320d Automaat hevig schokken
320d Automaat hevig schokken
Hallo iedereen.
sinds de koude zijn intrede heeft gedaan heeft mijn 320d touring (FL) (Automaat) last van het volgende probleem:
wanneer ik 's ochtends vertrek met koude motor en vervolgens moet afremmen en stil sta, begint de motor hevig te schokken. Het toerental schommelt hevig en ik heb de indruk dat de motor bijna zou afslaan. Af en toe komt er ook een beetje rook uit de uitlaat bij het schokken. Wanneer ik de rem terug loslaat is het verdwenen. Dit gaat zo door tot de motor een tijdje goed is opgewarmd (het temperatuurpijl staat al een tijdje in het midden dan). Als de automaat in P of N staat gebeurt het niet. Ook als de buitentemperatuur positief is, komt het raar of zelden voor. Ik heb een afspraak gemaakt bij een officiële garage en ik diende de wagen eerst even te laten uitlezen zodat ze een idee konden vormen wat er aan de hand was. Ik heb dit vorige week gedaan, maar toen was de auto al redelijk warmgelopen en deed hij het niet. Bij het uitlezen werd er niets abnormaals gevonden. Ik heb enkele maanden geleden een pierburg LMM gestoken, zou het daaraan kunnen liggen? Alle suggesties zijn welkom! Dank op voorhand!
sinds de koude zijn intrede heeft gedaan heeft mijn 320d touring (FL) (Automaat) last van het volgende probleem:
wanneer ik 's ochtends vertrek met koude motor en vervolgens moet afremmen en stil sta, begint de motor hevig te schokken. Het toerental schommelt hevig en ik heb de indruk dat de motor bijna zou afslaan. Af en toe komt er ook een beetje rook uit de uitlaat bij het schokken. Wanneer ik de rem terug loslaat is het verdwenen. Dit gaat zo door tot de motor een tijdje goed is opgewarmd (het temperatuurpijl staat al een tijdje in het midden dan). Als de automaat in P of N staat gebeurt het niet. Ook als de buitentemperatuur positief is, komt het raar of zelden voor. Ik heb een afspraak gemaakt bij een officiële garage en ik diende de wagen eerst even te laten uitlezen zodat ze een idee konden vormen wat er aan de hand was. Ik heb dit vorige week gedaan, maar toen was de auto al redelijk warmgelopen en deed hij het niet. Bij het uitlezen werd er niets abnormaals gevonden. Ik heb enkele maanden geleden een pierburg LMM gestoken, zou het daaraan kunnen liggen? Alle suggesties zijn welkom! Dank op voorhand!
Re: 320d Automaat hevig schokken
dan zet de bosch maar terug, ipv de pierburg. Ik hoor meer klachten over de Pierburg dan complimenten. Ja, zeer kortstondig.
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 

Ik dacht ook aan de LMM, alleen is het vreemd dat het enkel voorkomt als de automaat in D staat :?
Bij het uitlezen bij de dealer heb ik de klachten zo goed mogelijk proberen te formuleren en men dacht dat het misschien een probleem aan een van de injectoren zou kunnen zijn. Helaas ken ik er zelf niet zoveel van dus elke mening is welkom!
Bij het uitlezen bij de dealer heb ik de klachten zo goed mogelijk proberen te formuleren en men dacht dat het misschien een probleem aan een van de injectoren zou kunnen zijn. Helaas ken ik er zelf niet zoveel van dus elke mening is welkom!
Heb jij geen vacuum probleem? De rembekrachtiger "neemt" lucht uit het systeem. Er zit een klep tussen (membraan). Misschien blijft deze klep openstaan totdat jij het pedaal drukt en weer loslaat (klep/membraan sluit weer). Ik zou dit membraan eens na laten kijken. Misschien verliest je motor door dit membraan lucht. Drukverlies, geen vacuum meer.Jekke schreef:Hallo iedereen.
Wanneer ik de rem terug loslaat is het verdwenen.!
Maar het kan ook zo zijn dat je rembekrachtiger een lekkage heeft en het membraan wat ervoor zit in orde is.
Bij warmte gaan zich de materialen "weer zetten". Dat koude weer ook, gewoon kl*te storingen die erin sluipen.
Dat dit alleen in D gebeurd, kan te maken hebben dat de motor, de hoeveelheid ontsnapte lucht niet bemerkt in stand "N" of "P".
Het warme weer is juist goed. De koude breekt je de nek.

Bedankt voor de reacties
Ik zal vragen of ze de LMM en het membraan nakijken.
@dw70: Enkele weken geleden heb ik remvloeistof moeten bijvullen. Kan het zijn dat dit ermee samenhangt?

Ik zal vragen of ze de LMM en het membraan nakijken.
@dw70: Enkele weken geleden heb ik remvloeistof moeten bijvullen. Kan het zijn dat dit ermee samenhangt?
Tegenwoordig persen ze het systeem met perslucht af als ze willen ontluchten. Er gaat niemand nog in de auto zitten die het pedaal bediend bij het ontluchten (ja ouderwetse garagisten, die doen dat nog). Dat perslucht veel vocht bevat vergeet men even tussen de regels door. Op een zomerse dag is deze werkwijze geen probleem. Maar het is vet wintertijd nu.
Toeval bestaat niet zegt men wel eens.
Toeval bestaat niet zegt men wel eens.

Ok, bedankt.
Ik hou jullie op de hoogte!
Ik hou jullie op de hoogte!
Diagnose door de dealer mbt tot de aangegeven problemen: de motorsteunen zijn versleten en dienen vervangen te worden. Daar zou volgens hen het schokken vandaan komen. Gezien ze dit al eens gemeld hadden bij mijn laatste onderhoud, wil ik hierin wel meegaan. Maar ik heb zo mijn twijfels of dit de oorzaak is :? De laatste tijd begint het schokken als de motor warm begint te lopen (tussen het eerste lijntje en volledige temperatuur) en wanneer ie volledig warm is, verdwijnt het en loopt hij normaal. Ik vind het vreemd dat dit aan de steunen zou liggen :? Heeft iemand dit al voorgehad?
Ik heb in ieder geval een afspraak gemaakt om de steunen te laten vervangen en dan hoop ik dat de problemen van de baan zijn.
Ik heb in ieder geval een afspraak gemaakt om de steunen te laten vervangen en dan hoop ik dat de problemen van de baan zijn.
Enkele dagen geleden zijn beide motorsteunen vervangen het verschil was fenomenaal! Het trillen was volledig verdwenen!
Nu is het vandaag terug beginnen vriezen (-1 °c) en wanneer ik 's ochtends naar het werk reed, en diende te wachten in de file (met de automaat in D), begon hij plots weer te schokken (niet zo hevig als voorheen, maar toch duidelijk merkbaar). Blijkbaar heeft het echt iets met de temperatuur te maken en is het toch nog een ander probleem? :?

Ik heb momenteel exact hetzelfde probleem, laatste keer was het een defecte verstuiver. Deze pompte teveel diesel retour wanneer de motor koud was, bij een warme motor deed hij het prima..