Hoe meer PK's verkrijgen?
- smokey_fluppe
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 02 dec 2010, 13:59
Hoe meer PK's verkrijgen?
Hallo,
Ik had graag eens geweten welke manieren er bestaan om meer PK's te verkrijgen op een benzinemotor, ik rij met een
318ci coupé uit 2001 met 115pk standaard, is er een manier om dit wat omhoog te krijgen zonder de motor te veel te laten afzien?
Ik had graag eens geweten welke manieren er bestaan om meer PK's te verkrijgen op een benzinemotor, ik rij met een
318ci coupé uit 2001 met 115pk standaard, is er een manier om dit wat omhoog te krijgen zonder de motor te veel te laten afzien?
Re: Hoe meer PK's verkrijgen?
bij benzine is het ongeveer 1 tot 4 pk's bij een goede custom map, maar wel een beter koppel verloop.
diesel en turbo benzine / diesel valt er veel meer rendement te behalen
diesel en turbo benzine / diesel valt er veel meer rendement te behalen
Re: Hoe meer PK's verkrijgen?
Een 6 cilinder kopen
Ik weet het, het is een heel flauw antwoord. Maar BMW haalt al aardig wat uit de motoren, dus heel veel winst zul je niet halen. Of je moet aan de turbo's of superchargers gaan. Maar luchtfilters, uitlaatsystemen en chippen ga je echt 'niets' mee winnen.

Re: Hoe meer PK's verkrijgen?
Jawel, niet in vermogen, maar wel in rendement. Hoe beter de airflow (zowel in als uit), des te hoger het rendement. En met een goede mapping haal je best nog wel wat extra uit de kast. Maar inderdaad, het houdt niet over.
Laatst gewijzigd door Rene08 op 06 aug 2011, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels mbt quoten
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels mbt quoten
Re: Hoe meer PK's verkrijgen?
Denk niet dat je op de standaard 115pk veel meer gaat krijgen door alles te optimaliseren. Rendement zul je misschien terug zien in de portemonnee, maar niet in het vermogen. 

Re: Hoe meer PK's verkrijgen?
Geld en tijdverspilling.
Gewoon niet aan beginnen is mijn mening.
Gewoon niet aan beginnen is mijn mening.
Re: Hoe meer PK's verkrijgen?
Heb ook altijd het idee dat als je veel meer pk uit zo'n blok houdt het ook niet echt goed is voor het blok en teveel belast wordt.. Vooral omdat BMW altijd al vrij veel uit z'n blokken haalt, anders deed BMW het zelf wel zou je zeggen...
Re: Hoe meer PK's verkrijgen?
Uit een 6 cilinder is wel meer rendement te halen dan? En wat zou je dan bijvoorbeeld kunnen doen? Uitlaatsysteem of Luchtfilter?

BMW: Bayerische Motoren Werke
Re: Hoe meer PK's verkrijgen?
Nee, maar een zespitter is van zichzelf meer powerful. Het is bekend dat bij ongeblazen benzineblokken vrij weinig extra pk's of Nm's te halen zijn. Bij de torbocharged motoren kan het wel, daardoor zijn die nieuwste VAG TSI'tjes prima geschikt, alsmede de diesels (ook van BMW). Benzine schiet echter niet op. Als je in power vooruit wil moet je dus een grotere/sterkere motor kopen.
Re: Hoe meer PK's verkrijgen?
115pk vind ik anders niet veel uit een 1.8....BMWBoii schreef:Heb ook altijd het idee dat als je veel meer pk uit zo'n blok houdt het ook niet echt goed is voor het blok en teveel belast wordt.. Vooral omdat BMW altijd al vrij veel uit z'n blokken haalt, anders deed BMW het zelf wel zou je zeggen...
- Marvin 328iT
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 07 feb 2008, 15:01
- Locatie: Rotterdam e.o.
Re: Hoe meer PK's verkrijgen?
Idd 115pk uit een 1.9 motor is niet veel
Chiptuning heeft wel degelijk zin voor non-turbo motoren...zèker als je de auto in z'n huidige specs perfect wilt laten lopen.
(chip)tuning=(fijn)afstellen!...
Vroeger deed je zo'n beetje het zelfde bij je brommer door de goede sproeiers te monteren, en door de ontsteking perfect af te stellen...en dan merkte je het ook dat hij net wat beter reed!
Dat het minder rendement oplevert als bij een turbo-motor, betekent dus niet dat het zinloos is.
Ook kan je non-turbo motoren perfect tunen..het is alleen maar de vraag wat je ermee wilt bereiken, en wat je ervoor over hebt...Kelleners, AC Schnitzer, Hartge, Alpina, enz. zijn voorbeelden die ook volop motoren opvoeren ZONDER TURBO.
En of het een 4, of 6 cilinder is...dat maakt geen bal uit...
Bijv. een 2001 318i(144pk) is sneller/sterker als een 1999 320i(150pk)...het zijn allebei +/- 2 liter motoren...het is maar net hoe de fabrikant ze fabriek-af getuned heeft
gr.
Marvin

Chiptuning heeft wel degelijk zin voor non-turbo motoren...zèker als je de auto in z'n huidige specs perfect wilt laten lopen.
(chip)tuning=(fijn)afstellen!...
Vroeger deed je zo'n beetje het zelfde bij je brommer door de goede sproeiers te monteren, en door de ontsteking perfect af te stellen...en dan merkte je het ook dat hij net wat beter reed!
Dat het minder rendement oplevert als bij een turbo-motor, betekent dus niet dat het zinloos is.
Ook kan je non-turbo motoren perfect tunen..het is alleen maar de vraag wat je ermee wilt bereiken, en wat je ervoor over hebt...Kelleners, AC Schnitzer, Hartge, Alpina, enz. zijn voorbeelden die ook volop motoren opvoeren ZONDER TURBO.
En of het een 4, of 6 cilinder is...dat maakt geen bal uit...
Bijv. een 2001 318i(144pk) is sneller/sterker als een 1999 320i(150pk)...het zijn allebei +/- 2 liter motoren...het is maar net hoe de fabrikant ze fabriek-af getuned heeft
gr.
Marvin