Carb: E46 330d
Re: Carb's BMW 330d
Was zeker een gave rit.
Vandaag nog even langs de glasboer. Voorruit hoeft toch niet vervangen te worden, kon zo worden opgevuld. Vervanging van de voorruit zou toch wel prettig zijn gezien de vele steenslagplekken die er ookal inzaten voor de vakantie. Toch maar eens met de verzekering bellen of dat niet mogelijk is.
Vandaag nog even langs de glasboer. Voorruit hoeft toch niet vervangen te worden, kon zo worden opgevuld. Vervanging van de voorruit zou toch wel prettig zijn gezien de vele steenslagplekken die er ookal inzaten voor de vakantie. Toch maar eens met de verzekering bellen of dat niet mogelijk is.
Re: Carb's BMW 330d
Gisteren en vandaag weer eens wat aan de Bimmer geklust.
Om eens te bekijken hoe vuil de EGR is geworden na een 25.000km en mede doordat ik de roetuitstoot bij doortrekken de laatste tijd vind toenemen was ik benieuwd of dit door de EGR zou kunnen komen heb ik deze maar weer eens losgehaald. Tot mijn verbazing waren 2 van de 4 bouten waarmee de EGR vastzit aan de luchtinlaat afgebroken. Gelukkig waren ze strak bij de kop afgebroken en was het schroefdraad makkelijk te verwijderen. Kan me niet herinneren dat ik ze de vorige keer erg strak had vast gezet, wat de bovenste 2 gingen gemakkelijk los. Dus direct bij de dealer maar even 2 nieuwe boutjes gehaald.
EGR bleek niet echt vervuild, maar toch rondom al wel weer een beginlaagje met roet aanslag. Toch maar even schoongemaakt en weer teruggeplaatst.
Gisteren ook wat onderdelen via de huisleverancier van het forum binnen gekregen. Al enige tijd stond het op de planning om de koplampen naar titaan inleg te wisselen, waarbij ik ook maar direct besloten heb om de plastic koplampkappen te vernieuwen. Dus aan de slage met de volgende onderdelen:
- Titaan inleg (AL)
- Koplampcovers (AL)
- Rubberseals (BMW)
- Knipperlichten met titaan inleg (Depo)
Door de handleiding bij de titaaninleg kit was het een klusje van niks, met een half uurtje zat alles erin.
Valt me op dat de 330d de laatste tijd als ik flink doortrek in de 2de of 3de versnelling boven de 3000 rpm flinke grit zwarte rookwolken uitstoot. Als ik op een normale manier een tussensprintje doe komt het niet voor maar bij een flinke kick-down wel. Kan mij niet herinneren dat dit eerder ook zo was, maar heb ook het vermoeden dat de LMM wat minder aan het worden is. Binnenkort maar eens laten uitlezen bij de garage.
Om eens te bekijken hoe vuil de EGR is geworden na een 25.000km en mede doordat ik de roetuitstoot bij doortrekken de laatste tijd vind toenemen was ik benieuwd of dit door de EGR zou kunnen komen heb ik deze maar weer eens losgehaald. Tot mijn verbazing waren 2 van de 4 bouten waarmee de EGR vastzit aan de luchtinlaat afgebroken. Gelukkig waren ze strak bij de kop afgebroken en was het schroefdraad makkelijk te verwijderen. Kan me niet herinneren dat ik ze de vorige keer erg strak had vast gezet, wat de bovenste 2 gingen gemakkelijk los. Dus direct bij de dealer maar even 2 nieuwe boutjes gehaald.
EGR bleek niet echt vervuild, maar toch rondom al wel weer een beginlaagje met roet aanslag. Toch maar even schoongemaakt en weer teruggeplaatst.
Gisteren ook wat onderdelen via de huisleverancier van het forum binnen gekregen. Al enige tijd stond het op de planning om de koplampen naar titaan inleg te wisselen, waarbij ik ook maar direct besloten heb om de plastic koplampkappen te vernieuwen. Dus aan de slage met de volgende onderdelen:
- Titaan inleg (AL)
- Koplampcovers (AL)
- Rubberseals (BMW)
- Knipperlichten met titaan inleg (Depo)
Door de handleiding bij de titaaninleg kit was het een klusje van niks, met een half uurtje zat alles erin.
- Spoiler: Laat zien
Valt me op dat de 330d de laatste tijd als ik flink doortrek in de 2de of 3de versnelling boven de 3000 rpm flinke grit zwarte rookwolken uitstoot. Als ik op een normale manier een tussensprintje doe komt het niet voor maar bij een flinke kick-down wel. Kan mij niet herinneren dat dit eerder ook zo was, maar heb ook het vermoeden dat de LMM wat minder aan het worden is. Binnenkort maar eens laten uitlezen bij de garage.
Re: Carb's BMW 330d
Vammiddag eens rondgesurft op het forum mbt LMM kwalen. Daarnet even de LMM losgekoppelt en ben eens even een stukje gaan rijden, trekkracht is iets minder, maar de motor maakt in ieder geval minder toeren en het koppelverloop is wat spoeler. Totaal plaatje is toch dat met de LMM losgekoppeld de motor bij normaal rijden er weinig verschil is en eerder een lekkerder trekkracht verloop heeft. Alleen bij kick-down merk je wel dat het iets langzamer gaat.
Vermoed dus dat de LMM wat aan het einde van z'n leven is gezien het geringe verschil. Zou ook het roken kunnen verklaren, wat volgens mij wel een gevolg kan zijn.
Geloof dat er twee opties zijn een Bosch en Pierenburg, heb in iedergeval het nieuwe type LMM. Begrijp ook dat de Pierenburg juist nog gecodeerd moet worden bij een diesel. Iemand die hierover wat meer info heeft?
Vermoed dus dat de LMM wat aan het einde van z'n leven is gezien het geringe verschil. Zou ook het roken kunnen verklaren, wat volgens mij wel een gevolg kan zijn.
Geloof dat er twee opties zijn een Bosch en Pierenburg, heb in iedergeval het nieuwe type LMM. Begrijp ook dat de Pierenburg juist nog gecodeerd moet worden bij een diesel. Iemand die hierover wat meer info heeft?
Re: Carb's BMW 330d | nieuw front
Gisteren is de bimmer weer in onderhoud geweest. Op de agenda stond een APK, uitlezen computer en een olieservice.
Rechtsvoor bleek een remklauw wat vaster te zitten, maar dit is tijdelijk verholpen. Binnenkort maar eens laten vervangen, want een remklauw die al stroef werkt gaat er niet beter op worden. Verder blijkt de LMM bij uitlezen van de computer nog goed, stond maar 1 oude foutmelding in betreffende de gloeispiralen. Volgens de garage was het ook geen relevante melding om er daadwerkleijk wat mee te doen.
Rij ik vandaag naar m'n werk en in de parkeergarege valt me in eens een enorme paarse gloed op voor de auto. Blijkt de rechtkoplamp aan het einde van z'n leven te zijn. Mag ook wel eens na bijna 9 jaar. Alleen zo jammer dat de lampen een
€55 per stuk zijn.
Rechtsvoor bleek een remklauw wat vaster te zitten, maar dit is tijdelijk verholpen. Binnenkort maar eens laten vervangen, want een remklauw die al stroef werkt gaat er niet beter op worden. Verder blijkt de LMM bij uitlezen van de computer nog goed, stond maar 1 oude foutmelding in betreffende de gloeispiralen. Volgens de garage was het ook geen relevante melding om er daadwerkleijk wat mee te doen.
Rij ik vandaag naar m'n werk en in de parkeergarege valt me in eens een enorme paarse gloed op voor de auto. Blijkt de rechtkoplamp aan het einde van z'n leven te zijn. Mag ook wel eens na bijna 9 jaar. Alleen zo jammer dat de lampen een
€55 per stuk zijn.
Re: Carb's BMW 330d | nieuw front
9 jaar en dan maar €55....
Dat noem jij duur?
Heb in mn leven al voor een vermogen aan H7 lampen vervangen, stopt niet met €500
Dat noem jij duur?
Heb in mn leven al voor een vermogen aan H7 lampen vervangen, stopt niet met €500
٩(๏̯͡๏)۶ Showroom ٩(๏̯͡๏)۶
Re: Carb's BMW 330d | nieuw front
Als je het over de gehele periode beijkt is het inderdaad wel goedkoper. Maar voor een xenonlamp valt €55 nog best mee tov de prijs bij de dealer.
Re: Carb's BMW 330d | nieuw front
NICE
ziet er goed uit,....mag ik vragen waar je die koplampglazen vandaan hebt,...en voorhoeveel? ik denk dat ik ze ook ga vervangen.
ziet er goed uit,....mag ik vragen waar je die koplampglazen vandaan hebt,...en voorhoeveel? ik denk dat ik ze ook ga vervangen.
BMW e91 LCI 320da Individual
Re: Carb's BMW 330d | nieuw front
Koplampcovers heb ik via Bimmerparts, waren een 70-80 euro per stuk. Niet al te goedkoop, maar is het zeker waard qua uiterlijk. Heb ze met name vervangen omdat mijne veel steenslag hadden en ze er toch af moesten voor de titaan inleg.
Re: Carb's BMW 330d | nieuw front
die van hebben steenslag en daarnaast aanslag vanuit binnen (door xenon?) ik denk dat ik ze ga vervangen...bedankt voor de info
BMW e91 LCI 320da Individual
Re: Carb's BMW 330d | p7 nieuwe foto's
Afgelopen zondag een minimeet met Harm78. Waren al wat foto's te zien in Topic van Harm.
- Spoiler: Laat zien
Re: Carb's BMW 330d | p7 nieuwe foto's
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Re: Carb's BMW 330d | p7 nieuwe foto's
Mooie shoot hoor!
Leuk om mijn oude liefde weer eens te zien en ik moet zeggen dat je mods (velgen, grilletje, koplapmpen) hem zeker goed hebben gedaan.
Voor wat betreft het roeten: Ik moet zeggen dat de auto altijd al behoorlijk heeft geroet, ook al toen ik hem kocht met 66.000 km op de teller. Ik denk dat bijna alle E46 330d's dit wel hebben (o.a. door het ontbreken van een roetfilter) en het heeft denk ik ook een beetje met je rijstijl te maken nl. vrij rustig cruisen met af en toe even lekker doortrappen, wat overigens ook mijn eigen rijstijl is. Tijdens het cruisen blijft er roet 'plakken' in de uitlaat en wanneer je in een wat lagere versnelling dan even flink doorhaalt, wordt de boel nu eenmaal weer even goed losgeblazen. Vooral in de 2e versnelling kan je echt een enorm rookgordijn opgooien is mijn ervaring! Best ook wel wat lol mee beleefd bij irritante bumperklevers en cabrio rijders , maar uiteindelijk ziet het er toch niet echt 'chique' uit natuurlijk die roetwolken.
En die vastzittende rechter remklauw is prima mogelijk. De linker zat bij 198.000 km al vast en die heb ik toen meteen laten vervangen. Revisie van de klauw is een prima tijdelijke oplossing, maar ik zou het wel goed in de gaten houden. Als je te lang met een aanlopende remklauw blijft rondrijden kan je op een gegeven moment ook je remschijf gaan beschadigen en dan moet je die ook meteen gaan vervangen (was bij mij het geval bij 198.000 km), maar gelukkig merk je dat meestal wel bijtijds doordat je auto wat gaat begint te trillen in het stuur.
Leuk om mijn oude liefde weer eens te zien en ik moet zeggen dat je mods (velgen, grilletje, koplapmpen) hem zeker goed hebben gedaan.
Voor wat betreft het roeten: Ik moet zeggen dat de auto altijd al behoorlijk heeft geroet, ook al toen ik hem kocht met 66.000 km op de teller. Ik denk dat bijna alle E46 330d's dit wel hebben (o.a. door het ontbreken van een roetfilter) en het heeft denk ik ook een beetje met je rijstijl te maken nl. vrij rustig cruisen met af en toe even lekker doortrappen, wat overigens ook mijn eigen rijstijl is. Tijdens het cruisen blijft er roet 'plakken' in de uitlaat en wanneer je in een wat lagere versnelling dan even flink doorhaalt, wordt de boel nu eenmaal weer even goed losgeblazen. Vooral in de 2e versnelling kan je echt een enorm rookgordijn opgooien is mijn ervaring! Best ook wel wat lol mee beleefd bij irritante bumperklevers en cabrio rijders , maar uiteindelijk ziet het er toch niet echt 'chique' uit natuurlijk die roetwolken.
En die vastzittende rechter remklauw is prima mogelijk. De linker zat bij 198.000 km al vast en die heb ik toen meteen laten vervangen. Revisie van de klauw is een prima tijdelijke oplossing, maar ik zou het wel goed in de gaten houden. Als je te lang met een aanlopende remklauw blijft rondrijden kan je op een gegeven moment ook je remschijf gaan beschadigen en dan moet je die ook meteen gaan vervangen (was bij mij het geval bij 198.000 km), maar gelukkig merk je dat meestal wel bijtijds doordat je auto wat gaat begint te trillen in het stuur.
Re: Carb's E46 330d | p7 nieuwe foto's
Roet uitstoot is verder niet echt strorend, maar staat inderdaad niet echt "chique" tov het uiterlijk van de auto. Qua rij gedrag zitten we ongeveer wel gelijk vermoed ik. In 2de en 3de versnelling en dan met name boven de 3000rpm krijg je flinke wolken bij stevig doortrekken. BIj normaal rijgedrag heb je nergens last van. Kan er verder wel mee leven. Had eerst het idee dat het aan de LMM kon liggen, maar blijkt is verder goed.
Remklauw gaat binnenkort voor vervanging, planning is eind september. Laat dan ook 2 kleine roestpitjes weg werken op het linker achterscherm. Vandaag beide xenon pitten na bijna 8 jaar en 4 maanden vervangen. Zal ook wel wat extra lichtopbrengst geven. Had de laatste tijd niet echt meer het idee met xenon te rijden qua lichtopbrengst.
Remklauw gaat binnenkort voor vervanging, planning is eind september. Laat dan ook 2 kleine roestpitjes weg werken op het linker achterscherm. Vandaag beide xenon pitten na bijna 8 jaar en 4 maanden vervangen. Zal ook wel wat extra lichtopbrengst geven. Had de laatste tijd niet echt meer het idee met xenon te rijden qua lichtopbrengst.