K&N openluchtfilter

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Sjeffie

K&N openluchtfilter

Bericht door Sjeffie » 03 apr 2008, 14:27

Hallo,

Ik ben van plan om een openluchtfilter systeem van K&N Gen2 in mijn e46 330ci te plaatsen. Omdat dit filter nogal duur is ben ik benieuwd wat het met de auto zal doen. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Dan wil ik graag weten wat het doet met de performance en het geluid. Heeft iemand misschien een leuk filmpje van een vergelijkbare auto met dit type luchtfilter.

Ik ben benieuwd.

Alvast bedankt!
330ci Silverstone

Mike

Re: K&N openluchtfilter

Bericht door Mike » 03 apr 2008, 14:35

Sjeffie schreef:Hallo,

Ik ben van plan om een openluchtfilter systeem van K&N Gen2 in mijn e46 330ci te plaatsen. Omdat dit filter nogal duur is ben ik benieuwd wat het met de auto zal doen. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Dan wil ik graag weten wat het doet met de performance en het geluid. Heeft iemand misschien een leuk filmpje van een vergelijkbare auto met dit type luchtfilter.

Ik ben benieuwd.

Alvast bedankt!
Ik weet er weinig van voor de rest maar voor filmpjes zou ik gewoon even op youtube zoeken met de woorden 330i k&n ofzo

Hennep
Contacteer:

Bericht door Hennep » 03 apr 2008, 14:48

Qua performance hoef je niet veel te verwachten. Hij zal wel iets sneller reageren op het gaspedaal maar PK's zullen er niet bij komen. Het geluid zal iets doffer worden. Wil je een vermogens (winst reken niet op veel) maar vervang dan je huidige filter voor een vervangingsfilter van K&N. Scheelt je in euro's tov het openluchtfilter.

Couper

Bericht door Couper » 03 apr 2008, 16:29

Volgens mij heeft PIR3lly er 1 in zijn 330ci, vrrag hem eens

PIR3lly

Bericht door PIR3lly » 03 apr 2008, 16:38

Couper schreef:Volgens mij heeft PIR3lly er 1 in zijn 330ci, vrrag hem eens
U riep? :P

hennep E46 schreef:Qua performance hoef je niet veel te verwachten. Hij zal wel iets sneller reageren op het gaspedaal maar PK's zullen er niet bij komen. Het geluid zal iets doffer worden. Wil je een vermogens (winst reken niet op veel) maar vervang dan je huidige filter voor een vervangingsfilter van K&N. Scheelt je in euro's tov het openluchtfilter.
Dit klopt dus niet.
Een vervangingsfilter geeft juist geen vermogens winst (het is alleen makkelijk omdat je er geen onderhoud aan hebt en je dus nooit meer je filter hoeft te vervangen).
Een open luchtfilter alleen zal je ook geen vermogenswinst geven als je deze gewoon in je motor compartiment monteerd. Sterker nog, als hij te warme lucht aanzuigt kun je zelfs vermogens verlies krijgen (10 graden hogere lucht temp kan 1% minder vermogen geven). Het geluid is wel super gaaf.
Koop je een open filter met een hitte schild (of zorg je dat er alleen maar koude lucht bij kan komen) dan kun je wel vermogenswinst verwachten. Of dit merkbaar is bij een 330Ci is de vraag.

Ik heb de K&N Generation II FIPK erin zitten.
Deze komt kompleet met hitteschild. K&N claimt hiermee 11PK winst bij 6000 toeren en hij klinkt echt geweldig!!!
Houd daarbij rekening met een iets fluitend/sissend geluid bij lage toeren en weinig gas, maar echt een gebrul bij 3000 tot 6500 toeren en volgas.

Mocht iemand het ooit een keer willen horen, dan woon ik in de buurt van alphen a/d rijn...

Edit:
Had nog een geluids bestandje liggen. Dit is opgenomen met mijn telefoon met de ramen dicht. Het geeft niet echt een goede weergave van de werkelijkheid, maar het is alvast iets.
Rechts klikken en opslaan als

En hier inderdaad een youtube filmpie gevonden op internet: http://www.youtube.com/watch?v=VAp7IFTsgPU
Laatst gewijzigd door PIR3lly op 22 aug 2008, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Hennep
Contacteer:

Bericht door Hennep » 03 apr 2008, 17:03

PIR3lly schreef:Dit klopt dus niet.
Een vervangingsfilter geeft juist geen vermogens winst (het is alleen makkelijk omdat je er geen onderhoud aan hebt en je dus nooit meer je filter hoeft te vervangen).
Een open luchtfilter alleen zal je ook geen vermogenswinst geven als je deze gewoon in je motor compartiment monteerd. Sterker nog, als hij te warme lucht aanzuigt kun je zelfs vermogens verlies krijgen (10 graden hogere lucht temp kan 1% minder vermogen geven). Het geluid is wel super gaaf.
Koop je een open filter met een hitte schild (of zorg je dat er alleen maar koude lucht bij kan komen) dan kun je wel vermogenswinst verwachten. Of dit merkbaar is bij een 330Ci is de vraag.
Dan ben ik gemisinformeerd. Zit er zelf namelijk ook al een tijdje aan te denken om deze plaatsen in mijn 318i. Maar iedereen die ik om ervaringen vroeg, rade mij aan om een vervangingsfilter te nemen ipv een openluchtfilter. Desondanks denk ik dat er toch een openluchtfilter in gaat komen omdat ik wat meer geluid wil. :P

Sjeffie

Bericht door Sjeffie » 03 apr 2008, 17:07

Helemaal top.

PIR3lly, ik ben dan inderdaad ook van plan om de kit te nemen die jij er ook in hebt zitten. Alleen zag ik op de site van K&N dat de kit voor het bouwjaar van mijn auto niet bestaat (eind 2000), terwijl ie wel bestaat voor de 330i van hetzelfde bouwjaar. Uit welk jaar komt de jouwe? Of past de kit op allebei?

Heb je de kit zelf ingebouwd? Zo ja, was dit te doen en hoe staat met de aanzuiging van de koude lucht, kun je die dan nog gewoon laten lopen via de standaard aanzuiging?
330ci Silverstone

PIR3lly

Bericht door PIR3lly » 03 apr 2008, 19:27

Mijn 330Ci is van begin 2001. Daar staat ie wel nog bij.
2000 niet... vreemd. Het beste wat je kunt doen is even k&n zelf mailen. Ik kan me namelijk herinneren dat toen ik hem bestelde hij ook niet bij de 2001 330Ci stond.

Inbouwen heb ik inderdaad zelf gedaan. Is totaal niet moeilijk en er zit een nette handleiding bij. Als je een beetje handig bent zit ie er in 1,5 uur in.
De koude lucht komt inderdaad vanaf de standaard aanzuiging. Deze zit erop gemaakt. Je kunt ook altijd zelf nog een extra kanaal aanleggen van onder uit je bumper naar je filter.

Als je hem koopt, dan is het wel verstandig om even goed rond te kijken naar de prijzen. Ik heb hem voor een redelijke prijs bij http://www.jagersbanden.nl/ in culemborg kunnen krijgen (ook een top adres voor scherp geprijsde banden en velgen).

Sjeffie

Bericht door Sjeffie » 04 apr 2008, 17:14

Ik ga K&N even mailen inderdaad. Dan weet ik het zeker of wel of niet kan.

Die extra aanzuiging, heb jij die wel gemaakt? Of was dat niet nodig?

Ik ben bijna overtuigd ;D
330ci Silverstone

Dutch Delight

Bericht door Dutch Delight » 05 apr 2008, 18:34

Ik heb zelf ook een Gen 2 Kit erin zitten. Montage is idd niet moeilijk. Wel regelmatig schoonmaken met de K&N Reinigingskit.

Geluid klinkt idd prima en net niet overdreven. Performance-winst is te verwaarlozen.

Succes!
Afbeelding

1st Best of Show / BMW Experience 2008
2nd Best of Show / Duitse Autosport Festival 2008
1st Best of Wheels / BMW Experience 2007
2nd Best of Interior / Beemerteam 2007

Sjeffie

Bericht door Sjeffie » 08 apr 2008, 14:00

Ik heb even gemaild met K&N en er werd mij verteld dat het volgende kit nummer erin kan: 57-1001.

Weten jullie toevallig nog of dit dezelfde kit is die jullie er ook in hebben zitten?

Ik ben alvast aant kijken waar die het goedkoopst is.
330ci Silverstone

PIR3lly

Bericht door PIR3lly » 09 apr 2008, 12:39

Ja, dat moet dezelfde kit zijn.

Sjeffie

Bericht door Sjeffie » 09 apr 2008, 13:46

Ok, thnx. Ik ben binnenkort wel in het bezit van zo'n setje. :>
330ci Silverstone

Sjeffie

Bericht door Sjeffie » 16 apr 2008, 17:56

Vervangingsfilter heb ik er al inzitten. Maar ik vind dat je daar niets van merkt.

Het gaat mij niet zo zeer om de performance, maar meer om de sound.

Ik ga eens zoeken op de merken die jij zojuist noemde.
330ci Silverstone

jhoning

Bericht door jhoning » 07 mei 2008, 22:05

carlos schreef:Kijk ff op http://www.youtube.com en vul in:

Gruppe M VS. K&N 51 Series Part 1
of
Gruppe M VS. K&N 51 Series Part 2
of
BMW 330 Simota Intake
of
SIMOTA Carbon Intake Box
Klinkt beter als een KN!
Waar kan je die Gruppe filter bestellen?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”