Doen of niet doen?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Berkeley

Doen of niet doen?

Bericht door Berkeley » 04 okt 2011, 12:33

Ik overweeg een BMW 525d uit 2000 te kopen met 380K km's. Kompleet met boekjes ingevuld door de garage en twee eigenaren. Km's zijn 'voornamelijk snelwegkilometers'. Hij ziet er goed uit en de prijs is niet slecht.
Wat zeggen jullie: Doen of niet doen?

Wat zijn de dingen die ik kan verwachten, qua onderhoud etc, rond die kilometerstand

Groet, Berkeley

Berkeley

Re: Doen of niet doen?

Bericht door Berkeley » 05 okt 2011, 06:53

Beste Judaz,

Ik heb mezelf voorgesteld! Wat ik weet van de auto is dat hij wel goed is onderhouden... turbo, benzinepomp etc allemaal onlangs vervangen. Hij wil er wel 4000 voor hebben, maar dat is teveel zeg je. Maar als die auto's goed onderhouden zijn, wat kunnen ze doen,qua kilometers?
Alvast bedankt voor de input!

Groet!

W_B

Bericht door W_B » 05 okt 2011, 08:13

De 5 diesels kunnen heel veel km's hebben mits goed onderhouden. Kwaliteit van je auto is afhankelijk van de vorige eigenaar.

Is het een Automaat of Handgeschakeld? Bij een automaat is het belangrijk bij deze km-stand dat hij al een keer gereviseerd is. 4000 is een hele schappelijke prijs over het algemeen. de auto is uit 2000, is het een pre-facelift of een facelift?
- E39 530D Touring
- E39 525D Sedan

- E61 525D Touring

Berkeley

Bericht door Berkeley » 05 okt 2011, 15:13

W_B en Judaz, bedankt voor de input. De auto ziet er goed uit en is van iemand die ik vaag ken (collega). Het is een handgeschakelde bak en ik weet dat hij veel km's moet maken van de zaak (hij is zzp-er).
De auto is van 2002. Er zit nieuwe APK op. Eh.. en ja het is inderdaad de dieselpomp :gek:

W_B

Bericht door W_B » 05 okt 2011, 15:35

Handgeschakeld scheelt je al hoop eventuele ellende. Als er verder niet op onderhoud is bezuinigd en hij heeft op tijd zijn beurten gehad dan lijkt het een schappelijk auto voor een schappelijke prijs. Ik weet niet hoe de auto er verder uitziet en hoe dik die bezaait is met verdere opties.

Een tweedehands auto kopen blijft ondanks een hoop info en kennis toch altijd een kwestie van gevoel en goed vertrouwen ;)
- E39 530D Touring
- E39 525D Sedan

- E61 525D Touring

AdE39

Bericht door AdE39 » 05 okt 2011, 16:26

Hallo beste Berkeley,

Het kan altijd een risico zijn dat men een auto met veel km's koopt, meestal komen de onkosten op rij.
Dat een BMW motor vele km's aankan, dat is echt geen uitzondering, mits deze echt goed onderhouden is.
Deze BMW heeft een schakelbak, maar wat ik dan nog kwijt wil over een automaat, als deze netjes bereden is, dan hoeft een automaat zonder enige olie wissel nog niet slecht te zijn, maar het is natuurlijk altijd beter om een automaat bij de 80.000 km te verversen.
Uitzonderingen bevestigen de regel.

Ja, wat is wijsheid, zit de gehele onderhoud geschiedenis bij de auto, alle facturen van onderhoud, en net wat andere forum leden al aangeven, de reparaties die al zijn uitgevoerd met de documentatie er bij zoals rekeningen.

Bekijk het wel erg goed, er kunnen grote risico's aanwezig zijn, met betrekking tot eventuele grote reparaties, let daarbij op de motor, de bak, het differentieel, de gehele wiel ophanging, als dat allemaal vlak op elkaar komt, dan heb je echt een hele grote financiele aderlating, dat kost allemaal aardig wat duiten.

een goede raad van mij, neem een aankoopkeuring van de ANWB of de Dekra, let wel, dit kost zo rond de 285,00 euro.
Je krijgt dan wel een zeer uitgebreid verslag bij deze keuring, en eventuele reparatie adviezen indien noodzakelijk.

Je hebt dan wel iets meer zekerheid, maar voor de volle 100% zekerheid, dat kunnen ze misschien niet garanderen.

Ben jezelf handig met repareren, dan is dat alvast een pre, en kan je behoeden voor grote nota's van reparaties.
Kun je het zelf niet en ben je afhankelijk, en je wilt echt deze auto kopen, ga dan beter naar een universele garage of een monteur die in de avond en weekends aan auto's werkt.

de rest zal je helemaal zelf moeten doen, beste Berkeley.

Met vriendelijke groet,

Ad

Berkeley

Bericht door Berkeley » 07 okt 2011, 10:01

Beste Ad en andere forummers die gereageerd hebben,

Dank voor alle info! De algemene teneur is: veel kilometers hoeft niet slecht te zijn, maar je loopt wel een erg groot risico. Zeker voor 4k. Misschien valt er wel over de prijs te onderhandelen en dat ik de delta alvast in een 'noodfonds' stop. Anderzijds levert een auto kopen met minder kilometers en meer geld nú, juist een besparing op den duur.

Ik vind het lastig, maar bedankt voor alle input!

Groet, Berkeley

AdE39

Bericht door AdE39 » 09 okt 2011, 19:41

Hallo beste berkeley,

Is graag gedaan. geen dank hoor.

Juist, veel kilometers hoeft per definitie niet altijd slecht te zijn.
Ligt er gewoon aan wat er allemaal al is vernieuwd.
Soms kan het een hele goede auto zijn, en anderzijds, kan het een eslechte auto zijn, waarvan nu misschien alle reparaties aan bod komen.
Dat is nooit met enige zekerheid te zeggen.
Er kan enig verhoogd risico aan vast zitten, tenzij je alle reakeningen ter inzage erbij krijgt, misschien is de motor al vernieuwd en de versnellingsbak en het differentieel, dan zijn de grootste onkosten al vervangen en verholpen.
De hoge kilometerstand blijft er wel vermeld op deze wijze.

Succes.

met vriendelijke groet,

Ad

BMW530DTouring

Bericht door BMW530DTouring » 09 okt 2011, 20:40

Heb mijn 530dA Touring gekocht op een leeftijd van 12 Jaar en 318.000 km op de teller.......eerste eigenaar en wat mij vooral aansprak was dat de auto de eerste jaren veel kilometers heeft gemaakt, goed ingereden dus.

Wat ik tot nu toe heb gedaan / laten doen aan de auto is eigenlijk alleen regulier onderhoud en een paar preventieve zaken. Onthoudt een ding: Onderhoud is altijd nodig.....ook op een een jonge BMW!

Succes met je aankoop!

Mark.
Longlife and filled for life.........not in my life!

Pyx

Bericht door Pyx » 02 nov 2011, 11:45

Ik heb zelf een 525d 2000 aut. met 340dkm op de teller. Snap niet dat men altijd zo negatief moet doen over een automaat en de "eventuele" problemen. Ik heb de originele autom. en turbo nog steeds in de auto en kan melden dat ik als tweede eigenaar nergens last van heb. Auto gaat nog steeds goed van de plek. Letwel, is dealer onderhouden en dat is noodzakelijk en moet je goed op letten.

nassje

Bericht door nassje » 02 nov 2011, 11:52

Citaat van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels mbt citeren

Moderatoropmerking Darudevampire
Helemaal mee eens, ik heb zelfs een automaatje gehad met eveneens ook nog de originele blok, turbo en bak met 458dkm.
Een goed onderhouden bmw kan lang mee gaan, dit kan je pas zeggen als je de auto ziet, hebt gerede en de historie heb..
||Ascot Green | Schroefset | Supersprint Exhaust | Remote Angel Eyes | Rolled Fenders | Keskin | Zwart Hemel | BBS 359M | M52 2.0 24v | Full Tinted Windows | M-Pakket | Rims & Paintjobs Fixed by myself||

W_B

Bericht door W_B » 02 nov 2011, 12:03

Kwaliteit van de auto hangt natuurlijk altijd af van de vorige auto en dus onderhoud. Daar valt dus ook de automaat bij. En helaas is BMW een auto die na 2 eigenaren nog al vaak terecht komt bij eigenaren die het minder nauw nemen met het onderhoud.

Denk niet dat het direct negatief reageren is, maar gewoon advies punten geven?
- E39 530D Touring
- E39 525D Sedan

- E61 525D Touring

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”