hoofd relais bmw 316i 97

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
freshfield

hoofd relais bmw 316i 97

Bericht door freshfield » 13 aug 2011, 17:11

hallo

wie kan mij vertellen waar het hoofd relais zit bij mijn beamer?
hij is kapot en wil hem vervangen maar weet niet waar hij zit!
weet iemand ook hoe je zoiets kan controleren of ie kapot is (met een multie meter of zo)

mvg p.verseveld

jerrmann

Re: hoofd relais bmw 316i 97

Bericht door jerrmann » 13 aug 2011, 21:02

Een relais kan je testen door simpelweg te luisteren/voelen aan het relais of deze een klik geeft of je voelt een klik er aan. Is deze defect? dan doet deze niets of hij blijft hangen en je voelt dat hij te warm begint te worden.
Hoofd relais kan onder je motorkap zitten, maar ook onder je achterbank zitten een aantal relais ;)

Verheeske

Re: hoofd relais bmw 316i 97

Bericht door Verheeske » 14 aug 2011, 12:29

Ik zag dat je mij een PM gestuurd had freshfield, maar ik zal het hier ook nog even posten zodat iedereen het kan lezen

volgens dit schema:
Afbeelding
is het nummer 2

en 'in het echt' zit deze dus onder de losse afdekkap langs de afdekkap van de zekeringen
Afbeelding
op het plaatje dus 'rechtsboven' onder de brede zwarte kap.

Dat kapje neem je weg, je haalt de zekering er uit. Als hij blijft plakken kun je dat makkelijk meten door de weerstand te meten. Helaas heb ik momenteel ff geen BMW meer ter beschikking, anders kon je ik je precies vertellen op welke pinnen. In principe kun je dat aan het schemaatje zien dat aan de onderkant van het relais getekend is, maar dan moet je daar wel wijs uit kunnen.

De klik die je moet horen die jerrmann zegt geeft al een hele duidelijke indicatie of hij nog werkt. Ook zul je in jouw geval, freshfield, zien dat het de tellers en controle lampjes na het verwijderen van het relais uit gaan.
-- Houdoe wanne --

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”