sinds kort valt soms mijn radio/cd en navigtie geluid uit, dit gaat gepaard met een een algehele vermindering van alles wat maar electrisch gaat of wordt gestuurd.
het lijkt wel of de motor iets anders gaat lopen (rauwer,iets minder vermogen )de bak(auomaat) word minder ,de motors van de ramen heben het zwaarder de centrale vergrendeling is luier.enzv enzv. lijkt wel of de acu bijna leeg is wat niet het geval is.
mijn vraag ""is er een centraal kastje wat alle voedingen regeld ?
zoja waar moet ik zoeken ?"
m.v.g
lange 1
electronica
Re: electronica
Hallo beste Lange1,
Kan het electrisch contact doosje onderaan het contactslot wel een aan het verslijten zijn.
Dan is er gewoon slecht contact, waardoor alles minder gaat werken.
Als je dit vervangt, dan zal het wel over zijn.
Wat soms ook het geval kan zijn, dat is dat de kabelboom die van de carrosserie naar het kofferdeksel wel eens aan het afbreken is, je krijgt dan sluiting in deze kabelboom, die allerlei storingen veroorzaakt.
Dus even deze 2 opties onderzoeken.
Met vriendelijke groet,
Ad
Kan het electrisch contact doosje onderaan het contactslot wel een aan het verslijten zijn.
Dan is er gewoon slecht contact, waardoor alles minder gaat werken.
Als je dit vervangt, dan zal het wel over zijn.
Wat soms ook het geval kan zijn, dat is dat de kabelboom die van de carrosserie naar het kofferdeksel wel eens aan het afbreken is, je krijgt dan sluiting in deze kabelboom, die allerlei storingen veroorzaakt.
Dus even deze 2 opties onderzoeken.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: electronica
goede morgen ad,
bedankt ik ga het meteen nakijken straks.
ik hoop op goed resultaat.
ik laat het weten
m.v.g
bedankt ik ga het meteen nakijken straks.
ik hoop op goed resultaat.
ik laat het weten
m.v.g
Re: electronica
beste ad,
ik heb de schakelaar vervangen onder het contactslot en het heeft geen verandering gebracht .
ik heb nu alle draden bloot gelegt van de caro.naar de kofferdeksel en ruit',
daar zie ik verder weinig aan voordat ik de hemel los haal wil ik even vragen moet het altijd visueel te zien zijn,kan het ook in het rubberen doorvoer stuk zitten of onder de hemel.
ik heb de schakelaar vervangen onder het contactslot en het heeft geen verandering gebracht .
ik heb nu alle draden bloot gelegt van de caro.naar de kofferdeksel en ruit',
daar zie ik verder weinig aan voordat ik de hemel los haal wil ik even vragen moet het altijd visueel te zien zijn,kan het ook in het rubberen doorvoer stuk zitten of onder de hemel.
Re: electronica
Hallo beste Lange1,
Vaak zie je de kabelbreuk al zitten, in het scharnierende gedeelte, dus tussen de klep en het dak in, buiten deze zone komen de breuken niet voor.
De kabelbreuk komt dus in de ruimte voor waar de kabel dus torst, verbogen word door de scharnierende beweging van de klep en de kabelboom.
Dus als je de bescherming en de afwerking bij de scharnieren oplicht, dan zou je het eigenlijk al moeten zien zitten.
Beter eerst controleren op speling e.d. en even meten, meten is weten zegt men vaak.
Zijn alle massa contacten wel oké, deze kunnen ook wel eens vuil zijn.
Al simpel voorbeeld:
De Golfjes, je ziet ze wel erg vaak rond rijden, met een achterlicht, het vaakst zijn de linker achterlichten defect, een fraai zicht is het niet, en heel soms zie je ze ook rijden zonder achterlicht, terwijl de koplampen wel branden.
Welnu, dit is dus de oorzaak van dit defect, aan de linkerzijde van de Golf is de massa vervuild geraakt door het condens, en dan kan het gebeuren dat er soms wel een goede massa is en soms weer niet.
Nu kan het wel eens gebeuren, dat een massa opens weer helemaal goed is, en dan krijg je piekspanbningen, en dat kunnen de lampjes dus even niet aan.
Ze springen dan ook kapot, de draadjes knappen, en de glazenbol is helemaal zwart, en metaal achtig, hier aan herken je dat probleem.
Nu even terug naar het probleem van uw auto, nu kan een massa contact wel eens vervuild geraken, dan word de werking veel minder van de electronische componenten, soms word het contact van de massa ineens goed, door een vonk overslag, en kijk, alles werkt ineens tot behoren.
Nu is het de volgende keer weer ineens minder, het contact is dus weer vuil, en alles wat u aanhaalde werkt weer maar op halve kracht.
Dus bekijk ook de massa contacten in de omgeving van de electronische onderdelen die niet helemaal correct werken.
Laat ook eens de dynamo op werking controleren, of de laadspanning wel optimaal is, misschien is de spanningsregelaar wel aan het verslijten of de borstels.
Deze controle kost u overiggens niets, en is binnen een paar minuten gedaan.
Elke garage kan dit of anders bij een accu specialist.
Zijn de massa vanaf de accu naar het chassis wel goed, mak deze anders even schoon, en smeer deze in met Zuurvrij vet of zuur vrije vaseline ( Belangrijk ), doe de accu polen ook even reinigen met lauwwater, en smeer de polen ook in met het zuurvrije goedje.
Dus begin gewoon met het eenvoudigste, controle van de massa.
Met vriendelijke groet,
Ad
Vaak zie je de kabelbreuk al zitten, in het scharnierende gedeelte, dus tussen de klep en het dak in, buiten deze zone komen de breuken niet voor.
De kabelbreuk komt dus in de ruimte voor waar de kabel dus torst, verbogen word door de scharnierende beweging van de klep en de kabelboom.
Dus als je de bescherming en de afwerking bij de scharnieren oplicht, dan zou je het eigenlijk al moeten zien zitten.
Beter eerst controleren op speling e.d. en even meten, meten is weten zegt men vaak.
Zijn alle massa contacten wel oké, deze kunnen ook wel eens vuil zijn.
Al simpel voorbeeld:
De Golfjes, je ziet ze wel erg vaak rond rijden, met een achterlicht, het vaakst zijn de linker achterlichten defect, een fraai zicht is het niet, en heel soms zie je ze ook rijden zonder achterlicht, terwijl de koplampen wel branden.
Welnu, dit is dus de oorzaak van dit defect, aan de linkerzijde van de Golf is de massa vervuild geraakt door het condens, en dan kan het gebeuren dat er soms wel een goede massa is en soms weer niet.
Nu kan het wel eens gebeuren, dat een massa opens weer helemaal goed is, en dan krijg je piekspanbningen, en dat kunnen de lampjes dus even niet aan.
Ze springen dan ook kapot, de draadjes knappen, en de glazenbol is helemaal zwart, en metaal achtig, hier aan herken je dat probleem.
Nu even terug naar het probleem van uw auto, nu kan een massa contact wel eens vervuild geraken, dan word de werking veel minder van de electronische componenten, soms word het contact van de massa ineens goed, door een vonk overslag, en kijk, alles werkt ineens tot behoren.
Nu is het de volgende keer weer ineens minder, het contact is dus weer vuil, en alles wat u aanhaalde werkt weer maar op halve kracht.
Dus bekijk ook de massa contacten in de omgeving van de electronische onderdelen die niet helemaal correct werken.
Laat ook eens de dynamo op werking controleren, of de laadspanning wel optimaal is, misschien is de spanningsregelaar wel aan het verslijten of de borstels.
Deze controle kost u overiggens niets, en is binnen een paar minuten gedaan.
Elke garage kan dit of anders bij een accu specialist.
Zijn de massa vanaf de accu naar het chassis wel goed, mak deze anders even schoon, en smeer deze in met Zuurvrij vet of zuur vrije vaseline ( Belangrijk ), doe de accu polen ook even reinigen met lauwwater, en smeer de polen ook in met het zuurvrije goedje.
Dus begin gewoon met het eenvoudigste, controle van de massa.
Met vriendelijke groet,
Ad