Gisteren heb ik mijn VANOS seal vervangen. Al een tijdje had ik het idee dat deze hoorbaar versleten was. En volgens de levensduur die online hier en daar te vinden is zou deze al een tijdje overleden moeten zijn. Daarnaast wil mijn olielampje nog wel eens lichtjes knipperen (het bekende vraagstuk volgens mij...) en had ik het idee dat er misschien drukverlies in de VANOS zat.
Al met al een goed uit te voeren klus. Waarbij je wel een beetje bent over geleverd aan het juiste gereedschap. Zelf heb ik een kit besteld in de USA met nokkenas klemmen, vliegwiel blokkeerpen en tandwiel verstelklem. (Voor de liefhebber, deze set verkoop ik nu weer, want ik denk niet dat ik er nog 2 ton bij zal rijden

Online had ik een goede DIY gevonden. De klus in het kort: Fan met fan clutch en kap verwijderen (hiervoor had ikzelf een poelie blokkeer gereedschap gemaakt uit een stuk ijzer van de Gamma met twee gaten en een uitsparing voor de moer met engelse draad). Buis naar pollenfilter rechts verwijderen, ontstekingsspoelen verwijderen, kleppendekselverwijderen, krukas in juiste positie zetten, blokkeerpen in vliegwiel zetten, nokkenassen inklemmen, kettingspanner blokkeren (kan met een spijkertje of een klein inbumssleuteltje), voorste ketting wiel los schroeven, takeloog van blok verwijderen, stekker van vanos servo losmaken, moertjes van vanos behuizing losmaken, vanos loswrikken met tandwielklem op het losgeschroefde tandwiel, pakking tussen behuizing en blok vernieuwen, zuiger uit vanos schroeven, oude pakking en seal vervangen, smeren en terugplaatsen.
Ik heb een M52 blok maar voor de M52tu of bv een M50 is het allemaal nagenoeg gelijk op wat kleine dingetjes na. Voor mijn motor gold dat het monteren vrijwel de de omgekeerde procedure was. Alleen het terug plaatsen van de VANOS is even voorzichtig wrikken (net als het verwijderen) terwijl je gelijkertijd het kettingtandwiel iets aantrekt zodat het weer in elkaar glijd.
Dingen die je makkelijk zou kunnen vergeten en cruciaal zijn:
-nieuwe pakkingen gebruiken voor vanos behuizing tegen blok (en evt klepdeksel pakking, die van mij was echter nog geen 4000KM oud)
-vergeet niet de kettingspanner weer te lossen
-vergeet niet de blokkeerpen in je vliegwiel
-vergeet niet op de aangegeven plekken kit (dreibond) te gebruiken bij klepdeksel pakking
-vergeet niet de stekker voor de ontstekingsspeolen weer aan te sluiten, deze was ik even vergeten

Nu ben ik een redelijke sleutelaar en had alles netjes binnen 4 uur afgerond, maar ook een minder geoefende sleutelaar zou het nog met een uurtje of 6 moeten kunnen klaren. Uiteraard is dat ook afhankelijk van waar je het uitvoerd. Ik stond op een brug, op de stoep voor de deur of onder de carport zal het langer duren (met name het stukje 'vliegwiel blokkeerpen).
Mijn VANOS seal was echt helemaal verhard en gekrompen en bewoog veeltste ruim door de cilinder, kortom echt op. de motor draaid, vooral stationair, nu weer mooi rustig. Daarnaast hoop ik ook dat het brandstof verbruik nu iets minder is, want dat lag best hoog.
Het was een mooi klusje, en de touring snort weer netjes. Zoals ik al aangaf, de gebruikte set doe ik weer te koop (staat nu op marktplaats voor 90E). Hier nog even een link van iemand die alles netjes gedocumenteerd heeft inclusief info van de Beisan website: http://www.trampdrift.co.uk/?option=com ... e=f-larger" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvg. Rikus