Hoe zuinig is jouw 530/535 d ?
Re: Hoe zuinig is jouw 530/535 d ?
Hoeveel snelwegkilometers rijden jullie dan? Ik denk dat het vooral aan het stadsverkeer ligt. Maar laatst had ik inderdaad over een afstand van 300 km 1/8 gereden (erg weinig snelweg). Werd daar niet echt heel vrolijk van. En wat zou er dan anders afgesteld/gereinigd moeten worden?
Re: Hoe zuinig is jouw 530/535 d ?
De hoeveelheid snelwegkilometers heeft inderdaad behoorlijk wat invloed op je verbruik.
Ik tank vaak vrijdagmiddag en wanneer ik in het weekend dan alleen maar korte ritjes maak, dan start ik de werkweek ook vaak met een schamele 1:9 a 1:10 op de teller, maar gelukkig kan ik die dan door een flinke bulk snelwegkilometers (ca. 100 per dag) nog fijn even ombuigen naar een aangename 1:12 a 1:13.
Ik ging er trouwens vanuit dat jij omdat je diesel rijdt ook wel aardig wat snelwegkilometers zou maken, maar dat is niet zo dus?
Hieronder ter info nog even een rijtje met zaken die invloed kunnen hebben op je verbruik:
(ben even diagonaal door het "wat verbuikt jouw 320d" topic gelopen en daar werden deze zaken allemaal genoemd; inclusief de nodige open deuren)
- rijstijl (de bekende zware rechtervoet )
- rijtraject (snelweg/stadsverkeer)
- gemiddelde trajectlengte (relatief groot/klein deel van het rijtraject van het met een koude motor rijden)
- automaat/handbak
- aerodynamica wagen (touring/sedan/coupe)
- passagiers/baggage
- airco/verlichting
- bandenspanning
- breedte banden
- type banden
- grootte velgen (hoe groter hoe zwaarder)
- velgen origineel/replica (replica is vaak zwaarder)
- gebruik cruise-control
- slechte uitlijning
- verouderde software (eventueel update uitvoeren of 'ecotuning')
- kwaliteit brandstof (eventueel dieselcleaner gebruiken)
- verstopte fliters (olie-, diesel-, lucht-, roet-, carterventilatie-)
- oude olie
- lek flexibel stuk
- kapotte vacuumslangen
- defecte turbo (lage turbodruk)
- opstopping of lek ergens in het in- en uitlaattraject van de motor
- verlies in aandrijflijn door slechte lagers
- kapotte LMM (luchtmassameter)
- verontreinigde EGR klep
- vastzittende remklauw
- etc.
Alleen dus, rara, wat veroorzaakt jouw hoge verbruik ...
Overigens geeft spritmonitor voor de 530d touring automaat een gemiddeld verbruik van ca. 1:11, waarbij er trouwens nog iemand is die ook niet verder komt dan 1:9.
http://www.spritmonitor.de/en/overview/ ... owerunit=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik tank vaak vrijdagmiddag en wanneer ik in het weekend dan alleen maar korte ritjes maak, dan start ik de werkweek ook vaak met een schamele 1:9 a 1:10 op de teller, maar gelukkig kan ik die dan door een flinke bulk snelwegkilometers (ca. 100 per dag) nog fijn even ombuigen naar een aangename 1:12 a 1:13.
Ik ging er trouwens vanuit dat jij omdat je diesel rijdt ook wel aardig wat snelwegkilometers zou maken, maar dat is niet zo dus?
Hieronder ter info nog even een rijtje met zaken die invloed kunnen hebben op je verbruik:
(ben even diagonaal door het "wat verbuikt jouw 320d" topic gelopen en daar werden deze zaken allemaal genoemd; inclusief de nodige open deuren)
- rijstijl (de bekende zware rechtervoet )
- rijtraject (snelweg/stadsverkeer)
- gemiddelde trajectlengte (relatief groot/klein deel van het rijtraject van het met een koude motor rijden)
- automaat/handbak
- aerodynamica wagen (touring/sedan/coupe)
- passagiers/baggage
- airco/verlichting
- bandenspanning
- breedte banden
- type banden
- grootte velgen (hoe groter hoe zwaarder)
- velgen origineel/replica (replica is vaak zwaarder)
- gebruik cruise-control
- slechte uitlijning
- verouderde software (eventueel update uitvoeren of 'ecotuning')
- kwaliteit brandstof (eventueel dieselcleaner gebruiken)
- verstopte fliters (olie-, diesel-, lucht-, roet-, carterventilatie-)
- oude olie
- lek flexibel stuk
- kapotte vacuumslangen
- defecte turbo (lage turbodruk)
- opstopping of lek ergens in het in- en uitlaattraject van de motor
- verlies in aandrijflijn door slechte lagers
- kapotte LMM (luchtmassameter)
- verontreinigde EGR klep
- vastzittende remklauw
- etc.
Alleen dus, rara, wat veroorzaakt jouw hoge verbruik ...
Overigens geeft spritmonitor voor de 530d touring automaat een gemiddeld verbruik van ca. 1:11, waarbij er trouwens nog iemand is die ook niet verder komt dan 1:9.
http://www.spritmonitor.de/en/overview/ ... owerunit=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Hoe zuinig is jouw 530/535 d ?
ik heb de mijne nog niet lang. beetje rustige rijder. geniet van het zwevend rijden en kijk rustig naar buiten.
km gereden 3659 : ltr getankt 265.12 = 1/13.8
leuk voor een 2000 530d toch
km gereden 3659 : ltr getankt 265.12 = 1/13.8
leuk voor een 2000 530d toch
Re: Hoe zuinig is jouw 530/535 d ?
Nou, moet zeggen dat ie nu wat hoopvoller is gestemd. Heb er nu 100 km opzitten en geeft aan dat ie nog 725 kan. Denk toch dat korte ritjes en stadverkeer er zeer hard inhakken. Dat wist ik ook wel. Het is alleen schokkend hoe hard...
Ga wel nog eens volgen wat het verbruik is voor 1000 km.
Ga wel nog eens volgen wat het verbruik is voor 1000 km.
Re: Hoe zuinig is jouw 530/535 d ?
Dit weekend retour Berlijn gedaan. Echt doorlopend flink gas gegeven (en er zit echt een begrenzer op). Toch blijft die 1:10,5 aangeven.
- Kingfisher
- Berichten: 875
- Lid geworden op: 18 jan 2010, 12:26
- Locatie: De polder
- Contacteer:
Re: Hoe zuinig is jouw 530/535 d ?
1 op 8 haal ik in de winter ook wel met alleen maar koude stadsritjes. Maar gemiddeld genomen zit ik toch iets boven de 1 op 11 denk ik.
Wat mij na het lezen van een topic hierover op een buitenlands forum opviel is dat de bloktemperatuur sterk van invloed is op het verbruik en dat het blok in de winter eigenlijk nooit echt lekker op temperatuur komt (ik dacht tegen de 90 graden). Dit in combinatie met het feit dat er bij diesel ook nog additieven worden toegevoegd om vlokvorming te voorkomen kan resulteren in een veel slechter verbruik in de winter dan in de zomer.
Overigens heeft de topicstarter van het eerder aangehaalde topic zijn termostaat vervangen (en/of aangepast) waardoor ook in de winter het blok ruim boven de 70 graden uitkwam. Resultaat, de auto werd er een stuk zuiniger van.
Ik heb het bij mijn auto wel eens via het hidden OBD gecheckt en inderdaad, als het buiten vriest komt ook mijn blok in de verste verte niet in de buurt van 90 graden, hoeveel ik ook stamp.
Wat mij na het lezen van een topic hierover op een buitenlands forum opviel is dat de bloktemperatuur sterk van invloed is op het verbruik en dat het blok in de winter eigenlijk nooit echt lekker op temperatuur komt (ik dacht tegen de 90 graden). Dit in combinatie met het feit dat er bij diesel ook nog additieven worden toegevoegd om vlokvorming te voorkomen kan resulteren in een veel slechter verbruik in de winter dan in de zomer.
Overigens heeft de topicstarter van het eerder aangehaalde topic zijn termostaat vervangen (en/of aangepast) waardoor ook in de winter het blok ruim boven de 70 graden uitkwam. Resultaat, de auto werd er een stuk zuiniger van.
Ik heb het bij mijn auto wel eens via het hidden OBD gecheckt en inderdaad, als het buiten vriest komt ook mijn blok in de verste verte niet in de buurt van 90 graden, hoeveel ik ook stamp.
Huidig: F31 320i M Sport Edition HE, Ex: E61 530dA M
Re: Hoe zuinig is jouw 530/535 d ?
Hoe kom je in de veborgen menu dan?
Ik vraag me af wie er allemaal werkelijk de gereden afstand uitrekend en wie er op zijn board computer de boel afleest.
Heb dat ding van mij helemaal laten nakijken zit nu op bijna 135dkm en rij echt gemiddeld 1op10,5.
Ik vraag me af wie er allemaal werkelijk de gereden afstand uitrekend en wie er op zijn board computer de boel afleest.
Heb dat ding van mij helemaal laten nakijken zit nu op bijna 135dkm en rij echt gemiddeld 1op10,5.
- Kingfisher
- Berichten: 875
- Lid geworden op: 18 jan 2010, 12:26
- Locatie: De polder
- Contacteer:
Re: Hoe zuinig is jouw 530/535 d ?
Verborgen OBC menu: http://www.scoopz.com/m5board/E60_Hidde ... ctions.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik hou met mijn ANWB app 'zuinig rijden' (muhahaha) bij op basis van afgelegd aantal km en getankte hoeveelheid wat mijn verbruik is. Vreemd genoeg komt dit de ene keer wel zo goed als overeen met wat in de boordcomputer staat, maar soms wijkt het ook wel 10% af.
Ik hou met mijn ANWB app 'zuinig rijden' (muhahaha) bij op basis van afgelegd aantal km en getankte hoeveelheid wat mijn verbruik is. Vreemd genoeg komt dit de ene keer wel zo goed als overeen met wat in de boordcomputer staat, maar soms wijkt het ook wel 10% af.
Huidig: F31 320i M Sport Edition HE, Ex: E61 530dA M
Re: Hoe zuinig is jouw 530/535 d ?
Ik lees inderdaad alleen de computer af en zit ook steeds op 1:10,5. Aleen bij in de stad rijden verbruikt die wel meer.
Re: Hoe zuinig is jouw 530/535 d ?
Kingfisher, ik denk dat je helemaal gelijk hebt met die korte ritjes en de koude motor. Dat zou wel de slechte cijfers verklaren. Heb de laatste tijd veel kleine ritjes binnen de stad gehad. Was dan zelden meer dan 15 km. Dan wordt de motor natuurlijk nooit lekker warm. Tegelijk staat de airco te blazen om het interieur af te koelen voor 5 minuten rijden.
En toegegeven, mijn rechtervoet is niet bepaalt de lichtste die er is.....
En toegegeven, mijn rechtervoet is niet bepaalt de lichtste die er is.....
Re: Hoe zuinig is jouw 530/535 d ?
oops had dit ook al in de verkeerde thread geplaatst, wist niet dat deze thread bestond:
mijn 530d zat op 10.2/100km gemiddeld verbruik. 120 op snelweg is 8.2/100km. 80 rond de 6.5-7/100km.
wind mee en bandenspanning maakt ook nog wel wat uit.
mijn 530d zat op 10.2/100km gemiddeld verbruik. 120 op snelweg is 8.2/100km. 80 rond de 6.5-7/100km.
wind mee en bandenspanning maakt ook nog wel wat uit.
Re: Hoe zuinig is jouw 530/535 d ?
Ik rijd met 530D chipped, zo'n 100km per dag(zakelijk), waarvan merendeel snelweg en dan rijd ik zo'n 1:14/ 1:15, ik houd dan wel max snelheid van 140 km/h aan op de snelweg en uiteraard zoveel mogelijk cruise control... ik heb de afgelopen dagen eens gekeken en meestal kom ik rond 14,3 uit volgens boordcomputer dan wel...
Re: Hoe zuinig is jouw 530/535 d ?
das erg netjes. Zit nu op een gemiddeld verbruik van 12,3 km/ltr met mijn gedetunde 530 e61
Re: Hoe zuinig is jouw 530/535 d ?
je tuning was er tog weer af?
- M - 19" Vertini magic concave - Eibach Pro kit -
- golden brake calipers - M5 Brakes - Carbon details - SMG Shift paddles
Dark knight edition
- golden brake calipers - M5 Brakes - Carbon details - SMG Shift paddles
Dark knight edition