E61 530dA M-pakket
- Kingfisher
- Berichten: 875
- Lid geworden op: 18 jan 2010, 12:26
- Locatie: De polder
- Contacteer:
Re: E61 530dA M-pakket
Onlangs heeft mijn auto weer een bezoekje gebracht aan de dealer. In principe was dit alleen voor nieuwe motorolie en het vage probleem waarmee ik nu al 4000km rondrijd (zie ook: http://www.bimmerportal.nl/e60-e61-tech ... 18865.html" onclick="window.open(this.href);return false;).
Omdat bleek dat de auto niet alleen nieuwe olie wenste (€ 239,89), maar ook een nieuw luchtfilter (€ 136,02), brandstoffilter (€ 103,05) en een carter ventilatie filter (€ 53,37) wilde hebben (dat had ie me in de iDrive niet verteld!) duurde de service iets langer dan gepland. Omdat we ons zoontje bij opa en oma op zouden halen kregen we een F10 525D met M-pakket mee. Helaas zonder active steering, dus dat was meteen behelpen, maar voor de rest een fijne auto die op veel punten weer iets verfijnder is, maar op sommige punten ook tekort schiet. Het motorgeluid van de F10 is echt stukken aantrekkelijker, maar windgeruis en zijwindgevoeligheid vielen een beetje tegen.
Toen we terugkwamen bij de dealer bleek dat de monteur al naar huis was en dat de service nog niet klaar was. Dus de auto moest nog een dag terug, want er zat ook nog steeds een storing in het gloeirelais (€ 146,52) dus die moest ook nog vervangen worden. Dit leek me een uitgelezen kans om ook de voorruit maar eens te laten vervangen, want daar zat zoveel steenslag op dat het bij regen en tegenlicht superirritant werd.
Een kleine week later is de auto teruggegaan en behalve bovenstaande werkzaamheden is ook nogmaals gekeken naar de dynamo/accu en andere punten die de storing van het af en toe niet bijladen zouden kunnen veroorzaken. Uiteindelijk werd er corrosie gevonden bij de Digitale Diesel Electronica. Dit is verwijderd en de boel is vochtvrij gemaakt, waarmee men hoopte dat het probleem opgelost zou zijn.
Maar ook de storende gloeirelais kon wel eens de oorzaak zijn geweest. Ik helemaal blij, want onze vakantierit naar Spanje staat voor de deur en dan wil je niet onderweg stranden met een dashboard gelijk een kermisattractie.
Alle storingen waren nu opgelost volgens de dealer, behalve een 'onderhuidse' programmeerstoring in de CCC. Die zou er de volgende keer 'even' uitgeprogrammeerd moeten worden. Zucht.....houdt het nou nooit op?
Helaas was de vreugde van korte duur, want eergisteren kreeg ik weer fijntjes de melding 'storing dynamo' en merkte ik dat de accu niet bijgeladen werd....
Maar waarvoor ik dit hele verhaal schrijf is eigenlijk het volgende. Ik weet dat de dealerprijzen gigantisch zijn, zo wilde mijn verzekeraar de ruit natuurlijk liever niet bij de dealer laten vervangen. Ik heb een kopie factuur gekregen voor het vervangen van de ruit waarop onder de streep het fijne bedrag van € 983,50 staat.
Twee dingen die mij op die factuur opvielen die ik hier even wilde delen. Er zit op de nieuwe ruit een lelijke sticker rechtsboven die ik er binnenkort direct af ga pulken.
Nu komt het: dat ding staat dus gewoon op de factuur voor € 8,83 !!!!
Daarnaast staat er ook een ontwasemsensor op de factuur van € 88,17. Geen idee waar dat ding zit en waarom dat kapot moet bij het vervangen van de ruit, maar dat drijft de totaalprijs wel lekker op.
Omdat bleek dat de auto niet alleen nieuwe olie wenste (€ 239,89), maar ook een nieuw luchtfilter (€ 136,02), brandstoffilter (€ 103,05) en een carter ventilatie filter (€ 53,37) wilde hebben (dat had ie me in de iDrive niet verteld!) duurde de service iets langer dan gepland. Omdat we ons zoontje bij opa en oma op zouden halen kregen we een F10 525D met M-pakket mee. Helaas zonder active steering, dus dat was meteen behelpen, maar voor de rest een fijne auto die op veel punten weer iets verfijnder is, maar op sommige punten ook tekort schiet. Het motorgeluid van de F10 is echt stukken aantrekkelijker, maar windgeruis en zijwindgevoeligheid vielen een beetje tegen.
Toen we terugkwamen bij de dealer bleek dat de monteur al naar huis was en dat de service nog niet klaar was. Dus de auto moest nog een dag terug, want er zat ook nog steeds een storing in het gloeirelais (€ 146,52) dus die moest ook nog vervangen worden. Dit leek me een uitgelezen kans om ook de voorruit maar eens te laten vervangen, want daar zat zoveel steenslag op dat het bij regen en tegenlicht superirritant werd.
Een kleine week later is de auto teruggegaan en behalve bovenstaande werkzaamheden is ook nogmaals gekeken naar de dynamo/accu en andere punten die de storing van het af en toe niet bijladen zouden kunnen veroorzaken. Uiteindelijk werd er corrosie gevonden bij de Digitale Diesel Electronica. Dit is verwijderd en de boel is vochtvrij gemaakt, waarmee men hoopte dat het probleem opgelost zou zijn.
Maar ook de storende gloeirelais kon wel eens de oorzaak zijn geweest. Ik helemaal blij, want onze vakantierit naar Spanje staat voor de deur en dan wil je niet onderweg stranden met een dashboard gelijk een kermisattractie.
Alle storingen waren nu opgelost volgens de dealer, behalve een 'onderhuidse' programmeerstoring in de CCC. Die zou er de volgende keer 'even' uitgeprogrammeerd moeten worden. Zucht.....houdt het nou nooit op?
Helaas was de vreugde van korte duur, want eergisteren kreeg ik weer fijntjes de melding 'storing dynamo' en merkte ik dat de accu niet bijgeladen werd....
Maar waarvoor ik dit hele verhaal schrijf is eigenlijk het volgende. Ik weet dat de dealerprijzen gigantisch zijn, zo wilde mijn verzekeraar de ruit natuurlijk liever niet bij de dealer laten vervangen. Ik heb een kopie factuur gekregen voor het vervangen van de ruit waarop onder de streep het fijne bedrag van € 983,50 staat.
Twee dingen die mij op die factuur opvielen die ik hier even wilde delen. Er zit op de nieuwe ruit een lelijke sticker rechtsboven die ik er binnenkort direct af ga pulken.
Nu komt het: dat ding staat dus gewoon op de factuur voor € 8,83 !!!!
Daarnaast staat er ook een ontwasemsensor op de factuur van € 88,17. Geen idee waar dat ding zit en waarom dat kapot moet bij het vervangen van de ruit, maar dat drijft de totaalprijs wel lekker op.
Huidig: F31 320i M Sport Edition HE, Ex: E61 530dA M
Re: E61 530dA M-pakket
Dat wordt een leuk factuurtje zo zeg! Die dealers af en toe
Re: E61 530dA M-pakket
Hier wordt je dus echt niet blij van
Heb je weer een vermogen uitgegeven en is je storing nog niet weg....
enige pluspuntje is dan dat je de F10 hebt kunnen testen...
Heb je weer een vermogen uitgegeven en is je storing nog niet weg....
enige pluspuntje is dan dat je de F10 hebt kunnen testen...
Re: E61 530dA M-pakket
Zou compleet uit me stekker gaan en waaarom mensen nog naar de deal. er gaan is me een raadsel. Naaien je altijd
- M - 19" Vertini magic concave - Eibach Pro kit -
- golden brake calipers - M5 Brakes - Carbon details - SMG Shift paddles
Dark knight edition
- golden brake calipers - M5 Brakes - Carbon details - SMG Shift paddles
Dark knight edition
Re: E61 530dA M-pakket
Das pure geldklopperij, maar wat betreft die condenssensor, die zit vast gelijmd op de ruit, maar in tis staat dat deze met een fohn er makkelijk af te halen is en over geplakt moet worden op de nieuwe ruit (hooguit 5min. werk en das altijd voordeliger dan die €88,17)
After All It's Only A Weed That Turns To A Flower In Your Mind
Re: E61 530dA M-pakket
Fu*k, ik dacht toch echt dat je dynamo probleem was verholpen totdat ik je laatste alinea zag
Ik heb het vorige week een keertje gehad, na veel regen (natuurlijk). Volgende week een afspraak bij de dealer wil het geheel laten controleren op problemen met vochtigheid/water
Ik heb het vorige week een keertje gehad, na veel regen (natuurlijk). Volgende week een afspraak bij de dealer wil het geheel laten controleren op problemen met vochtigheid/water
Re: E61 530dA M-pakket
Zo zeg, wat een gedoe is dat weer bij de dealer - zogauw je daar een voet binnen het pand zet, lijkt het wel of ze het liefste je salaris + vakantiegeld + 13e maand + spaarrekening + pensioenfonds willen leegtrekken.
Is het nog opgelost voor je vertrek naar Spanje ?
Is het nog opgelost voor je vertrek naar Spanje ?
"If everything seems under control, you're just not going fast enough" - Mario Andretti
- Kingfisher
- Berichten: 875
- Lid geworden op: 18 jan 2010, 12:26
- Locatie: De polder
- Contacteer:
Re: E61 530dA M-pakket
Hahaha nee, de angst voor de storing is er nog steeds. We gaan het zien, ik ga nu de spullen in de auto gooien en gaan met die banaan!
Goeie vakantie gehad?
Goeie vakantie gehad?
Huidig: F31 320i M Sport Edition HE, Ex: E61 530dA M
- Kingfisher
- Berichten: 875
- Lid geworden op: 18 jan 2010, 12:26
- Locatie: De polder
- Contacteer:
Re: E61 530dA M-pakket
Nou, we zijn 4338km verder en mijn Bimmer heeft het super gedaan. Gemiddeld verbruik was 1 op 11,5 over de gehele vakantie, en de dynamo heeft het al die tijd prima gedaan. Misschien kwam dat ook wel doordat de auto eigenlijk altijd in parkeergarages stond die ook nog eens erg warm waren. Vocht had dus weinig kans om voor vreemde storingen in de dynamo te zorgen.
Toch heb ik er sinds halverwege de vakantie weer eentje bij: verhoogde accu ontlading
Het is om moe van te worden, maar blijkbaar is er weer een onderdeel dat er niet zoveel zin meer in heeft. Een paar Google-acties leverde als resultaat dat hoogstwaarschijnlijk de Intelligent Battery Sensor zijn beste tijd heeft gehad. Ook las ik dat iemand die voor een paar honderdjes (zucht) heeft laten vervangen.
Toch heb ik er sinds halverwege de vakantie weer eentje bij: verhoogde accu ontlading
Het is om moe van te worden, maar blijkbaar is er weer een onderdeel dat er niet zoveel zin meer in heeft. Een paar Google-acties leverde als resultaat dat hoogstwaarschijnlijk de Intelligent Battery Sensor zijn beste tijd heeft gehad. Ook las ik dat iemand die voor een paar honderdjes (zucht) heeft laten vervangen.
Huidig: F31 320i M Sport Edition HE, Ex: E61 530dA M
Re: E61 530dA M-pakket
ik krijg toch meer het idee dat je dynamo gewoon niet naar behoren functioneert,
want die moet ook je accu laden...
want die moet ook je accu laden...
- Kingfisher
- Berichten: 875
- Lid geworden op: 18 jan 2010, 12:26
- Locatie: De polder
- Contacteer:
Re: E61 530dA M-pakket
Ja, maar als mijn auto start dan geeft de OBD (tegenwoordig weer) netjes ruim 14V aan, terwijl dat 12V is als de motor uit staat.
Huidig: F31 320i M Sport Edition HE, Ex: E61 530dA M
Re: E61 530dA M-pakket
Hey, goed om te lezen dat je vakantie storingvrij is verlopen - ik heb af en toe nog even gedacht "hij zal toch niet ergens langs de weg staan ..."
Ik heb bijna hetzelfde aan km's gereden, heerlijk zoveel ruimte als de Spaanse snelwegen bieden en er staat altijd keurig een bord met radarmeting langs de weg als er 1 km verderop een flitskast staat (wat is het nut daarvan nog, vraag je je af ..)
Blijft toch een raadselachtig verhaal rondom je accu - misschien eens een belletje wagen naar Advanced Engineering hierover ? Dat zijn echte puzzelaars in BMW land (je hoeft er niet langs te gaan, bellen kan altijd).
Weet je nog dat ik die bumperbeschermsticker had gekocht van TESA ? Ik kreeg hem er niet mooi op (wilde niet met de ronding van de bumper mee) en is in de prullenbak beland .. soms is goedkoop echt duurkoop ! Toch maar eens bij de stealer langsgaan ..
Ik heb bijna hetzelfde aan km's gereden, heerlijk zoveel ruimte als de Spaanse snelwegen bieden en er staat altijd keurig een bord met radarmeting langs de weg als er 1 km verderop een flitskast staat (wat is het nut daarvan nog, vraag je je af ..)
Blijft toch een raadselachtig verhaal rondom je accu - misschien eens een belletje wagen naar Advanced Engineering hierover ? Dat zijn echte puzzelaars in BMW land (je hoeft er niet langs te gaan, bellen kan altijd).
Weet je nog dat ik die bumperbeschermsticker had gekocht van TESA ? Ik kreeg hem er niet mooi op (wilde niet met de ronding van de bumper mee) en is in de prullenbak beland .. soms is goedkoop echt duurkoop ! Toch maar eens bij de stealer langsgaan ..
"If everything seems under control, you're just not going fast enough" - Mario Andretti
- Kingfisher
- Berichten: 875
- Lid geworden op: 18 jan 2010, 12:26
- Locatie: De polder
- Contacteer:
Re: E61 530dA M-pakket
Haha, ja en het verschil in prijs van die sticker was maar een tientje of zo....
Hoe zijn de zonneschermpjes trouwens bevallen? Ik vind ze echt ideaal en ze zitten er bij mij ook standaard in. Alleen die van de achterruit gaat er 's winters uit.
Ik kijk mijn verhoogde accuontlading-nieuwtje nog even een tijdje aan. Zo lang de auto start vind ik het best, de melding staat gelukkig niet de hele tijd prominent in beeld (zoals bij de storing niveauregeling destijds).
Hoe zijn de zonneschermpjes trouwens bevallen? Ik vind ze echt ideaal en ze zitten er bij mij ook standaard in. Alleen die van de achterruit gaat er 's winters uit.
Ik kijk mijn verhoogde accuontlading-nieuwtje nog even een tijdje aan. Zo lang de auto start vind ik het best, de melding staat gelukkig niet de hele tijd prominent in beeld (zoals bij de storing niveauregeling destijds).
Huidig: F31 320i M Sport Edition HE, Ex: E61 530dA M
- Kingfisher
- Berichten: 875
- Lid geworden op: 18 jan 2010, 12:26
- Locatie: De polder
- Contacteer:
Re: E61 530dA M-pakket
Ja hoor, naast de verhoogde accu ontlading kom ik zojuist ook tot de conclusie dat de bluetooth niet meer werkt en dat ie zich ook niet meer laat aanschakelen.
Heeft het een met het ander te maken, of is mijn complete auto nu gewoon stukje voor stukje aan het uitvallen? Hij is immers ook al 6 jaar oud met bijna 160.000km op de klok, je kan niet verwachten van zo'n koopje dat het spul na al die jaren nog werkt....
Heeft het een met het ander te maken, of is mijn complete auto nu gewoon stukje voor stukje aan het uitvallen? Hij is immers ook al 6 jaar oud met bijna 160.000km op de klok, je kan niet verwachten van zo'n koopje dat het spul na al die jaren nog werkt....
Huidig: F31 320i M Sport Edition HE, Ex: E61 530dA M
Re: E61 530dA M-pakket
bij mij doet die bluetooth het zelden ook niet...
maar na opnieuw starten weer wel of na een x aantal kms doet ie het ook wel weer...
geen idee waar dat aan ligt...
maar na opnieuw starten weer wel of na een x aantal kms doet ie het ook wel weer...
geen idee waar dat aan ligt...