Voor de grap even naar de locale BMW garage gebelt om te vragen wat het me ging kosten om mijn olie + filter te laten verversen.
Dat zou dan komen op 350 ex, dus een kleine 400. Ik heb lachend gezegd dat ik voldoende wist en vriendelijk bedankt.
Daarna heb ik de kwikfit gebelt en daar eveneens gevraagd wat dit grapje moest gaan kosten en daar kwamen ze op het bedrag van 95 euro uit, ik dacht bij mezelf daar ga ik zelf niet voor sleutelen.
Op mijn vraag wat voor olie ze gebruikten kreeg ik toch een bittere smaak toen ik hoorde dat ze voor bijna elke auto de zelfde olie gebruikten (ik meende gewoon een 5w40)
Toen ik zei dat ik er toch wel een vol synth, 5w30 long live in wilde schoot de prijs al snel omhoog naar 125, in vergelijk met de BMW dealer nog een schijntje maar ik kan mijn geld op het moment beter gebruiken en ik heb niet zo veel vertrouwen in de jongens bij kwikfit dus ik besloot om het toch maar zelf te doen.
Na bij 3 winkels geweest te zijn ben ik bij 2 goedkope adressen uitgekomen maar de gene die toch echt wel met kop en schouders er boven uit stak was VEAM Auto materialen ik was daar kwijt voor 7 liter vol synt, 5w30 LL van een top merk + olie filter met grote O ring, klein rubber ringetje en afsluit messing ring voor tap 72,30 euro kwijt!!

Ik heb met een hele dikke glimlach betaald en ben gelijk door gereden naar de doe het zelf garage hier in de buurt en kwam er daar achter dat een brug huren maar 8 euro per uur kost!
Oke aan de slag.
Wat ben je nodig? Een dopje 8 en een dopje 17, wat kranten, een trechter en een soort pully trekker om de dop van de olie fiter los te krijgen.
Auto op de brug en omhoog dat ding.
Je ziet waar je normaal de onderkant van de motor zou zien, een uitsparing in de plaat die met 3 kleine M8 boutjes vast zit.
Die haal je los en dan komt de aftap bout (M17) in het zicht.
Zorg ervoor dat de motor goed warm is zodat de olie lekker dun is en goed uit de motor weg stroomt.
Denk er om bij het los draaien dat je de emmer er echt vlak bij hebt want het komt er met een flinke straal uit en die straal gaat niet recht naar beneden zou als misschien wenselijk was geweest maar opzei dus dat word even emmer erbij houden tot de straal afzwakt.
Als de straal eenmaal over is gegaan in en dun sliertje recht naar beneden kan je de emmer neerzetten en de brug laten zakken.
Motorkap los en dan zie je de vuldop op de kap die de kleppendeksels verbergt, zet die vast open zodat er lucht bij kan komen en de olie nog wat makkelijker stroomt.
De olie filter dop is een zwarte ronde dop boven op de motor ergens rechts van de kleppendeksel kap in de buurt (mocht het niet helemaal duidelijk zijn dan plaats ik even een foto)
Hier zijn passende doppen voor te krijgen die hier helemaal overheen gaan waar dan weer een ratel op past maar die zullen niet veel doe het zelf garages hebben daarom heb ik het ook met een soort zelf klemmende pully trekker gedaan, wat erg goed werkte.
Leg eerst overal kranten over de motor zodat je bij het uithalen van het filter niet een heel spoor olie achterlaat op je motor.
Eenmaal los haal je de dop + filter er uit het lijkt misschien eerst alsof je het filter uit de dop moet draaien ofzo omdat het vrij vast zit maar die kan je er gewoon uit trekken.
Vervolgens het kleine ringetje bovenop er af halen en de grotere O ring eveneens.
Onthou goed waar je die O ring afhaalt want die wil je niet een stukje te ver terug plaatsen want dan sluit het geheel niet naar behoren af.
Filter er weer in drukken, het maakt niet uit hoe zit geen bepaald richting op ofzo.
Geheel er weer in schroeven en klaar filter is vervangen.
Brug omhoog, nieuwe messing ring om aftap plug (bout M17) en er weer terug in draaien.
Goed vast maar niet met al je kracht, het heeft immers niks te houden of te dragen maar alleen af te sluiten.
Kapje er weer voor met de 3 M8 boutjes en brug weer naar beneden, zorg er voor dat je al je spullen onder de brug weg hebt.
Knip een gat in een krant en leg deze met het gat over de vul opening waar de olie in gaat, trechter er in en gieten maar.
6,5 liter moet voldoende zijn.
Spul allemaal weer opruimen dopje dicht en klaar is kees!
20 minuten werk en dan heb ik gewoon lekker rustig aan gedaan.
Dit verhaal lijkt misschien een beetje ingewikkeld maar dat is het echt niet als je het voor je ziet is het zo simpel als het maar kan.
Als bepaalde dingen niet helemaal duidelijk zijn dan zal ik foto's plaatsen voor opheldering.
Ik was bij de garage nog 4 euro kwijt voor de brug 3,50 euro voor weg gooien van de oude olie en 1 euro voor het gebruik van de pully trekker.
Laten we zeggen een 10tje.
Komt deze klus dus in totaal op 82 euro en ik heb er weer een wijsheid bij.
Olie verversen is peanuts ! HAHA