Koelvloeistof

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
316i
Contacteer:

Koelvloeistof

Bericht door 316i » 29 aug 2011, 16:59

Hey,

Ik heb last van een lekkende thermostaat *klein lekje* dus deze gaat ik binnekort vervangen,
Echter staat mijn koelvloeistof redelijk laag op dit moment..

Is het mogelijk om elke soort koelvloeistof te gebruiken?
Heb bij de gamma wel een fles van een liter zien staan van anderhalf eurotje, maar kan dit ook in een e36?

Zo niet, wat raden jullie aan voor koelvloeistof?

AdE39

Re: Koelvloeistof

Bericht door AdE39 » 29 aug 2011, 18:09

Hallo 316,

Hou het beter bij hetgeen wat er in zit.
Ga nooit geen soorten met elkaar mengen, je krijgt een klerezooi in je koelsysteem.
Er kunnen bepaalde reacties plaats vinden die we niet eens weten.
Bepaalde chemie soorten kunnen beter nooit gemend worden.

Vernieuw snel je thermostaat of hetgeen er lekt, een lek word eerder groter dan kleiner.
voordat je het weet heb je de motor gemold door zonder koelvloeistof te rijden.

Vul de motor na de reparatie met het goede koelmiddel wat er in heeft gezeten, kijk vooral eens naar de kleur.
En gooi absoluut niet die oude rommel er terug in.
Koelvloeistof dient elke 24 maanden ververst te worden!
Net zoals de andere vloeistoffen, behalve de motorolie, die word ververst bij een bepaalde kilometers.

Succes.

met vriendelijke groet,

Ad

Beens1

Bericht door Beens1 » 29 aug 2011, 23:16

En geloof mij, problemen met je koelsysteem wil je niet hebben. Zeker niet met je E36! Daar kun je maanden 'plezier' van hebben!
Dus inderdaad, los zo snel mogelijk de lekkage op. En kijk goed naar de kleur van de koelvloeistof wat er nu in zit, om voorlopig iets extra's er bij te gooien. Niet gaan vermengen, ik zou zeggen luister naar Ad.

Verheeske

Bericht door Verheeske » 30 aug 2011, 11:01

Lekker water bij gooien zolang. En als je hem vervangt meteen alle KVS verversen door nieuwe.
-- Houdoe wanne --

316i
Contacteer:

Bericht door 316i » 30 aug 2011, 12:53

kraanwater kan dus gewoon erbij worden vermengd voorlopig?

Ik weet dat me thermostaat moet worden vervangen, dit staat op de planning van september.. maar voor nu deze week moet er even een tijdelijke oplossing komen :roll:
Dank voor de hulp :)

Beens1

Bericht door Beens1 » 30 aug 2011, 17:00

Ja, gewoon water is inderdaad ook even een tijdelijke oplossing (meest goedkope iig).

NielsE36

Bericht door NielsE36 » 30 aug 2011, 18:17

Ik zou water toch afraden zolang je niet ergens met een leeg koelreservoir staat. Het kalk wat er bij ons in het kraanwater zit is niet super voor je thermostaat en leidingen.
Heb je al gekeken wat voor kleur koelvloeistof er in zit?

AtlasTelamon

Bericht door AtlasTelamon » 30 aug 2011, 18:37

Het kraanwater in Nederland is een van de schoonste van de wereld en is niet "hard". Volgens mij moet dit wel loslopen.

316i
Contacteer:

Bericht door 316i » 30 aug 2011, 19:56

Oke, top dan zal ik morgenochtend voor ik vertrek even een beetje water in het reservoir doen.

Kan de kleur niet goed zien, maar voor wat ik kan zien is het groen..

*edit
Zojuist nog even gekeken, de kleur is inderdaad groen.

En de hoeveelheid koelvloeistof is nog helemaal niet zo erg drastisch dat deze moet worden bijgevuld..
Staat nu net een centimeter onder de markering.

Heb even op realoem.com gekeken naar de thermostaat en deze kost zelf $67 inclusief huis.

Afbeelding
Als ik zo kijk moet me thermostaat net achter me radiator zitten.
Is het mogelijk om deze gewoon los te halen zonder hierbij na te denken?
Mocht dit namelijk zo zijn dan kan ik hem gewoon zef vervangen, dat scheel nogal in de kosten.
Mochten er nou dingen zijn waar ik rekening mee moet houden hoor ik dat graag.. :)

Beens1

Bericht door Beens1 » 30 aug 2011, 21:02

Er kan wat 'druk' achter zitten. Dus zet altijd een lekbak onder de wagen. De thermostaat zit met drie bouten vast, welke relatief gemakkelijk zijn los te draaien.
Doe de handelingen wel pas als de motor koud is!!
De slang zit er met een knelkoppeling op, dus ook het werk niet.

Het meeste werk gaat hem in het vullen en ontluchten zitten. Dat is wat lastig bij de e36, maar niet ondoenlijk. Je moet zorgen dat je kachelhuis lager is dan het reservoir (dus de wagen op de krik (liefst 1 in het midden, anders twee -aan elke kant één-)) Dan is het een kwestie van geduld en telkens bijvullen/ontluchten.
Op den duur de wagen een constante toeren laten draaien rond de 2000/2500rpm.
Reken bij het ontluchten op zeker wel een 5 of 10 tal minuten!

pegro

Bericht door pegro » 04 sep 2011, 10:52

er is geen ontluchtingsnippel aanwezig ?

bimmer-jeroen

Bericht door bimmer-jeroen » 04 sep 2011, 18:46

jazekers is deze aanwezig,
als je naar je vuldop kijkt en dan iets naar links zit een vrij grote (ster kop) kunstof bout deze paar slagen losdraaien en geduldig afwachten, en auto op krik is niet nodig, gewoon de kachel op het heetst zetten, en je waterpomp en mother nature doet de rest ;) (wel je reservoir in de gaten houden ;)
e36, 318IS M44 sedan, Montreal blauw, Bilstein B12 Pro kit. LPG G3, (individual uitvoering)

Beens1

Bericht door Beens1 » 04 sep 2011, 18:58

Sorry, was inderdaad de ontluchtingsnippel vergeten te benoemen... :X

Toch adviseer ik ten zeerste om juist wél ervoor te zorgen dat het ontluchtingspunt (dus de nippel) hoger is dan het kachelhuis. Ik heb namelijk heel wat problemen gehad met het ontluchten van m'n huidig wagen. Dan is dus de snelste manier om de wagen wel op de krik te zetten, kachel op heetst en na verloop van tijd enige toeren (2000 á 2500 rpm).
Het is natuurlijk je eigen keuze, 't is maar net hoe lang je ermee bezig wil zijn en hoe goed het moet gebeuren... ;)

bimmer-jeroen

Bericht door bimmer-jeroen » 06 sep 2011, 17:10

@beens je ontluchtingsschroef zit al op ut hoogste punt ;) tenzei je de auto wel op een hele steile helling zou hebben staan (voorover) :P
e36, 318IS M44 sedan, Montreal blauw, Bilstein B12 Pro kit. LPG G3, (individual uitvoering)

Beens1

Bericht door Beens1 » 06 sep 2011, 19:18

ja, dat klopt: van je radiateur... :tong:
Voor het gemak zet je de wagen op de krik, daardoor wordt het ontluchtingspunt nog hoger met het positieve gevolg dat eventuele 'platte' luchtbellen in het systeem naar dat hoogste punt worden gedreven. Het zal dan ook iets sneller gaan.

Maar ik snap jouw punt eigenlijk niet. als je naar een wagen kijkt vanaf de zijkant, dan is het ontluchtingspunt bij de radiateur lager dan het kachelhuis zover ik weet... :gek:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”