He Hallo,
Naam is Steven, 33 jaar uit Utrecht en wil zeer waarschijnlijk een E46 aanschaffen uit de periode 2000-2002/3.
Ik twijfel tussen een 318 en 320. Is er een noemenswaardig (los van de PK's natuurlijk) verschil tussen de lijn 4 en lijn 6 motor van BMW? Over de Lijn 6 motoren hoor ik alleen lovende verhalen. Is die Lijn 4 slechter of eigenlijk net zo fijn/degelijk?
Tevens ben ik op zoek naar wat een redelijke prijs zou zijn voor een:
- 318 Touring Executive Uitvoerring
- Bouwjaar 2000-2002/3
- Km-Stand rond de 200.000 km
Als ik via Gaspedaal zoek kom ik dezeldfee type autos tegen voor tussen de 5-7k en tussen de 7-10k Euro.
Ben benieuwd naar jullie reacties.
groet,
Steven
E46 Aanschaffen
Re: E46 Aanschaffen
De E46 Touring Executive is een hele fijne wagen. Ik heb zelf het genoegen gehad om er ruim 6 jaar en 220.000km in te mogen rijden. Weliswaar een 320d maar toch.
Executive houdt in dat je oa. climate control, PDC, regensensor, stuurwielbediening, middenarmsteun, alarm en metallic lak. Ik heb het altijd een complete uitvoering gevonden. Het kan altijd 'voller' maar ik heb niet echt iets gemist in die uitvoering. De 318i ken ik alleen van de E90, ook heb ik vaak genoeg een 118i gereden. Met deze motor kun je gewoon vlotjes mee komen met het verkeer maar verwacht geen wonderen. Als je budget het toelaat ga dan zeker voor een 6 in lijn! Qua verbruik valt het verschil in de praktijk tussen een 318i en 320i best mee. Het geluid en loop is een heel ander verhaal. De 6 pitters klinken zoveel lekkerder, het is gewoon verslavend. (verklaart het verschil in verbruik toch wel een beetje
) Qua duurzaamheid/degelijkheid is er denk ik geen verschil tussen de motoren. Misschien dat een 318i altijd harder heeft moeten werken maar daar heb ik geen ervaring mee.
Ook hoef je niet echt bang te zijn voor BMW's met veel km op de teller. Mijn dieseltje heb ik met bijna 320.000km op de klok ingeruild en die liep nog steeds als een zonnetje. Mijn huidige 525i kocht ik ook met 167.000 en de teller staat inmiddels ook al op 186.000 en geen centje pijn hoor.
Mijn ervaring is wel dat de algehele staat van de auto vaak ook iets zegt over de techniek.
Goede voorbereiding is het halve werk. Doe je huiswerk en weet wat je wilt. Dan is het alleen nog wachten op de juiste auto. Het duurde bij mij al gauw 3 maanden voordat ik de juiste BMW had gevonden. Een BMW kost een hoop geld en niemands centen zijn van blik.
Ook hoef je niet echt bang te zijn voor BMW's met veel km op de teller. Mijn dieseltje heb ik met bijna 320.000km op de klok ingeruild en die liep nog steeds als een zonnetje. Mijn huidige 525i kocht ik ook met 167.000 en de teller staat inmiddels ook al op 186.000 en geen centje pijn hoor.
Mijn ervaring is wel dat de algehele staat van de auto vaak ook iets zegt over de techniek.
Goede voorbereiding is het halve werk. Doe je huiswerk en weet wat je wilt. Dan is het alleen nog wachten op de juiste auto. Het duurde bij mij al gauw 3 maanden voordat ik de juiste BMW had gevonden. Een BMW kost een hoop geld en niemands centen zijn van blik.
-
Steven BMW
Hoi IQM,
Dank voor je uitgebreide reactie.
Ik gebruik Gaspedaal als zoekmachine op dit moment en moet bekennen dat het aanbod aan 320 een behoorlijk stuk lager ligt dan de 318 Exec als ik van 4-7k EUR zoek. De 318 zal wel een polulaire leaseauto zijn geweest, kan ik me ook voorstellen met die uitrusting. Je bevestigt idd het lijn 6 verhaal. Mag ik vragen wat je gemiddelde verbruik was met de 320d vs. 320?
Kwam op een ander forum het volgende topic tegen me aankooptips. Mijn oom vertelde me dat de volgende punten er nog wel bij mogen:
- draagarmen met bijbehorende bussen
- de ophanging van het diff achter (als er flink mee gescheurd is)
- Fuseekogels (als er grotere banden/velgen gemonteerd zijn geweest)
Is er op dit forum ook zo een lijst met adviespunten?
Heb je misschien enig idee aangaande de prijs? En, weten jullie misschien betrouwbare adressen rond Utrecht?
Ik werk trouwens in de automotive en heb laatst in München bij de BMW Ontwikkeling in de nieuwe 3GT gezeten, best geestige ervaring.
Groet,
Steven
Dank voor je uitgebreide reactie.
Ik gebruik Gaspedaal als zoekmachine op dit moment en moet bekennen dat het aanbod aan 320 een behoorlijk stuk lager ligt dan de 318 Exec als ik van 4-7k EUR zoek. De 318 zal wel een polulaire leaseauto zijn geweest, kan ik me ook voorstellen met die uitrusting. Je bevestigt idd het lijn 6 verhaal. Mag ik vragen wat je gemiddelde verbruik was met de 320d vs. 320?
Kwam op een ander forum het volgende topic tegen me aankooptips. Mijn oom vertelde me dat de volgende punten er nog wel bij mogen:
- draagarmen met bijbehorende bussen
- de ophanging van het diff achter (als er flink mee gescheurd is)
- Fuseekogels (als er grotere banden/velgen gemonteerd zijn geweest)
Is er op dit forum ook zo een lijst met adviespunten?
Heb je misschien enig idee aangaande de prijs? En, weten jullie misschien betrouwbare adressen rond Utrecht?
Ik werk trouwens in de automotive en heb laatst in München bij de BMW Ontwikkeling in de nieuwe 3GT gezeten, best geestige ervaring.
Groet,
Steven
De E90 318 is toch anders dan de E46 318 van na de facelift.....
De E90 318 heeft namelijk een zwakkere motor dan een E46 318.
De E46 heeft 14pk en 20Nm meer dan de E90 die ook nog iets zwaarder is.
Als je budget het toelaat zou ik voor de 6-inlijn gaan
Qua betrouwbaarheid en kwaliteit ontlopen ze elkaar niet volgens mij.
Bij mij staat (nog heel even!) een 316 coupe E36 op de oprit, uit 96 met ruim 250.000 op de teller.
Gebruikt geen druppel olie en doet het altijd.
Gekocht met 160.000 en nooit geen bijzondere dingen gehad, al helemaal niet aan de motor.
Maar vergeet niet dat bij elke km stand een bepaalde slijtage hoort en dus ook onderhoud.
Dus zou zelf voor minder km gaan, is iets duurder in aanschaf.
Maar daar heb je ook weer voordeel van in de meeste gevallen.
Koop sowieso geen wagen met veel achterstallig onderhoud.
De E90 318 heeft namelijk een zwakkere motor dan een E46 318.
De E46 heeft 14pk en 20Nm meer dan de E90 die ook nog iets zwaarder is.
Als je budget het toelaat zou ik voor de 6-inlijn gaan
Qua betrouwbaarheid en kwaliteit ontlopen ze elkaar niet volgens mij.
Bij mij staat (nog heel even!) een 316 coupe E36 op de oprit, uit 96 met ruim 250.000 op de teller.
Gebruikt geen druppel olie en doet het altijd.
Gekocht met 160.000 en nooit geen bijzondere dingen gehad, al helemaal niet aan de motor.
Maar vergeet niet dat bij elke km stand een bepaalde slijtage hoort en dus ook onderhoud.
Dus zou zelf voor minder km gaan, is iets duurder in aanschaf.
Maar daar heb je ook weer voordeel van in de meeste gevallen.
Koop sowieso geen wagen met veel achterstallig onderhoud.
٩(๏̯͡๏)۶ Showroom ٩(๏̯͡๏)۶
@Oxellaar: mijn ervaring is met een E91 318i uit 2010. Die heeft zeker geen zwakkere motor dan een E46 uit 2004...
@Steven BMW: verbruik van mijn 320d was over ruim 200.000km gemiddeld 1 op 20,27 (mijn record staat op 1 op 23,55 dat was 1500km op 1 tank!)
Dit was met het PFL model dus met de oude pompverstuiver diesel. Met een nieuwere diesel haal ik makkelijk 1 op 25. 320d motoren zijn echt heel zuinig. Helaas gaat dat voor de 320i niet op. Helaas heb ik wat E46's betreft alleen diesels gereden dus daar heb ik geen cijfers van. Maar misschien nog een andere tip: het verschil in verbruik tussen een 320i, 325i en 330i is zeer klein. Het is natuurlijk ene kwestie van aanbod en prijs maar beperk je niet alleen tot een 320i.
Uit eigen ervaring kan ik je nog een paar 'aandachtspunten' van de E46 Touring melden:
- Idd de rubbers van de draagarmen
- Zwakke achterveren. Zijn bij mij 2x vervangen aan beide kanten. (kwamen ze altijd bij de APK achter)
- Krakende ramen. Bij mij zijn de matzwarte raamomlijstingen vervangen door glanzende en het probleem was opgelost.
Verder is bij 250.000km de koppelingsset en versnellingsbak vervangen onder garantie van BMW. En natuurlijk de LMM, het is tenslotte een diesel. Bij een benzine zul je misschien een keer de VANOS seals (rubberen ringen) moeten vervangen. Maar dan loopt de motor weer fluisterstil.
Tja, verder kan ik je op dit moment niet helpen denk ik. Succes met de zoektocht!
@Steven BMW: verbruik van mijn 320d was over ruim 200.000km gemiddeld 1 op 20,27 (mijn record staat op 1 op 23,55 dat was 1500km op 1 tank!)
Dit was met het PFL model dus met de oude pompverstuiver diesel. Met een nieuwere diesel haal ik makkelijk 1 op 25. 320d motoren zijn echt heel zuinig. Helaas gaat dat voor de 320i niet op. Helaas heb ik wat E46's betreft alleen diesels gereden dus daar heb ik geen cijfers van. Maar misschien nog een andere tip: het verschil in verbruik tussen een 320i, 325i en 330i is zeer klein. Het is natuurlijk ene kwestie van aanbod en prijs maar beperk je niet alleen tot een 320i.
Uit eigen ervaring kan ik je nog een paar 'aandachtspunten' van de E46 Touring melden:
- Idd de rubbers van de draagarmen
- Zwakke achterveren. Zijn bij mij 2x vervangen aan beide kanten. (kwamen ze altijd bij de APK achter)
- Krakende ramen. Bij mij zijn de matzwarte raamomlijstingen vervangen door glanzende en het probleem was opgelost.
Verder is bij 250.000km de koppelingsset en versnellingsbak vervangen onder garantie van BMW. En natuurlijk de LMM, het is tenslotte een diesel. Bij een benzine zul je misschien een keer de VANOS seals (rubberen ringen) moeten vervangen. Maar dan loopt de motor weer fluisterstil.
Tja, verder kan ik je op dit moment niet helpen denk ik. Succes met de zoektocht!