Het grote S54 topic (N00b: M3 motor)
Het grote S54 topic (N00b: M3 motor)
Hier en daar is er al redelijk wat geschreven maar het lijkt me handig om de feiten en kennis over de S54 te centraliseren. Zo ver mij bekend zijn de zwakke punten van het blok:
-Krukas lagers (t/m +/- juni 2003)
-Oliepomp (t/m +/- juni 2003)
-Tuimelaars
Verder:
De kleppen moeten handmatig gesteld worden bij de S54, dit moet eigenlijk bij iedere beurt nagekeken worden. (Dus geen hydraulische klepstoters)
Geadviseerde olie: Castrol TWS Motorsport 10W-60 of Castrol Edge 10W-60 (TWS opvolger).
Voor de krukas lagers en oliepomp van de S54 is een terugroep actie geweest op de M3 en geldt voor motoren t/m +/- juni 2003. Voor de Z3 zou deze terugroep actie niet van toepassing zijn (Weet iemand dit zeker?) geweest al heeft die wel hetzelfde probleem wat dat betreft.
Extra info omtrent de terugroep actie:
http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=70630" onclick="window.open(this.href);return false;
Het uiteindelijke service bulletin met de betreffende chassis nummers:
http://wiki.368s.com/images/b/b8/BearingsSB.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Je kunt gewoon doortellen met het laatste cijfer: http://www.unofficialbmw.com/images//s54b32-1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Eventuele discussie wil ik gewoon in het draadje laten, feiten en kennis probeer ik in de begin post te verwerken. Goed idee?
-Krukas lagers (t/m +/- juni 2003)
-Oliepomp (t/m +/- juni 2003)
-Tuimelaars
Verder:
De kleppen moeten handmatig gesteld worden bij de S54, dit moet eigenlijk bij iedere beurt nagekeken worden. (Dus geen hydraulische klepstoters)
Geadviseerde olie: Castrol TWS Motorsport 10W-60 of Castrol Edge 10W-60 (TWS opvolger).
Voor de krukas lagers en oliepomp van de S54 is een terugroep actie geweest op de M3 en geldt voor motoren t/m +/- juni 2003. Voor de Z3 zou deze terugroep actie niet van toepassing zijn (Weet iemand dit zeker?) geweest al heeft die wel hetzelfde probleem wat dat betreft.
Extra info omtrent de terugroep actie:
http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=70630" onclick="window.open(this.href);return false;
Het uiteindelijke service bulletin met de betreffende chassis nummers:
http://wiki.368s.com/images/b/b8/BearingsSB.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Je kunt gewoon doortellen met het laatste cijfer: http://www.unofficialbmw.com/images//s54b32-1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Eventuele discussie wil ik gewoon in het draadje laten, feiten en kennis probeer ik in de begin post te verwerken. Goed idee?
Laatst gewijzigd door Niels op 16 sep 2011, 02:28, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Het grote S54 topic (N00b: M3 motor)
Blokken gemaakt t/m +/- juni 2003 zijn nog met de slechtere oliepomp en krukaslagers, hiervoor zijn terugroepacties uitgevoerd, de dealer kan je vertellen of deze al zijn uitgevoerd bij desbetreffende auto.
Tuimelaars willen ook wel eens slijten, moet je tijdig bij zijn, anders kun je ook de nokkenas vervangen.
Verder moeten de kleppen handmatig gesteld worden bij de S54, dit moet eigenlijk bij iedere beurt nagekeken worden.
En natuurlijk de juiste olie (Castrol TWS Motorsport 10W-60 of Castrol Edge 10W-60) gebruiken.
Tuimelaars willen ook wel eens slijten, moet je tijdig bij zijn, anders kun je ook de nokkenas vervangen.
Verder moeten de kleppen handmatig gesteld worden bij de S54, dit moet eigenlijk bij iedere beurt nagekeken worden.
En natuurlijk de juiste olie (Castrol TWS Motorsport 10W-60 of Castrol Edge 10W-60) gebruiken.
www. M3 register .nl
Re: Het grote S54 topic (N00b: M3 motor)
Goede aanvulling Bertus
Bij mijn Z3 is de motor in 2004 door een nieuwe vervangen dus die zal geen lagerschaal probleem kennen. De tuimelaars zijn vervangen door die van een 320si (WTCC) maar het is me niet bekend of die nu specifiek anders zijn.
Bij mijn Z3 is de motor in 2004 door een nieuwe vervangen dus die zal geen lagerschaal probleem kennen. De tuimelaars zijn vervangen door die van een 320si (WTCC) maar het is me niet bekend of die nu specifiek anders zijn.
Re: Het grote S54 topic (N00b: M3 motor)
ik hoorde dat er ook 5w-60 in kan by de s54 motoren
Re: Het grote S54 topic (N00b: M3 motor)
Ja, je hoort zoveel, zou maar gewoon doen wat BMW voorschrijft voor de M3. http://www.bimmerportal.nl/e46-m3-f446/ ... 15172.html
Re: Het grote S54 topic (N00b: M3 motor)
Tegenwoordig levert BMW Shell ipv Castrol ..
Uiteraard is Castrol nog wel gewoon te leveren..
Uiteraard is Castrol nog wel gewoon te leveren..
Re: Het grote S54 topic (N00b: M3 motor)
Niet als je Castrol op EBAY duitsland koopt! Daar kost de edge 10W60 ongeveer 11 euro de liter en de officiele TWS 10w60 13 euro. http://auto.shop.ebay.nl/Smeermiddelen- ... p=15&_sc=1
Bij de BMW dealer is deze olie bijna onbetaalbaar, 25 euro de liter .
Bij de BMW dealer is deze olie bijna onbetaalbaar, 25 euro de liter .
Re: Het grote S54 topic (N00b: M3 motor)
5W60 heb ik nog niet gezien voor in de auto. Wel voor in motorfietsen maar dat zou ik er niet ingooien. Ik geloof best dat het qua viscociteit kan, de W60 lijkt me met name belangrijk voor de 8000RPM die een S54 draait. De 5W of 10W welke geldt bij de koude start geloof ik wel. Het liefst 5W maar zoals gezegd ben ik die olie nog niet tegengekomen voor de auto..
Eigenlijk moet je verder kijken dan alleen de viscociteit maar ook de film sterkte is erg belangrijk. Castrol RS 10W60 gooi ik er niet in, dan liever Motul 300V:
>>Castrol Formula RS SAE 10W-60 6.800 kg/cm²
>>Castrol TWS Motorsport SAE 10W-60 17.800 kg/cm²
>>MOTUL 300V Le Mans SAE 15W-60 22.000 kg/cm²
Heb de begin post nog ff aangepast met leuke info (US-S54)
Eigenlijk moet je verder kijken dan alleen de viscociteit maar ook de film sterkte is erg belangrijk. Castrol RS 10W60 gooi ik er niet in, dan liever Motul 300V:
>>Castrol Formula RS SAE 10W-60 6.800 kg/cm²
>>Castrol TWS Motorsport SAE 10W-60 17.800 kg/cm²
>>MOTUL 300V Le Mans SAE 15W-60 22.000 kg/cm²
Heb de begin post nog ff aangepast met leuke info (US-S54)
Re: Het grote S54 topic (N00b: M3 motor)
Maar de vraag is wat is nu precies het verschil tussen:
1 Castrol motorsport TWS 10W60
2 Castrol Edge 10W60
3 Castrol Edge sport 10W60
Volgens castrol mogen deze 3 producten in de E46 M3 gebruikt worden. Zijn ook alle 3 olieen in het hoge segment voor sportief gebruik.
Omdat het zo verwarrend is heb ik castrol zelf maar gemaild, hopen dat ze snel een duidelijk antwoord geven.
Het is nog verwarrender, want in duitsland adviseert de Castrol site Castrol edge formula RS 10W60 voor de M3
1 Castrol motorsport TWS 10W60
2 Castrol Edge 10W60
3 Castrol Edge sport 10W60
Volgens castrol mogen deze 3 producten in de E46 M3 gebruikt worden. Zijn ook alle 3 olieen in het hoge segment voor sportief gebruik.
Omdat het zo verwarrend is heb ik castrol zelf maar gemaild, hopen dat ze snel een duidelijk antwoord geven.
Het is nog verwarrender, want in duitsland adviseert de Castrol site Castrol edge formula RS 10W60 voor de M3
Re: Het grote S54 topic (N00b: M3 motor)
En wat is het toch een HEERLIJKE motor he !!!
Het is iedere dag weer een genot als je ermee onderweg bent.
Het is iedere dag weer een genot als je ermee onderweg bent.
Re: Het grote S54 topic (N00b: M3 motor)
Het is vrij simpel hoor, qua olie, maar dit is al enkele malen op het forum besproken.
Wat er in hoort is gewoon TWS 10W60. Aangezien je dat niet overal meer kunt krijgen, kun je ook Castrol Edge 10W60 gebruiken (wat hetzelfde produkt is met een andere naam).
Edge Sport dus niet!
Dit zijn dus de enige twee olieën die voor het blok zijn toegestaan/aangeraden.
Andere olie "kan" misschien best, maar geheel op eigen risico en voor dat kleine beetje extra zekerheid zou ik daar persoonlijk niet mee gaan experimenteren.
Hier vind je een pdf van Castrol waarin staat dat de Edge versie de enige door BMW toegestane olie is.
Wat nog wel aangeraden wordt door menig eigenaar is de olie een keer extra te verversen tussen de aangegeven intervallen in. Standaard interval is 25.000km, dus rond elke 12.500 een keer extra olie en filter vervangen.
Doe je dit, dan kan dat ervoor zorgen dat je blok er veel beter van binnen uit blijft zien.
Wat er in hoort is gewoon TWS 10W60. Aangezien je dat niet overal meer kunt krijgen, kun je ook Castrol Edge 10W60 gebruiken (wat hetzelfde produkt is met een andere naam).
Edge Sport dus niet!
Dit zijn dus de enige twee olieën die voor het blok zijn toegestaan/aangeraden.
Andere olie "kan" misschien best, maar geheel op eigen risico en voor dat kleine beetje extra zekerheid zou ik daar persoonlijk niet mee gaan experimenteren.
Hier vind je een pdf van Castrol waarin staat dat de Edge versie de enige door BMW toegestane olie is.
Wat nog wel aangeraden wordt door menig eigenaar is de olie een keer extra te verversen tussen de aangegeven intervallen in. Standaard interval is 25.000km, dus rond elke 12.500 een keer extra olie en filter vervangen.
Doe je dit, dan kan dat ervoor zorgen dat je blok er veel beter van binnen uit blijft zien.
- Spoiler: Laat zien
Laatst gewijzigd door PIR3lly op 16 sep 2011, 09:27, 4 keer totaal gewijzigd.
- Denniz0229
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 29 mei 2011, 21:30
Re: Het grote S54 topic (N00b: M3 motor)
even een tipje; zet de afbeeldingen even in een spoiler.
zo kan je overzichtelijk meer informatie toevoegen en kunnen mensen klikken op wat ze willen weten.
als er straks nog meer informatie bijkomt wordt het namelijk vrij onduidelijk.
en goed werk heren heb er zelf (nog) niks aan, maar dat mag de pret niet drukken
zo kan je overzichtelijk meer informatie toevoegen en kunnen mensen klikken op wat ze willen weten.
als er straks nog meer informatie bijkomt wordt het namelijk vrij onduidelijk.
en goed werk heren heb er zelf (nog) niks aan, maar dat mag de pret niet drukken
Re: Het grote S54 topic (N00b: M3 motor)
Ja, extra oliebeurt doe ik ook, is wel beter voor zo'n motor.
Vreemd is dan wel dat nog tot vorig jaar op de Castrol site Castrol edge en Castrol edge sport 10W60 werd aanbevolen voor de E46 M3,
Vreemd is dan wel dat nog tot vorig jaar op de Castrol site Castrol edge en Castrol edge sport 10W60 werd aanbevolen voor de E46 M3,
- Spoiler: Laat zien
- Spoiler: Laat zien
Laatst gewijzigd door willem-57 op 16 sep 2011, 09:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Het grote S54 topic (N00b: M3 motor)
Als ik nu naar de website ga, dan staat de edge sport er niet meer bij
klik
klik
Re: Het grote S54 topic (N00b: M3 motor)
Precies, daarom vindt ik het verwarrend, dus heb ik ze een mailtje gestuurd, kijken of ik antwoordt krijg.
En om nog meer verwarring te stichten is er ook een nieuwe castrol olie de Castrol Edge Proffesional TWS 10W60
In duitsland al te koop voor de M reeks, is dus een mix van Edge en TWS, haha, wordt steeds leuker.
http://www.castrol.com/castrol/generica ... Id=7068022
En om nog meer verwarring te stichten is er ook een nieuwe castrol olie de Castrol Edge Proffesional TWS 10W60
In duitsland al te koop voor de M reeks, is dus een mix van Edge en TWS, haha, wordt steeds leuker.
http://www.castrol.com/castrol/generica ... Id=7068022