer dan 4000 toeren
Even wat anders.... 4000rpm is geen noodloop volgens mij.
Dan haal je met hangen en wurgen net de 90 wind mee en berg af
Brand je EML lampje in je tellerhuis?
Dan haal je met hangen en wurgen net de 90 wind mee en berg af
Brand je EML lampje in je tellerhuis?
٩(๏̯͡๏)۶ Showroom ٩(๏̯͡๏)۶
Re: niet meer dan 4000 toeren
Ik heb nog nooit gehoord van een EML lampje!! en er brand helemaal geen lampje in mijn tellerhuis. wellicht dat het massa verhaal meer in de buurt komt, mede omdat met ASC ook aangeeft dat het undervoltage is (ontvangt slechts 9 volt) (lees bovenste bericht)
hoe kom ik er simpel achter of de massa goed is op het chassis?
bedankt alvast voor jullie feedback.
hoe kom ik er simpel achter of de massa goed is op het chassis?
bedankt alvast voor jullie feedback.
Re: niet meer dan 4000 toeren
De massakabel zit volgens mij op het chassis, achter de rembekrachtiger,
maar het kan ook zijn dat er ergens nog een andere zit, gewoon even goed zoeken.
De massakabel heeft nogal wat te lijden door het trillen en bewegen van het blok.
controleren massaverbindingen kan bijvoorbeeld op de volgende manier, denk wel aan je haar en stropdas,
laat de motor draaien, bij voorkeur met wat elektrische verbruikers aan (licht/achterruitverwarming etc.)
meet eerst de spanning over je accu polen.
meet vervolgens of er verschil in spanning over je accu is als je een (start)kabel tussen de min pool
van je accu en de andere klem op een metalen deel van je blok zet.
behalve je massakabel van blok naar chassis, kunnen ook slechte verbindingen van accuklemmen, of van min pool van
de accu naar het chassis oorzaak zijn.
op de zelfde manier te testen door de kabel op de min pool te zetten en de andere kant op het chassis.
maar het kan ook zijn dat er ergens nog een andere zit, gewoon even goed zoeken.
De massakabel heeft nogal wat te lijden door het trillen en bewegen van het blok.
controleren massaverbindingen kan bijvoorbeeld op de volgende manier, denk wel aan je haar en stropdas,
laat de motor draaien, bij voorkeur met wat elektrische verbruikers aan (licht/achterruitverwarming etc.)
meet eerst de spanning over je accu polen.
meet vervolgens of er verschil in spanning over je accu is als je een (start)kabel tussen de min pool
van je accu en de andere klem op een metalen deel van je blok zet.
behalve je massakabel van blok naar chassis, kunnen ook slechte verbindingen van accuklemmen, of van min pool van
de accu naar het chassis oorzaak zijn.
op de zelfde manier te testen door de kabel op de min pool te zetten en de andere kant op het chassis.
Re: niet meer dan 4000 toeren
ik ga dit zeker proberen. Voorlopig is het toerenprobleem opgelost en rijdt hij weer prima. De aanduiding undervoltage blijft echter bestaan.