navigatie en radio vallen uit

Alles met betrekking tot audio/video, iPod aansluitingen en navigatie.
Beamer Touring

navigatie en radio vallen uit

Bericht door Beamer Touring » 04 aug 2011, 15:43

Ik zit met het volgende probleem:
Ik heb een BMW e39 touring. Sinds circa 2 weken viel tijdens het rijden de radio uit alsook werd het navigatiescherm 1 grote lichtbak. Het navigatiescherm is een zogenaamde 4:3 en het navigatiesysteem is een MK3. Ik heb de radioknop ingedrukt om te proberen alles uit te zetten en daarna wederom ingedrukt en de radio deed het weer, maar het scherm bleef 1 grote lichtbak. Maar na circa 3 minuten viel de radio weer uit. Uitschakelen en inschakelen ging weer goed voor 3 minuten enz. enz.

Nu ken ik iemand die een vergelijkbare auto heeft en hetzelfde systeem, dus we zijn onderdelen aan het uitwisselen geweest. Allereerst de navigatie MK3 unit in de kofferbak. Dit was simpel om te wisselen. Helaas probleem bij mij niet opgelost. Weer bij hem in de auto en de MK3 doet het, zowel die van hem, alsook die van mij. Toen de unit 4:3 die in het dashbord zit. Was wel even zoeken naar schroefjes en klemmetjes, zonder iets te beschadigen. Uiteindelijk allemaal gelukt en wisselen, maar bij mij is het probleem niet opgelost en bij hem werkt het allemaal. Toen de radiomodule die naast het reservewiel in de kofferbak onder de zwarte plastic kap zit. Zelfde verhaal, vervangen en probleem is bij mij niet opgelost. Alles weer terug in zijn auto en alles werkt, maar bij mij blijft de radio na circa 3 minuten uitgaan en het scherm blijft 1 grote lichtbak. Videomodule zit bij mij niet in de auto.
Ik heb ook nog een 6 CD wisselaar onder mijn navigatiemodule in de kofferbak, maar die hebben we laten zitten, want die gebruik ik nooit en dat leek ons niet de boosdoener.

Nu is mijn vraag, heeft iemand een vergelijkbaar iets gehad en zo ja, hoe heb je het opgelost. Weet misschien iemand of dit met de centrale stekker onder de motorkap (zitten bij mij 4 pinnetjes in, de rest is leeg) bij een dealer uit te lezen valt, wat het probleem is, of kan je dan alleen motortechnische zaken uitlezen.

Ergens moet er iets niet goed zijn en het gekke is, dat het gebeurde onder het rijden, zonder enig iets te hebben aangeraakt. Elke keer als ik de radio uitzet met de knop en weer aanzet, doet hij het gewoon, maar valt na circa 3 minuten weg. Het scherm blijft altijd 1 grote verlichte lichtbak en er valt niets meer op af te lezen.

Oh ja, ik heb ook nog bediening in het stuur, maar dat werkt gewoon zoals altijd, alleen zie ik nu niets op het scherm 4:3.

Wie weet raad en heeft advies. Mijn dank zal groot zijn.
Voor alle duidelijkheid, het systeem heeft voordien altijd heel gewoon en goed gewerkt, nooit 1 happering of wat dan ook en ineens bovenstaand probleem.

Ik heb nog 1 gedachte, als ik een module of wat dan ook van de auto van mijn vriend inbouw, moet het systeem zich dan eerst resetten om het nieuwe item te herkennen. Zo ja, hoe gaat dit in zijn werk.

Ik zal blij zijn als alles weer gewoon werkt.

Groeten en bedankt alvast voor jullie tips en adviezen.

dvdb

Re: navigatie en radio vallen uit

Bericht door dvdb » 05 aug 2011, 09:05

Niet dat ik zo technisch ben maar:

Dat met de radio had ik laatst ook, had net 'n cd gebrand en wou die even luisteren, nou cd erin aangezet en na 1 nummer (ongv. 3min) uit, radio aan gezet 2min weer uit.
Toen deed niets het meer dus en bleek dat ik die dag mijn lampen aan had staan en de accu onder functie niveau was. :gek:
Dit kan mischien bij jouw ook het geval zijn dat weet ik dan niet, kan zijn dat je ergens spannings verlies hebt, of je accu niet meer goed is.
Dit kan ook de oorzaak zijn van je scherm, dat werd bij mij verlicht zwart.
Alle verbindingen gecontroleerd?
Zag laatst iets in Wheeler Dealers wat er op leek en toen was de navigatie computer niet/goed aangesloten , zekering kaput.

Al met al succes, en ik hoop dat er iemand reageerd met meer verstand van dit soort zaken :gek:

Grtz

P.s. Heb je hem al laten uitlezen? kan een hoop gezoek schelen!!

Friso

Bericht door Friso » 06 aug 2011, 19:19

Goedendag,

Probleem kan ook onstaan door een fout en kras op de DVD of CD of een niet zuivere kopie
Probeer eens een origineel of nieuwe. Als je geluk hebt is het probleem snel en eenvoudig opgelost

Bij mij was het de oplossing
Hoor het graag even
Gr.
Ronald

Beamer Touring

Bericht door Beamer Touring » 18 aug 2011, 01:05

Beste Ronald en DVDB,
Dank voor jullie reacties, maar het probleem is nog niet opgelost.
Ik heb een hagelnieuwe accu laten plaatsen, 100 ah. Geen verbetering.
Uitlezen lukt niet. Kan volgens de garage alleen motor managementzaken.
Alle verbindingen gecontroleerd. Heb er nooit een gebrande CD, kopie of iets dergelijks in gehad.
Feit is dat het systeem altijd foutloos en zonder haperingen heeft gefunctioneerd.
Ineens tijdens het rijden, zonder ergens aan te hebben gezeten, valt de radio uit en werd het scherm 1 verlichte bak.
Radio uitgezet en weer aan en ik had muziek voor ca. 3 minuten. Het scherm bleef de verlichte bak.
Echter elke circa 3 minuten gaat de radio uit. Aan en uitknop 2x indrukken en ik heb weer even muziek.
Ergens moet er toch iets zijn, dat dit probleem veroorzaakt.
Als het een zekering zou zijn, waar kan ik de zekering dan vinden die hier iets mee te maken heeft.
Zo langzamerhand weet ik niet meer waar ik het moet zoeken en heb al veel geld uitgegeven aan nieuwe accu, nieuwe navigatie-unit, nieuwe radio-unit, maar niets lijkt het probleem op te lossen. Toen alles nog werkte, was het echt een super systeem, met geen enkelehapering of wat dan ook. Nooit 1 x ook maar iest van een storing of wat dan ook gehad.
Wie weet hopelijk de oplossing.

Alvast bedankt.

Grtn, Rob

PatrickS
Contacteer:

Bericht door PatrickS » 20 aug 2011, 01:59

Hoe is het met de koeling gesteld bij je navigatie systeem achterin je kofferbak?. Ik weet dat er actief gekoeld word en dat die koelers nogal eens de geest geven en dan het systeem oververhit raakt met gekke dingen als gevolg. Misschien dat je hier iets aan hebt.

Mafketel

Bericht door Mafketel » 20 aug 2011, 07:37

Nu heb ik niet hetzelfde...... maar iets vergelijkbaars gehad.
Bij mij was de de radio ontvangst soms super slecht en daarna weer ok (ik heb er een uit 97 dus is niet de antenne stekker achter dashboard unit)
Soms viel de versterker achterin uit en deze gaat alleen aan als de radio unit op radio staat en opnieuw werd aangezet, als deze op tape stond ging de versterker niet aan.

Tevens had ik wat problemen met de achterruit die soms spontaan open ging.
Beide problemen werden steeds erger.

Wat uiteindelijk de oplossing is geweest, stekkertje van de "antenneverterker" die achter de spuitmond van het achterruit water sproeikop zat niet helemaal vast.
En onder de achterruit op de achterklep zit een afdekstrip. In de hoekjes zit een gat met rubber waar de draden door gaan. Dit was volledig gevuld met modder :bah: . Ik heb dit zo goed als het kon schoon gemaakt en nu heb ik beide problemen niet meer. :gekdoen:

Verder heb ik alle draden langs gelopen maar kon nergens iets vinden waar er ook maar een beschadiging zat. :gek:

Aangezien je zegt dat de units werken moet het wel iets zijn kwa kabels in de auto. Overigens zou het ook de cd wisselaar kunnen zijn want deze zit ook aan het audio gedeelte maar je kunt om te testen gewoon los koppelen en natuurlijk even in de andere auto zetten als ultieme test. (ps als je hem echt niet gebruikt ..... volgens mij stel ik een donatie van zo'n wisselaar op prijs ;) ) :gekdoen:
Ik weet niet of je de dsp optie hebt maar deze zou ook nog roet in het eten kunnen gooien deze zit achter de cd wisselaar.
Verder verdenk ik toch echt de video kabel van de mk3 naar je unit voor.

p.s. via de stekker is wel degelijk ook informatie uit de audio onderdelen te halen maar hier heb je de bmw diagnostische tools voor nodig.

er zijn her en der plaatjes van de i-bus hoe het allemaal aan elkaar zit geknoopt kijk daar een keer naar.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Audio en navigatie”