Welke koelvloeistof(kleur)

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Franzzz

Welke koelvloeistof(kleur)

Bericht door Franzzz » 06 aug 2011, 23:38

Wie kan mij duidelijkheid verschaffen omtrent koelvloeistof. Ik heb een 320ci uit 2001 en heb koelvloeistof nodig. Sommige zeggen je moet op de kleur van de vloeistof letten, anderen zeggen dat de kleur niets of althans niet alles zegt. Ik weet dat de garage koevloeistof gebruikt van het merk mpm, maar ja die is nu dicht en moet het morgen hebben. Een kameraad van mij zegt dat het groen of blauw moet zijn. Nu weet ik dat BP Isocool koelvloeistof verkoopt en ik meen me te herinneren dat het een geel/groenachtige kleur was, nu hebben ze dat weer veranderd en lijkt het donkerblauw/donkergroen te zijn, de naam is nog wel hetzelfde. Gebruikershandleiding levert ook niets op mbt specificaties. Valvoline roept weer iets te hebben wat je overal mee mag mengen en is rood van kleur als ik het goed begrijp. Ik kom er niet meer uit, wie kan me zeggen wat ik moet hebben en of de Isocool welke makkelijk verkrijgbaar is de juiste is.

Franzzz

Re: Welke koelvloeistof(kleur)

Bericht door Franzzz » 07 aug 2011, 10:13

Niemand?

Moonbase

Bericht door Moonbase » 07 aug 2011, 13:49

Heb met mijn sedan van 2001 een klein koelvloeistof lek, moet nog opgelost worden, maar ik heb dus standaard nog een litertje van dat spul in de garage staan. Ik heb even gekeken en het heet "Coolmix Alusafe" en is lichtgroen van kleur. Staat verder niet op de fles wat er in zit behalve dat het Aminen- en nitrietvrij is met extra aluminium-bescherming.

Kookpunt 108 graden
Ijskristalpunt -38 graden
Stolpunt -45 graden

Tenslotte: Bevat 1,2 Ethaandiol!
Hoop dat je er wat aan hebt.

DutchPlayer

Bericht door DutchPlayer » 07 aug 2011, 18:39

Schijnt dat Roze G12+ koelvloeistof overal bij gegooid kan worden ivm dat het universele koelvloeistof zou zijn. Officieel gebruikt BMW een combi van antivreez en water wat ik heb begrepen.

Rene08

Bericht door Rene08 » 07 aug 2011, 18:48

Dat laatste lijkt me toch erg sterk... :whistle:

stress

Bericht door stress » 07 aug 2011, 19:28

Let op rode kan " long life" zijn die moet je niet met de "normale" blauw/groene vermengen.

Let op je hebt koelvloeistof en je hebt ook antifreeze deze moet je wel verdunnen met water de koelvloeistof is kant en klaar.

Stress

Blizz

Bericht door Blizz » 08 aug 2011, 17:23

Rode g12 is naar mijn weten niet universeel. Blauw is universeel dat is standaard -26/-36 dacht ik.

op http://www.eurol.com" onclick="window.open(this.href);return false; kan je je kenteken invoeren en daar geeft hij op volgorde advies wat je er het beste in kan doen.
BMW 318i e46 Facelift.

ArnoldC

Bericht door ArnoldC » 08 aug 2011, 17:28

Inderdaad geen roze (long life) koelvloeistof erin gooien. Origineel zit er blauw/groene koelvloeistof in, en je kunt er ook groene ingooien.

izzy

Bericht door izzy » 21 dec 2011, 09:48

ik heb bij vervangen van thermostaat 4.5 liter KVS laten bijvullen dat verloren was gegaan. Dit was mpm Longlife g12+ roze kleur, ik kwam erachter dat BMW antivries voorschrijft verdund met water (groen blauw). Ik heb dus een gemengde KVS.
De monteur zei ook dat je eigenlijk nie mag mengen, gaat hij door vlokken. Dat baart me nu wel zorgen. Iemand enig idee of dit nu gemengd mag worden of dat ik zo snel mogelijk toch nog een keer leeg moet laten lopen en vullen..... :s

wat kan er nog meer mis gaan als je een MIX gebruikt?
BMW e91 LCI 320da Individual

ArnoldC

Bericht door ArnoldC » 21 dec 2011, 22:52

Het kan inderdaad gaan vlokken, waardoor er prut ontstaat die de koelvloeistof kanalen kan verstoppen, dan krijg je dus koelproblemen. Ik adviseer je echt om alleen de door bmw voorgeschreven koelvloeistof te gebruiken, deze is blauw/groen van kleur. Je kunt het ook in losse flessen bij de dealer verkrijgen, let op dit is wel antivries dus moet je zelf 1/1 mengen met water.

izzy

Bericht door izzy » 22 dec 2011, 10:19

OK bedankt voor de tip, ik heb idd wat flessen gehaald. Maar moet je dan 1 fles antivries en 1 fles water doen? dus 1 fles van 1.5 liter brengt 3 liter KVS op?

izzy

Bericht door izzy » 19 jan 2012, 22:42

inmiddels heb ik mijn KVS ververst, in plaats van koelvloeistof heb ik nu een combi van BMW antivries en kraanwater. (zoals de dealer adviseert)
Nu is er 3.4 liter antivries ingegaan en 1.5 liter water. Ik vraag me af of de verhouding Ok is..de garage zei dat je best wel een zwaarde hoeveelheid antivries kan gebruiken, maarya daarvooor hadden ze wel g12+ erin gegooit....

ArnoldC

Bericht door ArnoldC » 19 jan 2012, 22:59

Denk dat het niet super veel uitmaakt, kijk even op de fles daar staat een tabelletje met de hoeveelheden antivries en water die je moet gebruiken

izzy

Bericht door izzy » 19 jan 2012, 23:17

staat 1 fles antivries en 1 deel kraanwater.
maar ik heb nu 1 fles antivries en half fles water....

overigens zijn er op internet veel discussies over koelvloeistof versus antivries. over het aanvreten van metaal etc. ik ga er maar vanuit dat de dealer wel weet wat er in moet, en zij hebben me antivries aangeraden...

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”